iemand ervaring met een K&N luchtfilter??
iemand ervaring met een K&N luchtfilter??
hallo
ik wil graag weten of iemand van jullie ervaringen heeft met een K&N luchtfilter in zijn DL650. ik wil graag weten of zo'n filter een goede aanschaf is.
http://www.knfilterchargers.com/search/ ... od=SU-1002" onclick="window.open(this.href);return false;
groeten Erik
ik wil graag weten of iemand van jullie ervaringen heeft met een K&N luchtfilter in zijn DL650. ik wil graag weten of zo'n filter een goede aanschaf is.
http://www.knfilterchargers.com/search/ ... od=SU-1002" onclick="window.open(this.href);return false;
groeten Erik
http://www.motorcycleproshop.com/detail ... id=SU-1002
Jammer.... ze sturen die dingen niet outside the USA.
Anders waren ze niet al te gek duur.....
Jammer.... ze sturen die dingen niet outside the USA.
Anders waren ze niet al te gek duur.....
Naar mijn idee is het een goede aanschaf.
Een K&N heeft hier in NL een adviesprijs van ongeveer 65 Euro.
Zowel de 650 als de 1000 hebben hetzelfde filter.
Dit filter gaat in principe oneindig lang mee, alleen een reinigingssetje erbij kopen. Kost ongeveer 16 Euro.
Origineel filter zit bij 8000 a 10000 al behoorlijk ver dicht.
Dus vervangen bij 12000 geeft je al gauw een idee wat je bespaart met zo'n filter. De 18000 die Suus opgeeft kan je vergeten, je motor is dan inmiddels aardig gestorven aan te weinig zuurstof....
Kwa vermogen heb ik geen ilusie er gelijk 10 Peekaas bij te krijgen. Laat hij gewoon wat soepeler lopen met mogelijk een gunstiger koppel. Dan ben ik allang tevreden.
Een K&N heeft hier in NL een adviesprijs van ongeveer 65 Euro.
Zowel de 650 als de 1000 hebben hetzelfde filter.
Dit filter gaat in principe oneindig lang mee, alleen een reinigingssetje erbij kopen. Kost ongeveer 16 Euro.
Origineel filter zit bij 8000 a 10000 al behoorlijk ver dicht.
Dus vervangen bij 12000 geeft je al gauw een idee wat je bespaart met zo'n filter. De 18000 die Suus opgeeft kan je vergeten, je motor is dan inmiddels aardig gestorven aan te weinig zuurstof....
Kwa vermogen heb ik geen ilusie er gelijk 10 Peekaas bij te krijgen. Laat hij gewoon wat soepeler lopen met mogelijk een gunstiger koppel. Dan ben ik allang tevreden.
Ik heb even zitten zoeken, maar op deze link staat een K&N luchtfilter voor de DL650 voor 68 euro.
http://www.tovami.com/kitlijst/kitslist.htm (even onderaan op Suzuki klikken)
Klinkt wel goed, ik ga morgen gelijk even bellen.
http://www.tovami.com/kitlijst/kitslist.htm (even onderaan op Suzuki klikken)
Klinkt wel goed, ik ga morgen gelijk even bellen.
http://www.louis.de" onclick="window.open(this.href);return false;
10050305 DAUERLUFTFILTER K&N DL 1000 '02- SUZUKI DL 1000 V-STROM (JS1BF) 50,95 (69,95)
Als dat niet goedkoop is......!
M.v.g. Stormke
10050305 DAUERLUFTFILTER K&N DL 1000 '02- SUZUKI DL 1000 V-STROM (JS1BF) 50,95 (69,95)
Als dat niet goedkoop is......!
M.v.g. Stormke
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Als je het kan gaan halen (zoals ik ) wel. Anders komt er nog 6,50 verzendkosten bij.tatanka schreef:www.louis.de
10050305 DAUERLUFTFILTER K&N DL 1000 '02- SUZUKI DL 1000 V-STROM (JS1BF) 50,95 (69,95)
Als dat niet goedkoop is......!
M.v.g. Stormke
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Al eens op de website gekeken? Men beweert dat er geen nieuwe afstelling nodig zou zijn. Aan de andere kant legt men idd de nadruk op het feit dat er meer lucht kan worden aangezogen, wat weer een ander lucht/brandstof verhouding kan geven. Maar dan moet ik me eerst eens in die techniek verdiepen die V-Strom gebruikt, er zitten tegenwoordig zoveel sensoren plus een ECU in. Dus zou het best kunnen dat het automatisch gecompenseerd wordt. Dat is toch weer ff anders dan in het verleden met carburateurtjes.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Is dit dan niet véél beter (K&N 57i Injectieset) als de normale K&N Filter:
Meer vermogen en meer koppel*
Samen met een K&N luchtfilter vervangt de 57i kit de beperkende originele luchtfilterbehuizingen waardoor de luchtdoorlaat geoptimaliseerd wordt.
Wordt direct gemonteerd op de plaats van het standaard luchtfilterhuis, op de luchthoeveelheidsmeter of op het gasklephuis
De flexibele luchttoevoerslang voert “koude” lucht direct richting het K&N filter .
Wordt geleverd inclusief alle benodigde montage materialen
Op maat gemaakt per toepassing/ model
Wordt geleverd met 1,6 miljoen kilometer beperkte garantie
Levert het optimum aan vermogens- en koppelwinst*
Biedt een bijna perfecte luchtdoorlaat voor verbeterde prestaties
Vervangt de beperkende originele luchtfilterbehuizing
De speciaal ontwikkelde nylon luchtaanvoerbuizen verspreiden de hitte, zodat de aangezogen lucht koeler is met als gevolg hogere prestaties
Sommige kits zijn uitgerust met een hitteschild om de aangezogen lucht af te schermen van de warmte van de motor
Op maat gemaakt per toepassing
Afgestemd op de standaard fabrieksinstellingen van het benzine-inspuit systeem.
Wordt geleverd met 1,6 miljoen kilometer beperkte garantie
Meer vermogen en meer koppel*
Samen met een K&N luchtfilter vervangt de 57i kit de beperkende originele luchtfilterbehuizingen waardoor de luchtdoorlaat geoptimaliseerd wordt.
Wordt direct gemonteerd op de plaats van het standaard luchtfilterhuis, op de luchthoeveelheidsmeter of op het gasklephuis
De flexibele luchttoevoerslang voert “koude” lucht direct richting het K&N filter .
Wordt geleverd inclusief alle benodigde montage materialen
Op maat gemaakt per toepassing/ model
Wordt geleverd met 1,6 miljoen kilometer beperkte garantie
Levert het optimum aan vermogens- en koppelwinst*
Biedt een bijna perfecte luchtdoorlaat voor verbeterde prestaties
Vervangt de beperkende originele luchtfilterbehuizing
De speciaal ontwikkelde nylon luchtaanvoerbuizen verspreiden de hitte, zodat de aangezogen lucht koeler is met als gevolg hogere prestaties
Sommige kits zijn uitgerust met een hitteschild om de aangezogen lucht af te schermen van de warmte van de motor
Op maat gemaakt per toepassing
Afgestemd op de standaard fabrieksinstellingen van het benzine-inspuit systeem.
