Remmen op de motor

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Ferdo

Remmen op de motor

Bericht door Ferdo »

Gisteren las ik op de VStrom2 yahoo mailinglist de suggestie dat remmen op de motor weleens de problemen met het oude koppelingshuis zou kunnen veroorzaken.

Vervolgens met google groups gezocht en dit tegengekomen:
I've seen some (very few, actually) people drop from 5th to 4th to 3rd when
they're approaching a red light to help slow down. How good/bad is this?
I'd guess that it would be pretty rough on the clutch and transmission...?
What they are doing is sacrificing an expensive clutch and transmission to
save $30 worth of brake pads. Decide for yourself.
Is remmen op de motor een slechte praktijk?
Roeleke

Bericht door Roeleke »

Euh... of het goed of slecht is weet ik niet maar ge geraakt er wel een pak eerder door gestopt...

En tot nu toe nog geen problemen gehad hierdoor.
Toontje

Bericht door Toontje »

Als je op tijd terugschakelt, kun je de koppeling opvangen met wat gas. Dan heeft-ie helemaal nix te lijden.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Toontje schreef:Als je op tijd terugschakelt, kun je de koppeling opvangen met wat gas. Dan heeft-ie helemaal nix te lijden.
Maar dan remt de motorfiets dus alleen door remkracht en niet door de krachten die op de motor inwerken?
Fred

Bericht door Fred »

Als het steil bergaf gaat is het zelfs heel sterk aangeraden om te remmen op uw motor, het zou anders na een aantal kilometer wel eens goed fout kunnen gaan met uw remmen, en het kan helemaal geen kwaad hoor... die koppeling kan daartegen, die ziet veel meer af als je eens goed doortrekt bij een wheely of zo dan wanneer je op de motor remt.
Toontje

Bericht door Toontje »

ferdo schreef:
Toontje schreef:Als je op tijd terugschakelt, kun je de koppeling opvangen met wat gas. Dan heeft-ie helemaal nix te lijden.
Maar dan remt de motorfiets dus alleen door remkracht en niet door de krachten die op de motor inwerken?
Als dan na dat terugschakelen zo handig bent om het gas weer te lossen heb je toch een prachtig afremmende motor . . .
wr450

Bericht door wr450 »

Als de motor bestemd was voor het afremmen heette de motor wel rem en hadden ze dat hendeltje rechts op het stuur wel voor choke of stuurslot gebruikt....of als helmslotje....
Biker

Bericht door Biker »

wr450 schreef:Als de motor bestemd was voor het afremmen heette de motor wel rem en hadden ze dat hendeltje rechts op het stuur wel voor choke of stuurslot gebruikt....of als helmslotje....
Mmmmmmmmm ben ik het niet mee eens. Heb jij al eens in de bergen gereden????
Moose

Bericht door Moose »

wr450 schreef:Als de motor bestemd was voor het afremmen heette de motor wel rem en hadden ze dat hendeltje rechts op het stuur wel voor choke of stuurslot gebruikt....of als helmslotje....
:shock: ...wat een kul :!:
...Idd nog nooit in de bergen gereden zeker :?:
E-Strom

Bericht door E-Strom »

roeleke schreef:Euh... of het goed of slecht is weet ik niet maar ge geraakt er wel een pak eerder door gestopt...
Hoezo eerder?
Roeleke

Bericht door Roeleke »

E-Strom schreef:
roeleke schreef:Euh... of het goed of slecht is weet ik niet maar ge geraakt er wel een pak eerder door gestopt...
Hoezo eerder?
Awel, vergelijk de remafstand maar eens tussen
1. Remmen enkel met de rem
2. Remmen met rem en op motor

In het 2de geval zal je een stukje sneller stil staan...
E-Strom

Bericht door E-Strom »

roeleke schreef: Awel, vergelijk de remafstand maar eens tussen
1. Remmen enkel met de rem
2. Remmen met rem en op motor
In het 2de geval zal je een stukje sneller stil staan...
Geloof er niets van, hoezo is je maximale vertraging groter met de motor erbij?
Roeleke

Bericht door Roeleke »

