iemand ervaring met een K&N luchtfilter??

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
tatanka

Bericht door tatanka »

Ik kreeg het volgende antwoord van Ruud t.a.v. het plaatsen van een K&N filter:


Er is mij niks bekend van een probleem,misschien wel als je het combineert met een open demper. In dat geval moet je hem af laten stellen met een Rapid module. Kijk anders even op http://www.tovami.com" onclick="window.open(this.href);return false; daar kan je er alles over lezen incl. prijs. Er is ook nog een mogelijkheid om het in de computer te doen dit kost 130,- euro.


Name: RUUD FREDRICKS DYNOJET
City: 4462 GC GOES
Country: Netherlands
Phone: 31 113 271 770
Fax: 31 113 271 772
Website: http://www.tovami.com" onclick="window.open(this.href);return false;
E-mail: tovami@xs4all.nl
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

ik heb maandag mijn K&N weer even omgeruild voor mijn originele luchtfilter. ik merk dat ie met het K&N filter wel een stukje feller was en beter doortrekt. door al die verhalen hier over het opnieuw afstellen van de motor heb ik er maar uit gehaald om te kijken of er inderdaad verschil is. ik heb mijn motor niet opnieuw af laten stellen voor de K&N. ik heb met het K&N filter zo'n 8000km gereden. en totaal geen problemen gehad. volgens mij filtert hij net zo goed als het originele filter, mijn luchtfilterhuis was namelijk echt brandschoon. ik weet niet of ik het het K&N filter terug ga plaatsen. ik vind het zo'n gedoe die tank er in je 1tje weer op te zetten...eraf gaat nog wel aardig. ik zie dat zelf reinigen en opnieuw inolïen van dat filter eigenlijk ook niet zo zitten. en dan moet het weer door een monteur gedaan worden tijdens een beurt en dan ben ik het voordeel van het hergebruiken wel weer kwijt vrees ik(hij hoeft nog niet schoongemaakt te worden want hij is nog schoon).
Laatst gewijzigd door Erik Hofstee op di 15-03-2005, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Erik,

ik zou me over dat schoonmaken en inolien niet zo druk maken. Volgens hun eigen gegevens hoeft dat onder normale omstandigheden pas na 50 a 80.000 km voor het eerst. Dus als je er nu 8.000 op de teller hebt dan kun je nog wel even vooruit voordat je de tank er weer af moet halen. En BTW als je hem toch al hebt is dat ook weer zonde hem dan niet te gebruiken. Zeker als jij verder geen problemen ondervindt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

het filter heeft 8000km achter de kiezen.......de brommert zelf 18000. ik zit te wachten op mijn Hyperpro combi set. dan krijgt ie ook gelijk zijn beurt.
tatanka

Bericht door tatanka »

Vandaag heb ik de knoop door gehakt, en de K&N Filter gemonteerd op de motor.....!

Heb afgelopen weekend nog met Dyno-Dokter gesproken op de Motorbeurs in Utrecht t.a.v. verder afstellingen, indien dit nodig is.....>! Dus ik had zoiets van laten we het filter er eerst op zetten, en als ie dan niet goed zou lopen, kan ik als nog naar Rotterdam rijden voor een eventuele afstelling!

Ik ben vanmiddag een test rit gaan rijden in het Limburgs Heuvelland. En ik moet zeggen, adem-benemend.......! Het bokken is weg in de lage toeren, en hij rijdt als trein....! Ik zelf ben erg kritisch met een goeie afstelling t.a.v. de motor....! En ik denk dat ie niet beter kan lopen als dat hij NU loopt. Een TRE en een K&N filter doen wonderen......!

Mijn advies is dan ook voor alle V-Stormers, niet lang twijfelen en gewoonweg aanpassen.....! Ik ben in ieder geval een gelukkige V-Strom rijder met een goed afgestelde motor!

M.v.g. Stormke
Blueberry

Bericht door Blueberry »

In dat geval:

Erik H. heb je het K&N filter nog te koop ?(voor een DL 1000 hoop ik)

Robert
tatanka

Bericht door tatanka »

Momenteel zijn de K&N Filters in de aanbieding bij http://www.louis.de" onclick="window.open(this.href);return false; ! Ik heb er 51 euro voor betaald, en ben hem op gaan halen. Geloof dat een verzending naar Nederland ongeveer 6 euro kost! Dus kom je voor een nieuwe filter uit op 57 euro inclusief verzending!@

M.v.g. Stormke
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Tatanka, ik heb een deal gemaakt met erik.

Wil wel eens proberen of je gelijk hebt.

Volgens erik is de filter van zijn 650 hetzelfde als mijn 1000. :?:

Robert
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het productnummer voor het filter is voor de 650 en de 1000 hetzelfde. Dat klopt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
tatanka

Bericht door tatanka »

Da's toch fijn Robert....., dat je een deal hebt kunnnen maken! Ik ben er in ieder geval van overtuigd, dat je géén verdere afstellingen nodig hebt....! En als dat per motor (bouwjaar) verschillend zou zijn, is het te overwegen om hem toch ff te laten afstellen bij Dyno Dokter....! Deze woont ja in dezelfde plaats!

M.v.g. Stormke
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Tatanka,

De dyno-doc is volgens mij niet echt goedkoop, maar de reiskosten zijn inderdaad wat minder dan die voor jou zouden zijn.

Gezien jou vreugde-uitting over de k&N incl.TRE hoop ik eigenlijk dat het niet nodig is.

Voordat de discussie over opvoeren weer los komt, ik wil slechts dat de fiets optimaal loopt.

Robert
Strommie

Bericht door Strommie »

'OPVOEREN' noemen ze dát :wink: ( Je ziet de knipoog :?: )

8) Rinus
tatanka

Bericht door tatanka »

Ja Robert, dat is ook mijn uitgangspunt....! En ik moet zeggen, de V-Strom loopt nu perfect.......! Ik heb wel een 2005 model, of daar nog verschil in zouden kunnen zijn, weet ik niet.....! Maar het is zeker het proberen waard.....! Vooral om de motors last hebben van het bokken in de lage toeren! Houdt me in ieder geval op de hoogte van je voortzetting van......!

M.v.g. Stormke
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Nou Tatanka,

Ben zojuist even stukje wezen rijden richting de euromast, met stadsverkeer wordt ik echt gek van het ploffen rond de 2800 toeren.

Wilde even kijken of ze toevallig geen opbrekingen voor de reus hebben gepland (met een strom kom je er toch wel als het zou moeten).

Wel weer even plezier van de TRE gehad, stond een GSX 750 naast me van een jaar of 10, wilde toch even checken of ie een 1000 kon pakken.
Na het zien van eerst mijn voorwiel en daarna de achterband vond ie het niet meer leuk volgens mij, volgende stoplicht ging ie demonstratief met zijn armen over elkaar staan wachten op groen. :lol:

Ik hoop echt dat je gelijk hebt over het ploffen, ik zou dan nog gelukkiger zijn met de fiets.

Anders moet ik mijn rijstijl gaan aanpassen en niet meer zo op "bottompower" rijden en daar geniet ik juist zo van.

Ben overigens wel nieuwsgierig hoeveel er zondag komen en wat de meeste aangepast hebben aan hun fiets.

Robert
Gast

Bericht door Gast »

Robert, duur of goedkoop het is maar net waar je de info vandaan haalt.
Ik heb je nog nooit gesproken of gezien om je vragen m.b.t. prijzen te beantwoorden.
Het is niet mijn bedoeling om op dit forum met prijzen te strooien en mijn bedrijf via deze weg te promoten.
Ik heb mij aangemeld op dit forum als motorrijder en berijder van een V-Strom en indien mogelijk mijn ervaring en kennis met anderen te delen.
Specifiek tot het gebruik van een K&N filter en afstelling verbeteren put ik net zoals velen op dit forum uit eigen ervaring welke gelukkig hier en daar verschillend is zodat de discussie levendig gehouden word.

Groeten, Jan Hartingsveld
Scottie

Bericht door Scottie »

Beetje ouwehoeren bij je dealer geeft korting. Beetje korting zorgt ervoor dat een filter rond de 55 Euro kost. Daarvoor ga ik niet bestellen in Duitsland en al zeker niet een eind rijden.

Dealer in kwestie zit ongeveer 5 km van mij vandaan.

Volgens mij is Dynokter ook de beroerste niet als je daar heen gaat voor de afstelling en een nieuw filter....

Hoe vaker we bij eenzelfde afsteller komen, hoe mooier de instelling wordt, gebaseert op de opgedane ervaringen. Kwa tijd zal het mischien wel sneller gaan, wat zou kunnen resulteren in een lagere prijs.
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Dyno-jan,

Ik heb je wel degelijk gesproken op de streetfighter-beurs in Utrecht, en het met je over de TRE gehad.(je was er toen nog niet mee bekend)
Zelfs heb ik je geadviseerd om eens op dit forum te kijken daar je er toen nog niet op ingelogd stond.

De prijs die je me toen noemde om de fiets af te regelen viel mij wat tegen.
Inmiddels heb ik je mooie site bekeken en begrijp dat je zeker kwaliteit zult brengen.
De term "Goedkoop" is zeker niet gebaseerd op jou prachtige werkplaats, de apparatuur en kwaliteit die je kan bieden.
Je hebt mij via je mooie informatieve site kunnen overtuigen dat er voor kwaliteit gewoon betaald moet worden.

Vanzelfsprekend blijf ik een echte Nederlander, die altijd van nature probeert te handelen en alles voor de laagste prijs wil hebben.
Mocht ik nagenoeg hetzelfde elders voor minder kunnen krijgen, zal ik dat (en jij ook waarschijnlijk)altijd overwegen.

Mijn bedoeling is zeker niet om jou bedrijf als extreem duur te kwalificeren, als dit zo overkomt is dat erg jammer.
Indien ik wel deze mening hebben zou ik dat zeker op dit forum kenbaar maken, ook daar is dit forum voor.

Wanneer je globaal je prijzen op dit forum bekend maakt, kunnen ook andere oordelen over de prijs en misschien gebruik maken van de diensten van je bedrijf.
Deze informatie (prijzen staan volgens mij ook niet op je site)lijkt mij juist erg nuttig en zie ik niet als hinderlijk promoten doch als vergelijking met anderen.
Indien je een strommer geholpen hebt zal hij al vrij snel zijn positieve verhaal kwijt willen en hierbij vermoedelijk ook gewoon de prijs vermelden.


Robert
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

blueberry schreef:Indien je een strommer geholpen hebt zal hij al vrij snel zijn positieve verhaal kwijt willen en hierbij vermoedelijk ook gewoon de prijs vermelden.


Robert
Sterker nog; ik heb gisteren de TRE004 geïnstalleerd en ik had vanmorgen het gevoel dat het 'bokken' is toegenomen (ik rij nogal wat file en zit dan veel in het 2500 - 3300 tpm -gebied). Bij de 1000 km-beurt heb ik de electonica reeds laten aanpassen (opgestuurd naar Nimag), waarna het aanzienlijk minder werd - nog niet helemaal over - en nu zou ik, met verscheidene buitenlandse trips voor de boeg, de afstelling wel helemaal goed willen hebben.

Ik heb vernomen dat zo'n afstelbeurt in Giessen ongeveer € 100,00 kost. Ik kan me zo voorstellen dat iemand die zelf eigenaar is van de V-Strom hier wellicht toch meer gevoel in legt, maar als 'ie daar bijvoorbeeld twee keer zoveel voor vraagt (ook ik blijf een Hollander 8)) houdt dat wel op...

Dus wat mij betreft kan 'ie door :). Als er goed werk geleverd wordt zal ik dat zeker hier op het forum melden, zoals ik ook zal melden als het gewoon k*t is.

Buiten dat, Dynodoc; is er nog wat te regelen als we met een aantal Stroms tegelijk komen :?: Het trucje hoef je dan wellicht alleen te herhalen :roll: ? Als dat zo is, moeten we hiero ff een inventarisatie maken 8).
Bandit

Bericht door Bandit »

Robert schreef:Buiten dat, Dynodoc; is er nog wat te regelen als we met een aantal Stroms tegelijk komen :?: Het trucje hoef je dan wellicht alleen te herhalen :roll: ? Als dat zo is, moeten we hiero ff een inventarisatie maken 8).
Misschien een leuk adres (startpunt) voor de volgende toertocht.

8)
Gast

Bericht door Gast »

In principe kan je zeggen dat je voor alle DL1000's dezelfde setting kan toepassen en als je er tien bij elkaar brengt om af te stellen je dit in no time kan uitvoeren en dan ook de prijs scherp kan houden.
De praktijk wijst echter soms anders uit, je hebt altijd te maken met een massa product en in hierin zitten tolerantieverschillen van alle gemonteerde onderdelen.
Al deze kleine tolerantie verschillen veroorzaken soms m.b.t. de afstelling een gunstige of ongunstige werking van de motor.
Hierdoor kan het voorkomen dat b.v. een TRE niet helemaal de gewenste werking geeft terwijl hij dat bij een ander wel doet of dat het monteren van een K&N filter wel een goede reactie geeft en de motor niet hoeft te worden bijgesteld.

Om mijzelf in mijn beoordeling niet te tekkelen gebruik ik altijd de testbank om een duidelijk uitgangspunt te vormen hoe de motor behandeld dient te worden.
Uitgaande van het feit dat er altijd weleens een model tussen zit die kritisch gevoelig reageerd op verandering van de instellingen en het daardoor lastig is en extra tijd vergt om tot een zo goed als mogelijke afsteling te komen zal ik dit gegeven in mijn prijsopgave gedeeltelijk meenemen.
Om tot een goede beeldvorming te komen van de afstelling meet ik normaal gesproken de uitlaatgas samenstelling d.m.v. een aparte sonde van een Lambda meter achter in de uitlaat, echter de DL heeft een catalysator in de dempers waardoor je op deze manier haast niets meer meet.
Ik heb bij mijn eigen motor in beide bochten voor de dempers een draadbusje (M6) gemonteerd en hierop een adapter geschroefd welke verbonden word met mijn Lambda meter, hierdoor kan ik per cilinder de zuivere uitlaatgassen meten om tot een goede afstelling te komen.

Hierdoor kan de indruk gewekt worden dat ik duurder ben als anderen maar ik heb er persoonlijk een hekel aan een lage prijsopgave te doen en achteraf een hogere rekening te moeten presenteren omdat het toch meer werk was dan eerst gedacht.
Ik doe het liever andersom waarbij de kwaliteit van het resultaat in mijn werk voorop staat.

Ik heb al bij de K&N importeur geinformeerd hoeveel filters voor de DL1000 / 650 (is hetzelfde filter) hij op voorraad heeft om een éénmalige interessante aanbieding te maken voor de forumleden, ik kom hier nog op terug om te peilen hoeveel mensen er interesse hebben.
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Beste Dyno-jan,

Vanzelfsprekend zullen veel forum leden interesse hebben naar een leuke prijs van een K&N filter.
Maar zoals aangehaald op dit onderwerp, zou er dan gelijk bij montage een test en/of aanpassing via de mapping gemaakt moeten worden.

Komt er van je een aanbieding om dit te doen in combinatie met aanschaf van de K&N filter?
Ik begrijp uit je betoog dat er verschillende settings mogelijk zijn en dat er vooraf niet te zeggen is wat de maximale kosten kunnen worden?
Ik hoop dat je begrijpt dat iedereen van te vooren graag wil weten hoe diep zijn beurs open moet en niet zoals je zelf al laat weten achteraf een tegenvaller.

Vandaar de volgende vragen:

-Kan je na een testrun niet aan diagnose maken?
-wat kost een testrun voor ons?
-Wat is jou uurtarief?


