Shimmy effect

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tatanka
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 19:12
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 (2008)
Locatie: Heerlen

Shimmy effect

Bericht door Tatanka » zo 19 apr 2015, 17:02

Ik heb vanaf vorige week een DL 1000 van 2008. Heb het volgende probleem. Tussen de 50 en 80 km heb ik een trilling in het stuur. Ik laat volgende week het voorwiel uitbalanceren. Wat zouden nog mogelijke oorzaken kunnen zijn, of heeft iemand dat zelfde probleem gehad, en hoe heeft hij dit verholpen?

Banden merk is Conti Trail Atack 2, en zitten er 1200 km op. Voor de rest stuur ie echt super.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

M.v.g. Wil

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Shimmy effect

Bericht door Cplegt » zo 19 apr 2015, 17:06

Te weinig druk op t voorwiel.
Hyperpro vering geïnstaleerd? En geen doorgestoken voorvork?

Probeer de voorvork eens 1cm door te steken. Dan komr er meer druk op het voorwiel en kan het probleem verholpen zijn.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 2258
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: Shimmy effect

Bericht door Wullebolle » zo 19 apr 2015, 18:15

Te zachte band (redelijk zou zijn 2.5 bar voor en 2.8 achter)
Te oude band = verduurd en hard geworden rubber.
Band vervormd door lang stilstaan.
Of balanceerloodje ribbedebie ... ?

Zitten de stuurgewichten er nog op?
Is het stuur goed en gelijkmatig opgespannen in de risers?
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
Tatanka
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 19:12
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 (2008)
Locatie: Heerlen

Re: Shimmy effect

Bericht door Tatanka » zo 19 apr 2015, 18:39

Ik ben wel aan het overwegen om er Hypro Pro op te zetten (Streetbox), momenteel 730 euro inclusief montage. Ik kan niet 1,2,3 vinden waar hier uitgebreid over geschreven (ervaringen) wordt op het forum..>! Wel Promax, maar ik weet niet of die ook dezelfde service en kwaliteit kunnen leveren.

Wat bedoelen jullie eigenlijk met voorvork doorsteken, en is dit moeilijk om te doen? http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... rk#p164519" onclick="window.open(this.href);return false;

De band (voorwiel 2,5 bar) is van 2014 en is in goede staat. Ik ga eerst volgende week het voorwiel laten uitbalanceren. Conti's (voorband) staan volgens onze buren bekend om het shimmy effect (3 op de 4 banden), dus ik was aan het overwegen om er een ander merk (MTN) op te zetten (voorwiel).

OllieX
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 24 sep 2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Locatie: Oegstgeest

Re: Shimmy effect

Bericht door OllieX » ma 20 apr 2015, 11:42

Ik heb dat zelfde ook gehad met de Trail Attack 2. Terug naar dealer gegaan, bleek goed gebalanceerd, op coulance een nieuwe band gehad, en probleem was verholpen. Trouwens o.a ook een wat zwaar geladen topkoffer kan een zelfde effect geven. De Conti's sturen verder inderdaad heel fijn.
Verder prima ervaringen met Hyperpro, kan het aanbevelen.

Harry650
DL650 berijder
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 18:12
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Locatie: Wehl

Re: Shimmy effect

Bericht door Harry650 » ma 20 apr 2015, 19:59

Wat je nog kunt ( laten ) controleren op speling zijn de wiellagers en het balhoofd. Het Shimmy effect heb ik zelf vaker ervaren op eerdere motoren en was altijd verdwenen met het monteren van een nieuwe of ander type band. Wat betreft Hyperpro kun je ook overwegen om alleen de voorvorkveren te vervangen zodat je tevens goedkoper uit bent. Afhankelijk van je sleutelvaardigheden is dit zelf prima te doen.
Groeten, Harry

Gebruikersavatar
Pébé
DL1000 berijder
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 19:00
Locatie: Waalwijk