Wordt geleverd met 1,6 miljoen kilometer beperkte garantie
Trouwens, ook dit staat er nog:
Onze testresultaten hebben aangetoond dat, vergeleken met de meeste standaard luchtfilters, K&N luchtfilters meer lucht doorlaten, met als resultaat meer vermogen en een hoger koppel. Het resultaat kan afwijken afhankelijk van de toepassing, het gebruik, de omstandigheden, de uitvoering van het voertuig en de beperkingen van uw huidige luchtinlaatsystemen.
Wat moet je daar nu van denken. dus eerst kopen, uitproberen, en dan tot de conclusie komen of ie wel of niet functioneeert. Erg wazig vindt ik di!
M.v.g. Stormke
Onze testresultaten hebben aangetoond dat, vergeleken met de meeste standaard luchtfilters, K&N luchtfilters meer lucht doorlaten, met als resultaat meer vermogen en een hoger koppel. Het resultaat kan afwijken afhankelijk van de toepassing, het gebruik, de omstandigheden, de uitvoering van het voertuig en de beperkingen van uw huidige luchtinlaatsystemen.
Wat moet je daar nu van denken. dus eerst kopen, uitproberen, en dan tot de conclusie komen of ie wel of niet functioneeert. Erg wazig vindt ik di!
M.v.g. Stormke
heren,
Volgens mij is het eerste wat een dyno-dokter /afstelfreak doet: een K&N toepassen om meer lucht te krijgen voor een betere verbranding.
Bij een fiets met carburateurs moet je de naalden aanpassen, bij een injektie volgens mij doet hij (CPU)het zelf.
Misschien het enige wat je moet doen is nog een keer extra je kontakt aan/uit zetten om de CPU wakker te maken.
De injektie-computer (CPU) reageert op zijn omgeving.(bijvoorbeeld bij hoogte /luchtdruk verschillen)
Mocht je de ultieme afstelling willen maken dat zal je toch naar Hoegee of de Dyno-arts moeten.
Robert
Volgens mij is het eerste wat een dyno-dokter /afstelfreak doet: een K&N toepassen om meer lucht te krijgen voor een betere verbranding.
Bij een fiets met carburateurs moet je de naalden aanpassen, bij een injektie volgens mij doet hij (CPU)het zelf.
Misschien het enige wat je moet doen is nog een keer extra je kontakt aan/uit zetten om de CPU wakker te maken.
De injektie-computer (CPU) reageert op zijn omgeving.(bijvoorbeeld bij hoogte /luchtdruk verschillen)
Mocht je de ultieme afstelling willen maken dat zal je toch naar Hoegee of de Dyno-arts moeten.
Robert
Dit bericht kreeg ik vanmorgen van de importeur K&N Filters van Nederland. Ik ga mij géén K&N Filter aanschaffen, want rijd meestal 5 jaar met dezelfde motor, waarvoor mij het niet loont. Volgens Gericke is dit gewoonweg (de vervangende K&N Filter) een levens lange filter van topkwaliteit, die je nooit meer hoeft te vervangen! De custom kits zijn wel effectief t.a.v. motorvermogen e.d., alleen is dynobank gewenst om de goede afstelling te verkrijgen, anders rijdt je motorblok kapot! Meestal doe je dit i.c.m. anders uitlaten en of Power-Commander.
Motorfietsen zijn vaak nog voorzien van carburateurs of “ongeregelde” injectie, dus hier vindt geen mengselcorrectie plaats. Daarom is de K&N range van motorfietsproducten anders opgebouwd dan voor auto’s. Er is ten eerste een vervangingsfilter (voor in het originele luchtfilterhuis) dat bij een VERDER ONGEWIJZIGDE motorfiets precies zoveel extra lucht levert, dat er extra vermogen beschikbaar is zonder dat de gebruiker de carburateur(s) af hoeft te stellen of van andere sproeiers te voorzien. Als er bv dus een sportuitlaat gemonteerd is, zal dat in de regel wel nodig zijn.
Een stap verder gaan de custom-kits, deze zijn er overigens niet voor iedere motorfiets. Hierbij worden open filters rechtstreeks op de carburateurs geplaatst en is altijd afstelling/nieuwe sproeierbezetting nodig.
Voor de V-Strom hebben we geen custom kit, wel een vervangingsfilter.
Vervangingsfilter SU-1002 (http://www.knfilterchargers.com/search/ ... od=su-1002" onclick="window.open(this.href);return false;)
Voor verdere details omtrent eventueel opnieuw afstellen, dyno-werk voor motorfietsen en verkoop, gelieve contact op te nemen met:
Name: RUUD FREDRICKS DYNOJET
City: 4462 GC GOES
Country: Netherlands
Phone: 31 113 271 770
Fax: 31 113 271 772
Website: http://www.tovami.com" onclick="window.open(this.href);return false;
E-mail: tovami@xs4all.nl
Motorfietsen zijn vaak nog voorzien van carburateurs of “ongeregelde” injectie, dus hier vindt geen mengselcorrectie plaats. Daarom is de K&N range van motorfietsproducten anders opgebouwd dan voor auto’s. Er is ten eerste een vervangingsfilter (voor in het originele luchtfilterhuis) dat bij een VERDER ONGEWIJZIGDE motorfiets precies zoveel extra lucht levert, dat er extra vermogen beschikbaar is zonder dat de gebruiker de carburateur(s) af hoeft te stellen of van andere sproeiers te voorzien. Als er bv dus een sportuitlaat gemonteerd is, zal dat in de regel wel nodig zijn.
Een stap verder gaan de custom-kits, deze zijn er overigens niet voor iedere motorfiets. Hierbij worden open filters rechtstreeks op de carburateurs geplaatst en is altijd afstelling/nieuwe sproeierbezetting nodig.
Voor de V-Strom hebben we geen custom kit, wel een vervangingsfilter.
Vervangingsfilter SU-1002 (http://www.knfilterchargers.com/search/ ... od=su-1002" onclick="window.open(this.href);return false;)
Voor verdere details omtrent eventueel opnieuw afstellen, dyno-werk voor motorfietsen en verkoop, gelieve contact op te nemen met:
Name: RUUD FREDRICKS DYNOJET
City: 4462 GC GOES
Country: Netherlands
Phone: 31 113 271 770
Fax: 31 113 271 772
Website: http://www.tovami.com" onclick="window.open(this.href);return false;
E-mail: tovami@xs4all.nl
Laatst gewijzigd door tatanka op di 22-02-2005, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik begrijp niet dat het dan niet loont. Ik heb begrepen dat het K&N filter ongeveer 2 keer zo veel kost als het normale vervangingsfilter (correct me if I am wrong) Dan moet je dat er met 5 jaar toch gemakkelijk uithalen? SU-1002 (voor de bovengenoemde link )
Als bron voor filterprijs een quote uit een ander topic over beurten:
Als bron voor filterprijs een quote uit een ander topic over beurten:
Pale Rider, (uit het [url=http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=168&postdays=0&postorder=asc&highlight=beurt+filter&start=15]topic wat kost een 12.000 km-beurt)[/url] schreef:[.....]
