FI-melding, dealermode geeft aan C44

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Wouter83

FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Wouter83 »

In het verleden (januari dit jaar) heb ik onder het rijden een keer de FI-melding gekregen. Na het uit en in -schakelen van het contact was deze melding weer weg. Verder, via de zoekfunctie van dit forum achterhaald dat dit zo nu en dan wel eens voorkomt, geen aandacht meer aan besteed. Helaas komt sinds vrijdag deze melding consequent weer terug bij een koude start. Zodra de motor een klein beetje op temperatuur is (2 blokjes bijv.) verdwijnt de melding weer bij uit en in -schakelen van het contact.

Via het forum heb ik al een hoop gelezen over de FI-melding en hoe ik m'n strom (2004) in de dealermode krijg. Gistermiddag in een koude parkeerkelder, voor het starten, de dealermode geactiveerd. Gelijk verschijn een C44 melding. Dit schijnt te maken te hebben met 'Heated Oxygen Sensor (HO2S)'. Op verschillende fora lees ik verhalen over de lambda-sensor. Via de werkplaatshandboek wordt verwezen, bij storing C44, naar de 'sensor coupler' onder de tank en hoe deze doorgemeten moet worden. Hier ben ik nog niet aan toegekomen maar verwacht, bij een koude start foutieve waardes en zodra de motor warm is, juiste waardes. Enige oplossing die geboden wordt in het WPHB is het vervangen van de lambda-sensor.

Graag wil ik van te voren een aantal dingen uitproberen, voor ik naar de garage ga en de sensor laat vervangen. Iemand enig idee wat de kosten van een nieuwe sensor zijn? Ook lees ik op verschillende plekken dat een flesje forte in de tank het een en ander weer 'schoon' brandt en/of dat het schoonmaken van de sensor ook kan helpen.

Kan iemand mij vertellen of Forte mogelijk zin heeft en hoe ik de sensor eventueel kan schoonmaken? Alcohol, staalborstel, etc. ?
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Soesko »

Wouter83 schreef:Ook lees ik op verschillende plekken dat een flesje forte in de tank het een en ander weer 'schoon' brandt en/of dat het schoonmaken van de sensor ook kan helpen.
Dat zeker niets. Forté reinigt het inlaattraject (verstuivers, kleppen etc.). De Lamba-sensor zit in het uitlaattraject en de verbranding heeft dan al plaatsgevonden. Met andere woorden, je Forté is dan al verbrand en zal geen werking meer hebben. Als je lambda-sensor kapot is dan zou ik die gaan vervangen. Dat is trouwens een veelvoorkomende storing, niet alleen bij de V-strom.
Whisper

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Whisper »

je lambda sensor bestaat uit 2 segmenten, het geen wat de zuurstof meet. en het andere ding is de 'verwarming'

Het geen wat de zuurstof meet, kan niet 'gemeten' worden. dus je kan niet weten of dat dat wel, of niet werkt. het Fi systeem ook niet.

Het Fi systeem kan alleen maar kijken ofdat de verwarming het doet, in jou geval werkt dat dus niet. Dan kunnen er drie dingen aan de hand zijn, De verwarming is stuk in de
sensor. De bedrading is niet goed. of de aansturing vanuit de computer is niet goed.

De bedrading kan je controleren, maar de kans is groot dat de sensor stuk is(lambda). gaan regelmatig stuk. dingen zijn vrij prijzig
Wouter83

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Wouter83 »

Allen dank voor jullie reactie. Ik zal me geestelijk gaan voorbereiden op een sensorvervanging. Enige idee of schoonmaken nog de moeite waard is?
Whisper

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Whisper »

ik denk niet dat dat effect heeft. maar je kan het altijd proberen
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Cplegt »

Tip als je je sensor gaat vervangen, dat is gewoon een universele 4 dradige sensor. Voorkomend in gele tyoen auto's. Haal de oude er uit en neem em mee naar een goede autosloperij en je neemt een gebruikte mee terug voor minder dan 20 euro (scheelt je +/- €100).
Heb ik ooit ook gedaan bij mijn 650. Bij mn huidige 1000 is de sonde uitgeschakeld. Ivm motor tuning.
Gr. Chiel
Whisper

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Whisper »

Gele auto's? :|
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 28-05-2013, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Wullebolle »

Gele, ja!
Vanwege het kanarie effect
Als de kanarie stopt van fluiten, is de lucht te slecht van kwaliteit en is de verbranding niet optimaal.
Gele auto's hebben de beste lambda sensoren aca e-kanarie.
:o)
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Cplegt »

Srry :oops: het toetsenbordje van mn htc is nogal klein met wat typfoutjes als gevolg, dat in combinatie met een vleugje lesdyxie staat garant voor spel en letterfouten ..

Ik bedoelde: voorkomend in vele typen auto's .. zorg dat je een zelfde soort krijgt als wat er in zit, en ff het stekkertje omsolderen en je bent klaar.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door RedStrom »

Die van een Mondeo past.
Bron: een topic ergens hier.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Peterzeeland »

Klopt.
heb ik bij sloop gehaald voor 25 euro ipv de 160 ofzo bij de suz dealer!
Tel uit je winst.
Hele dozen vol bij de sloop!!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: FI-melding, dealermode geeft aan C44

Bericht door Peterzeeland »

Ford Mondeo als ik me niet vergis
Neem je oude gewoon mee.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Plaats reactie