Heeft rijker afstellen wel zin ??

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
eric

Heeft rijker afstellen wel zin ??

Bericht door eric »

Ook mijn DL 1000 had last van hikken en ploffen en na het iets rijker afstellen door Nimag ging het een tijd beter, maar nu heb ik weer regelmatig last van ploffen uit het luchtfilterhuis ( wat ook op een arm mengsel moet duiden). Na hier de goede berichten gelezen te hebben over het (afstel) werk van Marc Hoegee besloot ik eens langs de Dynojet bank hier in Goes te gaan, deze was op de hoogte van de problemen met de DL 1000 maar vertelde dat rijker afstellen geen zin heeft omdat de lambda sonde een"te rijk" mengsel meet en dit weer gewoon terug regelt.
Hij vertelde wel dat je de lambda kan uitschakelen door het stekkertje los te trekken, nadeel hiervan is dat bij stevig doortrekken er een waarschuwings lampje op het dashboard gaat branden met de mededeling dat er iets mis is met de fuel injection.
Toch maar besloten om dit te doen en met de Yoshimura box heeft hij de
motor 5% rijker gezet, kosten..... nix.
Het verschil was meteen duidelijk, veel soepeler in de lage toerentallen, in z'n 3 met 2000 toeren zonder horten en stoten, gewoon zoals een motor hoort te rijden.Enige probleem is het rode lamje dat mij toestraald, vandaar dat ik me afvraag of Hoegee nog iets meer doet dan rijker afstellen bv de lambda misleiden door de computer te veranderen oid.
Blijven de motoren die bij Hoegee geweest zijn wel goed lopen of vallen ze ook weer terug in hun oude afstelling ?

Vriendelijke groet, Eric
Biker

Bericht door Biker »

Erg vreemd eerst zeggen ze dat rijker afstellen niet werkt omdat de lambda dit weer teniet doet en even later hebben ze hem toch 5% rijker afgesteld (snapnie), wellicht dat hier iets anders aan de hand was. Ik heb hem ook laten afstellen bij Nimag en het bereikte resultaat is blijvend!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

biker schreef:Erg vreemd eerst zeggen ze dat rijker afstellen niet werkt omdat de lambda dit weer teniet doet en even later hebben ze hem toch 5% rijker afgesteld (snapnie), wellicht dat hier iets anders aan de hand was. Ik heb hem ook laten afstellen bij Nimag en het bereikte resultaat is blijvend!
Eric stelt hier dat het geen zin heeft hem rijker af te stellen wanneer de lambda dit weer teniet zou doen. Dus niet dat het rijker afstellen opzich niet het gewenste resultaat zou bewerkstelligen. :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
eric

Bericht door eric »

Inderdaad Iron Horse, het rijker afstellen zou alleen zin hebben als de lambda sonde uitgeschakeld zou zijn en dat is dus ook gebeurd.
Het klinkt wel aannemelijk dat hij zijn eigen terug regelt want daar is die sonde tenslotte voor.

Eric
Biker

Bericht door Biker »

Snapwel: lambda is uitgeschakeld.......
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Na het afstellen door Hoegee loopt mijn fiets veel beter, het ploffen is 98% minder.
Ook zet ik mijn G-pack(zie elders) er nog wel eens tussen, de instellingen voor injectie blijven dan hetzelfde alleen pakt hij iets sneller op.

Aan de lamda sensor heeft bij mij nog nooit iemand gezeten

De dynodockter uit Barendrecht is hier wel mee bezig (zie ook elders)ivm vervangen uitlaat geloof ik

Robert
Scottie

Bericht door Scottie »

Denk dat de lambda sonde nog steeds zijn werk doet.

De gemeten waarde van de sonde wordt in de ECU gestopt.
In de ECU wordt bepaald hoeveel benzine ingespoten wordt.
Dit afhankelijk van een aantal signalen.
Als ie rijker gezet wordt, mag de gemeten waarde van de lambda hoger worden alvorens er geknepen wordt.