E-Strom schreef:
roeleke schreef: Awel, vergelijk de remafstand maar eens tussen
1. Remmen enkel met de rem
2. Remmen met rem en op motor
In het 2de geval zal je een stukje sneller stil staan...
Geloof er niets van, hoezo is je maximale vertraging groter met de motor erbij?
Kijk een van deze dagen maar eens wat er gebeurt als je tegen 120 van 6de naar 4de (of 3de) gaat ofzo (zonder gas te geven, koppeling wel los laten natuurlijk na het schakelen)
wedden dat je (een pak) meer vertraagt dan ipv je koppeling gewoon in te houden...

beschrijf anders een de volledige procedure die je volgt als je wil stoppen (rood licht ofzo)...
E-Strom

Bericht door E-Strom »

roeleke schreef:Kijk een van deze dagen maar eens wat er gebeurt als je tegen 120 van 6de naar 4de (of 3de) gaat ofzo (zonder gas te geven, koppeling wel los laten natuurlijk na het schakelen)
wedden dat je (een pak) meer vertraagt dan ipv je koppeling gewoon in te houden...
Ik weet wel wat remmen op de motor is, maar zeg jij dat je maximale remvertraging groter kan worden als je op de motor en remmen remt?

Ik geef je wel mijn mening daarover eerst, dan weet je waar ik heen ga. Ervan uitgaande dat je goeie remmen hebt en niet de hele dag in de bergen hebt gereden (dus geen fading brakes), zet 2 motoren met 100 km/h naast elkaar en laat de ene remmen op de remmen en de andere op de motor plus de remmen. Theoretisch zouden ze allebei net zo snel stil moeten staan, praktisch denk ik dat degene met remmen sneller stil kan staan. Dat is dus loodrecht op jou mening :roll: .

Wat is de beperkende factor met je maximale remvertraging? Dat is het rubber van je wielen, in hoeverre zij nog grip kunnen houden met het wegdek terwijl ze continu vertragen. Als jij met puur remmen alleen al op die grens van skidden (slippen) zit, dan maakt het niet uit of je daarbij ook nog je motor in de 1ste versnelling er tussen zou koppelen. Als die 1ste versnelling bij een bepaalde snelheid meer vertraging zou opleveren dan wat de remmen op dat moment leveren, dan zou je achterwiel gaan glijen / skidden / blokkeren. Je zou dus dan minder moeten remmen met de normale remmen om dat op te vangen en diezelfde maximale vertraging te houden. Een motor met ABS zou ook in zo'n situatie de remmen eerder / sneller lossen. Als die versnelling minder vertraging op zou leveren op dat moment (al zou je bij 20 km/h de 6e versnelling inzetten), dan zou ie de motor relatief gezien laten versnellen (of beter gezegd de vertraging minder maken).

Theoretisch kan je dus met normale remmen of met de motor of met een combinatie van beide nog steeds maar naar 1 maximale deceleratie van "x" g. In de praktijk is het normale remsysteem alleen veel beter te doseren natuurlijk, en het is traploos. De rem op de motor is dat niet, dus zal je in de praktijk veel meer moeite hebben om bij die maximale x g te blijven als je de motor daarbij gebruikt (ook als je ABS gebruikt).

Dat wil niet zeggen dat je remmen op de motor niet moet gebruiken, in de bergen is (constante) vertraging op de motor in dalingen een must om je remmen niet te oververhitten. Maar jou benadering dat je met remmen op de motor (in combinatie eventueel met normale remmen) sneller stil zou staan dan met alleen normale remmen betwijfel ik dus...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik ben het met de vorige spreker geheel eens. Uiteindelijk bepaalt de maximale wrijvingsweerstand van de banden met het wegdek je maximale vertraging. En aangezien je met alleen je remmen daar al overheen kunt gaan zal de motorvertraging daar dus niets bovenop kunnen doen. enige voordeel is dat je minder met je remmen hoeft te doen aangezien de motor daarvan een deel overneemt. Maar dat is slechts betrekkelijk aangezien dat weer afhangt van de versnelling waarin je rijdt, hoe snel je rijdt en hoeveel je afremt. Anders kun je in het voorbeeld van E-Strom komen met de 6de versnelling bij 20 km/hr en dan gaat ie juist versnellen. Kortom het hangt dus meer af van de juiste bandenkeuze.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie