Pagina 1 van 1

dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: ma 18-08-2014, 23:20
door V-Stoom
Hallo,

Ik ben onlangs overgestapt van een DL650 K5 naar een DL650 L3. Het enige verschil dat op papier kan ontdekken is, dat de wielbasis iets langer is, maar dat de rest van de geometrie gelijk is (balhoofdhoek en naloop zijn gelijk). Toch heb ik het idee op een andere fiets te rijden. Wat mij vooral opvalt is dat de L3 duidelijk meer de bocht invalt (zowel links- als rechtsom). Licht tegensturen is dan de actie. Verder stuurt de motor strak. Wat mij verder opvalt is de duidelijk straffere/hardere (minder comfortabele) vering. De set-up is nu: twee streepjes achter drie streepjes voor (volgens mij de fabrieks-instelling). De uitgaande demping heb ik nog niet gecontroleerd. De voorvork is niet doorgestoken.
Mijn vraag is nu:
1 herkent iemand dit verschil/verschijnsel?
2 wat is of kan de oorzaak zijn?
3 wat kan ik aan de set-up veranderen om dit te voorkomen.
4. zijn er nog meer verschillen in het rijwielgedeelte tussen de K5 en de L3?

Meedenkers zijn welkom :worship:

Groet, Allard.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: ma 18-08-2014, 23:44
door Iron Horse
Zithoogte van de L3 is hoger. daardoor krijg je een ander zwaartepunt. Iets dat je ook duidelijk merkt als je een standaard 650 (K serie) vervangt door een verhoogd 1000 zadel. Ik weet niet of dat hier ook de oorzaak is, maar wie weet.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: ma 18-08-2014, 23:52
door V-Stoom
Zou kunnen Rob maar ik had op de K5 een DL1000 zadel dus dat verschil valt volgens mij mee.

groet, Allard.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: di 19-08-2014, 00:10
door Ebrostrom
Bandenspanning? Ooit op rijles meegemaakt. Rechtdoor geen probleem, bochten met verrichtingen viel hij erin. Kreeg toen v instructeur zijn fiets (v-strom :-) ) en hij testen. Ik had gelijk maar hij kon t op dat moment niet verklaren. Alleen bij bochten. Hij vond t knap dat ik als beginners zo duidelijk kon aangeven wat ik precies voelde. De les erop liet hij weten dat de band 'lek' was (spijker).


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: di 19-08-2014, 01:37
door Sparkle Black Peter
Allard,

Er zijn nog een paar grote veranderingen die dit 'meer in de bocht vallen' kunnen veroorzaken. Je tank is kleiner, waardoor je gewicht meer naar voren ligt. (meer druk op voorwiel) Zadel is smaller, je zit meer 'in' de motor. De L is gestroomlijnder dan zijn voorganger. De zithouding is 15mm hoger dan de K en met een DL1000 zadel blijft het 15mm hoger 8). Al met al was het ook de bedoeling dat deze L nog strakker de bocht in zou gaan.

Ik vond het tijdens het uittesten van de L2 geen nadeel, maar eerder een voordeel. Vindt jij dit een nadeel dan?

Peter

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: di 19-08-2014, 08:04
door RedStrom
Van K6 naar L2 (650) viel het me niet zo op. Van K6 naar L4 (1000) wel.
Ik vond het wel prettig, terwijl anderen het minder vinden.

Naast bovengenoemde zaken doen de banden ook heel veel. En hoe was de kwaliteit van je vorkolie op de K5?
Welke banden had je op de K5 (met hoeveel kilomter) en welke op de L3.
Ik zou niet gaan zoeken naar hetzelfde als je gewend bent. Je hebt nu een andere fiets, en die heeft een ander karakter.
Geniet van het betere zadel, het betere blok, het lagere verbruik, etc.
:-)}

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: di 19-08-2014, 08:10
door TT-Strom
Ik denk dat wat je ervaart gewoon het verschil is tussen de "oude" 650 en de nieuwe. Ik ervaar het juist anders: vanaf de eerste proefrit op de L2 dacht ik: wauw, wat stuurt deze lekkerder, duw hem nog makkelijker de bocht in!
Misschien heeft het ook te maken met hoe je zelf rijd/een bocht maakt (hang je met je hele lichaam de bocht in of duw je hem weg vanuit je heupen en houd je je bovenlichaam meer recht) en met welke snelheid neem je een bocht (langzaam/bedeesd of wat sneller. (voorbeeld: zie regelmatig motorrijders die rechtuit "prima" rijden (is ook niet het moeilijkste), maar zodra ze bij een stoplicht staan of een bocht nemen ineens heel zachtjes/onzeker en slingerend door de bocht gaan...dan voelt het zeker alsof ie de bocht invalt ja :-)))

Ik denk dat deze factoren ook van invloed zijn op hoe iemand de L2/3/4 ervaren t.o.v. de oude.