Uitschakelen lijkt me een verkeerde handeling. De computer zal dan namelijk het meetsignaal missen en een errormelding geven. Dit is het FI lampje wat aangaat. Op dat moment wordt een noodprogramma in de ECU aangesproken wat een inspuiting geeft die meestal rijker is dan normaal, maar verre van goed is.
Lijkt me niet de bedoeling/gewenst.
Al zou het wel een verbetering kunnen geven, maar ik zou als amateur deze actie niet uithalen.
Als je dat wel doet, kan je gelijk de cat eruit knikkeren, die wordt verzadigd en zal alleen maar in de weg zitten.
Roeleke

Bericht door Roeleke »

Bij mij is enkel het mengsel rijker gesteld (ECU bijgesteld) en de throthle bodies gesynced...
Loopt veel soepeler nu in low en mid RPM zonder stotteren...

Voor de rest is er niets veranderd maar het is wel dag en nacht verschil...
Titoturbo

Bericht door Titoturbo »

Ik heb mijn KLV ook bij Hoegee laten afstellen in opdracht van mijn dealer. Mijn motor had een hik in de tweede en derde versnelling zo rond de 2500-3000 RPM.
Nu hebben ze hem afgesteld (en een K&N filter geplaatst op mijn eigen verzoek)...maar mijn verbruik is nu 1:11...dit lijkt mij toch ook niet helemaal de bedoeling...
Voorheen reed ik zo'n 300 km op een tank...nu moet ik zo rond de 200 km tanken...ook als ik normaal rij...

Is dit een normaal verschijnsel??
Fred

Bericht door Fred »

Titoturbo schreef:Ik heb mijn KLV ook bij Hoegee laten afstellen in opdracht van mijn dealer. Mijn motor had een hik in de tweede en derde versnelling zo rond de 2500-3000 RPM.
Nu hebben ze hem afgesteld (en een K&N filter geplaatst op mijn eigen verzoek)...maar mijn verbruik is nu 1:11...dit lijkt mij toch ook niet helemaal de bedoeling...
Voorheen reed ik zo'n 300 km op een tank...nu moet ik zo rond de 200 km tanken...ook als ik normaal rij...

Is dit een normaal verschijnsel??
Hier is duidelijk iets abnormaals aan de hand, terug gaan met dat beest en van uw oren maken.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Mijn DL1000 K5 met nu bijna 3000 km op de teller is alleen in het onderste gebied 5% rijker gezet. Stationair 3% rijker.

Ik doe gemiddeld op een tank net 250 km. En dat vindt ik veel te weinig (1:13.5) . De heer Kaalverink van Nimag suggereerde dat de klepspeling te nauw staat afgesteld af fabriek, maar de dealer vindt van niet. De monteur aldaar zegt aan de uitlaat te kunnen horen of de kleppen te strak staan (!?).

Nu bevind ik me als klant midden tussen de rechttegenover elkaar staande meningen van importeur en dealer. Ik voel me hulpeloos op die manier!

Ik lees op het Duitse en Engelstalige forum regelmatig berichten dat de DL1000 bij 170 km/uur met twee man en koffers 1:17 kan halen. Waarom doet die van mij dat niet?
Titoturbo

Bericht door Titoturbo »

fred schreef:
Titoturbo schreef:Ik heb mijn KLV ook bij Hoegee laten afstellen in opdracht van mijn dealer. Mijn motor had een hik in de tweede en derde versnelling zo rond de 2500-3000 RPM.
Nu hebben ze hem afgesteld (en een K&N filter geplaatst op mijn eigen verzoek)...maar mijn verbruik is nu 1:11...dit lijkt mij toch ook niet helemaal de bedoeling...
Voorheen reed ik zo'n 300 km op een tank...nu moet ik zo rond de 200 km tanken...ook als ik normaal rij...

Is dit een normaal verschijnsel??
Hier is duidelijk iets abnormaals aan de hand, terug gaan met dat beest en van uw oren maken.
Tsja was afgelopen zaterdag bij mij dealer...hij vertelde dat deze verbruik cijfers te verwachten waren..bij normaal rijden 1:11?!?!?
'k vind het inderdaad onaccpetabel..
BIj de dealer werd mij verteld dat dit mormaal is voor een DL1000 (KLV1000). Suzuki (Kawasaki) stellen de machine expres zo arm af om aan allerlei normen te kunnen voldoen...tsja...of ik dat moet geloven...er zal best een kern(tje) van waarheid in zitten!!
Kermit