Robert
tatanka

Bericht door tatanka »

Ik heb een K&N filter erop zitten zonder testbank en eventuele afstellingen of aanpassingen.....! Heb vandaag 500km rond gereden door de Eifel! De motor loopt perfect, heeft "een vetter"geluid en de filter is onderhouds vrij! Wat wil je nog meer...!

Mijn motor loopt hardstikke goed, dus je hoeft niet altijd de motor te laten afstellen....! En als de motor erger gaat bokken of dergelijke, neem ik me de moeite om hem bij Dyno-Dokter of elders te laten afstellen.....!@ Je kan uitgaan van een bedrag van ongeveer 100 euro.....! Als je dan zeker weet dat je motor goed loopt, mag je dat er wel voor over hebben....!

Dus mijn advies is, plaats een K&N Filter indien je dit nodig vindt, en test je motor uit! Loopt ie goed (zoals bij mij), is dit mooi meegenomen! En anders laat je hem gewoonweg afstellen.....! Is toch simpel.....!

M.v.g. Stormke
Ruben

Bericht door Ruben »

Heb vandaag een K&N luchtfilter geplaatst, na 20.000 km was het oude filter ook erg vies geworden. (had eigenlijk 8000 km geleden al vervangen moeten worden :oops: ) Het voor K&N gekozen omdat je het kunt schoonmaken en weer hergebruiken, een economische keus :roll:

Als ze er beter van gaat lopen is het mooi meegenomen alhoewel ik denk dat m'n motor met ELK nieuw luchtfilter beter zou lopen 8)

En omdat ik de boel toch open had liggen (zelfs twee keer, nadat ik het oude filter had verwijderd en de motor weer had opgebouwd was ik in m'n enthousiasme vergeten het nieuwe filter te plaatsen :roll: ) heb ik ook de secundaire gaskleppen verwijderd. Was een werkje van niets en ze kunnen worden teruggeplaatst als daar aanleiding voor is.

Eerste indruk van de nieuwe setup: rijdt net zo soepel als met dubbele gaskleppen :D en ze lijkt meer koppel te hebben als voorheen. Vooralsnog ben ik positief maar meer dan een testrondje (10 km) heb ik er nog niet mee gereden.

Ruben
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Dit weekend (k&N)filter geplaatst:

geluid: harder, voller
Power: pakt iets sneller op
Verbruik: iets meer vanwege uitproberen waarschijnlijk
Monteren: even tobben
Verbetering: ploft nog steeds bij ongeveer 2800 toeren, pakt wel sneller op rond dit toerengebied.
Snelheid: gewoon hetzelfde
PK's : nog niet gemeten

Samengevat denk dat het niet voor niks is geweest, maar toch nog naar Hoegee of de Dokter om puntjes op de I te zetten inzake afstelling.

Robert
MacB

Bericht door MacB »

Het K&N filter steekt er bij mij ook in, ik kan de positieve ervaringen alleen maar beamen :D
xlrider

Bericht door xlrider »

Bij mij zit de K&N er nu ongeveer 500 km in.
Na installatie eveneens op de testbank gezet.
5% rijker gezet in onderste gebied, 5% armer in boven gebied.
Het resultaat:
> meer kracht in de onderste toerentallen
> mooier geluid
> bij het doortrekken in de hogere toerentallen blijft ie mooi doorgaan. Voorheen had ik de indruk dat ie 'op zijn adem trapte'

Enig nadeel, het verbruik.
pre-K&N : 6.28 l/100 km ( gemeten over 35.000 km )
nu : 7l/100 km ( bekeken over mijn laatste 2 tankbeurten )
Het kan natuurlijk zijn dat het hoger verbruik veroorzaakt wordt door de hogere fun-faktor die de Strom nu heeft. :twisted:
V2-Rider

Bericht door V2-Rider »

xlrider schreef:Bij mij zit de K&N er nu ongeveer 500 km in.
Na installatie eveneens op de testbank gezet.
5% rijker gezet in onderste gebied, 5% armer in boven gebied.
Het resultaat:
> meer kracht in de onderste toerentallen
> mooier geluid
> bij het doortrekken in de hogere toerentallen blijft ie mooi doorgaan. Voorheen had ik de indruk dat ie 'op zijn adem trapte'

