oliepeil-glaasje ziet wit

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Stan »

Joskestiller schreef:Het zal waarschijnlijk wel niet veel kwaad kunnen maar als ik dit topic lees stel ik me toch steeds de vraag hoe het water in de olie terecht is gekomen.
Technisch ben ik niet erg onderlegd maar dit is toch een gesloten circuit? Als de reden condens is moet er toch ergens vochtige lucht in het circuit komen.
Ik heb zulke smurrie nooit bij een motorfiets kunnen vaststellen.
Er zit altijd lucht in het motorblok en in lucht zit vocht. Hoe groter het temperatuurverschil tussen buitenlucht en inwendige temp, hoe groter de kans op condensatie....dus vochtvorming. Voor die paar euro zou ik toch oliefilter en motorolie verversen maar dat is persoonlijk.
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Kimi40

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Kimi40 »

Ik heb zonet even gaan kijken, en gemerkt dat het weg is :duim:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Wullebolle »

Joskestiller schreef:Het zal waarschijnlijk wel niet veel kwaad kunnen maar als ik dit topic lees stel ik me toch steeds de vraag hoe het water in de olie terecht is gekomen.
Technisch ben ik niet erg onderlegd maar dit is toch een gesloten circuit? Als de reden condens is moet er toch ergens vochtige lucht in het circuit komen.
Ik heb zulke smurrie nooit bij een motorfiets kunnen vaststellen.

NEE het is geen gesloten circuit.
je hebt de blokventilatie, de opening die uitkomt in het luchtfilterhuis.
Langs daar kan er olie uit je blok in je luchtfilterkast gespogen worden,
maar omgekeerd kan er langs daar ook vocht in je blok komen.
Spooky Action At A Distance !
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

volgens mij is het geen gesloten systeem want je hebt altijd nog zoiets als carterontluchting.........
MartijnR

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door MartijnR »

niet zo druk maken om beetje vocht in de olie:
even een lang stuk rijden dat hij goed warm word en het is eruit. :-)}
als je vaak kleine stukken rijdt word de olie niet goed heet waardoor je condens krijgt.
en dat is de witte smurrie die je ziet...

( kijk maar eens bij auto's zit er ok allemaal smurrie in de olievuldop.
kan geen kwaat, zogouw je er zelf geen liters water in heb gegooit ) :worship: :schater:

martijn
BASsie

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door BASsie »

Zal het ook nog eens zeggen: je hoeft je niet ongerust te maken ;-)
Is gewoon een beetje condensatie...

Mijn SevenFifty (buitenslaper) had daar ook last van tijdens de koude dagen
toen ik mijn wee ging halen, na mijn eerste olie-wissel, ook witte drap. Keertje doorrijden en was weg. (slaapt nu wel binnen)

Mijn Renault Cliooke heeft trouwens ook last van condensatie, maar op een andere manier:
Als het vriest, en ik rij met een bijna-lege naftbak, gaat het lampje "opgelet-water-in-diesel" soms branden.
Een naftbak later is dat ook terug weg
Dus daar probeer ik erop te letten om wanneer het vriest de naftbak niet te leeg te laten gaan
Rudolf

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Rudolf »

Kan geen kwaad. Dit had mijn Ducati destijds ook en die is het al die jaren blijven doen. (En als er iets een naam heeft om stuk te lopen.... :wink: )
Dus geen zorgen maken, het zal wanneer de buitentemperatuur stijgt, vanzelf verdwijnen.
Chris

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Chris »

Heb hetzelfde euvel na het stilstaan in het winterseizoen.
Kan totaal geen kwaad.
Vaak gewoon even een lekker lang stuk gaan toeren zodat de olie weer goed op temperatuur komt.
Het witte verdwijnt dan weer uit je peilglas.

Groetjes Chris (Papendrecht)
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Framomile »

Ik heb er ook eens naar gekeken en heb met mijn L2 het zelfde verhaal. Ik rijd ook dagelijks 28k heen en 28km terug voor woonwerk. Het is mij eigenlijk nooit opgevallen .