Voor mij, gevoelsmatig, ligt het zwaartepunt lager dan bij de oude en stuurt hij juist nog strakker :-)
Duw hem in bochten juist richting het asfalt en nog nooit een vervelend gevoel hiermee ervaren.

Je woont in de buurt, dus als je wilt kunnen we best eens een eindje gaan rijden en eens wisselen/testen, heb je een idee of het aan je fiets ligt of dat het zo hoort.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: di 19-08-2014, 08:30
door RedStrom
Je avatar wijzigen wil ook wel eens helpen Allard :wink:

TT: +1 :duim:

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: di 19-08-2014, 18:26
door Eikie
Overstappen van de standaard gemonteerde banden naar een Anakee III was bij mij al een wereld van verschil.
Ga in op het aanbod van TT ! Nieuwe rijervaring kan nooit geen kwaad.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: di 19-08-2014, 21:15
door John007
Het sturen van de L modellen en dus het bochtenwerk vond ik eigenlijk wel prettig :D
De L stuurt inderdaad iets gemakkelijker de bocht in dan mijn K7.
Wat je zeker ook niet moet vergeten: hoe was het balhoofdlager van jou K5 ? want dat kan een heel verschil uit maken.
De rest van de mogelijkheden zijn hier al genoemd denk ik.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: di 19-08-2014, 23:25
door Framomile
Vooral banden kunnen dat verschil benadrukken. Als mijn banden beginnen te slijten valt hij meer de bocht in en met nieuwe banden gaat dat wat geleidelijker aan.

Vond zelf het verschil niet zo heel erg groot, maar de L2 vooral wat stijver in het frame waardoor ik ervaar dat hij strakker stuurt.

Dat "vallen" herken ik zeker niet als een verschil persoonlijk.

Gegroet,

Franc
K8 en nu l2

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 11:40
door Soesko
Wij hebben de oude en de nieuwe in het motorpark en ik heb vanochtend speciaal hiervoor de nieuwe (L-type) meegenomen. De motor is namelijk van mijn echtgenote. Ik moet zeggen dat hij inderdaad wat vlotter stuurt. Hij is aan de achterzijde wat hoger en lijkt iets meer 'op zijn neus' te staan. Het in de bochten vallen herken ik niet zo. Ik ben van mening dat hij wat beter/vlotter stuurt dan het K-type. Zoals hierboven al aangegeven doen de banden veel. Een versleten achterband kan bijvoorbeeld het weggedrag van een motor compleet verzieken. Ik weet niet wat voor banden er op je motor liggen, als dat de originele Trailswings zijn dan zou je kunnen overwegen om die eens te vervangen voor wat moderner schoeisel.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 14:57
door OllieX
Ja, dat was ook waar ik het eerste aan dacht: Mogelijk het merk, de soort banden en de staat hiervan. Toen ik bijvoorbeeld van de originele Trailwings overstapte naar de Conti Trail Attacks had ik gelijk ook een totaal andere motor: Hij wilde zo makkelijk met de TCA's de bocht in dat ik eerst ook het gevoel had dat hij er in viel. Het was wennen maar ik persoonlijk vond het ook fijn. In ieder geval veel plezier met de L3.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 21:04
door V-Stoom
Wauw, wat een boel reactie. Bedankt mensen.

Wat mij geruststelt is dat ik lees dat veel van jullie de nieuwe "anders" vinden sturen dan de oude. In eerste instantie had ik zelf niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn gezien de overeenkomstige maatvoering van het rijwielgedeelte. Maar een ander opbouw van de motor zal ook verschil maken (tank, scherm enz.)
Banden maken natuurlijk zeker een verschil. Nu zitten er nog de oude BW's op met 3mm. (bandenspanning OK) maar mijn nieuwe conti's TA's van de oude motor worden overgezet op de nieuwe motor. Dat zal zeker een verbetering opleveren.
Ik ben mij er van bewust dat een ander weggedrag van de motor ook een andere actieve houding vraagt maar het is iets waar ik bewust op zal letten. Wennen is het wel.
Het balhoofdlager van mijn K5 had ik al eens laten vervangen door naaldlager maar ik zal eens kijken hoe het bij mijn L3 is. Als daar iets mis is dan zou dat zeker een verklaring kunnen zijn.
Soesko, bedankt dat je het even hebt uitgeprobeerd.
TT-strom, bedankt voor je aanbod. Ik neem het graag in overweging.
Natuurlijk zal ik mijn avatar wijzigen, stuurt vast beter ;-)
Alle anderen, bedankt voor het meedenken ik heb hier zeker iets aan.

Ik wacht eerst eens af wat de Conti's onder de L3 gaan doen, als het goed is krijg is deze week mijn Airflow binnen en ik heb gemerkt dat de Rikkies forkbrace van de K5 ook op de L3 past. Verder ga ik eens "spelen" met de veervoorspanning (t'is een hobby nietwaar). Eventueel kan ik nog eens kijken of het doorsteken van de voorvork "iets" doet. En zeker bewust met mijn actieve houding "spelen".

Hoe dan ook, ik hou jullie op de hoogte. Mochten jullie nog iets te melden hebben, laat het voor al weten.
Het is in ieder geval lekker om met de nieuwe L3 weer iets te kunnen delen op technisch gebied. Na 8 jaar trouwe dienst van de K5, waar ik erg veel plezier van en mee heb gehad, had ik zelf niet zo veel meer te melden. De nieuwe L3 blaast de hobby weer nieuw leven in. :-)}

Met vriendelijke groeten, Allard.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 21:36
door TT-Strom
:duim: :-)}

Laat maar weten als je eens wilt proberen.

Ik heb Anakees 2 eronder liggen, welke erg goed bevallen.

Greets!

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 21:57
door Eikie
Ik Anakee III. Mag je ook proberen als je in de buurt bent of tijdens een forumrit. Geen enkel probleem.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 22:13
door V-Stoom
Bedankt voor jullie gulle aanbod. Zoals gezegd, ik hou het graag in gedachten.

Op zoek naar een nieuwe (originele) avatar kwam ik op het forum het berichtje tegen van Robo ( http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=8967 ) met zijn nieuwe V-Strom horloge. Ik ga zeker kijken of ik ook zo'n ding te pakken kan krijgen :duim: . Het leek mij wel een leuke (voorlopige?) Avatar. Naast motoren ben ik ook gek op horloges.

Groet, Allard.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 22:14
door Hessie
Mijne valt alleen alleen in het zand :o) O:-)

Flauw :o) ik weet het...

Ik denk ook dat het zeker aan de banden ligt, de nieuw stuurt lichter en makkelijker maar echt de bocht in vallen vind ik hem niet doen....

:bye:

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 22:18
door Frank
Hessie schreef:Mijne valt alleen alleen in het zand :o) O:-)
Eigen schuld, moet je maar bij mij blijven... :mrgreen: 8) :wink: :o)

dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 22:57
door Ebrostrom
Ooooohhhhh......oei...

Tapatalk via mijn  iPhone

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 20-08-2014, 23:56
door Frank
Haha.. ik hoop dat Hessie, door het aantal emoticons, begrijpt dat dát een grapje was... ;)

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 15:31
door Spurm
Jouw oude 1000 is toch ook weleens "in de bocht gevallen" Frank 8) iets met Moosrit... :)

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 17:23
door John007
V-Stoom schreef: Het balhoofdlager van mijn K5 had ik al eens laten vervangen door naaldlager maar ik zal eens kijken hoe het bij mijn L3 is. Als daar iets mis is dan zou dat zeker een verklaring kunnen zijn.
Ik bedoel het eigenlijk andersom dus stel dat het balhoofdlager van je oude motor slecht was dus zwaar liep, dan gaat het sturen dus zwaarder.
En dat zou het een en ander kunnen verklaren.
M.a.w. met het lager van je nieuwe motor is niks mis denk ik.
:-)} :-)} :-)}

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 17:57
door Eikie
Spurm schreef:Jouw oude 1000 is toch ook weleens "in de bocht gevallen" Frank 8) iets met Moosrit... :)

Tis stil aan de overkant, tis stil aan de overkant, la la la la :schater: :schater: :schater:

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 19:09
door Frank
Niks aan toe te voegen.. hij ging inderdaad zomaar liggen.. ik was het alweer vergeten.. bedankt Sven! ;)

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 20:25
door Hessie
Daring Red Frank schreef:
Hessie schreef:Mijne valt alleen alleen in het zand :o) O:-)
Eigen schuld, moet je maar bij mij blijven... :mrgreen: 8) :wink: :o)
Daring Red Frank schreef:Haha.. ik hoop dat Hessie, door het aantal emoticons, begrijpt dat dát een grapje was... ;)
Oh gelukkig, ik schrok al een beetje van het idee.... :o) :o) :o) :mrgreen: :wink:

:bye:

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 20:59
door Blije meid!
Hessie schreef:
Oh gelukkig, ik schrok al een beetje van het idee....
hou op, ik krijg er beelden bij :wink: :schater:

nee hoor, volgens mij is 't andersom: jij had bij Hessie moeten blijven (had je d'r overeind kunnen helpen O:-) )

Nou doei he!

