Afstelling DL 1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
brommert

Afstelling DL 1000

Bericht door brommert »

Ook ik ben met mijn DL 1000 naar Hoegee in Giessen geweest.
Mijn motor had erg last van inhouden en hikken rond de 3000 toeren.
Dat resulteerde in erg lastig rijden in bijvoorbeeld de bebouwde kom.
Ik las op het forum dat er na afstelling bij Marc Hoegee goede resultaten waren behaald dus maar eens een afspraak gemaakt.

2 weken geleden in de stromende regen er heen gereden.
Na de eerste metingen bleek dat de V Strom veel te arm stond in het ondergebied.
Na 4 runs op de bank leek alles al beter te gaan.
Ben met dit resultaat weer naar huis gereden in de regen en het eerste wat me gelijk al opviel was het veel beter oppakken van het gas.

Echter na wat proefritten met beter weer viel me toch op dat het probleem iets was verplaatst en dat de motor wel iets meer is gaan verbruiken.

Na een telefoontje met Hoegee zei hij dat ik nog maar eens langs moest komen.
Dat heb ik dus gisteren maar even gedaan.
Marc heeft er zelf even mee gereden en beaamde mijn klachten.
Dus de Strom maar weer op de bank en weer wat runs gedaan.

Nu de afstelling in het ondergebied nog wat rijker gezet en bovenin iets armer. Dat verklaarde ook het toegenomen verbruik.

Na een korte proefrit bleek al meteen dat het een stuk beter liep.
Ik kan nu tenminste rustig 50 km/u rijden zonder horten en stoten.

Het verbruik lijkt ook afgenomen te zijn, al moet dat nog getest worden in de praktijk.

Al met al een prima ervaring bij die mannen van Hoegee.

Kosten € 108 voor de eerste keer
€ 0,00 voor de tweede keer, want niet goed is niet goed zei Marc.

Prima service en aardige jongens daar,al val je wel op met een Strom tussen al die GSX,en


gr.brommert
Biker

Bericht door Biker »

Ik ben met mijn dl1000 naar Nimag gegaan en dat was gratis!
XBass

Motor afstellen

Bericht door XBass »

Ook Geboers motoren heeft mij gratis geholpen (garantie gevalletje).
brommert

Bericht door brommert »

Volgens mij betreft het bij jullie om garantie gevallen.
Maar mijn V Strom is een K2 en is tweedehands gekocht.
Dus terugvallen op Nimag of zo was er in mijn geval niet bij.
Harry

Bericht door Harry »

Na eerdere bezoekje aan mijn dealer en een bezoek bij Nimag voor het bekende afstelkastje was ik toch niet erg tevreden.
Dat is toch allemaal maar een beetje proberen, weer terug, nog weer wat meer.......
Vianen is ook niet direct om de hoek. :!:

Meten is weten is een goed spreekwoord.
Dus ben ik vorige week ook maar eens bij Hoegee geweest

Prima ontvangen en mijn Vstrom loopt hierna als een zonnetje.
Geeft nu volgens de grafiek een paar PKtjes meer, maar dat is minder belangrijk.

Nu is deze Vtwin tenminste ook onderin aanwezig zonder horten en stoten, vanaf erg lage toeren. Lekker bij de les!!

Ik maak me nog wel een beetje zorgen om het brandstof verbruik, dus dat ga ik eens bijhouden.
brommert

Bericht door brommert »

Dat gevoel ken ik.
De mijne is ook meer gaan verbruiken.
Ik haal met normaal rijden maar net 1:12.
Als ik echt aan ht gas ga hangen denk ik 1:10 of meer.

Die ''nieuwe'' energie zal toch ergens vandaan moeten komen.

Ik weet niet of het een abnormaal verbruik is voor een 1000cc.
Wellicht kunnen meer mensen hun verbruik geven?