Enig nadeel, het verbruik.
pre-K&N : 6.28 l/100 km ( gemeten over 35.000 km )
nu : 7l/100 km ( bekeken over mijn laatste 2 tankbeurten )
Het kan natuurlijk zijn dat het hoger verbruik veroorzaakt wordt door de hogere fun-faktor die de Strom nu heeft. :twisted:
Wel Xl, Ik denk dat dat verbruik relatief is hoor! Ik heb op mijn TlS hetzelfde laten doen, en die leek ook meer te verbruiken, ma het kwam door mijzelf. Doordat de moto soepelder is draaide ik meer en beter aan het gas :P

Greetz V2
tatanka

Bericht door tatanka »

Ik dacht dat mijn bokken/ ploffen verdwenen was na de installatie van de K&N filter en de TRE.....! Maar helaas, bij 2700 rpm heb ik er nog altijd last van.....!

Ik ben nu toch aan het overwegen om de V-Strom bij iemand zoals Dyno-Dokter te laten afstellen.....! Het vervelend vindt ik dat ik er helemaal voor naar Rotterdam moet rijden. (Vanuit Zuid Limburg)....!

Zijn er dan bij mij in de buurt geen vakmensen, die mij daarbij kunnen helpen?

M.v.g. Stormke
Scottie

Bericht door Scottie »

Je zou eens kunnen informeren bij Ritzen motoren in Weert.
Paul doet veel op het gebied van tunen, mogelijk kan hij ook een Vstrom de juiste aanpassingen geven in de mapping.

Wat ik begrepen heb is dat een Yoshi box/kastje hiervoor geschikt is. Dat ding heeft een beetje tuner/afsteller wel in huis (TL/SV/DL/GSX en vast nog wel andere motoren)
tatanka

Bericht door tatanka »

Ik las dit bij Ritzen motoren in Weert:

Ook kunnen wij uw suzuki injectie met een yoshi box (een apparaat gemaakt door yoshimura) , de ECU unit (boordcomputer) van een andere waarde voorzien, eea gebeurt natuurlijk ook op de testbank voor een optimaal resultaat!

Zal volgende week eens contact opnemen voor de prijs en de mogelijkheden.

M.v.g. Stormke
swintie

Bericht door swintie »

@ Tatanka:
Heb je al contact opgenomen met Ritzen Motoren?
Ben benieuwd naar het resultaat en de prijs..
Kan je me eventueel ook het adres per PB doormailen ?
Thnx! :wink:
tatanka

Bericht door tatanka »

Ik vind Ritzen wel erg duur n.l.: normale Mapping afstellen 130 euro, en als je het goed wil doen (alsdus Ritzen) moest je de uitlaten monteren e.d. en dan had ie over een prijs van 350 euro.......! Dan kan je naar mijn mening net zo goed een een Powercommander of Rapid Bike laten plaatsen. Daarbij heeft Ritzen ook nog een wachttijd van 1 maand, dus dat schiet niet echt op...!

M.v.g. Stormke
xlrider

Bericht door xlrider »

Uitlaat de-monteren. Hoezo ??

'Mijn testbankrun' is op de volgende manier gebeurd
> motor vastgezet op testbank
> zadel eraf
> yoshi-box aangesloten aan de beschikbare fiche
> meetstok in de uitlaat
> 'stofzuigers' voor de uitlaat gezet
... Testen maar

De enige wijziging aan de motor was het verdraaien van wat knopjes aan de yoshi-box( en natuurlijk het terugplaatsen van het zadel :lol: )

Standaard kostprijs voor een dergelijke testbankrun 30 € ( bij mijn dealer )
Alhoewel ik vermoed dat veel testbankruns een aankoop van PCIII-Rapidbox en/of andere uitlaten 'uitlokt'. ( dealer is gekend voor het tunen van race-motoren ) Waarschijnlijk is dat de reden van de milde prijs van de testbankrun zelf.
tatanka schreef:Ik vind Ritzen wel erg duur n.l.: normale Mapping afstellen 130 euro, en als je het goed wil doen (alsdus Ritzen) moest je de uitlaten monteren e.d. en dan had ie over een prijs van 350 euro.......! Dan kan je naar mijn mening net zo goed een een Powercommander of Rapid Bike laten plaatsen. Daarbij heeft Ritzen ook nog een wachttijd van 1 maand, dus dat schiet niet echt op...!

