oliepeil-glaasje ziet wit

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Lambik

oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

hallo,

ik denk dat ik niet veel geluk heb met motoren,heb nu sinds een maand een nwe DL 650 L2 en er staat nu 2300km op,
heb hem netjes ingereden 1600km lang en ben nu nog steeds niet boven de 7500 toeren geweest.
ik laat elke keer als ik ga rijden de motor een minuut of 3 "warmdraaien" en geef pas wat meer gas als de motor warm is.
dan branden er 3 streepjes van de temperatuurmeter op de teller.
zette hem vanavond binnen en mn oog viel op het oliepeil-glaasje dat tot mijn grote schrik "wit"ziet waar ik voorheen altijd heldere olie zag.
durf er uiteraard niet meer mee te rijden en zal contact op nemen met de dealer.
ik neem aan dat dit niet zomaar kan??? het zal toch wel garantie wezen???
wie weet raad? ik heb in ieder geval weer een paar slapeloze nachten erbij........... :cry:

groet hugo.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Wit kan vocht betekenen!!!!
Dus dat is niet OK.
Ben benieuwd wat de dealer heeft te zeggen.
Succes.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

ja dank je John, hier was ik al bang voor.......... :(
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Hoi Hugo,

De olie en waterkoeling bij het nieuwe type is gecombineerd, dus als dat intern lek is geraakt ben je de klos.
Maarja, gelukkig heb je garantie.
Ben benieuwd naar de oorzaak etc.

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Ik kan bijna niet geloven dat het iets ernstigs is. Er kunnen diverse oorzaken voor zijn, ernstige en onschuldige. Maar het blok van de V-Strom, SV enz. zijn beproefde Titanen en doen het mechanisch eigenlijk altijd wel. Ik denk dat je straks weer rustig en tevreden van je dealer komt en een vreugderondje extra gaat rijden. Geen slapeloze nachten hebben, zeker niet als er nog garantie op zit. Mocht er echt iets niet goed zijn dan moet je uiteraard de dealer de kans geven het te herstellen, maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen.

Het is trouwens alleen maar waterkoeling. De oliekoeling is niet meer apart. Hetzelfde als bij een auto, gewoon blok met koelvloeistofkanalen waar de koelvloeistof door gaat. En die is normaal gesproken goed geïsoleerd van je carter. Een lek kan maar is zeer onwaarschijnlijk. De oliekoeler heeft een apart circuit dat de olie ook nog eens door een oliekoeler leidt. Maar dat is eigenlijk overbodig bij deze motor. Mijn olietemperatuur komt met die oliekoeler eigenlijk nooit boven de 75 graden uit en staat meestal nog lager. (Heb er een thermometer in gemonteerd zitten)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

hoi John,

dan neem ik maar aan dat t geen geweldige constructie is en hoop ik op garantie...
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

Hoi Rob,

nou ik vertrouw t niet helemaal,kon me ook al niet voorstellen dat ik nu al pech heb,maar daar ziet t wel naar uit.
ook de vuldop is wit uitgeslagen,t ziet eruit als witte drap, net zoals je kunt hebben met een auto met lekke koppakking.............

groet hugo.
Gebruikersavatar
Oxi
DL650 berijder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13-08-2012, 21:11
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2011)
Woonplaats: Woudrichem

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Oxi »

Vocht komt ook in olie bij korte stukjes en daar gaat je olie van schuimen. Dat lost zich vanzelf op bij een langere rit waarbij de olie een poos op bedrijfstemperatuur warm gestookt blijft worden, want daarmee verdampt het vocht weer uit de olie. Er hoeft dus absoluut niets mis te zijn met je koppakking.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Iron Horse schreef:Ik kan bijna niet geloven dat het iets ernstigs is.

Het is trouwens alleen maar waterkoeling. De oliekoeling is niet meer apart.
Maar....

Kijk maar eens direct achter het oliefilter, daar zit een warmtewisselaar aangesloten op de koelvloeistof en mocht dat inwendig lek raken dan ben je de klos.
Het blijft techniek en kan dus defect raken.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Lambik schreef:Hoi Rob,

ook de vuldop is wit uitgeslagen,t ziet eruit als witte drap,
Een witte olievuldop bij een motorfiets heb ik nog nooit gehad.