Bericht door Kermit »

Titoturbo schreef:
fred schreef:
Titoturbo schreef:Ik heb mijn KLV ook bij Hoegee laten afstellen in opdracht van mijn dealer. Mijn motor had een hik in de tweede en derde versnelling zo rond de 2500-3000 RPM.
Nu hebben ze hem afgesteld (en een K&N filter geplaatst op mijn eigen verzoek)...maar mijn verbruik is nu 1:11...dit lijkt mij toch ook niet helemaal de bedoeling...
Voorheen reed ik zo'n 300 km op een tank...nu moet ik zo rond de 200 km tanken...ook als ik normaal rij...

Is dit een normaal verschijnsel??
Hier is duidelijk iets abnormaals aan de hand, terug gaan met dat beest en van uw oren maken.
Tsja was afgelopen zaterdag bij mij dealer...hij vertelde dat deze verbruik cijfers te verwachten waren..bij normaal rijden 1:11?!?!?
'k vind het inderdaad onaccpetabel..
BIj de dealer werd mij verteld dat dit mormaal is voor een DL1000 (KLV1000). Suzuki (Kawasaki) stellen de machine expres zo arm af om aan allerlei normen te kunnen voldoen...tsja...of ik dat moet geloven...er zal best een kern(tje) van waarheid in zitten!!
niet alleen op de snelweg, maar intussen ook vlot toerend rijd ik 1 op 18. meestal tank ik een liter meer dan Petra, maar die bofkont heeft dan ook een 650. Harrie. :mrgreen:
swintie

Bericht door swintie »

Heb in mijn 1000tje een TRE-chip geplaatst, een K&N luchtfilter en het beestje is door de dealer rijker afgesteld. Komt daarbi jdat ik een zeer sportieve rijder ben. Met een volle benzinebak rij ik gemakkelijk 300km als ik toeristisch rij. Als ik serieus aan de gashendel hang haal ik zonder enige problemen 270km.
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Bericht door Stroom2 »

'De mijne' heeft nu 9000 km gereden en is bij de 1000 beurt rijker afgesteld. Ik rij in mijn beleving normaal tot vlot door en het verbruik is tussen de 1:16 en 1:17. Mijn eega (stroompje) heeft haar DL 1000 ook laten afstellen (ik dacht bij de 12000 km beurt) en verbruikt iets minder dan de mijne. Zij haalt ruim de 1: 17 en soms wel 1:18.
Het moet volgens mij toch mogelijk zijn om iets goedkoper te kunnen rond toeren dan 1:11
Groeten Barry/Stroom2.
Titoturbo

Bericht door Titoturbo »

Ik heb nu een afspraak bij Arie Molenaar Motors. Ook zij gaven aan dat de afstelling wel wat rijk moest staan als je nu ineens een verbruik hebt van 1:11.
Hij gaat daar op de meetbank....ennuh er worden gelijk Laser Duotecs onder gemonteerd! :D
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Dan zien we de foto's zeker straks wel tegemoet?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Titoturbo

Bericht door Titoturbo »

Iron Horse schreef:Dan zien we de foto's zeker straks wel tegemoet?
Uiteraard :D
v-scorpio

Bofkont

Bericht door v-scorpio »

:oops: Jullie zijn echte bofkonten. Mijn dealer ( ["specialist" van Duitse en Japanse motoren aan de brug te Wetteren België) slaagt er zelfs niet in om de motor te verrijken... Ik heb dezelfde problemen. Verbruik valt wel mee moet ik zeggen... ik rijd vlot 300 km en meer en tank telkens rond de 18 liter. Het meest ergerlijke is dat mijn Strom dikwijls kuren krijgt als de benzinetank bijna half leeg is. Zelfs in vijfde of zesde versnelling aan 120 à 140 Km/u op de teller. Hij heeft al op de bank (?) gestaan ... ergens, volgens mijn dealer. Men vind het niet.
Tal van telefoons en mails naar Suzukiverdelers in Vlaanderen brachten geen soelaas... sommige zweren zelfs bij het plaatsen van een powercommander pcIII USB. Dit grapje kost dan wel 500 eur! Anderen zeggen dan weer dat een "TRE" (Techlusionbox) evangelie is voor de motor. Kortom; zelfs bij SUZUKI Belgium de buitenwacht gekregen (volgens hen zeldzaam!!! - " U bent één van de weinigen die daarover klachten heeft meneer ...) mijn vraag is: kan er mij iemand een bekwaam en eerlijk dealer aanraden in de omgeving van Vlaanderen, die zonder wilde verhalen correct handelt ?? :roll:
Titoturbo