Olie 22,65
Oliefilter 12,50
Luchtfilter 28,30
Bougies 17,00
[.....]
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 22-02-2005, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Je hebt inderdaad gelijk Rob, ik heb een foute berekening gemaakt. Ook al zou je de Strom 3 jaar behouden, met een gemiddelde van 12.000 km per jaar, haal je het er nog makkelijk eruit....! Dus toch een nachtje over slapen, want ze zij nu ook nog in de aanbieding bij Louis......!
P.s. Neem aan dat de filter om de 12000 km vervangen moet worden, toch...?
M.v.g. Stormke.
P.s. Neem aan dat de filter om de 12000 km vervangen moet worden, toch...?
M.v.g. Stormke.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Volgens het boekje elke 18.000 km of 36 maanden of eerder bij sterk vervuilende rijomstandigheden. Maar zoals al uit de ervaring van diverse medestrommers is gebleken blijkt dat vanwege de plaats van aanzuiging (en ook bijvoorbeeld het korte spatbord) er al veel sneller tot op z'n minst reiniging, maar ook vaak vervanging dient te worden overgegaan. Dus is 12.000 waarschijnlijker. In principe speel je bij 2 keer wisselen al ongeveer gelijk. Ligt er dus aan hoeveel en waar je rijdt of het daarwerkelijk loont. En aangezien bij de Strom de ECU de automatische regeling van het brandstof/luchtmengsel regelt heb je er waarschijnlijk ook meer profijt van. En dat zoals men verteld kennelijk ook een iets rauwer geluidje.
Bij jou zou het dus zeker lonend zijn als je 12.000 per jaar rijdt. Wat er echter niet in is meegerekend zijn de onderhoudsproducten voor het filter. Dat kan weer een wat ongunstiger beeld geven. Maar ik denk dat het sowieso beter is dan het standaard filter. Ik hoor er alleen maar lovende verhalen over.
Bij jou zou het dus zeker lonend zijn als je 12.000 per jaar rijdt. Wat er echter niet in is meegerekend zijn de onderhoudsproducten voor het filter. Dat kan weer een wat ongunstiger beeld geven. Maar ik denk dat het sowieso beter is dan het standaard filter. Ik hoor er alleen maar lovende verhalen over.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Dat weet ik niet, maar als het zo is lijkt me dat pas aan de orde bij de eerste keer dat je hem moet reinigen. Die procedure staat ook op hun website vermeld. Daar kun je natuurlijk mee gaan experimenteren, maar of dat verstandig is???? Lijkt me verkeerde zuinigheid en het wordt door hen ook op allerhande wijze afgeraden. Wat schiet je ermee op als je het filter ermee verpest? Dan wordt goedkoop al snel toch duurkoop. Verder staat er op dat je onder normale omstandigheden dat pas tussen de 50 en 80.000 km hoeft te doen. Zie hier voor de producten en hier voor de schoonmaakprocedure.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Heb pas 2000 km op de teller, dus heb nog ff de tijd voordat de filter aan vervanging toe is! Maar je weet het gaat rap, dadelijk is het voorjaar en voordat je het weet staan er weer enkele duizende kilometerkes op de teller erbij.....!
In ieder geval is het te overwegen om zo'n K&N Filter aan te schaffen!
M.v.g. Stromke
In ieder geval is het te overwegen om zo'n K&N Filter aan te schaffen!
M.v.g. Stromke
Hallo allemaal,
Na al jullie interesante meningen eens gelezen te hebben voel ik mij toch geroepen eens te reageren.
Ik heb begin augustus 2004 een K2 voor eigen gebruik gekocht bij Gebben Motors met 7000 km. op teller.
De motor was in perfecte staat en reed precies volgens de fabrieksnormen.
Dit houd in dat bij rustig rijden onder de 4000 toeren de motor stotterig was in zijn rijgedrag, precies zoals velen onder jullie reeds zelf ervaren hebben.
De reden is dat tot 4000 toeren de lambda sensor in de uitlaat aktief de injectie stuurt naar een zo arm mogelijke mengselverhouding (voor het milliejue).
Ik heb de motor eerst op mijn testbank de sporen gegeven en daarna een K&N filter gemonteerd.
Hieruit bleek dat de motor nu niet alleen in de lage toeren sap tekort kwam maar over het gehele toerengebied.
Ik heb mijn Yoshimura injectie kastje erbij gehaald en deze aangesloten op de testkastconnector achterin onder het zadel.
Hiermee heb ik de orginele injectieprogramering bij gesteld.
Je kan dus niet zomaar een K&N luchtfilter monteren als je ook niet de mengselverhouding bijregelt naar de extra lucht die het K&N filter geeft.
Ik ben eind augustus met de motor naar Kroatie op vakantie geweest en hij loopt perfect.
Ik kan nu vanaf 2000 toeren gas geven zonder maar een enkele hapering te voelen. Het gemiddeld verbruik is met een gemiddelde tot sportieve rijstijl 1 op 17/18.
Na al jullie interesante meningen eens gelezen te hebben voel ik mij toch geroepen eens te reageren.
Ik heb begin augustus 2004 een K2 voor eigen gebruik gekocht bij Gebben Motors met 7000 km. op teller.
De motor was in perfecte staat en reed precies volgens de fabrieksnormen.
Dit houd in dat bij rustig rijden onder de 4000 toeren de motor stotterig was in zijn rijgedrag, precies zoals velen onder jullie reeds zelf ervaren hebben.
De reden is dat tot 4000 toeren de lambda sensor in de uitlaat aktief de injectie stuurt naar een zo arm mogelijke mengselverhouding (voor het milliejue).
Ik heb de motor eerst op mijn testbank de sporen gegeven en daarna een K&N filter gemonteerd.
Hieruit bleek dat de motor nu niet alleen in de lage toeren sap tekort kwam maar over het gehele toerengebied.
Ik heb mijn Yoshimura injectie kastje erbij gehaald en deze aangesloten op de testkastconnector achterin onder het zadel.
Hiermee heb ik de orginele injectieprogramering bij gesteld.
Je kan dus niet zomaar een K&N luchtfilter monteren als je ook niet de mengselverhouding bijregelt naar de extra lucht die het K&N filter geeft.
Ik ben eind augustus met de motor naar Kroatie op vakantie geweest en hij loopt perfect.
Ik kan nu vanaf 2000 toeren gas geven zonder maar een enkele hapering te voelen. Het gemiddeld verbruik is met een gemiddelde tot sportieve rijstijl 1 op 17/18.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Zo zie je maar dat echte ervaring nog altijd het beste is. Toch wel enigszins vreemd dat men er op de website dan zo "gemakkelijk" over praat dat er geen aanpassing nodig is. Misschien dat dat meer van toepassing is op autofilters?
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Wie moet je nou geloven...... ........???????
De importeur:
Motorfietsen zijn vaak nog voorzien van carburateurs of “ongeregelde” injectie, dus hier vindt geen mengselcorrectie plaats. Daarom is de K&N range van motorfietsproducten anders opgebouwd dan voor auto’s. Er is ten eerste een vervangingsfilter (voor in het originele luchtfilterhuis) dat bij een VERDER ONGEWIJZIGDE motorfiets precies zoveel extra lucht levert, dat er extra vermogen beschikbaar is zonder dat de gebruiker de carburateur(s) af hoeft te stellen of van andere sproeiers te voorzien. Als er bv dus een sportuitlaat gemonteerd is, zal dat in de regel wel nodig zijn.
Of de Dynobank man:
Je kan dus niet zomaar een K&N luchtfilter monteren als je ook niet de mengselverhouding bijregelt naar de extra lucht die het K&N filter geeft.
M.v.g. Stormke
De importeur:
Motorfietsen zijn vaak nog voorzien van carburateurs of “ongeregelde” injectie, dus hier vindt geen mengselcorrectie plaats. Daarom is de K&N range van motorfietsproducten anders opgebouwd dan voor auto’s. Er is ten eerste een vervangingsfilter (voor in het originele luchtfilterhuis) dat bij een VERDER ONGEWIJZIGDE motorfiets precies zoveel extra lucht levert, dat er extra vermogen beschikbaar is zonder dat de gebruiker de carburateur(s) af hoeft te stellen of van andere sproeiers te voorzien. Als er bv dus een sportuitlaat gemonteerd is, zal dat in de regel wel nodig zijn.
Of de Dynobank man:
Je kan dus niet zomaar een K&N luchtfilter monteren als je ook niet de mengselverhouding bijregelt naar de extra lucht die het K&N filter geeft.
M.v.g. Stormke
De importeur van de benelux is Ruud Fredriks in Goes.
Ik vermoed dat je antwoord hebt gehad van K&N Europe welke gevestigd is in Weert.
Om het verschil tussen een orrgineel papier filter en een K&N luchtfilter op een eenvoudige manier aan te tonen hebben we meestal op de beurs in Utrecht (10 t/m 13 maart) de demomodule bij ons.
Bij deze demomodule zitten een papieren en een K&N filter van exact dezelfde afmetingen.
Iedereen mag zelf deze filters uitwisselen om te zien wat het resultaat is hetgeen te zien is aan het verschil in hoogte van het op de luchtsstroom zwevende pingpong balletje in de doorzichtige buis.
Ik vermoed dat je antwoord hebt gehad van K&N Europe welke gevestigd is in Weert.
Om het verschil tussen een orrgineel papier filter en een K&N luchtfilter op een eenvoudige manier aan te tonen hebben we meestal op de beurs in Utrecht (10 t/m 13 maart) de demomodule bij ons.
Bij deze demomodule zitten een papieren en een K&N filter van exact dezelfde afmetingen.
Iedereen mag zelf deze filters uitwisselen om te zien wat het resultaat is hetgeen te zien is aan het verschil in hoogte van het op de luchtsstroom zwevende pingpong balletje in de doorzichtige buis.
K&N Europe is trouwens gevestigd in Eindhoven. En deze geven deze info:
Dat bij een VERDER ONGEWIJZIGDE motorfiets precies zoveel extra lucht levert, dat er extra vermogen beschikbaar is zonder dat de gebruiker de carburateur(s) af hoeft te stellen of van andere sproeiers te voorzien. Dus ik vraag me dus af wat nu waar is.....!
Wat wil je eigenlijk met die demomodule aantonen Dynodokter?
M.v.g. Stormke
Dat bij een VERDER ONGEWIJZIGDE motorfiets precies zoveel extra lucht levert, dat er extra vermogen beschikbaar is zonder dat de gebruiker de carburateur(s) af hoeft te stellen of van andere sproeiers te voorzien. Dus ik vraag me dus af wat nu waar is.....!
Wat wil je eigenlijk met die demomodule aantonen Dynodokter?
M.v.g. Stormke
Nu heb ik een Remus gemonteerd en bij 12.000 een K&N. De motor loopt voor het gevoel goed.
Bij de Hoegee dynorun (geheel standaard motor) vorig jaar bleek dat het mengsel vooral bij hogere toeren nogal rijk is. Dat zou door het filter alleen maar beter worden denk ik.
Op de beurs in Den Bosch met iemand van Molenaar gesproken. Deze persoon vond een Power Commander een goede investering.
Onlangs eens naar Hoegee gebeld. Deze vindt een commander bij een Suzuki niet nodig en zegt dat de afstelling direct in de ECU voldoende is. Wie het weet mag het zeggen, allebei specialisten.
Nu denk ik wel dat Hoegee meer op Suzuki is gespecialiseerd.
Omdat het een en ander gewijzigd is gaat de V eerdaags voor de zekerheid weer op de bank. Kan ik tevens zien of de wijzigingen gevolgen voor het vermogen hebben en of hernieuwde afstelling wel of niet nodig is.
Bij de Hoegee dynorun (geheel standaard motor) vorig jaar bleek dat het mengsel vooral bij hogere toeren nogal rijk is. Dat zou door het filter alleen maar beter worden denk ik.
Op de beurs in Den Bosch met iemand van Molenaar gesproken. Deze persoon vond een Power Commander een goede investering.
Onlangs eens naar Hoegee gebeld. Deze vindt een commander bij een Suzuki niet nodig en zegt dat de afstelling direct in de ECU voldoende is. Wie het weet mag het zeggen, allebei specialisten.
Nu denk ik wel dat Hoegee meer op Suzuki is gespecialiseerd.
Omdat het een en ander gewijzigd is gaat de V eerdaags voor de zekerheid weer op de bank. Kan ik tevens zien of de wijzigingen gevolgen voor het vermogen hebben en of hernieuwde afstelling wel of niet nodig is.
Aanpassen van de ECU mapping.
Dus wat mij betreft wint Hoegee of de DynoDoc.
Een K&N filter wat net zo veel lucht geeft als een origineel kan je volgens mij verbannen naar een vuilnisbelt of met de speciale reiniger nog proberen te redden. Zo'n filter geeft minimaal 10% meer lucht dan origineel.
De pingpong bal in de luchtkolom zoals beschreven wordt wordt aanzienlijk hoger geblazen. Dit lijkt mij logisch.
Bij een carburatie motor waarbij een K&N filter geplaatst wordt dient men al gauw rekening te houden met een modificatie aan de carburatie. Meestal is er een andere demper op de motor gemonteerd. Waarom zou je anders al die moeite nemen?
De dynojet kitjes bevatten grotere sproeiers en andere gasnaalden. Dat zou toch genoeg moeten zeggen....
Bij een standaard motor met injectie is bij mijn weten ongeveer 10% ruimte in de mapping gehouden. Dit betekend een afstelling waarbij een aantal parameters (meetsignalen van luchttemperatuur, luchthoeveelheid enz) Dus een afwijking mogen vertonen voordat de motor op het nood programma (FI lampje aan) gaat lopen. Zolang je binnen het beschikbare programma zit, hoeft er niks aangepast te worden. Deze 10% zou voldoende moeten zijn voor ons natte landje, maar ook voor de bergen van Zwitserland of Oostenrijk.