Dat lijkt niet goed, is je koelvloeistofpijl ook gedaald?? en het oliepijl gestegen??
Laatst gewijzigd door John007 op do 11-10-2012, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Sludge komt veel voor in motoren die niet vaak goed op bedrijfstemperatuur komen. Wordt o.a. veroorzaakt door vocht, zoals hiervoor al genoemd. Ik denk echt niet dat jij nu het eerste blok hebt dat binnen zo'n korte tijd een koelvloeistoflek heeft dat in je carter druppelt. Dan zou je koelvloeistofniveau ook (drastisch) gedaald moeten zijn. Kijk dat maar eens na. Is dat niet veranderd, is er waarschijnlijk niks aan de hand.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

het lijkt erop dat het koelvloeistofpeil iets gedaald is, en wat betreft t oliepeil; dit kan ik niet meer zien dus tja..............
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Het is een 2012 motor. Er kan natuurlijk altijd iets fout gaan of van de fabriek uit niet goed zijn geweest. Maar ik geloof niet dat dit dramatisch is, en is het wel zo dan zit er gewoon nog een vette garantie op. Dus geen reden voor slapeloze nachten. Alleen jammer dat je hem even bij de dealer moet stallen. Komt echt allemaal weer goed.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Ook een koelvloeistofniveau daalt tijdens het gebruik licht, dus dat hoeft ook niet direct alarmerend te zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

ik rij elke dag vlissingen -> Goes vise versa,dat is ongeveer 28 km snelweg,dan zou die toch warm moeten wezen??
als ik de snelweg opga branden de 3 streepjes van mn temperatuurmeter dus neem ik aan dat het blok warm is....

groet hugo,
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Lijkt me ook voldoende, maar ga voor je eigen gemoedsrust maar zo snel mogelijk naar de dealer en luister wat die te zeggen heeft. Kun jij weer rustig slapen hoop ik. :D
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

hoi Rob,

bedankt voor je bemoedigende woorden :duim: , ga nu ook zeker slapen en hoop dat t goed afloopt maar eerst een weekje op vakantie naar scherpenzeel,
dus t duurt nog even voor ik wat meer weet.

groet hugo
Gebruikersavatar
Oxi
DL650 berijder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13-08-2012, 21:11
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2011)
Woonplaats: Woudrichem

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Oxi »

28km snelweg lijkt mij meer dan voldoende voor een goede bedrijfstemperatuur. Mocht het dat toch niet zijn, dan kan je met deze temperaturen makkelijk de oliekoeler afplakken zodat de motor alleen nog de koeling via de koelvloeistofradiator krijgt. Bijkomend voordeel; hij komt sneller op bedrijfstemperatuur.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Alleen betreft het hier een L2 en die heeft geen oliekoeler (meer), zoals al eerder vermeld werd .... :o)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Oxi
DL650 berijder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13-08-2012, 21:11
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2011)
Woonplaats: Woudrichem

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Oxi »

Ohja.. :+
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Wullebolle »

hmzzz

Witte prut in de olie, aca mayonaise, is water.
Zoals al een paar keer vermeld is het haast ondenkbaar dat je blok naar de knoppen is. Je zou de eerste zijn.. :mrgreen:

Mayonaise krijg je als de olie nooit op temperatuur komt vanwege te korte ritten. Jou 28 km lijkt me net lang genoeg om geen mayonaise te hebben.

Lijkt me een zaak van domme toeval. Te voorzichtig met het gashendel, waardoor het blok net niet op temp komt.

Remedie is bij weinig mayonaise: een lange rit maken (>100km). Bij veel mayonaise: olie wisselen en filter, en dan een lange rit maken.

In jou geval, tis een nieuwe motor, toch maar eerst naar de dealer ifv de garantie, je weet maar nooit dat je toch de eerste zou zijn met een waterlek. Msch is er oude "vochtige" olie gebruikt bij de olliewissel op 1000km??? (al geloof ik dat zelf niet).

Het koelwaterniveau in het vatje is geen indicatie van een mogelijk lek. De ene keer bij de andere keer kan het niveau een centimeterke schelen. Pas als het vatje leeg raakt mag je in paniek schieten.

Succes bij de dealer
Spooky Action At A Distance !
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Martien_1000 »

Ik heb ook een L2 en ook bij mij is het peilglaasje wel eens een beetje wit uitgeslagen. Ik maak me daar niet druk om.
Het lijkt een beetje op condens wat tussen 2 ruiten zit.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Dyrck »

Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande sprekers die melden dat er waarschijnlijk niets aan de hand is.
Die mayonaise zie je veel in dit jaargetijde en in de winter en is niets om je druk over te maken.
Het afplakken van de koelers is zeker een goede manier om je motor snel op temperatuur te krijgen.
Wees niet bang dat ie dan te heet wordt, je hebt niet voor niets een temp.meter. en in 28 km. zal ie niet snel te heet worden.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door PDvD »

