Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
YellowWee

Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door YellowWee »

Hoever is mij kettingsetje?

1; in april/mei nog ff mee rijden (+- 1500km en dan vervangen?
2; Erop houden en lekker mee naar Noorwegen komend zomer +5000 km?
3; Voorste tandwiel vervangen en met de rest nog lekker naar Noorwegen?

Toen de ketting er nog op lag was de stelplaat bij het 5e streepje vanaf de achterzijde gerekend.
De ketting kon ik iets recht naar achteren op lichten van het achtertandwiel, ongeveer 3mm kon net niet tussen de ketting en het tandwiel doorkijken zeg maar.
De ketting is nog een cm korter dan word weergegeven als maximale uitgerekte lengte in de service manual.

BVD Gr YelowWee
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
YellowWee

Re: Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door YellowWee »

Nog n paar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
YellowWee

Re: Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door YellowWee »

Nog n paar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door Iron Horse »

Sowieso voortandwiel vervangen. Maar als ik naar Noorwegen op de motor zou gaan dan zou ik de hele set tegen die tijd vervangen. Alleen voor vervangen blijft een lapmiddel al is het beter dan laten zitten. Achter ziet er nog goed uit.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door Margon »

Voor een 5k trip zou ik het vervangen , zal niet mee op op sommige plekken in noorwegen een vervanging te vinden.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door Eikie »

Goed beslagen op pad naar Scandinavië. Alles is daar te krijgen, alleen niet vragen wat het kost en hoe lang het duurt voordat je het hebt. 2 jaar geleden stond er een Brit met een Stelvio op de camping en had een joekel van een schroef in zijn achterband. Met een prop niet goed te dichten dus lokaal een nieuwe band laten plaatsen... Hmm ruim €300 en de band was niet op voorraad en kostte hem ook nog eens twee dagen. Dus ik zou voor een nieuw setje tandwielen gaan en kijk ook je banden even na of ze nog 5000 km mee kunnen. Het verblijf is in Noorwegen al prijzig genoeg.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
J-K
Berichten: 316
Lid geworden op: za 14-06-2014, 12:48
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017 geel.

Re: Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door J-K »

Als ik dit zo zie lijkt mij het achtertandwiel veel nieuwer dan het voortandwiel,en ook valt me op dat je ketting niet soepel gesmeerd is je ziet op de fotos dat de ketting niet soepel knikt bij sommige schakels.
Volgens mij ben je met een nieuw voortandwiel en een nieuwe ketting klaar omdat het achtertandwiel er als nieuw uitziet.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door Cplegt »

Alsnog zou ik gewoon ff een nieuwe set bestellen. Jos smit heeft ze meestal redelijk goedkoop.
Gr. Chiel
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door Jeen »

Als alle onderdelen dezelfde leeftijd hebben kun je het volgende constateren: ketting en achtertandwiel zijn in prima staat en mits goed onderhouden rijd je daar nog minstens dezelfde afstand mee als wat je tot nu toe hebt gedaan. Het voortandwiel begint aardig te verslijten en zou ik binnenkort vervangen. Ik heb ze overigens wel erger gezien. (Voor een tientje bij motowebshop)
Zolang je op je achtertandwiel niet onder je ketting door kunt kijken, kun je prima doorrijden met deze ketting. Een vakantie van 5000km lijkt me met deze ketting en dit achtertandwiel werkelijk geen enkel probleem. Ik ga er vanuit dat je er nog minstens 10000 mee kunt rijden en zou niet verbaasd staan wanneer deze dan nog niet aan vervanging toe is.
Het is overigens ook logisch dat je voortandwiel drie keer zo snel slijt als je achtertandwiel. Het doet hetzelfde werk met een derde van het aantal tandjes....
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Uhm Help! De grote hoe ver is mijn ketting set vraag ;)

Bericht door PDvD »

Hoe ver de ketting gespannen is dat is slechts 1 slijtagepunt. Als de ketting op de motor ligt over de tandwielen heen, kun je de ketting dan nog naar achter trekken, ja? vervangen dus!
Daarnaast kan het zijn dat er harde stukken in de ketting zitten, of dat de ketting op het ene punt slapper is dan op het andere. Zet de motor op de middenbok, span de ketting en draai dan het wiel steeds een beetje verder rond en voel of de ketting altijd even strak blijft staan. Zo nee, vervangen!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Plaats reactie