M.v.g. Stormke
V2-Rider

Bericht door V2-Rider »

xlrider schreef:Uitlaat de-monteren. Hoezo ??

'Mijn testbankrun' is op de volgende manier gebeurd
> motor vastgezet op testbank
> zadel eraf
> yoshi-box aangesloten aan de beschikbare fiche
> meetstok in de uitlaat
> 'stofzuigers' voor de uitlaat gezet
... Testen maar

De enige wijziging aan de motor was het verdraaien van wat knopjes aan de yoshi-box( en natuurlijk het terugplaatsen van het zadel :lol: )

Standaard kostprijs voor een dergelijke testbankrun 30 € ( bij mijn dealer )
Alhoewel ik vermoed dat veel testbankruns een aankoop van PCIII-Rapidbox en/of andere uitlaten 'uitlokt'. ( dealer is gekend voor het tunen van race-motoren ) Waarschijnlijk is dat de reden van de milde prijs van de testbankrun zelf.
tatanka schreef:Ik vind Ritzen wel erg duur n.l.: normale Mapping afstellen 130 euro, en als je het goed wil doen (alsdus Ritzen) moest je de uitlaten monteren e.d. en dan had ie over een prijs van 350 euro.......! Dan kan je naar mijn mening net zo goed een een Powercommander of Rapid Bike laten plaatsen. Daarbij heeft Ritzen ook nog een wachttijd van 1 maand, dus dat schiet niet echt op...!

M.v.g. Stormke
Bij mij was het net hetzelfde! Ik heb een 50 euro betaald. In totaal zijn er 4 runs gedaan en hebben we daar bijna 3uur binnengezeten. Ma 130 euro voor een simpele afstelling is wel duur!

'k Heb toen ook de werking gezien van zo een rapidbikespul... knap, zeer knap! Daarmee kan je gewoon per 250 toeren het mengsel en de ontsteking aanpassen. Niet alleen op alle cilinders maar ook nog eens per cilinder als je het extreem wilt maken! Tegenover die Rapidbike is een powercommander vrijwel niets qua verfijning bij het tunen en zoeken naar de ideale pk/koppel curve.

Greetz V2
tatanka

Bericht door tatanka »

En hoe is jullie verbruik dan...?

En is het bokken, dan nu uiteindelijk weg bij de lage toeren....?

M.v.g. Stormke.
xlrider

Bericht door xlrider »

Ik denk dat je mag stellen dat je verbruik stijgt met 0.5l/100km.
Zo is het toch bij mij.
tatanka schreef:En hoe is jullie verbruik dan...?

En is het bokken, dan nu uiteindelijk weg bij de lage toeren....?

M.v.g. Stormke.
tatanka

Bericht door tatanka »

Met dat verbruik kunnen we wel mee leven, de benzine is toch oh zo goedkoop.....LOL.......!

En XL-RIDER, is het bokken, dan nu uiteindelijk weg bij de lage toeren....?

M.v.g. Stormke
xlrider

Bericht door xlrider »

Ik heb er dit weekend eens speciaal op gelet.
Ik heb niet de indruk dat het 'bokken' weg is, maar het is wel minder.

Nu eerlijk gezegd heb ik er geen problemen mee.
Ik ga meestal snel door die regio naar +3500 tpm.
tatanka

Bericht door tatanka »

Waarom heb je hem dan af laten stellen..... :oops: ......?

M.v.g. Stormke
swintie

Bericht door swintie »

Hey Tatanka, bedankt voor je PB'tje maar mijn probleem is als sneeuw voor de zon gesmolten 8)
Ben voor het bokken namelijk naar mijn eigen dealer gegaan (en ook om de K&N filter te laten installeren). Hij heeft na de installatie van de filter een doosje aan mijn Strom gehangen en het mengsel in de onderste toerentallen rijker gezet. Echt sjiek, het hikken is volledig verdwenen!! En mijn Stroompje had het héél erg zitten zunne. Bij koude start viel ie tot 3 keer stil tijdens het rijden en bij het langzaam rijden in dorpskernen was het alsof de Duitsers aan't bombarderen waren... Keiharde knallen dus. Ook het nemen van bochten was bij tijd erg gevaarlijk omdat ie soms gewoonweg stilviel in het midden van de bocht :?
Maar nu dus een dikke kus voor de mechanicien van Erckens!! Mijn motor rijdt als een naaimachientje, super gewoon :D
PS De TRE zit er ook nog altijd in, nog altijd DIK tevreden over !!
tatanka

Bericht door tatanka »

Hey Swintie,

Heeft jouw dealer dat onder de garantie voorwaarden afgesteld, of heb je er extra voor moeten dokken? Ben eens benieuwd naar je verbruik......moet je es in de gaten houden als je wilt.

Bij mijn Stormpje is het lage toerengedeelte rijker gezet, en de hoge armer.....! Dit heeft ie op een testbank gedaan....! Waarom weet ik ook niet....! Ik denk wel dat het bokken grotendeels verdwenen is....! Moet hem nog uitvoerig testen. Het bokken kwam bij mij vooral voor op een rechte en vlakke weg in de stad, waar je verplicht bent om 50 km te rijden.

Conclusie: Bij het omwisselen ven een K&N Filter (& eventuele TRE) moet je wel degelijk de motor opnieuw laten afstellen!

M.v.g. Stormke
swintie

Bericht door swintie »

Mijn dealer heeft onder de garantievoorwaarden gewerkt, heb dus niets moeten betalen. Hij vertelde me dat hij zo al erg veel V-Strom klanten heeft geholpen. Het bokken is een erkend probleem.
Hij heeft ook mijn twee spiegels gratis vervangen. Deze vertoonden scheuren in het bevestigingsgedeelte. Hier was ik de eerste met zulk een probleem.
Ik zal het verbruik zeker in de gaten houden maar dat is écht het minste van mijn zorgen. Mijn moto rijdt weer als een klok dus ikke ben content :D
tatanka

Bericht door tatanka »

Dan heb je het wel goed getroffen met je dealer, TOP service.....!

Trouwens Swintie, ik heb dat ook met een spiegel (scheur in de bevestiging), dus ik zal es contact opnemen met de dealer.....!

Natuurlijk is het belangrijkste dat ie niet meer bokt. Maar het is toch eigenlijk van de zotten, dat een nieuwe motor zo afgeleverd wordt, toch....?

M.v.g. Stormke
xlrider

Bericht door xlrider »

Effe een laat antwoord hierop.

De afstelling is gebeurd naar aanleiding van de K&N montage.

Toen is er mij ook gezegd dat <5000 tpm de motor nog altijd te arm staat afgesteld, maar dat dit niet op te lossen is zonder extra 'investering'.( PCIII of aanverwantte oplossing )

Ik vermoed dat indien je een DL zonder K&N verrijkt in de onderste getallen, dat het bokken dan wel weg zal zijn.
tatanka schreef:Waarom heb je hem dan af laten stellen..... :oops: ......?

M.v.g. Stormke
swintie

Bericht door swintie »

Effe een kleine update: Ik ben nu een kleine 2000 Km verder sinds het aanpassen van het motorblok en het hikken en inhouden is VOLLEDIG verdwenen 8) Ik rij nu met een totaal andere motor rond, ongelofelijk wat een verschil. Het brandstofverbruik is wel wat gestegen maar ik kan nog niet echt vergelijken vermits ik sinds de aanpassing enkel in de bergen van het Zwarte Woud heb gereden (sowieso hoger verbruik dus).
Plaats reactie