Re: Bofkont

Bericht door Titoturbo »

v-scorpio schreef::oops: Jullie zijn echte bofkonten. Mijn dealer ( ["specialist" van Duitse en Japanse motoren aan de brug te Wetteren België) slaagt er zelfs niet in om de motor te verrijken... Ik heb dezelfde problemen. Verbruik valt wel mee moet ik zeggen... ik rijd vlot 300 km en meer en tank telkens rond de 18 liter. Het meest ergerlijke is dat mijn Strom dikwijls kuren krijgt als de benzinetank bijna half leeg is. Zelfs in vijfde of zesde versnelling aan 120 à 140 Km/u op de teller. Hij heeft al op de bank (?) gestaan ... ergens, volgens mijn dealer. Men vind het niet.
Tal van telefoons en mails naar Suzukiverdelers in Vlaanderen brachten geen soelaas... sommige zweren zelfs bij het plaatsen van een powercommander pcIII USB. Dit grapje kost dan wel 500 eur! Anderen zeggen dan weer dat een "TRE" (Techlusionbox) evangelie is voor de motor. Kortom; zelfs bij SUZUKI Belgium de buitenwacht gekregen (volgens hen zeldzaam!!! - " U bent één van de weinigen die daarover klachten heeft meneer ...) mijn vraag is: kan er mij iemand een bekwaam en eerlijk dealer aanraden in de omgeving van Vlaanderen, die zonder wilde verhalen correct handelt ?? :roll:

Probeer anders de Suzuki importeur voor Belgie te benaderen, leg hem het probleem voor met de oplossingen die de Suzuki Importeur van Nederland biedt.
Helaas ben ik niet bekend met de dealers in Vlaanderen, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.
Met dit soort zaken kun je de goeie van de slechte dealers scheiden...
Titoturbo

Bericht door Titoturbo »

Titoturbo schreef:Ik heb mijn KLV ook bij Hoegee laten afstellen in opdracht van mijn dealer. Mijn motor had een hik in de tweede en derde versnelling zo rond de 2500-3000 RPM.
Nu hebben ze hem afgesteld (en een K&N filter geplaatst op mijn eigen verzoek)...maar mijn verbruik is nu 1:11...dit lijkt mij toch ook niet helemaal de bedoeling...
Voorheen reed ik zo'n 300 km op een tank...nu moet ik zo rond de 200 km tanken...ook als ik normaal rij...

Is dit een normaal verschijnsel??
Heren/dames V-strommers en KLV-ers...ik schaam mij diep..waarom???
Mijn motor is zoals ik hierboven noemde niet bij Hoegee afgesteld maar bij Ruud Frederiks in Goes...Heb tijdens het schrijven zo in mijn gedachten gezeten met Hoegee..dat ik de twee door elkaar heb gehaald...Als iemand van Hoegee dit leest...mijn excuses... :roll:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bewijst dat je ook gewoon maar een mens bent die weleens een foutje maakt. Maar het maakt het nog menselijker wanneer je dat ook ruiterlijk kunt toegeven. Denk niet dat ze het je bij Hoegee kwalijk zullen nemen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
adro

Bericht door adro »

