Veerpoten onder handen nemen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
HRV

Veerpoten onder handen nemen

Bericht door HRV »

Hoi allemaal,

Mijn veerpoten voor lekken, dus die ga ik onder handen nemen.
Ik heb ergens op het forum deze link gevonden voor een algemene How-To en het lijkt niet al te moeilijk: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/12318/

Ik zal de poten netjes gaan polijsten om te zorgen dat alles weer super glad is.
Nou vraag ik me af wat ik allemaal verder nog moet bestellen naast nieuwe olie en de twee keerringen.

Kijkend naar de onderdelenlijst lijken dit me de onderdelen die kunnen slijten en die ik dus meteen wil vervangen:
  • SEAL, DUST 51173‐27G00
  • SEAL, OIL 51553‐27G00
  • SPACER, SEAL 51168‐17C00
  • BUSH, GUIDE 51152‐13E00
  • BUSH, SLIDE 51121‐03F00
  • O RING 51117‐17C00
  • O RING 09280‐14003
Zijn deze allemaal nodig?
Alvast bedankt voor de tips :duim:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door Iron Horse »

Als ze er nog niet inzitten meteen Hyperpro veren erin als je het toch allemaal al hebt openliggen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
HRV

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door HRV »

Die kant wilde ik het topic nu niet niet opsturen :D
Daar is denk ik al meer dan genoeg over geschreven, maar ik zit er wel aan te denken :mrgreen:

Wat ik nergens kan vinden is wat ik nu moet vervangen :?:
Lees net ook ergens dat ik een speciale tool nodig heb om de keerringen te plaatsen. Is er iemand die dat succesvol zonder die tool heeft gedaan?
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door Cplegt »

Zon special tool is handig, maar je oude keerring functioneerd hier ook perfect.
Gewoon de nieuwe keering langs de binnenpoot naar beneden schuiven, de oude er op de kop op en dan voorzichtig met een schroevendraaier rondom er gelijkmatig intikken.

Ik heb wel vaker de keerringen vervangen en nog nooit de andere slijtage delen vervangen, enkel de keerringen en de stofkapjes.
Het lastigste is om de imbusbout onder in de poot los te krijgen. Met een goede pneumatische slagmoersleutel komt ie los zonder dat de ontvanger mee gaat draaien IN de binnenpoot.
Als ie mee draaid zul je een tool moeten maken, een lange stang, met daaraan een moer gelast zodat je de ontvanger tegen kunt houden en de imbusbout los kunt draaien.

Nog een tip, regel een 50cc spuit en een uitzuigslang, maagsonde of een andere slang die er op past. Door de benodigde luchtkamer op de slang af te tekenen kun je zeer gemakkelijk en nauwkeurig de luchtkamer in de poot bepalen als je de olie er in giet.
Gr. Chiel
HRV

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door HRV »

Dank je Chiel, dat van die imbus aan de onderkant wist ik niet. Goede tip!
Thijs
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10-10-2010, 21:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door Thijs »

Meestal krijg je die imbus prima los&vast met "normaal" gereedschap als de veer nog in de poot zit en dus op spanning staat. Puntje van aandacht: imbus eruit, dan loopt dus ook meteen de olie eruit. Puntje 2: je hebt een wat langere imbus nodig om bij die bout te komen. Doe dat niet met de lange kant van je sleutel als daar zo'n bolletje aan zit, dan gaat die bout kapot. Een lange imbus dop is veruit het makkelijkste.

De keerring kun je vasttikken met een dikwandige pvc pijp van 1m met de goede binnendiameter. Als de pijp net iets te klein is kun je hem in de lengterichting open zagen. De binnenkant aan de onderkant vijl je iets schuin zodat de lip van de keerring niet beschadigd.

M.i. h b je dit nodig PER poot, check zelf wel even de partnrs vor jouw 650, ik kan je bouwjaar niet zien.
SEAL,OIL part nr:5155327G00 de keerring
SEAL,DUST part nr:5117327G00 stofring, dat is de zwarte ring die je bovenop de poot ziet zitten
BUSH,GUIDE part nr:5115213E00 bovenste geleidebus, hoeft niet persé versleten te zijn
BUSH,SLIDE part nr:5112103F00 onderste geleidebus, hoeft niet persé versleten te zijn, daar kom je dus pas achter als de vork open ligt.
GASKET part nr:5114836011 (koperen pakkingsringetje om de imbusbout)

De o-ringen die jij hebt staan hoef je normaal gesproken niet te vervangen, tenzij ze echt compleet uitgedroogd zijn.