Moet binnenkort voor mijn 12000km beurt dus zal er even naar laten kijken, verwacht er geen problemen mee maar het is wel onhandig!

Gr Franc
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Frimeur »

Jullie vergeten de belangrijkste bron van het water. Namelijk de verbranding van de benzine.
In het uitlaatgasvolume is dat bijna 10% H2O. Soms kan je het bij auto's zelf uit de uitlaat zien lopen als de uitlaat nog koud is en de waterdamp kan condenseren. Een klein deel van deze waterdamp komt ook terecht in je olie die er weer wordt uitverdampt als de olie op temperatuur komt.
Je zal begrijpen dat in de winter het even duurt voordat de olie de juiste temperatuur heeft bereikt. De temperatuur die de meter van het koelwater aangeeft is daarvoor helaas niet de juiste maatstaf.
Ik zou verwachten dat de olie bij de L2 versie overigens sneller zal opwarmen omdat de 2 sytemen directer met elkaar in verbinding staan. Maar het daarentegen zou het mij ook niet verbazen dat de koeling bij de L2 groter is vanwege de emissie eisen, lees armer brandstofmengsel waardoor de temperatuur in de verbrandingskamer hoger ligt. Misschien dat deze extra koeling nu merkbaar wordt bij koud weer omdat dan om de motor aan de praat te houden er meer benzine moet worden ingespoten en dus het blok net wat langer nodig heeft om op te warmen in vergelijking met het oude type. Maar dat is even mijn redenering.
Bij de oude is het makkelijk om de olie warmer te krijgen, gewoon de koeler afdekken. De nieuwe????
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Ik snap even niet wat uitlaatgassen en de hoeveelheid H2O daarin te maken hebben met een 4-takt verbrandingsmotor? Bij een tweetakt komen de gassen nog in het carter, bij een 4-takt juist niet. Dus hoeveel water er ook vrijkomt bij een 4-takt verbrandingsmotor, het zal dus nooit in je carter, waar de olie zich bevindt, komen. Wel in de uitlaat, maar dat had je al duidelijk vermeld.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Frimeur »

Helaas is dat dus toch het geval. Dit komt door blow by van gassen langs de zuigerveren. Dit is ook een van de redenen dat er carterventilatie is, naast het opheffen van het druk verschillen. Kijk maar even bij wiki onder carterventilatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Carterventilatie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Duidelijk :wink: en bedankt voor de info!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
BASsie

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door BASsie »

Frimeur schreef:Helaas is dat dus toch het geval. Dit komt door blow by van gassen langs de zuigerveren. Dit is ook een van de redenen dat er carterventilatie is, naast het opheffen van het druk verschillen. Kijk maar even bij wiki onder carterventilatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Carterventilatie
En we leren steeds weer een beetje bij :-)
Aren

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Aren »

Ik heb met mijn L2 hetzelfde probleem, iedere dag een rit je van 30 km heen en 30 terug en buiten slapen veroorzaakt condens op de koude wanden/glaasje van het blok.
Als je de foto bekijkt zie je ook dat de olie gewoon geel/bruin is en de emulsie zich vormt op het glaasje.
Als je het peil af wil lezen; even warm laten draaien en de fohn op het glaasje en het verdwijnt.
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

das nog is een goeie tip........ :duim: :duim: :duim: bedankt.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Als ik de reactie's zo lees heb ik het idee dat dit "probleem" alleen voorkomt bij het nieuwe type.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Framomile »

Volgens mij ook, en ik heb vergelijkings materiaal. Heb er echt nooit last van gehad met mijn K8 waar ik exact hetzelfde rijgedrag mee had.

Ik vind het eigenlijk wel irritant en met alle goede bedoelingen ten spijt, ik was niet van plan om met een fohn mijn oliepeil te gaan checken.

Heb er laatst nog eens goed naar gekeken en gezien dat het echt een witte vlek is en geen condens. De 16e gaat de mijne voor een 12k naar de dealer en dan wil ik dat ze dat voor mij gaan proberen op te lossen.

Zal jullie op de hoogte houden,

Gr Franc
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Oliepeilglasverwarming als after market optie zal het probleem gaan oplossen ..... O:-) :schater: (Geintje)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Framomile »

'k zal het voorstellen :D
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

De oude V stroms hebben vast thermopane glas als oliekijkglas en de nieuwe niet :schater:
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Frimeur »

Ik kan me voorstellen dat het glaasje inderdaad van ander materiaal is gemaakt. Als in het nieuwe blok echt meer vocht achter blijft dan is het mogelijk door aanpassingen in het ontluchtingssysteem (CRANKCASE EMISSION CONTROL SYSTEM). Misschien dat de dampen nu te snel afkoelen en daardoor het vocht weer in carter kan teruglopen.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Sanscorp »

Even mijn kennis delen: ik heb altijd geleerd bij auto's dateen rit van plm 30km snelweg nodig is om dr olie op de juiste temperatuur te krijgen, tevens is olie pas bij 90 graden op temperatuur en kan eventuele water verdampen.

75 graden lijkt me dan ook wat weinig en alle ritten waarbij de olie niet op temperatuur komt vallen dan onder de categorie "korte rit".

Ik kan er met motoren compleet naast zitten, maar vind het wel de moeite waard om te noemen :)
De witte smurrie onder de dop en het ondoorzichtige glaasje is 9 van de 10 keer normaal vocht in de olie, dus inderdaad sludge. Even een goed stuk rijden (50km) lost het wel op.
MartinC
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23-11-2013, 19:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2014)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door MartinC »

Ik heb eind juli een nieuwe vstrom 650 gekocht en heb er inmiddels 10000 km mee gereden.
De motor rijd voortreffelijk maar ik maak me toch ongerust over de grote hoeveelheid vocht in het motorblok. Volgens de importeur komt dit doordat in koude omstandigheden condensvocht via de carteontluchtingsslang in het carter loopt en een beetje kan geen kwaad, echter het is geen beetje want het hele motorblok zit van binnen onder de prut. Deze sludgevorming is in oktober begonnen en dit betekent dat ik een half jaar rond rij met als smeermiddel een mengseltje van olie en water, dit kan niet goed zijn! Ik hoop dat de dealer of de importeur of de fabriek er snel een oplossing voor vindt.
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door V-for-Herman »

Wat bedoel je met het hele blok, concludeer je dat op alleen het kijkglas?
Als dit echt door het hele blok zou zitten dan dus ook door de smalle olie kanalen..
Heb je bij een wat langere rit en hoeveel km is dit dan, nog steeds sludge, maar de eerste maanden na aanschaf was het toch niet zo koud dat je hier zoveel last van mag hebben?
V-Strom Bj.2010
MartinC
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23-11-2013, 19:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2014)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door MartinC »

Zoals ik al zei, het is in oktober begonnen en het is echt niet alleen het kijkglas. Als ik er de olievuldop afdraai dan zie ik aan de binnenkant van het blok het witte spul zitten evenals op de vuldop. De motor verbruikt geen koelvloeistof!
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Ik blijf het toch wel een beetje vreemd vinden omdat het volgens mij alleen bij de nieuwste type's voorkomt.
En nee, het lijkt mij niet goed die witte smurrie in je blok, vooral als het veel wordt.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
MartinC
Berichten: 8
Lid geworden op: za 23-11-2013, 19:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2014)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door MartinC »

Het schijnt dat de ontluchtingsslang bij de nieuwere types op een andere plaats zit.
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Kristof »

Ik heb in het begin van dat witte spul wakker gelegen :oops:
2 Winters en dik 30.000km later heb ik ermee leren leven :duim:
Dealer zegt gewoon dat het normaal is. Hij verbruikt geen olie of koelwater en dan ga ik ervan uit dat alles oke is :-)}
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Eikie »

Suzuki had geen peilglaasje moeten maken. Gewoon een peilstok en dit topic had nooit bestaan.
Veel mensen rijden een benzineauto en niemand klaagt over witte aanslag aan de binnenkant van de vuldop. Kijk daar in de winter maar eens naar en niet gelijk schrikken :wink:
Bij diesels een stuk minder want die rijden over het algemeen wat meer kilometers
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Bozobin † »

Als je de olie perse een keertje wat warmer wil hebben kun je oliekoeler eens afdekken met een kartonnetje oid.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Eikie »

In de mailfeedback van de MOTOPLUS 3/2014 staat een ingezonden artikel over dit onderwerp.