Heb ooit op mijn Diversion 600 ook zo'n mayonaise probleem gehad. Ik reed 'm nooit warm, reed er slechts 10 km mee, maar halverwege zat ik er al wel mee op de 180! Binnen de kortste keren had ik een en al witte smurrie. Nu weet ikw el beter hoe ik voor mijn motor moet zorgen.
Het is een L2, nieuw dus, dus gewoon garantie!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Soesko »

Zou me er niet te druk om maken, dat gebeurt soms en als je de olie een keer flink warm stookt is het weg.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Lambik schreef: 28 km snelweg,dan zou die toch warm moeten wezen??
als ik de snelweg opga branden de 3 streepjes van mn temperatuurmeter dus neem ik aan dat het blok warm is....

groet hugo,
Het lijkt mij dat het voldoende moet wezen om hem warm te draaien, je moet wel weten dat normaal gesproken de koelvloeistof eerder warm is dan je olie.
Maar.... aangezien bij jou beide gecombineerd zijn, zijn ze dus ook gelijktijdig warm of koud.
Dus de temperatuurmeter geeft bij de nieuwe modellen ook de temp. van je olie aan, m.a.w. deze is gelijk.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Fastboy

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Fastboy »

Motor 3 minuten laten warm draaien...

Beter is het om te starten en gelijk te rijden!
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Hunter6 »

idd, een motor onbelast warm laten draaien is niet goed!
De witte smurrie (sludge) komt door condensvorming in het blok. Dit gebeurd normaal bij elke motor en is niet vreemd. Als je langere stukken rijdt verdwijnd het weer vanzelf.
28 km is misschien genoeg om je olie op temperatuur te krijgen, maar het is in koude omstandigheden soms niet genoeg om je motorblok overal goed warm te krijgen.
Probeer eens een langer stuk te rijden om te kijken of het verdwijjnt (min 100km)
Als je te lang rondrijdt met dit verschijnsel kun je ernstige problemen krijgen door corrosie, bijv bij de kleppen.
Laatst gewijzigd door Hunter6 op za 13-10-2012, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Tulipan »

Kleine uitleg waarom niet, (gaat om een automotor, maar het principe is hetzelfde)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/ ... t-vermogen
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

Hallo,

zo weer terug van een weekje vakantie, inmiddels contact gehad met dealer.
Deze zegt dat t niets ernstigs kan wezen,komt omdat t een buitenslaper is en met vochtig weer kun je t hebben dat er wat vocht in de olie komt.
Ze willen er wel naar kijken en als er volgens hun wat teveel vocht in de olie zit zullen ze de olie en filter vervangen.
inmiddels heeft mn motor een hele week binnen gestaan en is er geen spoortje vocht meer te vinden.
Heb tevens dop van koelsysteem gecontroleerd en deze is gewoon brandschoon,dus geen interne lekkage of lekke koppakking naar ik mag aannemen, :D
Ik denk dat ik me te druk heb gemaakt omdat ik t niet eerder heb gezien.
ik dacht dat t een gesloten systeem zou zijn maar je zal wel carterontluchting hebben en neem dan maar aan dat daardoor evt wat vocht in de olie komt.
in ieder geval bedankt voor jullie reacties en tips :duim: :duim: :duim:
je krijgt hier in ieder geval veel hulp......... :mrgreen:
ga morgen maar weer eens een ritje maken :-)} :bye:
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Lambik schreef:Hallo,

inmiddels heeft mn motor een hele week binnen gestaan en is er geen spoortje vocht meer te vinden.
Heb tevens dop van koelsysteem gecontroleerd en deze is gewoon brandschoon
Dop koelsyteem is meestal wel schoon.
Kijk ook eens even goed naar je olievuldop of daar geen witte "sludge" op zit.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

ja op de olie vuldop zat vorige week wat sludge,maar ook deze was schoon.
ga komende week naar de dealer voor de zekerheid maar denk dat t wel zal meevallen,ook
omdat deze al vertelde dat ze nog nooit zoiets met een DL650 hadden meegemaakt.
dus t zal echt wel een degelijk blok zijn.............. :worship:
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Jon »

niet ongerust zijn dit is condens ,en is volkomen onschuldig en normaal zoals al eerder gemeld door hunter6 ,kan zeker geen kwaad en verdwijnt bij langere ritten .had dit ook met mijn cbr 1000F 4 cyl. met de strom 2 cyl.nog niet gezien. maar moet je geen zorgen overmaken.jon
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

ik ga me ook verder niet ongerust maken,nu de strom weer buiten staat en er weer mee gereden is, is het vocht weer terug.
vraag me alleen nog af hoe t vocht in de olie terecht komt, of zou dit wat met de carter-ontluchting te maken hebben?
zit dat er trouwens wel op? :?:
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Lambik schreef:ik ga me ook verder niet ongerust maken,nu de strom weer buiten staat en er weer mee gereden is, is het vocht weer terug.
Wat zegt je dealer ervan?
Nu het vocht weer terug komt zou ik dat toch goed in de gaten houden.