Scottie schreef: Uitschakelen lijkt me een verkeerde handeling. De computer zal dan namelijk het meetsignaal missen en een errormelding geven. Dit is het FI lampje wat aangaat. Op dat moment wordt een noodprogramma in de ECU aangesproken wat een inspuiting geeft die meestal rijker is dan normaal, maar verre van goed is.
Lijkt me niet de bedoeling/gewenst.
Al zou het wel een verbetering kunnen geven, maar ik zou als amateur deze actie niet uithalen.
Als je dat wel doet, kan je gelijk de cat eruit knikkeren, die wordt verzadigd en zal alleen maar in de weg zitten.
Sjoerd van SF racing http://www.sfracing.nl heeft bij mij pas geleden de lambda sonde uitgezet. Dit is gebeurd door een zwart witte kabel (als ik het mij goed kan herinneren) uit de box onder het zadel te halen. Dit voorkomt errormeldingen. Hierna heeft men met een lopende motor de ECU afgesteld.
Dit doet men met onderstaand apparaat.
Afbeelding
De motor rijdt nu zonder enige haperingen :D . Ik heb helaas de laatste tijd weinig gereden dus ik kan nog niets zeggen over het benzine verbruik of andere rare dingen :cry: . Het is me wel opgevallen dat wanneer ik ineens het gas terug doe dit vrij heftig gaat. Ook merk je het omslag punt boven de 7600 toeren waar de motor zijn kracht verliest.
Dit was ook mooi te zien op een vermogensuitdraai van een andere DL 1000 waar men hetzelfde mee heeft gedaan.
Strompel

verbruik

Bericht door Strompel »

Ik heb mijn DL 1000 k4 nu zo`n 4 weken en afgelopen vrijdag (17-3) heb ik zo`n 490 km (verrekte koude) km`s gereden. Ik wilde wel eens weten hoeveel de motor verbruikte en heb anderhalve liter benzine meegenomen. Bij 200 km begon de meter al te knipperen en dat vond ik vrij vroeg. Als je bang bent om stil te vallen ga je zsm tanken, maar dan rijd je zo`n 1 op 9 en da`s te gek. Uiteindelijk viel die stil bij exact 280 km`s en da`s bij een toertje van Enschede naar Wolllum (FR) zo`n 1 op 13 als je beseft dat het een 22 liter tank is. Maar eenmaal volgetankt blijkt dat er maar 18 liter ingaat ( :?: ) + die 1,5 van mij is dus 19,5 liter en dat is 1 op ruim 14 km. Waar blijven die overige liters vraag ik me dan af. Voor de rest rijd die prettig en heb ik nog weinig commentaar op bokkig gedrag o.i.d..Droom wel van handvatverwarming :!:
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Ben vandaag in Amsterdam wezen demonstreren tegen Bush. Dus op mijn DL1000 een rondje A'dam gedaan. Door de polder heen en over Zwolle terug.
Ik reed constant 130-140 km/uur GPS (op de teller is dat 140-150). Mijn tankbonnetje wijst uit: 1:15.2 inclusief 80 kilometer rond Groningen. De dagteller van de huidige tank geeft aan dat ik misschien wel 1:16 gehaald heb. En dat is niet slecht gezien de snelheid en koude buitenlucht. Misschien dat ik deze zomer ooit nog een keertje de 1:18 kan halen.

Trouwens, Suzuki VS is bezig bij slecht lopende DL1000 K4 en K5 de ECU's onder garantie te vervangen. Heeft iemand hierover al iets van Nimag vernomen?
Prof

Bericht door Prof »

Nee. Ben wel benieuwd. Heb mijn motor bij de vorige beurt bovenin armer en onderin rijker later afstellen. Mede ook door ploffen vanuit het luchtfilterhuis. Verbruik is nu constanter en motor lijkt wat soepeler op te pakken. Bij wat hogere snelheden was 1 op 12 of minder niet ongebruikelijk. Gemiddeld gebruik is rond de 1 op 15.
Lange

Verbruik

Bericht door Lange »

Ik had vorig jaar een verbruik van 9l/100 km.
Dit na het rijker zetten van de ecu.
Ik niet tevreden
Naar de importeur gebeld en deze hebben de motor heel de winter bij hun gehad en is volledig afgesteld.

Er is nu ongveer 5 extra pk's alsook een 5Nm meer aan kracht.
Heb nu reeds 2 maal getankt
Eerste maal een gemiddeld van 6.8/100km
Tweede maal een gemiddeld van 6.6/100km.

Het blijkt wel dat de koude buitenlucht een enorme invloed heeft op het vebruik.
S'Morgens en s avonds rijden bij +/- 0 graden blijkt mij een groot verschilk te geven maar ik kan het niet bevestigen.

Weet niet dat deze waarden ok zijn maar hij rijd nu goed.
Misschien moet ik het maar niet meer opvolgen

Groeten
lange
Plaats reactie