Heeft er ooit iemand ander bougies geprobeerd?
Ik heb in mijn auto meestal bosch super 4 bougies en dat loopt aanzienlijk beter en het scheelt in verbruik.

reactie's?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Als 650 gebruiker sprekende....., van zo'n verbruik zou ik niet echt vrolijk worden. Met die van mij rij ik met gemak 1:20 plus. Dat is dus 2 keer zo voordelig. Nu is brandstofverbruik natuurlijk een relatief begrip als je het afzet tegen aanschafprijs van de motor en werkelijk gebruik en gereden kilometers. Dus het hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar als ik een 1000 voor dagelijks gebruik zou hebben dan vind ik het wel een behoorlijke draaikolk in m'n tank. Dan verlang je bijna terug naar carburateurs, hebben ook wel nadelen, maar zijn over het algemeen voordeliger in het verbruik dan de moderne (computer gestuurde) injectiesysystemen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

verbruik dl 1000

Bericht door Stroom2 »

Bij de 1000 km beurt heb ik m'n 1000 DL onderin wat rijker laten afstellen ivm het de befaamde hik rond de 2800 a 3000 toeren. Heb daarna een kleine 3500 km in Schotland rond gereden en het verbruik was bij 'normaal' rijden en niet al te hoge snelheden (ongeveer 80 tot 120) ruim 1:16 en bij het 'normale' rijden maar dan wat hogere snelheden en iets meer in de toeren rijden (ben zelf qua toeren een wat rustige rijder) zo rond de 1:17 a 18.

Doordat hij in het hogere segment 'terug valt' op de fabrieks-afstelling en de motor in het lagere segment wat ruimer is afgesteld, vanwege de hik, kan het zo zijn dat als je wat meer in de toeren rijdt en wat hogere snelheden aanhoudt (gemiddeld) er een wat zuiniger verbruik is, hetgeen ik te horen kreeg toen ik naar het vorenstaande verbruik infomeerde bij m'n dealer die de 'bijstelling' (mapping)had verricht.

Het wat duurdere verbruik komt bij mij voor tijdens het "gepiel" op de buitenwegen (60 en 80), binnen bebouwde kommen (30 en 50) en de 100 km stukken op de snelwegen in dit landje. Als ik (gemiddeld) wat hoger kan gaan bv 120 tot 150 en soms ook wel eens ff naar de 200 doortrek, komt er een gemiddeld zuiniger verbruik uit de bus rollen. Zo levert een dagje van een kleine 500 km voornamelijk autobaan in Dld. een zuiniger verbruik op dan een dagje toeren in NL van 200 km.

Al met al verbruikt 'de mijne ' zo rond de 1:17. De DL 1000 van Stroompje is onderin ook 'bijgesteld' haalt iets betere waarden en zit zo rond de 1:18
Groeten Barry/Stroom2.
Biker

Re: Motor afstellen

Bericht door Biker »

XBass schreef:Ook Geboers motoren heeft mij gratis geholpen (garantie gevalletje).
Een stukje rijden?? Dat doe ik in ieder geval liever dan stuk rijden, vandaar dat ik ook een strom rijd. Kom op 3 juli ook naar Vledhoven. Wij organiseren dan als motorclub een motordag met rit en de kom van Zeelst is dan afgesloten en bezaait met motorstuf!! Zie ook hier 8)
Gebruikersavatar
POWERSTROM
DL1000 berijder
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 12-09-2004, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 - Suzuki SFV 650
Woonplaats: 't Gooi

verbruik

Bericht door POWERSTROM »

Dit zijn wel erg extreme verbruikswaarden voor de dl 1000, en dan wel aan de verkeerde kant van de streep! Ikzelf rij met mijn 1000 (K4) ook bij dokter Hoegee onder handen geweest, gemiddeld 1 op 16/17 en dit is dan met twee personen en topkoffer!!! Dit verbruik haal ik altijd als gemiddelde, dus inclusief de snelle stukken en het gebrom binnendoor. Zelfs langdurige (Duitse) snelwegstukken met gemiddelden van 180 tot topsnelheid kom ik niet onder de 1 op 15! EN let wel ook dit is met TWEE personen en koffer!!! En voor de goede orde, ik ben zelf ook niet echt een kleine jongen ofzo! Dus de verbruiken van 1 op 12 ed. zijn natuurlijk ernstig fout, en kunnen heel vervelende gevolgen hebben op de lange duur voor je motor. En tja waar ligt dat dan aan, dat kan een hele waslijst zijn... Maar goed er staan inmiddels al voldoende tips op dit forum om daar wat aan te doen. Ik ben in iedergeval super tevreden en de verbruikswaarden zijn voor 2 personen zelfs byzonder goed en bovengemiddeld te noemen voor een motor in deze klasse, onder deze belastingen. Ik geniet nog steeds verschrikkelijk veel van mijn VSTROM en in alle opzichten is het een machtige motorfiets en gelukkig zonder problemen!!! (en natuurlijk ook hopen dat, dat zo blijft!) Tot snel ergens in NL! 8)
"The eyes of a friend are a good mirror"
Plaats reactie