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 21:02
door Blije meid!
o jee, ja hoor moderators ik zie het: ik ben direct aan het reageren en mag niet quoten als het een directe reactie is. Maar laat maar mooi staan zou ik zeggen :lol:

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 21:04
door Frank
Jajaja.. ;) Had ik graag gedaan.. maar ja... de camo was niet meer te spotten in de spiegels.. ging helemaal op in de maisvelden..

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 21:04
door Frank
Gedeeltelijke quote mag.. ;)

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 21:21
door Blije meid!
kssst, nu allemaal weer serieus 'back on topic' (dat hoor jij toch te zeggen, maar je doet gewoon mee :mrgreen: :wink: )

waar ging het ook weer over? O ja: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 21:52
door Hessie
Kiekeboe :o)

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 21:57
door Frank
[Ontopic] dan...
Ik heb dan geen DL650 L3, maar een zelfde soort ervaring is mijn DL1000 L4 is hetzelfde, vergeleken met de DL1000 K8. De L4 valt ook lekker de bocht in. Dus misschien dat er bij de L-serie toch wat aan de gewichtsverdeling is gedaan..

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 21-08-2014, 21:58
door Blije meid!
Heeee, maar dat is Spip70, dat ben jij helemaal niet :wink: :schater:

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: zo 26-10-2014, 20:28
door Sander_strom
Met dit topic in het achterhoofd ben ik ook eens wat gaan proberen.

Vond eigenlijk hetzelfde als de topicstarter, dat ie wat de bocht invalt. Ik heb gemerkt dat ik graag dicht op de tank zit waardoor dit effect wellicht versterkt wordt. Wanneer ik wat meer naar achteren ga zitten is dit effect zo goed als weg. Persoonlijk zit ik wat 'sportiever' dicht op de tank dus houd ik ook rekening met een beetje tegensturen zoals al aangegeven.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: zo 26-10-2014, 21:48
door Tulipan
Misschien een beetje laat, maar je SAG goed afstellen zou ook kunnen helpen.
Dat hij nu teveel op het voorwiel leunt.
Uitleg SAG afstellen:
http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... ag#p110743

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: ma 27-10-2014, 19:47
door Ballie
Kan ook met bandenspanning en/of vorm van de band te maken hebben. Balhoofdlager kan ook een rol spelen...

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: ma 27-10-2014, 20:52
door RedStrom
Banden en/of geometrie. Laat ze maar eens doorsteken die voorpoten.
En lekker toch dat ie zo makkelijk de bocht in gaat. Dat schiet tenminste op.
Eerste bocht met een L4 viel me dat ook op. Joepie!

Zo, doe nu maar een slotje op dit topic :o)

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: wo 29-10-2014, 06:38
door RichardA
Tulipan schreef:Misschien een beetje laat, maar je SAG goed afstellen zou ook kunnen helpen.
Dat hij nu teveel op het voorwiel leunt.
Uitleg SAG afstellen:
http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... ag#p110743
Het verhaal van LeVille doorgelezen; duidelijk :duim:
- had al een stukje film van Keith Code over het afstellen van je SAG en wat artikeltjes in een motorblaadje
- maar dit verhaal vond ik duidelijker

Nu weet ik dus ook wat er "mis" was met die motor waar ik de proefrit op deed;
- bij het inveren (verkeersdrempel) deed hij het prima, maar bij het uitveren kwam ik uit het zadel los :roll:
- rebound dus te fel....

Maar ?? Kun je ook je "inbound" afstellen ????
- of is de afstelling van je rebound gelijk aan je "inbound"

Richard.

Re: dl650 L3 "valt" in de bocht. Verklaring?

Geplaatst: do 30-10-2014, 07:45
door Frimeur
Als je wilt dat hij minder makkelijk instuurt, de bocht invalt. Achter lager zetten, minder veervoorspanning en voor hoger zetten, meer veervoorspanning. Doorsteken van vorkpoten doe je juist om makkelijker in te sturen.
Anders de bochten sneller nemen heb je er ook minder last van :-)