roeleke schreef:Kijk een van deze dagen maar eens wat er gebeurt als je tegen 120 van 6de naar 4de (of 3de) gaat ofzo (zonder gas te geven, koppeling wel los laten natuurlijk na het schakelen)
wedden dat je (een pak) meer vertraagt dan ipv je koppeling gewoon in te houden...
Ik weet wel wat remmen op de motor is, maar zeg jij dat je
maximale remvertraging groter kan worden als je op de motor en remmen remt?
Ik geef je wel mijn mening daarover eerst, dan weet je waar ik heen ga. Ervan uitgaande dat je goeie remmen hebt en niet de hele dag in de bergen hebt gereden (dus geen fading brakes), zet 2 motoren met 100 km/h naast elkaar en laat de ene remmen op de remmen en de andere op de motor plus de remmen. Theoretisch zouden ze allebei net zo snel stil moeten staan, praktisch denk ik dat degene met remmen sneller stil kan staan. Dat is dus loodrecht op jou mening
.
Wat is de beperkende factor met je maximale remvertraging? Dat is het rubber van je wielen, in hoeverre zij nog grip kunnen houden met het wegdek terwijl ze continu vertragen. Als jij met puur remmen alleen al op die grens van skidden (slippen) zit, dan maakt het niet uit of je daarbij ook nog je motor in de 1ste versnelling er tussen zou koppelen. Als die 1ste versnelling bij een bepaalde snelheid meer vertraging zou opleveren dan wat de remmen op dat moment leveren, dan zou je achterwiel gaan glijen / skidden / blokkeren. Je zou dus dan minder moeten remmen met de normale remmen om dat op te vangen en diezelfde maximale vertraging te houden. Een motor met ABS zou ook in zo'n situatie de remmen eerder / sneller lossen. Als die versnelling minder vertraging op zou leveren op dat moment (al zou je bij 20 km/h de 6e versnelling inzetten), dan zou ie de motor relatief gezien laten versnellen (of beter gezegd de vertraging minder maken).
Theoretisch kan je dus met normale remmen of met de motor of met een combinatie van beide nog steeds maar naar
1 maximale deceleratie van "x" g. In de praktijk is het normale remsysteem alleen veel beter te doseren natuurlijk, en het is traploos. De rem op de motor is dat niet, dus zal je in de praktijk veel meer moeite hebben om bij die maximale x g te blijven als je de motor daarbij gebruikt (ook als je ABS gebruikt).
Dat wil niet zeggen dat je remmen op de motor niet moet gebruiken, in de bergen is (constante) vertraging op de motor in dalingen een must om je remmen niet te oververhitten. Maar jou benadering dat je met remmen op de motor (in combinatie eventueel met normale remmen) sneller stil zou staan dan met alleen normale remmen betwijfel ik dus...