Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Chrisridingforhealth
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 apr 2014, 12:42
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2009)
Locatie: Nijmegen

Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Chrisridingforhealth » vr 09 mei 2014, 12:59

Beste V-strommers,

Ik heb gisteren een nieuwe kettingset binnengekregen met het idee hem er zelf op te leggen.
Vandaag geprobeerd maar tegen een aantal dingen aangelopen, waar ik niet uit kwam. (tekort aan gereedschap en kennis).
Ik zou graag samen met een ervaren collega v-strommer de ketting er samen opleggen om het te leren.
Ik woon zelf in Nijmegen dus mocht je in de buurt wonen hoor ik het graag dan kom ik graag naar je toe.

groetjes,

Chris

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8452
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Iron Horse » vr 09 mei 2014, 13:29

Wel belangrijk te weten of je een doorlopende ketting hebt die je wilt breken of dat je de achterbrug los wilt halen. In geval van breken moet je ook over de juiste schakel en O- of X-ringen beschikken. En uiteraard moet degene die je helpt dan ook de juiste kettingpons hebben aangezien niet elke pons voor elke ketting geschikt is. Er zijn hele dure universele. Dus ook even merk van de ketting vermelden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Chrisridingforhealth
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 apr 2014, 12:42
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2009)
Locatie: Nijmegen

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Chrisridingforhealth » vr 09 mei 2014, 14:23

Daar heb je gelijk in Ironhorse,het gaat om een DID ketting de oude ketting hoeft niet gebroken te worden is vastgemaakt met een clipje. De nieuwe ketting hoeft van mij ook niet perce geklonken te worden.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8452
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Iron Horse » vr 09 mei 2014, 14:33

De oude ketting maakt ook niet uit of je die moet breken, daar kun je de slijptol opzetten, maar bij jou zit een clipje. Dat is trouwens wel vreemd, want boven de 500 cc wordt dit ten strengste afgeraden. Als de nieuwe een doorlopende is en je wilt hem niet breken dan zal de achterbrug eruit moeten. Wanneer Duits geen probleem is kun je je hier alvast even inlezen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1920
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door PDvD » vr 16 mei 2014, 14:07

DID levert voor de strom gewoon losse kettingen en die moet je wel klinken anders valt deze er weer af ;)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Gebruikersavatar
Mathijsvm
Berichten: 263
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 20:25
Mijn motor is een: suzuki gsx600f '92/zzr600d '92/ suzuki dl650 k7 vstrom
Locatie: Beuningen (gld)

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Mathijsvm » vr 16 mei 2014, 16:16

Oe motorfiets ketting met een clipje noemen ze ook wel een visje. Ik persoonlijk laat em altijd klinken. Houkes op de wolfskuilseweg die kan je wel helpen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5110 met Tapatalk
Waar één wil is, is de democratie weg. Hatsjikedee.

Gr Mathijs

Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 26 mar 2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Locatie: Schilde

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Drummer » vr 16 mei 2014, 17:45

8) 8) 8)


Ik heb het vorig jaar zelf gedaan, Fluitje van een cent :-)

Er staat ergens een topic met foto's , zoek maar eens ;-)
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1286
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: KTM 1090 R Adventure 2017 dr jekyll&mr hide uitlaat
Locatie: brouwershaven

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Motormuus » vr 16 mei 2014, 18:39

Motoren met meer dan 50 pk mogen geen visje hebben is mij verteld, en ook een soort vuistregel geworden bij me. Persoonlijk zou ik dus bij de v-strom geen visje gebruiken. Wat je wel zou kunnen overwegen is zelf erom leggen visje halen bij de motorzaak visje monteren, en rustig naar die motorzaak gaan en hem even laten klinken.

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2977
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Bozobin » vr 16 mei 2014, 21:33

Okee, vorige week zelf gedaan. Hoe ?

1. motor op middenbok
2. kap van het voorste tandwiel loshalen
3. koppelingbediening loshalen (zit voor de moer op het tandwiel)
4. achterwiel blokkeren met een echt stevige pijp op de achterbrug (leg er een doek tussen tegen beschadigingen)
5. met een goed passende dop en een verlengd (1 m) wringijzer hopen dat je de moer loskrijgt. De dealer zet er de luchtsleutel op.
Dit is een lastige klus want de moer zit met een borgplaat EN kit geborgd, de borgplaat kun je met een schroevendraaien terug tikken maar de kit moet je breken. Denk rustig aan 200Nm of meer.
6. verwijder het achterwiel
7. slijp de puntjes heel goed weg van een schakel waar het plaatje aan de buitenkant ligt en sla dit plaatje er af door er een schroevendraaier of beitel tussen te zetten. Je kunt de oude ketting nu verwijderen.
8. vervang het voorste tandwiel en draai de moer er op zover je kan.
9. leg de nieuwe ketting op de JUISTE manier om het tandwiel en achterbrug. De nieuwe ketting kun je op dezelfde manier breken als de oude. een klinkschakel zit los in de verpakking meegeleverd.
10. het plaatje over de pennen van de klinkschakel krijgen is weer even een lastige. Ik sla heb over de pennen met een dop 10mm oid. Je moet de schakel wel goed ondersteunen met grote hamer (2kg of meer).
11. zit het plaatje op z'n plaats dan klink ik hem met een klein bankhamer totdat de schakel net zo makkelijk/moeilijk draait als de andere schakels.
12. wissel het achtertandwiel. Let op, die heeft een binnen en buitenkant, kijk goed hoe de oude er op zit.
13. zet alles weer in elkaar in omgekeerde volgorde.
14. blokkeer het achterwiel en zet het voortandwiel vast (120Nm), vergeet het borgplaatje niet en borg de moer.
15. Nu kun je verder alles weer af monteren en je ketting 'spannen'.

Ik steek er altijd behoorlijk wat tijd in omdat ik meteen alles weer een keertje goed schoon maak.
Oja, en zet je motor op een groot stuk karton, je wil al dat ouwe kettingvet niet op je straatje hebben.

Als de rubbers waar je achtertandwiel in zit uitgelubberd zijn moet je deze ook vervangen.

Suk6
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8452
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Iron Horse » vr 16 mei 2014, 22:25

Bozobin schreef: 11. zit het plaatje op z'n plaats dan klink ik hem met een klein bankhamer totdat de schakel net zo makkelijk/moeilijk draait als de andere schakels.
Persoonlijk vind ik dat niet direct een betrouwbare manier. Geef mij maar een echte kettingpons die geeft een vulkaanachtige klinknagelniet die breder uitwaaiert. Het zal wel vastzitten en er niet uitschieten, maar toch. Ten opzichte van een kettingset is zo'n kettingpons dan de investering niet en het werkt ook nog eens veel gemakkelijker.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2024
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Cplegt » vr 16 mei 2014, 22:34

Ten tijde van mn eerste dl een kettingpons bij jos smit besteld voor een DID ketting, en vervolgens altijd mn kettingen daar gekocht, die komen standaard als ketting die je moet klinken, dus niks zelf slijpen aan je nieuwe ketting. Bij de klink schakel zitten ook rubberen ringetjes die er tussen moeten. Werkt perfect. Eenige moeilijkheid is en blijft dat voorste tandwiel los kriigen. Een nieuwe luchtsleutel met rond de 600nm aan kracht staat op mn verlanglijstje.

En Kees, waarom slijp je je oude ketting zo voorzichtig doormidden?
Ik slijp mn oude gewoon dwars door midden, hoppa.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2977
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Bozobin » vr 16 mei 2014, 23:42

Ik heb geen haakse slijper maar een standaard slijpsteen. Alleen effe het kleine kopje er af.

Vwb kettingpons: Jullie hebben helemaal gelijk. Maarja, ikke ouwe prutzewr ;-)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1920
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door PDvD » ma 16 jun 2014, 21:40

En eerst de koppeling loshalen (bij de 100 in ieder geval) en als je dat doet een tierap om de koppelingshandel anders heb je een hoop geklooi om die pin terug te krijgen (schijnt)
Nog geen uur geleden de mijne vervangen. En ja gewoon een kettingpons kopen die heb je er na 1 x gebruiken al uit terugverdiend vergeleken met wat de dealer vraagt.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2024
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Cplegt » ma 16 jun 2014, 21:47

Een tyrip om de hendel? Met als doel het naar buiten drukken van de koppelingscinlinder zodat je hem op nieuw moet ontluchten?
Ik heb heb de koppelingscilinder al meerdere malen af gehad om hetzij het tandwiel te vervangen of de keerring van de schakelas en nog nooit problemen gehad met het terugplaatsen van die pin of koppelingscilinder.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8452
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Iron Horse » ma 16 jun 2014, 22:07

Lijkt me dat je daar wel een punt hebt Chiel. Ik heb geen ervaring met de 1000, maar zoals je het omschrijft is het logisch.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2024
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Cplegt » ma 16 jun 2014, 22:54

De stift kun je btw gewoon laten zitten. De koppelingscilinder terug plaatsen en de 3 inbusbouten gelijkmatig aandraaien zodat de cilinder er mooi recht op komt.
Gr. Chiel

Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 159
Lid geworden op: za 26 apr 2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Locatie: Oosterhout NB

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Martien_1000 » di 17 jun 2014, 07:54

Het inknijpen (en blokkeren) van de koppelingshendel, is er alleen voor om het koppelingsvloeistofreservoir en de koppelingscilinder van elkaar te "isoleren". Als de hendel niet ingeknepen is, is er een directe (kleine) verbinding tussen het reservoir en de cilinder. In theorie zou hierdoor de zuiger uit de cilinder kunnen zakken als deze naar beneden hangt (door eigen gewicht en door de hydrostatische druk van de vloeistofkolom). Beetje ver gezocht misschien, maar ik heb altijd de hendel ingeknepen en vastgezet. Kleine moeite, extra zekerheid.

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 2259
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: Hulp nodig met ketting+tandwielen.

Bericht door Wullebolle » di 17 jun 2014, 12:10

Niet hendel vastzetten, maar wel de zuiger ff met de hand wat verder in de cylinder duwen, en deze dan vastzetten met een Ty Rap tierap tirip kabelbindertje, dan kan ie niet uit zichzelf uit het cylindertje kruipen. Ik trek altijd een kartonnen doos over het handvat/hendel/handkap. Kun je niet per ongeluk de hendel intrekken waardoor je het zuigertje uit de cylinder zou duwen.
Spooky Action At A Distance !

Plaats reactie