Je hebt nog olie nodig, 1 liter is volgens mij net niet genoeg.
HRV

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door HRV »

Hoi Thijs,

Heel erg bedankt voor je gedetailleerde reactie!
HRV

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door HRV »

Ok, ben er mee bezig nu. Vanochtend ff snel de onderdelen bij de Valkenier opgehaald.

Helaas geen snelle klus deze keer.
Mijn spatbord wilde echt met geen mogelijkheid los. Blijkt de inbusbout die de kap aan de poot verbind al eens op zijn donder te hebben gehad en een inbussleutel past dus niet lekker. Echt met geen mogelijkheid los te krijgen.... die draait lekker dol. Torx dop er in rammen geeft ook onvoldoende grip, echt prachtig zo'n begin. :frusty:
Dan de dremel er maar op en een sleuf er in slijpen. En ja hoor, echt met geen mogelijkheid los te krijgen :frusty:
Wacht, ik heb nog een slagschroevendraaier. Die is zo dik, daar kan ik lekker kracht mee uitoefenen.... maar je raad het al, met geen mogelijkheid.... :frusty:
Dus dan maar uitgeboord totdat ik de kop er af had en ik de kap los kon maken en de poten kan losmaken. Mag ik het restant van die bout later nog uit de poot boren. Heerlijk klusje :evil:

Maar goed, terug naar de eigenlijke klus en mijn vraag van vandaag O:-)
Ik krijg de keerring er niet zomaar uit. Vind dat ik al redelijk wat kracht uitoefen om de binnenpoot uit de buitenpoot te krijgen.
Zijn hier nog tips voor, of moet het gewoon met wat meer geweld. Met tikken door het op en neer halen van de binnenpoot zeg maar, maar dan een stuk harder dan dat ik nu doe?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door Iron Horse »

Ik herken je probleem met de spatbordbout. Ik heb uiteindelijk de (rest van de) bout eruit gekregen door hem met geweld door de schroefdraad heen te slaan en er vervolgens een bout en moer voor in de plaats te zetten. Uitboren ging niet, de handel werd te heet en het spatbord begon te smelten. Titanium boren op gebroken. Uiteindelijk de kop verwijderd zodat ik met de poot in de bankschroef kon werken. Was een hele klus uiteindelijk voor één zo'n stomme bout.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
HRV

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door HRV »

Nou, ik moet zeggen, toen ik het juiste (nieuw en wel heeeel scherp) bootje had ging het super.... die kop eraf dan, uitboren door de poot heen moet ik nog.
Het schijnt een vrij algemeen probleem te zijn met stalen bouten in aluminium. Die kunnen echt heeeeeeeeel vast gaan zitten. Likje vaseline op die boutjes als ik alles weer vast zet dus.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door Iron Horse »

Een veel voorkomend probleem bij 2 verschillende materialen. Door het elektrolytisch effect (elektrisch spanningsverschil tussen 2 verschillende metalen) dat wordt versterkt door vocht krijg je corrosie op de contactvlakken die daardoor als het ware samen vast bakken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door Cplegt »

Binnenpoot eruit halen is redelijk simpel, als de imbusbout onder in de poot los is. Dan zit er onder de stofring een metalenborg ring, simpel te verwijderen.
Dan de onderpoot in de bankschroef en de binnenpoot er uit trekken met een slagbeweging.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door Bozobin † »

HRV schreef:Nou, ik moet zeggen, toen ik het juiste (nieuw en wel heeeel scherp) bootje had ging het super.... die kop eraf dan, uitboren door de poot heen moet ik nog.
Het schijnt een vrij algemeen probleem te zijn met stalen bouten in aluminium. Die kunnen echt heeeeeeeeel vast gaan zitten. Likje vaseline op die boutjes als ik alles weer vast zet dus.
Geen vaseline maar lithiumvet gebruiken. Krijg je lekker witte vingers van maar het werkt wel.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Leon

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door Leon »

Vwb de geleidebussen, die slijten bij een VFR750 eigenlijk nooit...
Misschien kun je met je dealer afspreken dat als je ze niet gebruikt, terug kunt brengen...
HRV

Re: Veerpoten onder handen nemen

Bericht door HRV »

Klusje geklaard. Net te weinig olie, dus nog even wachten met het afvullen van de tweede poot, maar als je eenmaal weet hoe het moet is het een eitje.

Nog bedankt voor de tip met de PVC pijp. 50mm dikwandig PVC, overlangs openzagen, netjes recht en bot maken aan de onderkant en het is een perfecte manier om de bus en keerring op de plek te meppen.
Plaats reactie