Pagina 1 van 1

Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan anders

Geplaatst: do 24-07-2014, 16:25
door Sanscorp
in het topic van Rick (USA) kan je info vinden over een spaced modificatie.
Ik ben met mijn ketting bezig en moet nu toch wachten op een nieuwe kettingpons, dus ik dacht, waarom kan ik geen 2mm spacer bij het voortandwiel doen en zo de ketting uitlijnen??

http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,6354.0.html

da's beter dan achter iets weghalen en weer aan de andere kant bijvoegen, minder ingrijpend zeg maar.
ennnn: goedkoper! ik kan wss een ringetje bij de gamma halen, anders wel voor een paar cent bij de ijzerwarenhanden hier in Almere.

wat denken jullie?

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 17:33
door Ebrostrom
Totdat de ketting n keer om jouw oren vliegt!! Met sommige zkn moet je voor jouw eigen veiligheid niet willen 'spelen'. Die paar cent wegen dan echt niet op tegen die krukken (of erger rolstoel).


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 17:54
door Sanscorp
Ik zie eigenlijk niet wat er fout kan gaan. Die 2mm ruimte zit nog op de as en doet niets mer de moer en/of de kracht waarmee deze vast zit.

De modificatie achter behelst meer werk, voor is het zo te doen en evt. ook zo weer weg te halen.

Wat zou het bezwaar zijn dan?
Het bevorderd het gedrag van de motor, vooral tijdens het schakelen.
Ook slijtage word minder, ik zie alleen maar punten waarop het veiliger word.
Mis schakelen door stroefheid tussen 1 en 2 kan vervelende situaties veroorzaken, vooral bij een rotonde oid!

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 17:55
door Iron Horse
Ik zou niet weten waardoor je ketting er ineens af zou vliegen als er een spacer van 2 mm tussen het voortandwiel komt. Zolang de moer met hetzelfde aandraaimoment vast gezet wordt en juist geborgd kan ik geen reden bedenken. Veel dikker zou ik niet gaan, hoe verder je tandwiel naar buiten komt hoe meer kracht er op de as wordt uitgeoefend wat in het beste geval tot lekkage van de oliekeerring lijdt en in het slechtste geval een kromme aandrijfas.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 18:07
door Sanscorp
Inderdaad, dat is wel een reden waarom je het zou moeten laten. Kan ook 1mm pakken, dan is het toch nog beter.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 18:08
door Ebrostrom
Ik lees toch heel duidelijk:
Sanscorp schreef:ennnn: goedkoper! ik kan wss een ringetje bij de gamma halen, anders wel voor een paar cent bij de ijzerwarenhanden hier in Almere.
Dat wekt bij mij het beeld op van n simpel ijzeren ringetje. NIET de kwaliteit vd ketting die speciaal gemaakt is te werken onder spanning en krachten. Dan ga IK niet spelen met m'n veiligheid........vandaar.


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 18:16
door Iron Horse
Dan lees je het denk ik verkeerd. Het is een veel simpelere oplossing dan de achterzijde te "verbouwen". En de kwaliteit van die ring is (bijna) te verwaarlozen aangezien die helemaal ingeklemd wordt en niet aan slijtage onderhevig is. Je moet er nu net geen kunststof ringetje tussen plaatsen.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 19:31
door Sanscorp
Inderdaad, het heeft niks met de ketting te maken.
Ik ga niet sollen met veiligheid en ik doe, zoals je kan lezen in dit topic, niets zonder de meningen van anderen te vragen.
Tot nu toen heb ik al weer 1 inzicht op de modificatie die ik zelf zo snel even niet had.

De as is echter erg kort, enige nadeel kan idd het rubbere seal wat het vroegtijdig begeeft.
Ik zal eerst eens kijken wat 2mm werkelijk doet op de as voordat ik het permanent ga bevestigen.
Tevens wacht ik ff op de mening in het bovengenoemde topic.
Da's een expert/ervaringsdeskundige die zo op kan ratelen hoe of wat.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 19:54
door Iron Horse
Voorwaarde is wel dat je de volledige schroefdraad van de moer kunt blijven benutten, die mag niet gaan uitsteken want dan verlies je stevigheid in de verbinding.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 20:17
door Sanscorp
Daar zat ik al naar te kijken, gelukkig heb je daar geen last van.
Ga het morgen zien.
Er zit zo af fabriek al een spacer achter trouwens.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 20:37
door Sanscorp
Nog even wat anders: hoe vast moet de voorste moer?
Achtertandwiel = 60nm
Achteras = 100nm
Ik vermoed ook die kant op voor het voorste tandwiel maar heb het even niet kunnen vinden in de handleiding.
Er staat überhaupt niet in hoe je de ketting moet wisselen, maar goed dat spreekt verder voor zich.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 20:59
door Iron Horse
Voor de DL-1000 weet ik het even niet, maar ik neem aan dat het nagenoeg hetzelfde is. Toch effe iets meer dan de achteras, 145 Nm.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 21:14
door Iron Horse
Heb het even opgezocht. Staat gewoon in het WPH op blz. 3-17. Is dus wel anders dan de 650!!