Maar pas op, een luchtfilter wat veel meer lucht doorlaat zorgt dus voor een aanpassing die bijvoorbeeld bij wat kouder mistig weer dus compleet uit de mapping zal lopen. Gevolg is een slecht lopende motor.
Daarintegen heb je hetzelfde probleem als het filter compleet vervuild is. Te weinig luchtflow zal de motor doen knijpen of zelfs afslaan.
Mijn advies is daarom om de motor te laten afstellen op een testbank. Hierdoor loopt ie beter en waarschijnlijk ook zuiniger. Bovendien weet je dan tenminste dat ie goed staat. Nu moet je daar maar van uit gaan. En aan de bokkende Vstrom's te merken is dat dus niet zo.
Voor de 100 Euro heb je naar mijn idee waar voor je geld.
Een Powercommander zal best leuk werken. Maar schroeven aan de instellingen doe je normaliter niet echt. Dus die knopjes betaal je overbodig. Eenmaal goed staan is afblijven. Het ding kost meer als afstellen, de extra connectoren kunnen storingen opleveren.
Dus wat mij betreft wint Hoegee of de DynoDoc.
Een K&N filter wat net zo veel lucht geeft als een origineel kan je volgens mij verbannen naar een vuilnisbelt of met de speciale reiniger nog proberen te redden. Zo'n filter geeft minimaal 10% meer lucht dan origineel.
De pingpong bal in de luchtkolom zoals beschreven wordt wordt aanzienlijk hoger geblazen. Dit lijkt mij logisch.
Bij een carburatie motor waarbij een K&N filter geplaatst wordt dient men al gauw rekening te houden met een modificatie aan de carburatie. Meestal is er een andere demper op de motor gemonteerd. Waarom zou je anders al die moeite nemen?
De dynojet kitjes bevatten grotere sproeiers en andere gasnaalden. Dat zou toch genoeg moeten zeggen....
Bij een standaard motor met injectie is bij mijn weten ongeveer 10% ruimte in de mapping gehouden. Dit betekend een afstelling waarbij een aantal parameters (meetsignalen van luchttemperatuur, luchthoeveelheid enz) Dus een afwijking mogen vertonen voordat de motor op het nood programma (FI lampje aan) gaat lopen. Zolang je binnen het beschikbare programma zit, hoeft er niks aangepast te worden. Deze 10% zou voldoende moeten zijn voor ons natte landje, maar ook voor de bergen van Zwitserland of Oostenrijk.
Maar pas op, een luchtfilter wat veel meer lucht doorlaat zorgt dus voor een aanpassing die bijvoorbeeld bij wat kouder mistig weer dus compleet uit de mapping zal lopen. Gevolg is een slecht lopende motor.
Daarintegen heb je hetzelfde probleem als het filter compleet vervuild is. Te weinig luchtflow zal de motor doen knijpen of zelfs afslaan.
Mijn advies is daarom om de motor te laten afstellen op een testbank. Hierdoor loopt ie beter en waarschijnlijk ook zuiniger. Bovendien weet je dan tenminste dat ie goed staat. Nu moet je daar maar van uit gaan. En aan de bokkende Vstrom's te merken is dat dus niet zo.
Voor de 100 Euro heb je naar mijn idee waar voor je geld.
Een Powercommander zal best leuk werken. Maar schroeven aan de instellingen doe je normaliter niet echt. Dus die knopjes betaal je overbodig. Eenmaal goed staan is afblijven. Het ding kost meer als afstellen, de extra connectoren kunnen storingen opleveren.
Naar mijn mening, en dan heb ik niet zoveel verstand van de diepgaande theorieën, is het beter om hem op een testbank te laten afstellen, als je verandering gaat toepassen zoals een K&N Filter, sportuilaten etc....! Je kan het risico toch niet lopen om je motorblok stuk te rijden, door een te arme afstelling of dergelijke...! Mijn motor rijdt nu toppie met mijn TRE, ik heb extra vermogen in de onderste vier gangen.....! Wat wil ik nog meer, dus ik laat fijn mijn orginele uitlaten en luchtfilter erop! En wie weet krijg ik nog een zoet ingeving om toch een K&N filter erop te zetten, maar dan wel ff compleet laten afstellen.
P.s. Zijn hier Stormers die wel een K&N Filter erop hebben zitten zonder afstelling op testbanken e.d.? En wat is hun ervaring, die zou ik wel eens graag willen weten!
M.v.g. Stromke
P.s. Zijn hier Stormers die wel een K&N Filter erop hebben zitten zonder afstelling op testbanken e.d.? En wat is hun ervaring, die zou ik wel eens graag willen weten!
M.v.g. Stromke
Ik wou vorige zomer de K&N filter laten instaleren door en dealer. Deze heeft me de aankoop met klem afgeraden. Hij vertelde me dat er al verschillende klachten van klanten waren die problemen ondervonden. Ik ben er niet verder op ingegaan en kan jullie dus geen verdere details geven. Heb na zijn opmerking gewoon een originele Suzuki filter laten plaatsen.
Als het wel de boterham van de importeurs is en niet van jouw monteur dan werkt hij zeker gratis.
Scottie verwoord de vragen op de juiste manier.
De DL heeft vanaf de fabriek een arme afstelling waar die net genoeg aan zou moeten hebben, ga je een K&N luchtfilter erin plaatsen dan ziet de ECU wel een grotere hoeveelheid lucht binnenkomen via de sensor in het luchtfilterhuis maar regelt de brandstof bij naar de maximaal ingestelde waarde van de fabriek.
Dit is meestal te weinig t.o.v. de hoeveelheid lucht die het K&N kuchtfilter doorlaat.
Doe je nu niets aan de afstelling dan zal de montage van het K&N luchtfilter een negatieve uitwerkig hebben op het rijgedrag van de motor.
De temperatuur in de verbrandingskamer zal door het veel te arme mengsel te hoog oplopen waardoor koelingproblemen ontstaan, o.a. rond de kleppen, bij de bougie en zuiger. In het ergste geval kan er detonatie onstaan en serieuze schade uit voort komen.
Heb je een carburatiefiets met een te rijke mengselverhouding dan zijn de zaken net andersom en kan je door montage van een K&N luchtfilter de afstelling positief beinvloeden.
Dus het gaat er niet wat je wel of niet moet doen je moet eerst de afstelling van jouw motor zelf of door anderen laten analyseren om een uitgangspunt te bepalen wat je motor wel of juist niet nodig heeft om een voor jouw rijstijl of eisen een zo prettig mogelijk rijdende motor te krijgen.
Als je van mening bent dat je motor naar tevredenheid loopt dan moet je dat zo laten en lekker veel kilometers maken en genieten van alles wat het motorrijden biedt.
p.s. ik gebruik hetzelfde kastje als Marc Hogee om de orginele ECU bij te regelen. Dit gaat prima met standaard uitlaten of goedgekeurde vervangingsdempers.
Word er een open racedemper gemonteerd dan kan ik met dit kastje niet ver genoeg bijsturen en moet ik een Power Commander, Rapid Bike module of vergelijkbaar toepassen omdat deze kastjes de mapping verder en uitgebreider kunnen bijsturen.
Scottie verwoord de vragen op de juiste manier.
De DL heeft vanaf de fabriek een arme afstelling waar die net genoeg aan zou moeten hebben, ga je een K&N luchtfilter erin plaatsen dan ziet de ECU wel een grotere hoeveelheid lucht binnenkomen via de sensor in het luchtfilterhuis maar regelt de brandstof bij naar de maximaal ingestelde waarde van de fabriek.
Dit is meestal te weinig t.o.v. de hoeveelheid lucht die het K&N kuchtfilter doorlaat.
Doe je nu niets aan de afstelling dan zal de montage van het K&N luchtfilter een negatieve uitwerkig hebben op het rijgedrag van de motor.
De temperatuur in de verbrandingskamer zal door het veel te arme mengsel te hoog oplopen waardoor koelingproblemen ontstaan, o.a. rond de kleppen, bij de bougie en zuiger. In het ergste geval kan er detonatie onstaan en serieuze schade uit voort komen.
Heb je een carburatiefiets met een te rijke mengselverhouding dan zijn de zaken net andersom en kan je door montage van een K&N luchtfilter de afstelling positief beinvloeden.
Dus het gaat er niet wat je wel of niet moet doen je moet eerst de afstelling van jouw motor zelf of door anderen laten analyseren om een uitgangspunt te bepalen wat je motor wel of juist niet nodig heeft om een voor jouw rijstijl of eisen een zo prettig mogelijk rijdende motor te krijgen.
Als je van mening bent dat je motor naar tevredenheid loopt dan moet je dat zo laten en lekker veel kilometers maken en genieten van alles wat het motorrijden biedt.
p.s. ik gebruik hetzelfde kastje als Marc Hogee om de orginele ECU bij te regelen. Dit gaat prima met standaard uitlaten of goedgekeurde vervangingsdempers.
Word er een open racedemper gemonteerd dan kan ik met dit kastje niet ver genoeg bijsturen en moet ik een Power Commander, Rapid Bike module of vergelijkbaar toepassen omdat deze kastjes de mapping verder en uitgebreider kunnen bijsturen.
Ik heb eens op een Amerikaans forum de ervaringen gelezen van een groot autoleasebedrijf. Deze heeft een test uitgevoerd met enkele indentieke auto's, waarbij ze in een aantal een K&N-filter hebben gemonteerd en in de anderen een standaard filter.
De uitslag was zeer verrassend: het bleek dat de auto's met K&N-filter veel méér slijtage aan zuigers en cilinders vertoonden als gevolg van het feit, dat de K&N toch meer fijne stofdeeltjes doorlaat dan een normaal papieren filter. Op de lange termijn was de daaruit voortvloeiende schadepost veel hoger dan de besparing t.o.v. een standaard filter.
Ook ik ben altijd op zoek geweest naar allerhande trucjes en ditjes-en-datjes om mijn - overigens prima functionerende - V-strom nóg mooier te laten lopen: G-packs, K&N, Powercommander etc etc. Soms leek het wel op een neurotische dwangmatigheid. Dan moet je af en toe uit die roes geschut worden door bovenstaande tests en het antwoord van Dynodokter.
Kortom: mijn DL650 doet 't prima en de extra investeringen om 'm béter dan prima te laten lopen zie ik als klinklare onzin en geldverspilling. Nog afgezien van het feit dat mijn vrouw de kas beheert...
De uitslag was zeer verrassend: het bleek dat de auto's met K&N-filter veel méér slijtage aan zuigers en cilinders vertoonden als gevolg van het feit, dat de K&N toch meer fijne stofdeeltjes doorlaat dan een normaal papieren filter. Op de lange termijn was de daaruit voortvloeiende schadepost veel hoger dan de besparing t.o.v. een standaard filter.
Ook ik ben altijd op zoek geweest naar allerhande trucjes en ditjes-en-datjes om mijn - overigens prima functionerende - V-strom nóg mooier te laten lopen: G-packs, K&N, Powercommander etc etc. Soms leek het wel op een neurotische dwangmatigheid. Dan moet je af en toe uit die roes geschut worden door bovenstaande tests en het antwoord van Dynodokter.
Kortom: mijn DL650 doet 't prima en de extra investeringen om 'm béter dan prima te laten lopen zie ik als klinklare onzin en geldverspilling. Nog afgezien van het feit dat mijn vrouw de kas beheert...
Strommie, ik ben helemaal met je eens dat je beter een andere motor kunt kopen dan je huidige beter af te laten stellen.
Het is goedkoper enkele duizenden euries bij te betalen voor een andere dan honderd euries kwijt te zijn voor je huidige fiets om hem bij te stellen als het nodig is.
Je weet wat je hebt en niet wat je krijgt.
De kast om de ECU bij te regelen is een testkast dit tijdelijk verbinding krijgt met de ECU via de speciale stekker achterin onder het zadel en na bijregelen losgekoppeld word.
Er hoeft met deze methode niets in de motor erbij gemonteerd worden.
Vanmiddag krijg ik een DL 650 op de testbank om met deze methode het stotteren bij lage toerentallen weg te halen.
Het is goedkoper enkele duizenden euries bij te betalen voor een andere dan honderd euries kwijt te zijn voor je huidige fiets om hem bij te stellen als het nodig is.
Je weet wat je hebt en niet wat je krijgt.
De kast om de ECU bij te regelen is een testkast dit tijdelijk verbinding krijgt met de ECU via de speciale stekker achterin onder het zadel en na bijregelen losgekoppeld word.
Er hoeft met deze methode niets in de motor erbij gemonteerd worden.
Vanmiddag krijg ik een DL 650 op de testbank om met deze methode het stotteren bij lage toerentallen weg te halen.
Ik ben het niet helemaal eens met jullie stelling
De perfecte motorfiets bestaat helemaal niet... Wat je wél kan doen is een motor kopen die het best bij je past ( in mijn geval de V-Strom )en dan de aanpassingen doen waarbij je je fiets op maat maakt. Als je bvb kleiner bent dan 1,80 meter en je koopt de DL1000 heb je een probleem en dien je je fiets aan te passen. Als je groter bent dan 2,10 meter dien je bvb een hoger scherm te kopen. Als je de kracht te min vindt maar de zithouding perfect dien je bvb het vermogen wat aan te passen... MAAR het zou natuurlijk dom zijn om je motorblok om zeep te helpen door ondoordacht tewerk te gaan. Daarom dat we hier op dit forum elkaars ervaringen en kennis uitwisselen Een ander type moto kopen enkel omdat je de kracht van de Strom wat te min vindt is een beetje extreem toch?
De perfecte motorfiets bestaat helemaal niet... Wat je wél kan doen is een motor kopen die het best bij je past ( in mijn geval de V-Strom )en dan de aanpassingen doen waarbij je je fiets op maat maakt. Als je bvb kleiner bent dan 1,80 meter en je koopt de DL1000 heb je een probleem en dien je je fiets aan te passen. Als je groter bent dan 2,10 meter dien je bvb een hoger scherm te kopen. Als je de kracht te min vindt maar de zithouding perfect dien je bvb het vermogen wat aan te passen... MAAR het zou natuurlijk dom zijn om je motorblok om zeep te helpen door ondoordacht tewerk te gaan. Daarom dat we hier op dit forum elkaars ervaringen en kennis uitwisselen Een ander type moto kopen enkel omdat je de kracht van de Strom wat te min vindt is een beetje extreem toch?
Nou Swintie', om te beginnen is iedereen natuurlijk vrij om te doen- en te laten, wat hij/zij wil (laten) doen met zijn/haar V-Strom.
Al willen ze de V-Strom 'ombouwen' tot een groot uitgevallen 'kettingzaag', of misschien wat meer voor de hand ligend; een 'dragracer', het kan/mag allemaal van mij.
Mijn 'punt' is eigenlijk: Je hebt altijd 'baas- boven baas'
Ofwél, je kan je V-Strom wel sneller maken t.o.v. een andere V-Strom, en dan bij het stoplicht als eerste 'weg' zijn, maar bij het volgende stoplicht staat er (heel jammer) een 'Hayabusa', om maar bij het merk Suzuki te blijven, met 184 PK.
Uh, wie zou er dan sneller zijn? (....een 'opgevoerde' Hayabusa )
Misschien ben ik ook nog (teveel) van het 'ouderwetse type', en kan mij dan ook niet goed voorstellen wát je nou eigenlijk aan kracht tekort zou kunnen komen aan een V-Strom.
67 om 98 PK leveren deze modellen; en dat is toch meer dan genoeg
Genoeg voor een 'duo', genoeg voor in Nederland, genoeg voor buitenlandse vakanties.
Ik snap het gewoon écht niet, hoor.
Bijvoorbeeld als het argument zou zijn 'buitenlandse vakanties'.
Het woord vakantie zegt het toch eigenlijk al?
Dat staat voor 'ontspanning', dus kan je lekker gebruik makend van de (toch al niet ónderbemeten PK verhouding van de V-Strom) 67 of 98 PK's, heerlijk 'binnen-door' gaan rond-toeren.
Hoe sneller je op de plaats van je bestemming bent, des te kórter duurt het ritje; zonde toch
Al willen ze de V-Strom 'ombouwen' tot een groot uitgevallen 'kettingzaag', of misschien wat meer voor de hand ligend; een 'dragracer', het kan/mag allemaal van mij.
Mijn 'punt' is eigenlijk: Je hebt altijd 'baas- boven baas'
Ofwél, je kan je V-Strom wel sneller maken t.o.v. een andere V-Strom, en dan bij het stoplicht als eerste 'weg' zijn, maar bij het volgende stoplicht staat er (heel jammer) een 'Hayabusa', om maar bij het merk Suzuki te blijven, met 184 PK.
Uh, wie zou er dan sneller zijn? (....een 'opgevoerde' Hayabusa )
Misschien ben ik ook nog (teveel) van het 'ouderwetse type', en kan mij dan ook niet goed voorstellen wát je nou eigenlijk aan kracht tekort zou kunnen komen aan een V-Strom.
67 om 98 PK leveren deze modellen; en dat is toch meer dan genoeg
Genoeg voor een 'duo', genoeg voor in Nederland, genoeg voor buitenlandse vakanties.
Ik snap het gewoon écht niet, hoor.
Bijvoorbeeld als het argument zou zijn 'buitenlandse vakanties'.
Het woord vakantie zegt het toch eigenlijk al?
Dat staat voor 'ontspanning', dus kan je lekker gebruik makend van de (toch al niet ónderbemeten PK verhouding van de V-Strom) 67 of 98 PK's, heerlijk 'binnen-door' gaan rond-toeren.
Hoe sneller je op de plaats van je bestemming bent, des te kórter duurt het ritje; zonde toch
@Strommie (we zijn nu wel een beetje off-topic aant geraken maarja)
Ik denk ook wel dat de leeftijd een grote rol speelt in de manier waarop je van je motorfiets geniet. Zo ben ik met mijn 34 jaar naar alle waarschijnlijkheid jonger dan jij en kan ik enorm genieten van af en toe eens stevig aan die hendel te draaien. Ik kan ook erg genieten van een dagtrip of vakantie met een groep motards waar ik me dan natuurlijk aan het groepstempo hou. Of, als men vriendin achterop zit, van een gezellig dagje cruisen en genieten van de natuur.
De power die in de DL1000 zit is meer dan voldoende voor de modale bestuurder, daar ben ik zeker van. Ik heb me echter laten overtuigen om mezelf zo'n TRE aan te schaffen waardoor men machine nog vinniger reageert op de gashendel. (zie topic G-pack) Toen ik hem uitgeprobeerd had wist ik dat dit de ontbrekende schakel was voor mij. Zeker als je weet dat ik rugklachten heb en mezelf niet op een snelheidsmachine zie kruipen. De zithouding van men 1000tje is echter perfect. Zoals ik al eerder zei, ieder past zijn Strom aan zoals hij dat wenst.
Just my 2 cents
Ik denk ook wel dat de leeftijd een grote rol speelt in de manier waarop je van je motorfiets geniet. Zo ben ik met mijn 34 jaar naar alle waarschijnlijkheid jonger dan jij en kan ik enorm genieten van af en toe eens stevig aan die hendel te draaien. Ik kan ook erg genieten van een dagtrip of vakantie met een groep motards waar ik me dan natuurlijk aan het groepstempo hou. Of, als men vriendin achterop zit, van een gezellig dagje cruisen en genieten van de natuur.
De power die in de DL1000 zit is meer dan voldoende voor de modale bestuurder, daar ben ik zeker van. Ik heb me echter laten overtuigen om mezelf zo'n TRE aan te schaffen waardoor men machine nog vinniger reageert op de gashendel. (zie topic G-pack) Toen ik hem uitgeprobeerd had wist ik dat dit de ontbrekende schakel was voor mij. Zeker als je weet dat ik rugklachten heb en mezelf niet op een snelheidsmachine zie kruipen. De zithouding van men 1000tje is echter perfect. Zoals ik al eerder zei, ieder past zijn Strom aan zoals hij dat wenst.
Just my 2 cents
Ja, we zijn lekker 'off-topic' geraakt, maar ik denk dat we er wel 'uit' (over eens) zijn; voor ieder wat/zijn wils, met ónze V-Strom.
Ben blij voor jou, Swintie, dat je ondanks je rug-pijn, wél lekker zit op de Strom.
Een vriend van mij (die mij met het Strom-virus heeft aangestoken: 'Stromeurs - lid 160) heeft om diezelfde reden als jij, óók een V-Strom DL 1000 gekocht, en kan nú ook weer lekker rijden.