Re: Shimmy effect

Bericht door Pébé » ma 20 apr 2015, 22:56

Ik heb ook de TA's gehad en Conti heft een special voorband ontwikkeld om dat shimmy-effect
te counteren. Deze band heft een Z-codering en daarmee had ik geen enkel problem.
Succes,
Peter

Soesko
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Shimmy effect

Bericht door Soesko » di 21 apr 2015, 10:52

Tatanka schreef:Ik heb vanaf vorige week een DL 1000 van 2008. Heb het volgende probleem. Tussen de 50 en 80 km heb ik een trilling in het stuur. Ik laat volgende week het voorwiel uitbalanceren. Wat zouden nog mogelijke oorzaken kunnen zijn, of heeft iemand dat zelfde probleem gehad, en hoe heeft hij dit verholpen?

Banden merk is Conti Trail Atack 2, en zitten er 1200 km op. Voor de rest stuur ie echt super.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

M.v.g. Wil
Mijn vrouw heeft het ooit gehad bij een Bandit. Nieuwe Bridgestone erop en hij begon te schudden. Direct terug gereden naar de motorzaak en daar hebben ze de band vervangen door een andere (nieuwe) Bridgeston, maar helaas met hetzelfde effect. Het zat toen duidelijk in de band en was niet te verhelpen, ten minste niet door montage van een andere Bridgestone. Het zou best kunnen dat jij hetzelfde nu hebt met de Conti. Laat eens een andere band monteren en ga kijk wat hij doet, overigens wel nadat je eerst alle lagers even gecontroleerd hebt en kijk dan vooral ook naar de achterwiellagers. Versleten achterwiellagers kunnen ook tot problemen aan de voorzijde leiden.

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Shimmy effect

Bericht door Cplegt » di 21 apr 2015, 11:24

Laatst gereden met een achterwiellager dat gereduceert was tot 6 lager balletjes. T effect was vooral merkbaar met redelijk optrekken vanuit een bocht en vanuit stilstand, dan begon de motor een beetje te wiebelen.
Ik hou het op balhoofdlagers of te weinig druk op t voorwiel door te lage voorveerspanning aan de achterzijde bijvoorbeeld.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Tatanka
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 19:12
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 (2008)
Locatie: Heerlen

Re: Shimmy effect

Bericht door Tatanka » vr 01 mei 2015, 21:37

Bedankt voor de reacties. Ik heb eind deze maand een afspraak om een Streetbox set te laten monteren. Dealer gaf aan dat ze ook meteen de voorband nakijken, en indien er geen overige bijzonderheden zijn, ze het shimmy effect kunnen verhelpen. Dus ben benieuwd. Anders moet ik verder zoeken.

Gebruikersavatar
Tatanka
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 01 feb 2015, 19:12
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 (2008)
Locatie: Heerlen

Re: Shimmy effect

Bericht door Tatanka » za 04 jul 2015, 22:47

Andere voorband en Streetbox doen wonderen, weg Shimmy, ik helemaal bij...!

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Shimmy effect

Bericht door Sanscorp » do 30 jul 2015, 20:24

Uhh wat is het verschil met de demper van de strom en die van de streetbox?

De voorspanning en rebound zijn beide al in te stellen op de achterveer.
Voor alleen voorspanning.

Zelf heb ik hyperpro gekocht voor 250 euro en zelf gemonteerd.

Ik had ook last van shimmy en mijn fiets trok naar rechts en toen bleek dat er te weinig olie in 1 poot zat (voor het plaatsen van hyperpro) en dit heeft het probleem toen volledig opgelost.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

mca2
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 20:14
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 (2004)

Re: Shimmy effect

Bericht door mca2 » ma 01 aug 2016, 00:59

De TA1 had een reputatie voor shimmy. Mijn vorige dealer weigerde op een gegeven moment die banden nog te leveren, omdat de helft weer terug moest. Een top of zijkoffer maakt het vaak nog erger. Bij mijn vrouw hielp het de achterkant wat op te draaien, dan werd het gewiebel minder erg. Of de TA2 hetzelfde fenomeen vertoond weet ik niet. We zijn voor zeker gegaan en rijden nu met Dunlop RS3.

Plaats reactie