ABS en remmen

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

ABS en remmen

Bericht door Bozobin † »

Omdat een andere fiets >L2 in beeld komt en ik waarschijnlijk aan de ABS zal moeten zit ik me wat af te vragen.

Kun je een abs motor in de 1e versnelling af laten slaan door de achterrem maximaal dicht te trappen ?
Waarom ? Dit is de ideale manier om op een steile helling omhoog plotseling te stoppen en te blijven staan zonder achteruit te zakken.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: ABS en remmen

Bericht door Iron Horse »

Ik denk het niet, is me met de auto ook nooit gebeurd. En anders gewoon even uitproberen bij een proefrit. Zul je dus misschien een schakelaartje moeten inbouwen zoals elders beschreven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: ABS en remmen

Bericht door Xavier »

Uit ervaring weet ik dat dit lukt, daar ik dit ook geleerd en gedaan heb tijdens een allroadcursus. En dan weer rustig terug laten zakken door een combinatie van remmen en de koppeling zachtjes vieren! Voor de oplettende lezer: dit was voor ik uitschakelbaar abs heb ingebouwd :lol:
GSA1200
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: ABS en remmen

Bericht door De Graaf van Salland »

Er is geen enkel ABS systeem te vinden dat volledig werkt tot stilstand. Immers, het remsysteem "weet" niet of het voertuig rijdt of stilstaat. Het systeem "herkent" alleen een onlogisch snelle vertraging van de wielen. Als zo'n onlogisch snelle vertraging van de wielen voorkomt, terwijl er geremd wordt, dan gaat de computer er van uit dat het wiel blokkeert en zal daarop de remdruk verlagen.
Door de verlaagde remdruk gaat het wiel weer draaien. Maar je wilt toch wel graag je voertuig tot stilstand brengen, dus vervolgens gaat een pomp het systeem weer op druk zetten (dat zijn de korte pulsjes die je voelt in het rempedaal of -hendel).
De computer blijft vervolgens steeds dat blokkeerpunt opzoeken (druk verhogen tot het wiel blokkeert en daarna de druk weer verlagen tot het wiel weer rolt). Dit gebeurt tientallen keren per seconde !
Onder de 5 of 10 km/u kan het systeem het rekentechnisch niet meer aan, omdat de hoeveelheid pulsjes, die gemeten wordt bij de wielen, te weinig is geworden.
Op dat moment wordt het remsysteem weer een 'normaal' systeem, dus reageert net alsof er geen ABS op zit.

Je kunt dus gewoon doorremmen totdat de motor afslaat (auto, motorfiets, vrachtauto; maakt niet uit.)

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: ABS en remmen

Bericht door Bozobin † »

Duidelijke uitleg, daar kan ik me wat bij voorstellen. Ik ga het niet uitproberen want mijn abs-loze Strompel gaat mij nog vele jaren dienen (hoop ik).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie