Pagina 1 van 1

Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: vr 27-02-2015, 19:53
door Camino
Ik zag vandaag dat er heel veel dikke zwarte prut zit met name in de buurt van de voorzijde van de ketting en voorste tandwiel. Hoe krijg ik dit zo goed mogelijk schoon zonder ketting en of tandwielen er af te hoeven halen? Technisch ben ik een nitwit dus waarschijnlijk een domme vraag maar toch...........alvast bedankt.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: vr 27-02-2015, 20:00
door Ebrostrom
Kapje van t voorste tandwiel losdraaien (3-4 schroeven). Dan kom je er prima bij en kun je veel prut verwijderen.
Mss ook iets minder smeren of iets beter vastzittende gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: vr 27-02-2015, 20:01
door Koopman
Kapje verwijderen, je kan zo met een schroevendraaier de prut weghalen.
Veel plezier ermee.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: vr 27-02-2015, 20:05
door Camino
Er zitten wel wat aansluitingen op dat kapje. Kan ik die zo loshalen? Sinds kort gebruik ik keramische ketting spray van putoline en die blijft beter zitten. Slaat wel heel wit uit. Denk dat die prut m.n. van de vorige eigenaar is.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: vr 27-02-2015, 20:08
door Evberkel
Kapje eraf inderdaad en de ketting en de ruimte achter het kapje reinigen met een stevige kwast en lampenolie. Vergeet de achterbrug niet daar kwakt ook een hoop rommel op. Ik heb het pas gedaan, vies klusje..

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: vr 27-02-2015, 20:32
door Iron Horse
Bij de 650 is dat gemakkelijker dan bij de 1000 :!:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l34LirfHd8Q[/youtube]

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: vr 27-02-2015, 20:47
door Camino
Beter uitgelegd dan in dit filmpje kan niet. Mooi man, bedankt.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: vr 27-02-2015, 20:52
door Roncor
Dasty ontvetter van de Wibra gebruiken. Is er in het geel en in zwarte flessen. Die zwarte is helemaal perfect voor dit klusje.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: vr 27-02-2015, 21:24
door Ebrostrom
Potverdomme, ben ik blij dat ik n 650 heb...wat n werk. Maar t start natuurlijk met teveel smeren of te vroeg weer rijden of verkeerde olie...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: za 28-02-2015, 08:31
door Motormuus
Lampenolie en oude tandenborstel. En die echte prut voorzichtig weghalen met schroevendraaier. Is een bekend iets. Gewoon elk jaar even herhalen. Oo den duur zit er zoveel troep dat het gewoon om je ketting heen zit. Word ie niet beter van.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: za 28-02-2015, 09:56
door Camino
Als je het hele youtube filmpje bekijkt snap ik alleen het eerste gedeelte niet. Helemaal in het begin draait hij aan die inbus. Verder wordt de koppeling vastgezet en wordt de voetsteun ook verwijderd. Dit is toch allemaal niet nodig want dat kapje kun je toch zo verwijderen? En waar is is dat oranje ronde ding voor want kennelijk moet je daar voorzichtig mee omgaan.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: za 28-02-2015, 10:12
door Iron Horse
Ik ben niet goed bekend met de 1000 anders zou ik het je wel kunnen vertellen. Maar ik denk dat Chiel je het antwoord er ongetwijfeld op kan geven.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: za 28-02-2015, 11:47
door Cplegt
Tuurlijk, geen probleem.

2 imbus boutjes van de koppelingscilinder los halen, ding naar achter trekken en met een touwtje ff vast hangen zodat ie niet in de weg zit. Let op achter de de imbusbout die t dichtste bij je voorwiel zit, zit een afstandbus. De koppelingsstang kun je gewoon laten zitten. T rubberen hoedje kan er gewoon uit, en maak deze goed schoon. Als ie kapot is ff een nieuwe halen bij de garage. Verlengt de levensduur van je koppelingscilinder aanzienlijk.

Je voetsteun moet er af omdat de schakelpook in de weg zit met het verwijderen van het kapje. Maw als de pook er nog aan zit kan t kapje niet weg. De 2 imbusbouten losdraaien is voldoende. Een tip, draai ze zo ver mogelijk los maar nog niet helemaal er uit. Dan de rest van de bouten van t kapje los halen, dan je voetsteun ff naar je toe trekken, kapje er af halen en de voetsteun weer terug plaatsen, dit zodat je t schakelpatroon niet omkeerd.

De censor die aan t kapje zit is van de kilometerteller. Je hebt voldoende ruimte om met die censor er nog op gemonteerd t kapje te reinigen. Leg er ff een krant onder om alle prut op te vangen.

Let bij t monteren van de koppelingscilinder op dat er geen zand tussen de zuiger en cilinerwand komt. Gewoon ff goed afspuiten met remreiniger (€1.20 bij de action). Zorg dat t rubberen hoedje weer goed gemonteerd wordt zodat er zo min mogelijk troep richting je cilinder kan.

Klinkt allemaal ingewikkeld, is t niet. Alles in omgekeerde volgorde monteren tov de demontage.
Mocht je het niet durven, moet je ff 2 weken wachten dan zal ik t je laten zien aan de hand van wat fotos als ik mn ketting ga vervangen.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: za 28-02-2015, 12:04
door Leon
En koop een paar cheapo rubberen keukenhandschoenen (NIET het paar van je vrouw pakken.... :-) )

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: za 28-02-2015, 20:06
door Camino
Bedankt Chiel. Duidelijke uitleg. En dat moet dus zoals in het filmpje de koppelingshendel ingeknepen staan met een elastiek of zo? Waarom is dat eigenlijk?

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: za 28-02-2015, 20:27
door Cplegt
Geen idee, nooit gedaan en nog nooit ergens last van gehad. Volgens mij zou t zijn dat er op deze manier geen vloeistof weg kan lekken.
Zoals gezegd, nooit gedaan en er nog nooit last van gehad.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: wo 11-03-2015, 12:09
door PDvD
Vergeet niet je koppeling eerst in te knijpen en vast te zetten (met tierap ofzo) alvorens de cylinder los te halen.

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Geplaatst: do 26-03-2015, 10:40
door Sanscorp
Nu weet men nog niet waarom de koppelingshendel ingeknepen moet worden :)

Dit zou je moeten doen om te voorkomen dat het cupje uit de cilinder floept.
Heb het altijd braaf gedaan omdat ik geen zooi wil, maar als Chiel het nog nooit gedaan heeft zal het wel meevallen :schater:

Ga het binnenkort toch losnemen om schoon te maken en te polijsten (cupje) en dan zal ik wel zien wat er gebeurd zonder tyrap. :duim:
Vind hem nu best zwaar gaan, dat kan by-design zijn, maar als alle onderdelen lekker schoon en gangbaar zijn dan kan het altijd iets schelen!

Veil ik meteen een stukje van het stelblokje weg zodat de hendel wat dichter bij het stuur komt, wellicht scheelt dit iets, zo niet dan heb ik nog 3 originele instellingen over en is er dus "no harm done".