Koelvloeistof druppelt
Koelvloeistof druppelt
Er druppelt koelvloeistof uit het slangetje wat aan het buisje zit wat ik rood omcirkelt heb.
Iemand in idee waarom ?
Iemand in idee waarom ?
Laatst gewijzigd door RobD op zo 07-04-2013, 17:16, 3 keer totaal gewijzigd.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Koelvloeistof druppelt
ik zie niets.... geen foto.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 649
- Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
- Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
- Woonplaats: Houthalen
Re: Koelvloeistof druppelt
Als er teveel koelvloeistof in je reservoir zit gaat dat druppelen,heb je dat al nagekeken?
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Re: Koelvloeistof druppelt
Er zit zeker niet te veel in, ik heb er maanden lang niks bijgegooid en hij begint nu opeens te lekken.
Is dit tuitje wel de overloop van het tankje ?
Is dit tuitje wel de overloop van het tankje ?
-
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 244
- Lid geworden op: wo 26-08-2009, 19:00
- Mijn motor is een: V-Strom 650
- Woonplaats: Waalwijk
Re: Koelvloeistof druppelt
Hoi Rob,
Heb ik ook.Niet als ik er geregeld mee rijd, maar vooral als ie een tijdje stil staat.
Volgens de dealer is het de ontluchting van de waterpomp en daar lekt een soort van keramisch schijfje.
Elk jaar vul ik ± 50 cc bij. Ik maak me er niet druk om en de dealer trouwens ook niet!
Dus, don't worry.
Peter
Heb ik ook.Niet als ik er geregeld mee rijd, maar vooral als ie een tijdje stil staat.
Volgens de dealer is het de ontluchting van de waterpomp en daar lekt een soort van keramisch schijfje.
Elk jaar vul ik ± 50 cc bij. Ik maak me er niet druk om en de dealer trouwens ook niet!
Dus, don't worry.
Peter
Re: Koelvloeistof druppelt
Ik rij ongeveer 2 keer per week den haag - utrecht, en de winter ook doorgereden.
Dus ik rij wel geregeld en hij word ook warm, en hij slaapt binnen.
Maar wel bedankt voor de info.
Dus ik rij wel geregeld en hij word ook warm, en hij slaapt binnen.
Maar wel bedankt voor de info.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Koelvloeistof druppelt
Dat buisje zit aan een zgn. "Weep hole". Dit komt uit bij de aandrijving van de waterpomp. Hierop zit een keerring voor de motorolie en een mechanical seal voor de koelvloeistof. Van beide vloeistoffen kan er wel eens een druppeltje vrijkomen, vandaar dat er een slangetje aan bevestigd zit. Bij de eerste 2 modeljaren zat er alleen een gaatje, en zat er regelmatig smurrie op het blok. Zolang als het maar om een druppeltje gaat, hoef je je niet druk te maken. Reparatie is vrij lastig en tijdrovend.
Re: Koelvloeistof druppelt
Het gaat om meer als een druppeltje, zeg maar een plasje.
Wat moet er gedaan worden dan, is dat zelf te doen ?
Wat moet er gedaan worden dan, is dat zelf te doen ?
Re: Koelvloeistof druppelt
Onderdelen zijn besteld, binnenkort een beurt geven en gelijk de waterpomp repareren.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Koelvloeistof druppelt
Het zelf doen hangt van je handigheid en sleutelvaardigheid af.
Je moet de motorolie en koelvloeistof aftappen.
De waterpompafdekking verwijderen.
Het carterdeksel verwijderen.
De waterpomprotor met as verwijderen.
Tot zover was het simpel.
Nu moet je de keerringen, de lagers en de seal verwijderen.
Er is maar weing ruimte en je kunt niet te veel geweld gebruiken.
Eigenlijk moet je een binnentrekker hebben voor de lagers, maar het gat is maar een millimeter of 6 groot.
Daarna is het een kwestie van nieuwe spullen monteren:
1 mechanical seal.
2 lagers, dacht ik.
2 keerringen, dacht ik.
Het aantal lagers en keerringen staat slecht op de microfisches en onderdelenlijsten.
Nieuwe pakking en o-ring voor het waterpompdeksel.
Carterdeksel terug, waterpompdeksel terug.
Olie erin, koelvloeistof erin.
Warm laten draaien, radiateur ontluchten.
Rijden maar.
Een heel verhaal, en je bent echt wel een paar uur bezig.
Voor het carterdeksel heb je toch wel een momentsleutel nodig, deze boutjes heb je snel dol.
Of het alle moeite waard is, kan ik niet beoordelen.
Als je niet veel koelvloeistof hoeft bij te vullen, zou ik het niet gauw doen.
Succes,
Martien
Je moet de motorolie en koelvloeistof aftappen.
De waterpompafdekking verwijderen.
Het carterdeksel verwijderen.
De waterpomprotor met as verwijderen.
Tot zover was het simpel.
Nu moet je de keerringen, de lagers en de seal verwijderen.
Er is maar weing ruimte en je kunt niet te veel geweld gebruiken.
Eigenlijk moet je een binnentrekker hebben voor de lagers, maar het gat is maar een millimeter of 6 groot.
Daarna is het een kwestie van nieuwe spullen monteren:
1 mechanical seal.
2 lagers, dacht ik.
2 keerringen, dacht ik.
Het aantal lagers en keerringen staat slecht op de microfisches en onderdelenlijsten.
Nieuwe pakking en o-ring voor het waterpompdeksel.
Carterdeksel terug, waterpompdeksel terug.
Olie erin, koelvloeistof erin.
Warm laten draaien, radiateur ontluchten.
Rijden maar.
Een heel verhaal, en je bent echt wel een paar uur bezig.
Voor het carterdeksel heb je toch wel een momentsleutel nodig, deze boutjes heb je snel dol.
Of het alle moeite waard is, kan ik niet beoordelen.
Als je niet veel koelvloeistof hoeft bij te vullen, zou ik het niet gauw doen.
Succes,
Martien
Re: Koelvloeistof druppelt
DL 1000 uit 2002, bij mij zat er geen drain in het gaatje. stukje canvas van een benzineslang afgepunnikt en voila, past precies in het gaatje, tierap aan de andere drain vastgemaakt en klaar. kwam een klein beetje olie uit het gaatje en loopt nu niet meer over het blok.