• Apply THREAD LOCK SUPER "1303" to the engine sprocket
nut and tighten it to the specified torque while depressing the
brake pedal.
(!) Engine sprocket nut: 115 N-m (11.5 kgf-m, 83.0 lb-ft)
"tJ!a 99000-32030: THREAD LOCK SUPER "1303"

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 21:15
door Sanscorp
@Iron horse, je was me net voor!
had het idd ook al gevonden.
3-17 inderdaad.

dit bericht was ik net aan t typen toen jouw bericht geplaatst werd:
115 volgens het WPHB, even gezocht op sprocket en dan vind je het wel, dacht alleen: "Als iemand het al weer dan hoef ik niet te zoeken"

:schater:

voor de volgende persoon, wellicht heeft hij/zij er wat aan.

dus:
Tandwiel achter: 60nm
achteras: 100nm
tandwiel voor: 115nm

da's voor de K2 en K3 DL1000, info uit het werkplaatshandboek.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 21:23
door Cplegt
En heb je wel een nm meter ..?

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 21:31
door Sanscorp
Ja die heb ik wel ;) 2 zelfs.
Momentsleutel van Sonic (wat duurdere) voor de kleine aanhaalmomenten (geloof 10 t/m 75)
En 1 goedkopere van de bouwmarkt voor t groffere werk tot 210nm geloof ik.
Ik zet hem altijd een tikkie hoger dan wat op het handvat staat, heel accuraat zal die grote niet zijn.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 21:40
door Iron Horse
Vergeet niet dat als het er eentje is met een veer die je moet opdraaien, je hem na gebruik in onbelaste toestand opbergt. Anders wordt hij na verloop van tijd inderdaad minder nauwkeurig.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: do 24-07-2014, 22:42
door Sanscorp
I know ;) heb ze al een tijdje en leg ze altijd onbelast terug in de la.
na enige tijd niet gebruiken altijd even in de middenstand zetten en een paar keer laten klikken.
daarna op de juiste stand zetten en bout/moer vastmaken.

dan ontspannen en terugleggen.

:duim:

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: vr 25-07-2014, 00:08
door Iron Horse
Sanscorp schreef:Inderdaad, dat is wel een reden waarom je het zou moeten laten. Kan ook 1mm pakken, dan is het toch nog beter.
Ik vraag me dan wel af; wat is jouw afwijking dan. Heb je die concreet gemeten, en zo ja, hoe dan. En hoeveel schade denk je dat een lineaire afwijking tussen voor- en achterkettingwiel van 1 of 2 mm daadwerkelijk zal toebrengen? En waar baseer je een eventuele conclusie op? Volgens mij zal een kleine afwijking in het totaal geen extra schade opleveren aangezien de ketting ook nog eens zijdelingse speling heeft en die is in het totaal met het voor- en en achter kettingwiel denk ik toch ook wel 2 mm.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: vr 25-07-2014, 07:39
door Sanscorp
Ik heb niets gemeten eigenlijk, dat lukt nu ook niet zonder ketting haha.
Ik zal zo de ketting er even bovenop leggen en er een laser overheen schijnen.

Verder was et een "ingeving" toen ik de ketting los aan het halen was en baseer ik het verhaal verder op het topic op vstrom.info.

Heb je dat topic bekeken?

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: vr 25-07-2014, 10:07
door Iron Horse
Ik heb het topic vluchtig doorgenomen. Niet alles in detail gelezen.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: vr 25-07-2014, 10:32
door Sanscorp
Het enige wat ik verder nog kan verzinnen is dat de speed sensor niet meer pas / aan gaat lopen tegen de daadwerkelijke sensor, heb nog niet gekeken of die evt. ook 2mm naar buiten verplaatst kan worden. Misschien loopt het geheel wel tegen de kap aan dan, dus dat is monteren, niet helemaal vastzetten en met het handje ronddraaien dan.

Re: Tandwiel uitlijnen, Rick's way (vstrom.info) maar dan an

Geplaatst: vr 25-07-2014, 11:32
door Sanscorp
Nou ik heb zelf nog even diverse topics doorgelezen en het schijnt niet veel met de uitlijning van de tandwielen te maken te hebben :frusty:
Het gaat om de rubbers in het achterwiel, deze hebben te veel vrijheid en slijten daardoor sneller.
Omdat de hub te ver van het wiel af zit krijg je ook dat het tandwiel achter scheef trekt bij het optrekken en dan dus extra slijtage op diverse punten, maar voornamelijk op de rubber blokken.

ik laat het hele idee vallen en ga gewoon de ketting monteren zoals van fabriek af.
of ik ooit het achterwiel aan ga passen?

misschien de volgende keer, als ik de tekenen zie die wijzen op slijtage en 2mm te veel afstand tussen hub en achterwiel.


ik zal de volgende keer zelf ook beter lezen :twisted: