Shimmy effect

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Tatanka

Shimmy effect

Bericht door Tatanka »

Ik heb vanaf vorige week een DL 1000 van 2008. Heb het volgende probleem. Tussen de 50 en 80 km heb ik een trilling in het stuur. Ik laat volgende week het voorwiel uitbalanceren. Wat zouden nog mogelijke oorzaken kunnen zijn, of heeft iemand dat zelfde probleem gehad, en hoe heeft hij dit verholpen?

Banden merk is Conti Trail Atack 2, en zitten er 1200 km op. Voor de rest stuur ie echt super.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

M.v.g. Wil
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Shimmy effect

Bericht door Cplegt »

Te weinig druk op t voorwiel.
Hyperpro vering geïnstaleerd? En geen doorgestoken voorvork?

Probeer de voorvork eens 1cm door te steken. Dan komr er meer druk op het voorwiel en kan het probleem verholpen zijn.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Shimmy effect

Bericht door Wullebolle »

Te zachte band (redelijk zou zijn 2.5 bar voor en 2.8 achter)
Te oude band = verduurd en hard geworden rubber.
Band vervormd door lang stilstaan.
Of balanceerloodje ribbedebie ... ?

Zitten de stuurgewichten er nog op?
Is het stuur goed en gelijkmatig opgespannen in de risers?
Spooky Action At A Distance !
Tatanka

Re: Shimmy effect

Bericht door Tatanka »

Ik ben wel aan het overwegen om er Hypro Pro op te zetten (Streetbox), momenteel 730 euro inclusief montage. Ik kan niet 1,2,3 vinden waar hier uitgebreid over geschreven (ervaringen) wordt op het forum..>! Wel Promax, maar ik weet niet of die ook dezelfde service en kwaliteit kunnen leveren.

Wat bedoelen jullie eigenlijk met voorvork doorsteken, en is dit moeilijk om te doen? http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... rk#p164519" onclick="window.open(this.href);return false;

De band (voorwiel 2,5 bar) is van 2014 en is in goede staat. Ik ga eerst volgende week het voorwiel laten uitbalanceren. Conti's (voorband) staan volgens onze buren bekend om het shimmy effect (3 op de 4 banden), dus ik was aan het overwegen om er een ander merk (MTN) op te zetten (voorwiel).
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Shimmy effect

Bericht door OllieX »

Ik heb dat zelfde ook gehad met de Trail Attack 2. Terug naar dealer gegaan, bleek goed gebalanceerd, op coulance een nieuwe band gehad, en probleem was verholpen. Trouwens o.a ook een wat zwaar geladen topkoffer kan een zelfde effect geven. De Conti's sturen verder inderdaad heel fijn.
Verder prima ervaringen met Hyperpro, kan het aanbevelen.
Harry650
DL650 berijder
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 16-11-2014, 18:12
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Wehl

Re: Shimmy effect

Bericht door Harry650 »

Wat je nog kunt ( laten ) controleren op speling zijn de wiellagers en het balhoofd. Het Shimmy effect heb ik zelf vaker ervaren op eerdere motoren en was altijd verdwenen met het monteren van een nieuwe of ander type band. Wat betreft Hyperpro kun je ook overwegen om alleen de voorvorkveren te vervangen zodat je tevens goedkoper uit bent. Afhankelijk van je sleutelvaardigheden is dit zelf prima te doen.
Groeten, Harry
Pébé
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 26-08-2009, 19:00
Mijn motor is een: V-Strom 650
Woonplaats: Waalwijk

Re: Shimmy effect

Bericht door Pébé »

Ik heb ook de TA's gehad en Conti heft een special voorband ontwikkeld om dat shimmy-effect
te counteren. Deze band heft een Z-codering en daarmee had ik geen enkel problem.
Succes,
Peter
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Shimmy effect

Bericht door Soesko »

Tatanka schreef:Ik heb vanaf vorige week een DL 1000 van 2008. Heb het volgende probleem. Tussen de 50 en 80 km heb ik een trilling in het stuur. Ik laat volgende week het voorwiel uitbalanceren. Wat zouden nog mogelijke oorzaken kunnen zijn, of heeft iemand dat zelfde probleem gehad, en hoe heeft hij dit verholpen?

Banden merk is Conti Trail Atack 2, en zitten er 1200 km op. Voor de rest stuur ie echt super.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

M.v.g. Wil
Mijn vrouw heeft het ooit gehad bij een Bandit. Nieuwe Bridgestone erop en hij begon te schudden. Direct terug gereden naar de motorzaak en daar hebben ze de band vervangen door een andere (nieuwe) Bridgeston, maar helaas met hetzelfde effect. Het zat toen duidelijk in de band en was niet te verhelpen, ten minste niet door montage van een andere Bridgestone. Het zou best kunnen dat jij hetzelfde nu hebt met de Conti. Laat eens een andere band monteren en ga kijk wat hij doet, overigens wel nadat je eerst alle lagers even gecontroleerd hebt en kijk dan vooral ook naar de achterwiellagers. Versleten achterwiellagers kunnen ook tot problemen aan de voorzijde leiden.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Shimmy effect

Bericht door Cplegt »

Laatst gereden met een achterwiellager dat gereduceert was tot 6 lager balletjes. T effect was vooral merkbaar met redelijk optrekken vanuit een bocht en vanuit stilstand, dan begon de motor een beetje te wiebelen.
Ik hou het op balhoofdlagers of te weinig druk op t voorwiel door te lage voorveerspanning aan de achterzijde bijvoorbeeld.
Gr. Chiel
Tatanka

Re: Shimmy effect

Bericht door Tatanka »

Bedankt voor de reacties. Ik heb eind deze maand een afspraak om een Streetbox set te laten monteren. Dealer gaf aan dat ze ook meteen de voorband nakijken, en indien er geen overige bijzonderheden zijn, ze het shimmy effect kunnen verhelpen. Dus ben benieuwd. Anders moet ik verder zoeken.
Tatanka

Re: Shimmy effect

Bericht door Tatanka »

Andere voorband en Streetbox doen wonderen, weg Shimmy, ik helemaal bij...!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Shimmy effect

Bericht door Sanscorp »

Uhh wat is het verschil met de demper van de strom en die van de streetbox?

De voorspanning en rebound zijn beide al in te stellen op de achterveer.
Voor alleen voorspanning.

Zelf heb ik hyperpro gekocht voor 250 euro en zelf gemonteerd.

Ik had ook last van shimmy en mijn fiets trok naar rechts en toen bleek dat er te weinig olie in 1 poot zat (voor het plaatsen van hyperpro) en dit heeft het probleem toen volledig opgelost.
mca2
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 10-07-2011, 20:14
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 (2004)

Re: Shimmy effect

Bericht door mca2 »

De TA1 had een reputatie voor shimmy. Mijn vorige dealer weigerde op een gegeven moment die banden nog te leveren, omdat de helft weer terug moest. Een top of zijkoffer maakt het vaak nog erger. Bij mijn vrouw hielp het de achterkant wat op te draaien, dan werd het gewiebel minder erg. Of de TA2 hetzelfde fenomeen vertoond weet ik niet. We zijn voor zeker gegaan en rijden nu met Dunlop RS3.
Plaats reactie