Testbank

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Ferdo

Testbank

Bericht door Ferdo »

Vorige week ben ik met mijn DL650 op een testbank geweest. En het resultaat viel me na 28.000 km helemaal niet tegen.

De grafiek geeft het vermogen op het achterwiel. Op de krukas was het maximaal 69.7 pk. En da's toch mooi meer dan door Suzuki opgegeven!

Afbeelding

(Hee! Waarom wordt mijn plaatje hier ongevraagd geschaalt? Gebruik ik software van 30.000 dollar om die foto goed leesbaar te krijgen, wordt ie hier helemaal verprutst door een debiel decimeer algorithme!)
Tuke

Re: Testbank

Bericht door Tuke »

ferdo schreef:(Hee! Waarom wordt mijn plaatje hier ongevraagd geschaalt? Gebruik ik software van 30.000 dollar om die foto goed leesbaar te krijgen, wordt ie hier helemaal verprutst door een debiel decimeer algorithme!)
één remedie... je orginele plaatje ff op breedte van 550 pixels zetten (moet lukken met die dure software van je) :wink: . In verband met leesbaarheid van het forum (sommige leden plaatsen kanjers van foto's) worden alle foto's teruggebracht naar een breedte van 550 pixels.

Maarre.... blijft een mooie plaatje hoor 8)
Ferdo

Re: Testbank

Bericht door Ferdo »

motomalibu schreef:
ferdo schreef:(Hee! Waarom wordt mijn plaatje hier ongevraagd geschaalt? Gebruik ik software van 30.000 dollar om die foto goed leesbaar te krijgen, wordt ie hier helemaal verprutst door een debiel decimeer algorithme!)
één remedie... je orginele plaatje ff op breedte van 550 pixels zetten (moet lukken met die dure software van je) :wink: . In verband met leesbaarheid van het forum (sommige leden plaatsen kanjers van foto's) worden alle foto's teruggebracht naar een breedte van 550 pixels.

Maarre.... blijft een mooie plaatje hoor 8)
Ik vind 700 pixels een betere bovengrens.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

700 is mijns inziens ook verantwoord. Dat geeft voor 1024 x 768 gebruikers geen schuifbalk. En iemand die een lagere resolutie gebruikt zal ook wel een antieke internetverbinding hebben. Bijna niemand heeft nog 800 x 600 of lager in gebruik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Op mijn PC's en op mijn laptop kijk ik altijd naar 1600x1200 pixels. Erg prettig, want kijken naar kleine letters houdt je ogen scherp!

Maare, zou het niet handig zijn dat iedereen zelf kan instellen bij welke grootte een plaatje wordt verkleind? Op het forum moet je immers je eigen tijdzone instellen, dus waarom ook niet hiervoor een optie?

Lijkt me een nuttige uitbreiding. Is sourcecode van het forum ook ergens te wijzigen?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

ferdo schreef:Op mijn PC's en op mijn laptop kijk ik altijd naar 1600x1200 pixels. Erg prettig, want kijken naar kleine letters houdt je ogen scherp!
Sorry, maar dat is ook een beetje leeftijdsafhankelijk. Ik kan echt met geen mogelijkheid meer 1600x1200 nog op een laptop lezen. Ook op mijn TfT-scherm wordt dat een probleem. 1280x1024 is soms al een probleem. En aangezien veel motorrijders de 45 gepasseerd zijn zal dit niet alleen bij mij het geval zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
brommert

re.testbank??

Bericht door brommert »

Waar hebben we het over?
Dit is toch een motorforum.
Ga voor zulke dingen a.u.b naar een computerforum .
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Sommige andere dingen mogen best even kort worden aangehaald. Om op dit motorforum te komen zul je toch noodgedwongen van een computer gebruik moeten maken met al zijn mogelijke nukken en onhebbelijkheden. Ik vind dat dus geen probleem. Er staan wel meer dingen op het forum die weing met de motor te maken hebben. Wil je dat niet lezen..... sla het dan over. Als het TE erg is dan steekt de administrator of een modje daar echt wel een stokje voor. We zitten hier voor de lol niet alleen maar voor serieus geleuter.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ferdo

Re: re.testbank??

Bericht door Ferdo »

brommert schreef:Ga voor zulke dingen a.u.b naar een computerforum .
Kijk, als je niet wilt deelnemen aan een gesprek hier kan ik me dat heel goed voorstellen. Maar voor anderen gaan bepalen waar ze het over mogen hebben gaat me veel te ver. Kan daar niet iets over in de regels komen?
Laatst gewijzigd door Ferdo op ma 20-06-2005, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tuke

Re: re.testbank??

Bericht door Tuke »

ferdo schreef:
brommert schreef:Ga voor zulke dingen a.u.b naar een computerforum .
Kijk, als je niet wilt deelnemen aan een gesprek hier kan ik me dat heel goed voorstellen. Maar voor anderen gaan bepalen waar ze het over mogen hebben gaat me veel ver. Kan daar niet iets over in de regels komen?
lighten up jongens...
1) brommerts opmerking was meer een verzoek om on-topic te blijven. Het was denk ik niet zijn bedoeling te bepalen waar iemand over mag praten.

2) voor de goede orde... de gedragscode van het forum geeft aan dat je best wel eens off-topic mag reageren. Zo lang het topic niet verziekt wordt. Hierbij is het niet altijd mogelijk een scherpe afbakening te maken. Anyway, de beoordeling en verantwoordelijk voor dit soort dingen ligt bij het forumteam

Overigens geeft het feit dat 9 van de 10 berichten off-topic zijn aan dat het onderwerp aardig 'verziekt' raakt. (let op de aanhalingstekens) :wink:

Hierbij dus het verzoek van de moderator on-topic te komen.

Of anders het onderwerp te laten splitsen in testbank en afmetingen plaatjes (of zoiets).

Stephan
V-rider

Bericht door V-rider »

Er is gesproken! Terug on-topic.

Ben je bij de testbank run gebleven?
Hoorde van het weekend dat iemand blij was dat hij er niet bij was gebleven omdat de motor flink op zijn donder wordt gegeven.

Ik neem trouwens dan ook aan dat dit niet te vaak moet gebeuren (hoeft lijkt mij ook niet), omdat het niet bevordelijk is voor de motor.

Was is eigenlijk het nut van zo'n run? Is dat puur nieuwsgierigheid of ging het om de afstelling te verbeteren?

Groet,
Peter
Random Hero

Bericht door Random Hero »

V-rider schreef:Er is gesproken! Terug on-topic.

Ben je bij de testbank run gebleven?
Hoorde van het weekend dat iemand blij was dat hij er niet bij was gebleven omdat de motor flink op zijn donder wordt gegeven.

Ik neem trouwens dan ook aan dat dit niet te vaak moet gebeuren (hoeft lijkt mij ook niet), omdat het niet bevordelijk is voor de motor.
Is wel wat overdreven hoor. Ze trekken het gas alleen maar vol open. En zo'n test duurt niet erg lang. Dus zolang ze het maar niet doen met een koude motor zie ik niet wat er nou zo verschrikkelijk slecht aan is.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Ik heb een vervelende resonantie door het frame bij 5000 toeren. En om te kijken of dat aan de afstelling van de motor ligt, heb ik zo'n testrun gedaan.

Eerst heb ik zelf een uurtje de motor warm gereden. Daarna werd ie wel erg strak op de testbank vastgebonden vond ik. Maar volgens de monteur van No Limits in Roden was dat normaal.

De eerste testen waren bedoeld om de synchronisatie bij hogere toerentallen te meten. Dat was allemaal perfect. Toen is er twee keer een run gedaan in de 4de versnelling (waarvan de metingen in de grafiek staan). Bij de laatste run wordt, als de motor langzaam in toerental terug loopt het vermogensverlies van de aandrijving gemeten. Daaruit is dan de vermogenscurve op de krukas te berekenen.

Zag er allemaal goed uit dus. En een afstellingsprobleem van de motor kan niet de oorzaak van die trilling zijn. Morgen gaat de monteur van Motoport Leek mijn blok opnieuw aan het frame vastzetten. Hopelijk lost dat het vibratieprobleem enigzins op.
xlrider

Bericht door xlrider »

Toevallig geen GIVI Crashbars geïnstalleerd ??
ferdo schreef:Ik heb een vervelende resonantie door het frame bij 5000 toeren. En om te kijken of dat aan de afstelling van de motor ligt, heb ik zo'n testrun gedaan.

Eerst heb ik zelf een uurtje de motor warm gereden. Daarna werd ie wel erg strak op de testbank vastgebonden vond ik. Maar volgens de monteur van No Limits in Roden was dat normaal.

De eerste testen waren bedoeld om de synchronisatie bij hogere toerentallen te meten. Dat was allemaal perfect. Toen is er twee keer een run gedaan in de 4de versnelling (waarvan de metingen in de grafiek staan). Bij de laatste run wordt, als de motor langzaam in toerental terug loopt het vermogensverlies van de aandrijving gemeten. Daaruit is dan de vermogenscurve op de krukas te berekenen.

Zag er allemaal goed uit dus. En een afstellingsprobleem van de motor kan niet de oorzaak van die trilling zijn. Morgen gaat de monteur van Motoport Leek mijn blok opnieuw aan het frame vastzetten. Hopelijk lost dat het vibratieprobleem enigzins op.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

xlrider schreef:Toevallig geen GIVI Crashbars geïnstalleerd ??
Nee, maar wel crashbars van Hepco & Becker. De crashbars pikken de vibratie rond 5000 toeren ook op en versterken het maar een beetje. Op het VStrom forum (http://www.vstrom.info" onclick="window.open(this.href);return false;) zit een Noor die ook een DL650 met H&B crashbars heeft, en die heeft helemaal geen last van resonanties of trillingen rond de 5000 rpm. Voordat ik de crashbars erop heb laten monteren zat de trilling er trouwens ook al in. Dus volgens mij ligt het niet aan de crashbars.

Bij de GIVI was het toch een slechte verbinding, dacht ik? Ik lees trouwens wel vaker dat de GIVI bars erg slecht zijn. Bij sommige VStrom motoren knappen de lasnaden van de GIVI bars spontaan af!
V-rider

Bericht door V-rider »

Tja, ik ga alleen af op de geluiden van een ander die aangaf dat ze tot de limieten gaan doortrekken.
Misschien erg onervaren van mij gedacht:oops: of misschien wel erg zuinig :D , maar ik zou het niet zo snel doen.

Aan de andere kant:
met zo'n rare trilling zou ik ook alles laten nakijken. Lijkt mij erg storend.
Bandit

Bericht door Bandit »

Random Hero schreef:
V-rider schreef:Er is gesproken! Terug on-topic.

Ben je bij de testbank run gebleven?
Hoorde van het weekend dat iemand blij was dat hij er niet bij was gebleven omdat de motor flink op zijn donder wordt gegeven.

Ik neem trouwens dan ook aan dat dit niet te vaak moet gebeuren (hoeft lijkt mij ook niet), omdat het niet bevordelijk is voor de motor.
Is wel wat overdreven hoor. Ze trekken het gas alleen maar vol open. En zo'n test duurt niet erg lang. Dus zolang ze het maar niet doen met een koude motor zie ik niet wat er nou zo verschrikkelijk slecht aan is.
Let wel op het gaat niet altijd goed !!!!!
Mijn zoon ging met zijn GSXR 750 (citcuit fiets) ook voor een afstelling en vermogens uitdraai naar de "bank". Het resultaat was bij de tweede run een motorblok waar de drijfstangen door het karter heen naar buiten staken. Het blok kon zo de vuilnisbak in (met slechts 3000 km op de teller) en de kosten zijn natuurlijk gewoon voor de eigenaar van de fiets.

Dus wees gewaarschuwd, ik zou er slechts alleen aan beginnen "binnen de garantie periode".

8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bandit schreef: Het resultaat was bij de tweede run een motorblok waar de drijfstangen door het karter heen naar buiten staken.
Ik ken dat resultaat alleen maar bij een "Eend" in de jaren 70 bij een veel te grote terugschakeling. Toen bij 100 van 4 naar 2 en meteen koppeling laten opkomen. Het hoe en waarom laat ik hier nu maar even buiten beschouwing. Maar het resultaat was letterlijk hetzelfde..... stoterstanger dwars door het carter.......

Ik denk dat die RUN niet op normale en verantwoorde wijze is gedaan. Wanneer de testbank goed is opgesteld en er tijdens de run JUIST wordt (terug)geschakeld is er absoluut niets aan de hand.

Afhankelijk van waar je het laat doen, ben je dus weer (deels en in zekere zin) overgeleverd aan de Goden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

Iron Horse schreef:
Bandit schreef: Het resultaat was bij de tweede run een motorblok waar de drijfstangen door het karter heen naar buiten staken.
Ik denk dat die RUN niet op normale en verantwoorde wijze is gedaan. Wanneer de testbank goed is opgesteld en er tijdens de run JUIST wordt (terug)geschakeld is er absoluut niets aan de hand.
Afbeelding
En als het is gebeurt terwijl ze niks verkeerd hebben gedaan, dan mag je blij zijn dat het op de testbank gebeurt en niet wanneer je zoon op dat ding op het circuit zijn rondjes rijdt.
Ik denk trouwens dat een circuitfiets op het circuit meer op z'n donder krijgt dan op zo'n testbank. :)
Plaats reactie