Weet je wat ik vind: "Laat het voorjaar maar snel komen, dan kunnen we weer (meer) gaan rijden, in plaats van er (teveel) over te schrijven"
Ben blij voor jou, Swintie, dat je ondanks je rug-pijn, wél lekker zit op de Strom.
Een vriend van mij (die mij met het Strom-virus heeft aangestoken: 'Stromeurs - lid 160) heeft om diezelfde reden als jij, óók een V-Strom DL 1000 gekocht, en kan nú ook weer lekker rijden.
Weet je wat ik vind: "Laat het voorjaar maar snel komen, dan kunnen we weer (meer) gaan rijden, in plaats van er (teveel) over te schrijven"
Beste Rinus,
Het gebruiken van een TRE is niet om de fiets sneller te maken (opvoeren).
Deze is er alleen voor om de fabrieks instellingen van de motor te veranderen in een ongelimiteerde versie.
Ik vond de fiets zo langzaam van zijn plek gaan dat er dacht dat ie stuk was.
Mijn vorige fiets was een CBX 1000( 6 cilinder) 100 PK van 1982.
Deze old-timer was sneller van zijn plek dan de bijna 200 Kg lichtere en met 23 jaar later ontwikkelde techniek van de strom.
Het zal best zijn redenen hebben om deze fietsen beperkingen te geven, maar wil liever de beperkingen zelf met mijn gashandel bepalen.
Met een TRE heeft de fiets dezelfde topsnelheid, rijd alleen wat soepeler in de lagere vernellingen.
Natuurlijk koopt iedereen de motor die bij hem het beste past, maar een
all-road met het vermogen van een hayabusa, de bergruimte van een gold-wing, de vorm van Pamela, het verbruik van een Puch maxi en de prijs van een krantenfiets bestaat nu eenmaal niet.
Toch blijft de strom voor mij in ieder geval een mooie mix van dit al.
Robert
Het gebruiken van een TRE is niet om de fiets sneller te maken (opvoeren).
Deze is er alleen voor om de fabrieks instellingen van de motor te veranderen in een ongelimiteerde versie.
Ik vond de fiets zo langzaam van zijn plek gaan dat er dacht dat ie stuk was.
Mijn vorige fiets was een CBX 1000( 6 cilinder) 100 PK van 1982.
Deze old-timer was sneller van zijn plek dan de bijna 200 Kg lichtere en met 23 jaar later ontwikkelde techniek van de strom.
Het zal best zijn redenen hebben om deze fietsen beperkingen te geven, maar wil liever de beperkingen zelf met mijn gashandel bepalen.
Met een TRE heeft de fiets dezelfde topsnelheid, rijd alleen wat soepeler in de lagere vernellingen.
Natuurlijk koopt iedereen de motor die bij hem het beste past, maar een
all-road met het vermogen van een hayabusa, de bergruimte van een gold-wing, de vorm van Pamela, het verbruik van een Puch maxi en de prijs van een krantenfiets bestaat nu eenmaal niet.
Toch blijft de strom voor mij in ieder geval een mooie mix van dit al.
Robert
Hoi Robert,
Ik moet wel , om die laatste opmerking van jou; wat zou dat fantástisch zijn ....... we hebben het toch wél over Pamela A. van ca. 15 jaar geleden
En JIJ bent de 'kapitein' van jouw (V-Strom) motor, dus JIJ bepaald wat dáár mee gebeurd
Ik heb ook ooit (1980) de ervaring mogen meemaken, om op een geleende CBX 6-cil. te rijden, en het staat mij inderdaad nog bij, dat het hét effect gaf alsof je door een katapult werd afgeschoten. (Mooie herinnering )
Groet, Rinus (....die vind dat we het niet altijd eens met elkaar hóeven te zijn )
Ik moet wel , om die laatste opmerking van jou; wat zou dat fantástisch zijn ....... we hebben het toch wél over Pamela A. van ca. 15 jaar geleden
En JIJ bent de 'kapitein' van jouw (V-Strom) motor, dus JIJ bepaald wat dáár mee gebeurd
Ik heb ook ooit (1980) de ervaring mogen meemaken, om op een geleende CBX 6-cil. te rijden, en het staat mij inderdaad nog bij, dat het hét effect gaf alsof je door een katapult werd afgeschoten. (Mooie herinnering )
Groet, Rinus (....die vind dat we het niet altijd eens met elkaar hóeven te zijn )
Nou Rinus,
Die pamela zag er inderdaad het leukste uit in het rode badpad, daar zullen we het best wel over eens kunnen worden.
Over het Topic : de K&N , die heb ik op al mijn fietsen nog nooit gehad, vermoedelijke reden, de prijs.
Zelfs op de CBX nooit zo'n ding geprobeert, er waren er van die club genoeg die wel sneller wilde gaan, maar die zochten naar ander oplossingen. (Turbo/nitro/dyno)
Begreep dat 1 maart jou nieuwe geliefde opgehaald kan worden, ik hoop dat het 6 maart een beetje weer is, misschien wil je dan naar de euromastmeeting komen met het inrijden.
Ik heb over de K&N in ieder geval besloten dat ik alleen zo'n ding koop in combinatie met een tuner mocht het zover komen.
Robert
Die pamela zag er inderdaad het leukste uit in het rode badpad, daar zullen we het best wel over eens kunnen worden.
Over het Topic : de K&N , die heb ik op al mijn fietsen nog nooit gehad, vermoedelijke reden, de prijs.
Zelfs op de CBX nooit zo'n ding geprobeert, er waren er van die club genoeg die wel sneller wilde gaan, maar die zochten naar ander oplossingen. (Turbo/nitro/dyno)
Begreep dat 1 maart jou nieuwe geliefde opgehaald kan worden, ik hoop dat het 6 maart een beetje weer is, misschien wil je dan naar de euromastmeeting komen met het inrijden.
Ik heb over de K&N in ieder geval besloten dat ik alleen zo'n ding koop in combinatie met een tuner mocht het zover komen.
Robert
Robert,
Hopelijk heeft het voor 6 maart dan al even 'de stro../pekel van de dijk geregend', want anders laat ik verstek gaan.
Inderdaad kan ik 1 maart mijn bike hálen, maar ik heb met de eigenaar van de motorzaak, die toevallig ook nog (bijna) in mijn straat woont, afgesproken dat hij hem 1 maart ná werktijd in het 'BUSSIE' komt brengen. (Met inrijden wácht ik, tot de pekel écht weg is )
Even om 'on-topic' te blijven; zónder K&N filter
Rinus
Hopelijk heeft het voor 6 maart dan al even 'de stro../pekel van de dijk geregend', want anders laat ik verstek gaan.
Inderdaad kan ik 1 maart mijn bike hálen, maar ik heb met de eigenaar van de motorzaak, die toevallig ook nog (bijna) in mijn straat woont, afgesproken dat hij hem 1 maart ná werktijd in het 'BUSSIE' komt brengen. (Met inrijden wácht ik, tot de pekel écht weg is )
Even om 'on-topic' te blijven; zónder K&N filter
Rinus