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Lambik

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Lambik »

door de telefoon zei de dealer dat het met warm worden/afkoelen van het aluminium blok te maken heeft en
de weersomstandigheden (koud en vochtig).
dus dan kun je condens in de olie hebben.
hij had een heel verhaal over het hoe en waarom en het had te maken met het aluminium van het blok (wat poreus ofzo???),
maar dat zal ik morgen nog eens vragen want dan rij ik er ff langs.
vorige week stond de strom binnen en toen was het weg,nu vandaag weer terug gekomen na rit naar mn werk.
en nu staat hij dan ook weer dag en nacht buiten omdat ik binnen geen ruimte heb.
het is dus een buitenslaper (zonde maar niets aan te doen,er zijn er meer denk ik dan maar).
verder zei mijn dealer nog dat tie het nog niet eerder had meegemaakt dat zo'n blok kapot gaat................. :?
Kimi40

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Kimi40 »

Net gemerkt dat mijn motor het ook heeft. Ik zal me, afgaande van jullie bevindingen, dan maar niet teveel zorgen maken zeker.
Het is wel een raar zicht. Net of er wit vet in zit :shock:
Ik heb een binnenslaper, maar hij staat op het werk wel de hele dag in de vrieskast.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Jon »

geen zorgen over maken ,neem aan dat het geen grote afstand is naar het werk als de motor is goed warm draait verdwijnt dit vanzelf .
jon
Kimi40

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Kimi40 »

Het is maar 23 km, en dat is duidelijk niet genoeg om hem warm te krijgen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Hoort er gewoon bij, niet druk om maken. Zodra de temperatuur weer stijgt even een lange(re) rit maken en weg is de sludge.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

En toch blijf ik het vreemd vinden.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Hoezo?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door John007 »

Ik heb het niet zo op die witte sludge en ik krijg zo het idee dat het alleen voorkomt bij het nieuwe model vandaar mijn reactie.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Iron Horse »

Komt bij allerhande motoren voor, heeft niks te maken met een nieuw type. Zijn gewoon de omstandigheden die het veroorzaken. En al ziet het er "onsmakelijk" uit, het kan niet zoveel kwaad en verdwijnt (meestal) bij warmer weer en langere tochten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Jon »

Kimi40 schreef:Het is maar 23 km, en dat is duidelijk niet genoeg om hem warm te krijgen.


Afbeelding

en zeker niet in putje winter met vries temperaturen ,komt bij alle merken voor alleen hebben ze niet allemaal een kijkglas en daarmee valt het minder op ,je schroeft niet elke dag je pijlstok los.
grt,jon
Gebruikersavatar
TS Racing
DL650 berijder
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 14-11-2012, 22:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 (2012) (Black Rhino)
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door TS Racing »

Ik heb ook een l 2 en heb die witte drap niet.Het glaasje is gewoon helder en zie de olie gewoon.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door PDvD »

Even warm draaien en snel verversen die olie.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
V-for-Herman
Berichten: 293
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door V-for-Herman »

Kan mij voorstellen dat als je hier de winterperiode mee rijd dat de smering voor alle lagers niet echt goed zal zijn.
Oke, in de lente cq zomer zal het wel weggaan maar intussen rij je er een geruime tijd mee als je geen fantsoenlijke afstanden rijd.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Dyrck »

PDvD schreef:Even warm draaien en snel verversen die olie.
Onzin, dat is nergens voor nodig.
Jongens, jongens, wat kunnen mensen zich toch druk maken over een simpel verschijnsel dat bij iedere motor gebeurt in de winter.
Het is (zoals hierboven al meerdere keren is gemeld) niets om je druk over te maken.
Het is normale condens die binnen in het blok ontstaat en neerslaat tegen de koude buitenwand.
Bij normaal gebruik kan een motorblok hier prima tegen, de motorolie vervangen is nergens voor nodig,
(tenzij je waarde mijn aandelen in Shell wilt opkrikken, dan graag).
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: oliepeil-glaasje ziet wit

Bericht door Joskestiller »

Het zal waarschijnlijk wel niet veel kwaad kunnen maar als ik dit topic lees stel ik me toch steeds de vraag hoe het water in de olie terecht is gekomen.
Technisch ben ik niet erg onderlegd maar dit is toch een gesloten circuit? Als de reden condens is moet er toch ergens vochtige lucht in het circuit komen.
Ik heb zulke smurrie nooit bij een motorfiets kunnen vaststellen.
Honi soit qui mal y pense!!
Plaats reactie