SLUDGE
Kan dat kwaad?


Ik heb eind juli een nieuwe Suzuki V-Strom 650 gekocht. Sinds half oktober zit er sludge in het motorblok en best wel veel. De importeur en de dealer zeggen dat het geen kwaad kan, maar ik heb hier toch mijn twijfels over, want een mengseltje van olie en water lijkt mij geen goed smeermiddel. Het zou komen omdat het motorblok niet op temperatuur komt en er condensvorming ontstaat. Ik rijd dagelijks twee keer een rit van 25 km. Een tijd terug heb ik daarnaast nog drie snelwegritten gemaakt van 100 km en 200 km, maar de sludge is nog steeds aanwezig. Volgens mij is het blok dus themisch niet in orde. Het zal de garantieperiode nog wel meegaan, maar daarna?
Martin Coehorst

Sludge is principe niet echt gevaarlijk en komt inderdaad puur omdat het blok - en vooral de olie - niet heet genoeg wordt. Als de olie echt op werktemperatuur is (100 à 130 graden) dan verdampt het vocht (condens), dat neerslaat in het blok in deze tijd van het jaar. Als de olie niet op werktemperatuur komt, slaat dat vocht neer als sludge of een soort witte, vettige mayonaise. In de herfst en winter hebben veel voertuigen in Nederland daar last van. Een rit van 25 km is te weinig om de olie op werktemperatuur te krijgen en in het vochtige najaar zal die olie daar in ons land zelfs met een langere rit nauwelijks aan komen. Om alle sludge weg te krijgen, zou je eigenlijk een keertje in één dag naar Zuid Frankrijk moeten rijden met een flink tempo. En als het straks weer warmer wordt, zal de sludge weer verdwijnen. De kwaliteit van de gebruikte olie speelt wel een grote rol. Een top-olie zal het vocht beter opnemen en 'gevangen houden' in de olie dan een goedkope olie, waarbij je sneller sludgevorming hebt.
Ook zou je eventueel kunnen overwegen om het carter te beschermen met een carterplaat tegen de koude rijwind of een deel van de radiateur af te plakken. Dat laatste beïnvloed vooral de watertemperatuur. Dat laatste is toch heel wat anders, dus goed de meter in de gaten houden, maar als je het gehele blok iets warmer kunt krijgen, zal de sludge verdwijnen. In dat kader: de olietemperatuur zal juist oplopen als je hard rijdt en het blok flink belast. Dan zal de watertemperatuur door de rijsnelheid doorgaans dalen. En als je langzaam rijdt, loopt de watertemperatuur op en zal de olietemperatuur dalen. Voor zover wij het kunnen beoordelen hoef je je niet echt zorgen te maken. Daarbij staat de V-Strom 650 als zeer betrouwbaar en zuinig te boek
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Sanscorp »

Ik heb zo het idee dat de strom helemaal niet aan de 100 graden olie temp. komt. Er zijn mensen die een olie temp meter hebben geplaatst en die hebben het over 80 / 90 graden..

Nu is een olietemp meter op de plek van de vuldop niet echt accuraat, dus als ik nog eens een meter op de kop kan tikken dan plaats ik die op de juiste plek.

Mijn diesel (minder snel warm) doet er 25km over om goed op temperatuur te komen plm 90 graden. Vervolgens nog eens 10 km om bij de 100 te komen en pas als ik in utrecht ben, na 55km 120 rijden is de olie 110 graden met dit koude winterweer.

Dat sludgde geen kwaad kan ben ik niet helemaal met ze eens, het beinvloed wel degelijk de smerende eigenschappen van olie als er voldoende aanwezig is.

Welke olie gebruiken jullie over het algemeen?
Ikzelf koop altijd MPM olie omdat dit een kwalitatief goede olie is (veel dopes) en is betaalbaar vergeleken met dr grote namen (motul, q8 etc). waar je vaak alleen betaald voor merknaam.

MPM en Valvoline durablend is het enige wat ik nog koop nadat er een expert naar de eigenschappen en dopes heeft gekeken.
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door V-for-Herman »

Ik ga weer rijden vanaf half maart tot half/eind november, ik rij eigelijk alleen ritten van 100km tot 250 km.
Af en toe een rit van 40a50 km, maar eigelijk nooit last van sludge.
Hierbij gebruik ik Motul 5100 en ben hier tevreden over, bij de dealer in de garantie periode werd er Valvoline gebruikt.
Ik heb sinds ik de Motul 5100 gebruik wel dat ik het blok beter vind schakelen en wat massiever hoor klinken.
Verder lees en hoor ik onder gebruikers en experts dat deze olie erg goed worden gewardeerd.
Ik betaal trouwens zo rond de 42 euries voor een 4 liter can Motul 5100 10W40, wat klst die MPM olie?
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Sanscorp »

25 euro ;)
35 voor de volsyntheet.

Geen idee wat motul doet qua eigenschappen en/of dopes, kan het wel eens navragen ;)
Ik hou in ieder geval van goed en goedkoop! Haha

Zo tank ik, na onderzoek in een lab, ook alleen nog maar BP Ultimate diesel, zit ECHT verschil in.
Vraag me niet om technische uitleg, maar binnen het Alfa forum is er iemand die wekelijks 5 liter brandstof bij elk tankstation moet halen en analyseren voor zijn werk. Dat gaat in de spectrometer , dus tja, er blijven altijd meningen en dus verschillen zijn, vooralsnog vertrouw ik op mensen met expertise welke ik inmiddels ook al 4 jaar ken.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Bozobin † »

Wat ik al eerder heb gezegd: Oliekoeler afdekken !
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Sanscorp »

Moet je wel weten wat de olie temp. is.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door AVC »

Ik heb sinds een maandje een temperatuursensor op de olievuldop. Het is een goedkoop model, dat geen peilstok heeft en dus niet de olie maar de oliedampen meet. De temperatuur blijft stabiel rond 65 graden op de vuldop gekeken, ik vermoed dat de olie dan 80 graden warm is. Ik heb mijn oliekoeler volledig afgedekt met aluminiumfolie. De olie warmt sneller op en oververhit niet hoor. Echt een aanrader!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Sanscorp »

65 is niks, dan komt mijn teller in de auto net los.
80 is ook niet voldoende.

100 graden is een goede bedrijfstemp.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Bozobin † »

Sanscorp schreef:Moet je wel weten wat de olie temp. is.
Waarom ? De olie wordt warmer dus is de sludge eerder weg.

Overigens heb IK me er nog nooit wat van aangetrokken, gewoon lekker doorrijden en het gaat vanzelf weer een keertje weg.
Volgens mij zit die sludge ook alleen maar op plaatsen waar toch niks te smeren valt.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Het blijft toch vreemd, de oude type's hebben er geen last van en de nieuwe wel.
Het zal wel met de veranderde koeling te maken hebben.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Bozobin † »

Nee hoor, mijn K4 had het ook wel eens.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Ok, dat wist ik niet, krijg het idee dat het alleen maar bij het nieuwe type voor komt.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Eikie »

Op mijn L2 nog nooit gezien. Misschien zit er wel helemaal geen olie in
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Sanscorp »

Als je zomaar wat af gaat plakken zonder dat je weet wat de gevolgen zijn lijkt me reden genoeg om de olie temperatuur te weten ;) de teller op je dash is voor je kvs.

Dus een fatsoenlijk temperatuurmeter, met sensor bij je filter of in je carter is ideaal
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Bozobin † »

Als die blokken zo gevoelig voor temperatuur zouden zijn zou er niet 1tje de 20.000km halen.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Sanscorp »

Dat zei ik niet ;)
Maar goede olie en goede temperatuur is uiteindelijk wel langere levensduur en minder slijtage.
Dan haal je misschien de 3 ton wel juist omdat het zulke robuuste blokken zijn ;)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Bozobin † »

:duim:
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie