Pagina 1 van 1

Shimmy effect

Geplaatst: zo 19-04-2015, 17:02
door Tatanka
Ik heb vanaf vorige week een DL 1000 van 2008. Heb het volgende probleem. Tussen de 50 en 80 km heb ik een trilling in het stuur. Ik laat volgende week het voorwiel uitbalanceren. Wat zouden nog mogelijke oorzaken kunnen zijn, of heeft iemand dat zelfde probleem gehad, en hoe heeft hij dit verholpen?

Banden merk is Conti Trail Atack 2, en zitten er 1200 km op. Voor de rest stuur ie echt super.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

M.v.g. Wil

Re: Shimmy effect

Geplaatst: zo 19-04-2015, 17:06
door Cplegt
Te weinig druk op t voorwiel.
Hyperpro vering geïnstaleerd? En geen doorgestoken voorvork?

Probeer de voorvork eens 1cm door te steken. Dan komr er meer druk op het voorwiel en kan het probleem verholpen zijn.

Re: Shimmy effect

Geplaatst: zo 19-04-2015, 18:15
door Wullebolle
Te zachte band (redelijk zou zijn 2.5 bar voor en 2.8 achter)
Te oude band = verduurd en hard geworden rubber.
Band vervormd door lang stilstaan.
Of balanceerloodje ribbedebie ... ?

Zitten de stuurgewichten er nog op?
Is het stuur goed en gelijkmatig opgespannen in de risers?

Re: Shimmy effect

Geplaatst: zo 19-04-2015, 18:39
door Tatanka
Ik ben wel aan het overwegen om er Hypro Pro op te zetten (Streetbox), momenteel 730 euro inclusief montage. Ik kan niet 1,2,3 vinden waar hier uitgebreid over geschreven (ervaringen) wordt op het forum..>! Wel Promax, maar ik weet niet of die ook dezelfde service en kwaliteit kunnen leveren.

Wat bedoelen jullie eigenlijk met voorvork doorsteken, en is dit moeilijk om te doen? http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... rk#p164519" onclick="window.open(this.href);return false;

De band (voorwiel 2,5 bar) is van 2014 en is in goede staat. Ik ga eerst volgende week het voorwiel laten uitbalanceren. Conti's (voorband) staan volgens onze buren bekend om het shimmy effect (3 op de 4 banden), dus ik was aan het overwegen om er een ander merk (MTN) op te zetten (voorwiel).

Re: Shimmy effect

Geplaatst: ma 20-04-2015, 11:42
door OllieX
Ik heb dat zelfde ook gehad met de Trail Attack 2. Terug naar dealer gegaan, bleek goed gebalanceerd, op coulance een nieuwe band gehad, en probleem was verholpen. Trouwens o.a ook een wat zwaar geladen topkoffer kan een zelfde effect geven. De Conti's sturen verder inderdaad heel fijn.
Verder prima ervaringen met Hyperpro, kan het aanbevelen.

Re: Shimmy effect

Geplaatst: ma 20-04-2015, 19:59
door Harry650
Wat je nog kunt ( laten ) controleren op speling zijn de wiellagers en het balhoofd. Het Shimmy effect heb ik zelf vaker ervaren op eerdere motoren en was altijd verdwenen met het monteren van een nieuwe of ander type band. Wat betreft Hyperpro kun je ook overwegen om alleen de voorvorkveren te vervangen zodat je tevens goedkoper uit bent. Afhankelijk van je sleutelvaardigheden is dit zelf prima te doen.
Groeten, Harry

Re: Shimmy effect

Geplaatst: ma 20-04-2015, 22:56
door Pébé
Ik heb ook de TA's gehad en Conti heft een special voorband ontwikkeld om dat shimmy-effect
te counteren. Deze band heft een Z-codering en daarmee had ik geen enkel problem.
Succes,
Peter

Re: Shimmy effect

Geplaatst: di 21-04-2015, 10:52
door Soesko
Tatanka schreef:Ik heb vanaf vorige week een DL 1000 van 2008. Heb het volgende probleem. Tussen de 50 en 80 km heb ik een trilling in het stuur. Ik laat volgende week het voorwiel uitbalanceren. Wat zouden nog mogelijke oorzaken kunnen zijn, of heeft iemand dat zelfde probleem gehad, en hoe heeft hij dit verholpen?

Banden merk is Conti Trail Atack 2, en zitten er 1200 km op. Voor de rest stuur ie echt super.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

M.v.g. Wil
Mijn vrouw heeft het ooit gehad bij een Bandit. Nieuwe Bridgestone erop en hij begon te schudden. Direct terug gereden naar de motorzaak en daar hebben ze de band vervangen door een andere (nieuwe) Bridgeston, maar helaas met hetzelfde effect. Het zat toen duidelijk in de band en was niet te verhelpen, ten minste niet door montage van een andere Bridgestone. Het zou best kunnen dat jij hetzelfde nu hebt met de Conti. Laat eens een andere band monteren en ga kijk wat hij doet, overigens wel nadat je eerst alle lagers even gecontroleerd hebt en kijk dan vooral ook naar de achterwiellagers. Versleten achterwiellagers kunnen ook tot problemen aan de voorzijde leiden.

Re: Shimmy effect

Geplaatst: di 21-04-2015, 11:24
door Cplegt
Laatst gereden met een achterwiellager dat gereduceert was tot 6 lager balletjes. T effect was vooral merkbaar met redelijk optrekken vanuit een bocht en vanuit stilstand, dan begon de motor een beetje te wiebelen.
Ik hou het op balhoofdlagers of te weinig druk op t voorwiel door te lage voorveerspanning aan de achterzijde bijvoorbeeld.

Re: Shimmy effect

Geplaatst: vr 01-05-2015, 21:37
door Tatanka
Bedankt voor de reacties. Ik heb eind deze maand een afspraak om een Streetbox set te laten monteren. Dealer gaf aan dat ze ook meteen de voorband nakijken, en indien er geen overige bijzonderheden zijn, ze het shimmy effect kunnen verhelpen. Dus ben benieuwd. Anders moet ik verder zoeken.

Re: Shimmy effect

Geplaatst: za 04-07-2015, 22:47
door Tatanka
Andere voorband en Streetbox doen wonderen, weg Shimmy, ik helemaal bij...!

Re: Shimmy effect

Geplaatst: do 30-07-2015, 20:24
door Sanscorp
Uhh wat is het verschil met de demper van de strom en die van de streetbox?

De voorspanning en rebound zijn beide al in te stellen op de achterveer.
Voor alleen voorspanning.

Zelf heb ik hyperpro gekocht voor 250 euro en zelf gemonteerd.

Ik had ook last van shimmy en mijn fiets trok naar rechts en toen bleek dat er te weinig olie in 1 poot zat (voor het plaatsen van hyperpro) en dit heeft het probleem toen volledig opgelost.

Re: Shimmy effect

Geplaatst: ma 01-08-2016, 00:59
door mca2
De TA1 had een reputatie voor shimmy. Mijn vorige dealer weigerde op een gegeven moment die banden nog te leveren, omdat de helft weer terug moest. Een top of zijkoffer maakt het vaak nog erger. Bij mijn vrouw hielp het de achterkant wat op te draaien, dan werd het gewiebel minder erg. Of de TA2 hetzelfde fenomeen vertoond weet ik niet. We zijn voor zeker gegaan en rijden nu met Dunlop RS3.