Abs Storing

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Jolijoni

Abs Storing

Bericht door Jolijoni »

Hoi Allemaal,

Sinds 2 weken heb ik op eens dat mijn rode abs lampje brand.
Dus mijn abs werkt van een op andere dag niet meer.

Rijd nu al een jaar rond zonder problemen met deze motor en heeft zijn onderhoud bij elke 6000km gehad vanaf
het moment dat ik hem heb. Dat is vanaf km stand 6700km bj 2006/2007.

Tijdens het wegbrengen van mijn motor voor onderhoud zag ik dat mijn abs lampje bleef branden.
Doorgegeven aan monteur. Heeft er naar gekeken en volgens zeggen gerepareerd. Was volgens hem de stekker of aansluiting daarvan op de pomp.
Deze waren ligt geoxideerd en de pennen zijn dus niet meer zo sterk.
Maar hij had ze schoon gemaakt en heel voorzichtig weer aangesloten en toen brande volgens hem het lampje niet meer.

Ik natuurlijk opgelucht. Maar na afrekenen van 229 voor alleen al het abs maken was het helaas van korte duur.
Reed bij hem weg en het lampje van de abs is nog eens niet een seconde uitgeweest.
Dus na 300 mtr te hebben gereden maar omgedraaid.

Nu moet ik volgens monteur een nieuwe abs pomp hebben en mogelijk een nieuwe kabelboompje voor de abs.
Dit onderdeel ik nogal prijzig namelijk ongeveer 1800 euro en dan komen er nog de montage kosten bij.

Mochten jullie tips of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.
Want hier word ik toch wel echt ff ziek van. Want dit gaat behoorlijk in de papieren lopen voor alleen abs.

P.s. zou het trouwens mogelijk zijn dat bij een van de vorige onderhoudsbeurten wat onderhoud nodig heeft gehad te maken kunnen hebben met storing van abs.
bijvoorbeeld, remolie, remblokken. Ik weet niet wat invloed kan hebben onderling met abs.

Alvast bedankt voor de medewerking.

Groet, John
Benniez

Re: Abs Storing

Bericht door Benniez »

Als je accuspanning te laag is of je accupolen niet goed vast zitten dan kun je ook een storing krijgen in je ABS systeem waardoor het lampje blijft branden. Dit heb ik ook gehad bij mijn SV.

MIsschien kun je de accupolen even controleren? En de accuspanning?

Ben.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Abs Storing

Bericht door Iron Horse »

Sowieso absurd dat je 229 euro moet betalen voor iets dat niet is gerepareerd. Ik zou dat bedrag al terugeisen. Maar los daarvan zou ik zelf die kabelboom maar eens goed gaan controleren. Accuspanning kun je natuurlijk ook (belast) zelf controleren. En nu nog eens inclusief montage 2000 euro hiervoor uit te geven lijkt me enigszins buiten proportioneel voor de waarde van de motorfiets. Dan zou ik hem nog liever uitgeschakeld laten, dan maar geen ABS, alles functioneert dan automatisch als zijnde niet gemonteerd. Of ga eens naar een ander voor een second opinion. En mocht die pomp echt kapot zijn dan zijn die ongetwijfeld ook gebruikt wel te koop.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Jolijoni

Re: Abs Storing

Bericht door Jolijoni »

Hallo,

Dank voor julie reaktie.
Ga ze ook voorleggen aan monteur want die heeft toch nog wel iets te compenseren.
Hij was ook stomverbaasd toen ik terugkwam en beloofde een oplossing te vinden
voor het feit dat ik heb betaald voor iets wat niet werkt.

Dit is wel flink balen. En inderdaad wat doe je als je niet aan een gebruikt onderdeel zou kunnen komen?
Heb op dit moment internet afgezocht en op een site een aanvraag geplaatst voor dit onderdeel.
Ook de monteur heeft in zijn eigen netwerk al rondgevraagd en op internet contact gehad met iemand die handelt
in gebruikte onderdelen.

Hoop dat dit toch nog enigszins goed komt want zou toch prettig zijn als het weer naar behoren werkt,
Het is wel opvallend dat op internet maar 1 melding is te vinden van een storing abs en dan ook nog op deze
site. Is wel een melding uit 2009.

Bedankt voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte. Wie weet zijn hier in de toekomst ook andere meegeholpen.
Hoop dat het niet nodig is maar je weet maar nooit.

Groet, John
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Abs Storing

Bericht door Piet Zahut »

Even een paar vraagjes:
-Is de motor in onderhoud bij een Suzuki dealer?
-Heeft de monteur toen je terugkwam met de storing de pomp gecontroleerd op juiste werking of is hij er zo vanuit gegaan dat je pomp overleden is?
-Heeft hij de motor uitgelezen (aan de computer gehad)?

En als laatste waar ik me over verbaas:
-Je was echt €229,- kwijyt voor het schoonmaken van een paar contactjes? Hoe lang is hij daar mee bezig geweest?

Als het werkelijk zo is (het zijn mechanische dingen dus die kunnen kapot gaan helaas...) dan heb jij een Suzuki met BMW aspiraties. Bij BMW's loopt de ABS pomp nog wel een naar de klote maar bij een Soes? Da's wel héél zeldzaam!

maar om terug te komen op je p.s. in je openingspost. Het verversen van remvloeistof kan je pomp niet om zeep helpen. Zo uit mijn hoofd behoeft de pomp verder geen onderhoud maar dat zou ik even na moeten kijken in het onderhoudsschema. Wat wel kan is dat je sensor eraan gaat doordat deze vergeten is terwijl men het wiel probeert eruit te halen....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Abs Storing

Bericht door Silverstorm »

Zat je onderhoud ook in die 229 euro want kan me niet voorstellen dat dit enkel is voor wat contactjes zuiver te maken?Als dit zo was dan ging ik daar zeker eens deftig mijn gedacht zeggen maar van mijn motor bleven ze alleszins af in de toekomst.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Jolijoni

Re: Abs Storing

Bericht door Jolijoni »

Hoi,

Gisteren gebeld door monteur, gebruikte pomp gevonden kosten 120 Euro.
Hij benadrukt nog even dat hij het goed maakt ivm eerder gemaakte kosten.

Vandaag mijn motor brengen en hopen dat het volgende week is verholpen.
Want wil deze motor nog niet kwijt rijd prima ziet er goed uit.

Ik laat nog wat weten en weer bedankt voor de reakties.

Groet, John
Lambik

Re: Abs Storing

Bericht door Lambik »

laat je niet bedonderen want dit is echt niet normaal................. :? :? :?
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Abs Storing

Bericht door Soesko »

Ik was toevallig laatst in een motorzaak waar een Dl stond met precies hetzelfde probleem. De pomp schijnt op een plaats te zitten waar hij kwetsbaar is voor vocht en straatvuil, met als gevolg dat de aansluitpunten eraf rotten. De pomp is daarna niet meer te gebruiken.
Het is schijnbaar een storing die ook niet heel gemakkelijk te ontdekken is, ten minste als je het nog niet eerder bent tegen gekomen.
Gebruikersavatar
Jaringb
DL650 berijder
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 04-01-2012, 19:05
Mijn motor is een: Witte DL 650 A L1 bj 2011
Woonplaats: marum

Re: Abs Storing

Bericht door Jaringb »

Op vakantie in Schotland op de een na laatste dag we zouden vertrekken bepakking erop sleutel op contact en toen gebeurde er helemaal niks.
ANWB ingeschakeld die stuurde de engelse ANWB ,een paar dagen eerder was ABS lampje al gaan branden en de avond ervoor ging spontaan het parkeerlicht branden :( . De serviceman sloot de computer erop aan en conclusie was ECU kapot dus daar sta je dan gelukkig vervangend vervoer geregeld via ANWB en keurig opgelost motor netjes en zonder schade afgeleverd bij de dealer in leek. Vandaag weer opgehaald daar bleek de kabelboom ingesleten en beschadigt de accu kapot en de sensor van de ABS kapot de monteur heeft het slechte deel ertussen weggeknipt en opnieuw gesoldeerd met speciaal soldeer voor tv en computers de accu vervangen en een nieuwe sensor geplaatst( gelukkig hoefde de hele kabelboom er niet uit), kortom Schotland was en is echt nog steeds de moeite waard maar die laatste 2 dagen duurden iets te lang . Maar we kunnen weer toeren :-)}
Ik blijf genieten van ieder ritje.............op mijn witte strom... 8)
Plaats reactie