motor viel stil

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Defere

motor viel stil

Bericht door Defere »

Hey allemaal!

Enkele dagen geleden een toerke gaan doen. Ik had ongeveer een 20km gereden, was gestopt voor een rood licht en bij het vertrekken viel de motor stil.
Wanneer ik hem direct terug probeerde te starten, sloeg hij maar niet terug aan. Ook de verlichting gaf maar half, alsof de batterij leeg was.
De dag erna hem proberen te starten met startkabels waarbij hij startte maar als je hem niet in toeren hield viel hij terug stil, en zelfs in toeren liet hij het makkelijk afweten.
Ik hoopte dat het gewoon de batterij was die versleten was, of hoogstens de alternator. Uiteindelijk de motor bij de garagist gekregen en al snel kreeg ik een telefoontje dat het de pickup coil zou zijn die kapot is en kreeg ik ineens de mededeling dat het onderdeel zelf al een 360€ kost en dan nog werkuren erbij komen.
Is dit iets dat inderdaad helemaal moet vervangen worden dan ? Of kan dit niet gewoon gemaakt worden ?
Komt dit probleem frequent voor en kan je iets doen om zoiets te voorkomen ?
Heb de motor helemaal nog niet lang dus dit is al wel ineens een serieuze kost.

Groeten!
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: motor viel stil

Bericht door Peterzeeland »

Nounou, wist dat ze duur waren...

Check eens op http://www.ronayers.com/Fiche/TypeID/26 ... ELECTRICAL

Ik snap een pick-up (pakt signaal van je krukas tbv ontsteking) en coil (= bobine). Maar pick up coil?
Hebben ze uitgelegd wat het precies was, en wat eraan kapot was?

Ik zou echt tweedehands gaan zoeken, zodra je weet wat er precies kapot is.

Bij Ronayers (bookmarken!) zie je ook de amerikaanse prijzen, en dat lijkt niet op 360 euro.
Als het nou alleen om de gever gaat (pick up) dan vind ik al snel bij Boonstra:
http://www.boonstraparts.nl/onderdeel/S ... B10000D6II
voor 50 euro.

Had ooit kapotte labda -sonde (in je uitlaat) origineel 200 euro ofzo.
Is gelijk aan die van een ford mondeo, zo bleek, sloperij 25 euro!

Besteed even wat tijd en je bespaart veel!

Succes!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: motor viel stil

Bericht door Soesko »

De problemen die jij beschrijft wijzen eerder in de richting van een kapotte accu, spanningsregelaar of alternator. Als er een bobine kapot is of de pick up spoel dan zou de motor slecht (onregelmatig) moeten gaan lopen, maar die van jou doet helemaal niets meer. Ik zou er nog eens een andere monteur naar laten kijken.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: motor viel stil

Bericht door Wullebolle »

Zoals Soesko zei klinken de symptomen als een lege/kapotte accu.
Als het op de K5 nog de originele accu is, is het niet ondenkbaar dat ie rip is. 9 jaar voor een accu is al veel.
Kan altijd dat de accu leeg is omdat ie niet opgeladen wordt bij het rijden, maar das dan weer een ander paar mouwen.

Vraag die garagist maar om NIET de pickupcoil te vervangen, maar eerst es te proberen met een goede accu.
En om dan het laadcircuit es uit te meten. In het beste geval ben je ervanaf met 100€.
Spooky Action At A Distance !
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: motor viel stil

Bericht door Silverstorm »

Denk dat de dealer de accu wel zal getest hebben vooraleer tot die diagnose te komen.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Defere

Re: motor viel stil

Bericht door Defere »

De garagist heeft dit gewoon vervangen... Er zitten blijkbaar aan de pickup coil van de v strom spoelen (van de alternator?) en als er ook maar iets mee mis is, moet het hele boeltje vervangen worden, daardoor de hoge prijs. De spoelen waren volgens hem trouwens doorgebrand omdat de motor te veel stroom trekt, door de bijgeplaatste verstralers langs de zijkant zegt hij.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: motor viel stil

Bericht door Jon »

Dit weten we ook weeral zo leren we elke dag bij ,als die verstralers de oorzaak van dit probleem zijn staan er nog veel rijders waaronder ik ook in de toekomst voor deze dure reparatie.
trouwens ga je nu de verstralers nog gebruiken ?
grt
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: motor viel stil

Bericht door Cplegt »

Lijkt mij een klein beetje stug dat het daadwerkelijk van die verstralers komt ..
Hier ergens op het forum staat wat de dynamo aan stroom levert en de strom standaard nodig heeft. Er is een overproductie, geen grote maar hij is er wel. Zeker genoeg om een paar lampen extra bij te laten branden.. (of handvatverwarming, handschoenverwarming, de het topic moet hier nog wel ergens te vinden zijn)

Ik ben geen elektronica expert, maar bij auto's kan het zo zijn, dat de motor niet meer start door een ''verstopte'' startmotor, door de bouw en de beweging van de startmotor/dynamo bouwt er zich koolstof in op, waardoor het contact minder wordt en er uiteindelijk ook minder spanning geleverd kant worden. Door de opbouw van het koolstof verliest de startmotor aan kracht waardoor de motor moeilijker (of niet meer start) Daarom hoor je soms ook de tip klop er even op de steel van een hamer, zo valt er wat koolstof uit, en wordt het contact beter. En daarnaast kan je startmotor (helaas) gewoon doorbranden .


(ik meen dat ik het bovenstaande ergens gehoord heb, er kunnen dus fouten in zitten :| .. Er is hier vast wel iemand die het precies kan uitleggen .. )
Gr. Chiel
Defere

Re: motor viel stil

Bericht door Defere »

Jon schreef:Dit weten we ook weeral zo leren we elke dag bij ,als die verstralers de oorzaak van dit probleem zijn staan er nog veel rijders waaronder ik ook in de toekomst voor deze dure reparatie.
trouwens ga je nu de verstralers nog gebruiken ?
grt
Ze zullen er blijven opstaan maar ik ga er waarschijnlijk een schakelaar bij tussen zetten zodat ze ni constant branden, alleen wanneer nodig.
Ik ga wel is eerst enkele andere mensen hun mening vragen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor viel stil

Bericht door Iron Horse »

:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Defere

Re: motor viel stil

Bericht door Defere »

Is er eigenlijk een simpele manier om te meten hoeveel watt er is aangesloten ? Bij mij is er ook nog een alarm aangesloten (wat in principe niet veel verbruikt) maar anderzijds heb ik weer een led achterlicht...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor viel stil

Bericht door Iron Horse »

Je kunt alle elektrische componenten bij elkaar optellen, dan weet je het totaal. Maar je zult waarschijnlijk altijd wel iets over het hoofd zien zoals instrumentatie waarvan het verbruik ook nog eens onbekend is. Je kunt ook alles wat je op de motor hebt aangesloten allemaal gelijktijdig aanzetten als je de motor gestart hebt en dan met een ampèretang de stroom meten. (Stroom maal voltage is watts.) Maar dan moet je wel een ampèretang hebben.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie