oliepeil-glaasje ziet wit
oliepeil-glaasje ziet wit
hallo,
ik denk dat ik niet veel geluk heb met motoren,heb nu sinds een maand een nwe DL 650 L2 en er staat nu 2300km op,
heb hem netjes ingereden 1600km lang en ben nu nog steeds niet boven de 7500 toeren geweest.
ik laat elke keer als ik ga rijden de motor een minuut of 3 "warmdraaien" en geef pas wat meer gas als de motor warm is.
dan branden er 3 streepjes van de temperatuurmeter op de teller.
zette hem vanavond binnen en mn oog viel op het oliepeil-glaasje dat tot mijn grote schrik "wit"ziet waar ik voorheen altijd heldere olie zag.
durf er uiteraard niet meer mee te rijden en zal contact op nemen met de dealer.
ik neem aan dat dit niet zomaar kan??? het zal toch wel garantie wezen???
wie weet raad? ik heb in ieder geval weer een paar slapeloze nachten erbij...........
groet hugo.
ik denk dat ik niet veel geluk heb met motoren,heb nu sinds een maand een nwe DL 650 L2 en er staat nu 2300km op,
heb hem netjes ingereden 1600km lang en ben nu nog steeds niet boven de 7500 toeren geweest.
ik laat elke keer als ik ga rijden de motor een minuut of 3 "warmdraaien" en geef pas wat meer gas als de motor warm is.
dan branden er 3 streepjes van de temperatuurmeter op de teller.
zette hem vanavond binnen en mn oog viel op het oliepeil-glaasje dat tot mijn grote schrik "wit"ziet waar ik voorheen altijd heldere olie zag.
durf er uiteraard niet meer mee te rijden en zal contact op nemen met de dealer.
ik neem aan dat dit niet zomaar kan??? het zal toch wel garantie wezen???
wie weet raad? ik heb in ieder geval weer een paar slapeloze nachten erbij...........
groet hugo.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Wit kan vocht betekenen!!!!
Dus dat is niet OK.
Ben benieuwd wat de dealer heeft te zeggen.
Succes.
Dus dat is niet OK.
Ben benieuwd wat de dealer heeft te zeggen.
Succes.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Hoi Hugo,
De olie en waterkoeling bij het nieuwe type is gecombineerd, dus als dat intern lek is geraakt ben je de klos.
Maarja, gelukkig heb je garantie.
Ben benieuwd naar de oorzaak etc.
Gr. John
De olie en waterkoeling bij het nieuwe type is gecombineerd, dus als dat intern lek is geraakt ben je de klos.
Maarja, gelukkig heb je garantie.
Ben benieuwd naar de oorzaak etc.
Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7550
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Ik kan bijna niet geloven dat het iets ernstigs is. Er kunnen diverse oorzaken voor zijn, ernstige en onschuldige. Maar het blok van de V-Strom, SV enz. zijn beproefde Titanen en doen het mechanisch eigenlijk altijd wel. Ik denk dat je straks weer rustig en tevreden van je dealer komt en een vreugderondje extra gaat rijden. Geen slapeloze nachten hebben, zeker niet als er nog garantie op zit. Mocht er echt iets niet goed zijn dan moet je uiteraard de dealer de kans geven het te herstellen, maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Het is trouwens alleen maar waterkoeling. De oliekoeling is niet meer apart. Hetzelfde als bij een auto, gewoon blok met koelvloeistofkanalen waar de koelvloeistof door gaat. En die is normaal gesproken goed geïsoleerd van je carter. Een lek kan maar is zeer onwaarschijnlijk. De oliekoeler heeft een apart circuit dat de olie ook nog eens door een oliekoeler leidt. Maar dat is eigenlijk overbodig bij deze motor. Mijn olietemperatuur komt met die oliekoeler eigenlijk nooit boven de 75 graden uit en staat meestal nog lager. (Heb er een thermometer in gemonteerd zitten)
Het is trouwens alleen maar waterkoeling. De oliekoeling is niet meer apart. Hetzelfde als bij een auto, gewoon blok met koelvloeistofkanalen waar de koelvloeistof door gaat. En die is normaal gesproken goed geïsoleerd van je carter. Een lek kan maar is zeer onwaarschijnlijk. De oliekoeler heeft een apart circuit dat de olie ook nog eens door een oliekoeler leidt. Maar dat is eigenlijk overbodig bij deze motor. Mijn olietemperatuur komt met die oliekoeler eigenlijk nooit boven de 75 graden uit en staat meestal nog lager. (Heb er een thermometer in gemonteerd zitten)
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
hoi John,
dan neem ik maar aan dat t geen geweldige constructie is en hoop ik op garantie...
dan neem ik maar aan dat t geen geweldige constructie is en hoop ik op garantie...
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Hoi Rob,
nou ik vertrouw t niet helemaal,kon me ook al niet voorstellen dat ik nu al pech heb,maar daar ziet t wel naar uit.
ook de vuldop is wit uitgeslagen,t ziet eruit als witte drap, net zoals je kunt hebben met een auto met lekke koppakking.............
groet hugo.
nou ik vertrouw t niet helemaal,kon me ook al niet voorstellen dat ik nu al pech heb,maar daar ziet t wel naar uit.
ook de vuldop is wit uitgeslagen,t ziet eruit als witte drap, net zoals je kunt hebben met een auto met lekke koppakking.............
groet hugo.
- Oxi
- DL650 berijder
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 13-08-2012, 21:11
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2011)
- Woonplaats: Woudrichem
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Vocht komt ook in olie bij korte stukjes en daar gaat je olie van schuimen. Dat lost zich vanzelf op bij een langere rit waarbij de olie een poos op bedrijfstemperatuur warm gestookt blijft worden, want daarmee verdampt het vocht weer uit de olie. Er hoeft dus absoluut niets mis te zijn met je koppakking.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Maar....Iron Horse schreef:Ik kan bijna niet geloven dat het iets ernstigs is.
Het is trouwens alleen maar waterkoeling. De oliekoeling is niet meer apart.
Kijk maar eens direct achter het oliefilter, daar zit een warmtewisselaar aangesloten op de koelvloeistof en mocht dat inwendig lek raken dan ben je de klos.
Het blijft techniek en kan dus defect raken.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Een witte olievuldop bij een motorfiets heb ik nog nooit gehad.Lambik schreef:Hoi Rob,
ook de vuldop is wit uitgeslagen,t ziet eruit als witte drap,
Dat lijkt niet goed, is je koelvloeistofpijl ook gedaald?? en het oliepijl gestegen??
Laatst gewijzigd door John007 op do 11-10-2012, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7550
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Sludge komt veel voor in motoren die niet vaak goed op bedrijfstemperatuur komen. Wordt o.a. veroorzaakt door vocht, zoals hiervoor al genoemd. Ik denk echt niet dat jij nu het eerste blok hebt dat binnen zo'n korte tijd een koelvloeistoflek heeft dat in je carter druppelt. Dan zou je koelvloeistofniveau ook (drastisch) gedaald moeten zijn. Kijk dat maar eens na. Is dat niet veranderd, is er waarschijnlijk niks aan de hand.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
het lijkt erop dat het koelvloeistofpeil iets gedaald is, en wat betreft t oliepeil; dit kan ik niet meer zien dus tja..............
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7550
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Het is een 2012 motor. Er kan natuurlijk altijd iets fout gaan of van de fabriek uit niet goed zijn geweest. Maar ik geloof niet dat dit dramatisch is, en is het wel zo dan zit er gewoon nog een vette garantie op. Dus geen reden voor slapeloze nachten. Alleen jammer dat je hem even bij de dealer moet stallen. Komt echt allemaal weer goed.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7550
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Ook een koelvloeistofniveau daalt tijdens het gebruik licht, dus dat hoeft ook niet direct alarmerend te zijn.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
ik rij elke dag vlissingen -> Goes vise versa,dat is ongeveer 28 km snelweg,dan zou die toch warm moeten wezen??
als ik de snelweg opga branden de 3 streepjes van mn temperatuurmeter dus neem ik aan dat het blok warm is....
groet hugo,
als ik de snelweg opga branden de 3 streepjes van mn temperatuurmeter dus neem ik aan dat het blok warm is....
groet hugo,
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7550
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Lijkt me ook voldoende, maar ga voor je eigen gemoedsrust maar zo snel mogelijk naar de dealer en luister wat die te zeggen heeft. Kun jij weer rustig slapen hoop ik.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
hoi Rob,
bedankt voor je bemoedigende woorden , ga nu ook zeker slapen en hoop dat t goed afloopt maar eerst een weekje op vakantie naar scherpenzeel,
dus t duurt nog even voor ik wat meer weet.
groet hugo
bedankt voor je bemoedigende woorden , ga nu ook zeker slapen en hoop dat t goed afloopt maar eerst een weekje op vakantie naar scherpenzeel,
dus t duurt nog even voor ik wat meer weet.
groet hugo
- Oxi
- DL650 berijder
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 13-08-2012, 21:11
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2011)
- Woonplaats: Woudrichem
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
28km snelweg lijkt mij meer dan voldoende voor een goede bedrijfstemperatuur. Mocht het dat toch niet zijn, dan kan je met deze temperaturen makkelijk de oliekoeler afplakken zodat de motor alleen nog de koeling via de koelvloeistofradiator krijgt. Bijkomend voordeel; hij komt sneller op bedrijfstemperatuur.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7550
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Alleen betreft het hier een L2 en die heeft geen oliekoeler (meer), zoals al eerder vermeld werd ....
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Oxi
- DL650 berijder
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 13-08-2012, 21:11
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2011)
- Woonplaats: Woudrichem
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Ohja.. :+
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
hmzzz
Witte prut in de olie, aca mayonaise, is water.
Zoals al een paar keer vermeld is het haast ondenkbaar dat je blok naar de knoppen is. Je zou de eerste zijn..
Mayonaise krijg je als de olie nooit op temperatuur komt vanwege te korte ritten. Jou 28 km lijkt me net lang genoeg om geen mayonaise te hebben.
Lijkt me een zaak van domme toeval. Te voorzichtig met het gashendel, waardoor het blok net niet op temp komt.
Remedie is bij weinig mayonaise: een lange rit maken (>100km). Bij veel mayonaise: olie wisselen en filter, en dan een lange rit maken.
In jou geval, tis een nieuwe motor, toch maar eerst naar de dealer ifv de garantie, je weet maar nooit dat je toch de eerste zou zijn met een waterlek. Msch is er oude "vochtige" olie gebruikt bij de olliewissel op 1000km??? (al geloof ik dat zelf niet).
Het koelwaterniveau in het vatje is geen indicatie van een mogelijk lek. De ene keer bij de andere keer kan het niveau een centimeterke schelen. Pas als het vatje leeg raakt mag je in paniek schieten.
Succes bij de dealer
Witte prut in de olie, aca mayonaise, is water.
Zoals al een paar keer vermeld is het haast ondenkbaar dat je blok naar de knoppen is. Je zou de eerste zijn..
Mayonaise krijg je als de olie nooit op temperatuur komt vanwege te korte ritten. Jou 28 km lijkt me net lang genoeg om geen mayonaise te hebben.
Lijkt me een zaak van domme toeval. Te voorzichtig met het gashendel, waardoor het blok net niet op temp komt.
Remedie is bij weinig mayonaise: een lange rit maken (>100km). Bij veel mayonaise: olie wisselen en filter, en dan een lange rit maken.
In jou geval, tis een nieuwe motor, toch maar eerst naar de dealer ifv de garantie, je weet maar nooit dat je toch de eerste zou zijn met een waterlek. Msch is er oude "vochtige" olie gebruikt bij de olliewissel op 1000km??? (al geloof ik dat zelf niet).
Het koelwaterniveau in het vatje is geen indicatie van een mogelijk lek. De ene keer bij de andere keer kan het niveau een centimeterke schelen. Pas als het vatje leeg raakt mag je in paniek schieten.
Succes bij de dealer
Spooky Action At A Distance !
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Ik heb ook een L2 en ook bij mij is het peilglaasje wel eens een beetje wit uitgeslagen. Ik maak me daar niet druk om.
Het lijkt een beetje op condens wat tussen 2 ruiten zit.
Het lijkt een beetje op condens wat tussen 2 ruiten zit.
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaande sprekers die melden dat er waarschijnlijk niets aan de hand is.
Die mayonaise zie je veel in dit jaargetijde en in de winter en is niets om je druk over te maken.
Het afplakken van de koelers is zeker een goede manier om je motor snel op temperatuur te krijgen.
Wees niet bang dat ie dan te heet wordt, je hebt niet voor niets een temp.meter. en in 28 km. zal ie niet snel te heet worden.
Die mayonaise zie je veel in dit jaargetijde en in de winter en is niets om je druk over te maken.
Het afplakken van de koelers is zeker een goede manier om je motor snel op temperatuur te krijgen.
Wees niet bang dat ie dan te heet wordt, je hebt niet voor niets een temp.meter. en in 28 km. zal ie niet snel te heet worden.
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Heb ooit op mijn Diversion 600 ook zo'n mayonaise probleem gehad. Ik reed 'm nooit warm, reed er slechts 10 km mee, maar halverwege zat ik er al wel mee op de 180! Binnen de kortste keren had ik een en al witte smurrie. Nu weet ikw el beter hoe ik voor mijn motor moet zorgen.
Het is een L2, nieuw dus, dus gewoon garantie!
Het is een L2, nieuw dus, dus gewoon garantie!
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Zou me er niet te druk om maken, dat gebeurt soms en als je de olie een keer flink warm stookt is het weg.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Het lijkt mij dat het voldoende moet wezen om hem warm te draaien, je moet wel weten dat normaal gesproken de koelvloeistof eerder warm is dan je olie.Lambik schreef: 28 km snelweg,dan zou die toch warm moeten wezen??
als ik de snelweg opga branden de 3 streepjes van mn temperatuurmeter dus neem ik aan dat het blok warm is....
groet hugo,
Maar.... aangezien bij jou beide gecombineerd zijn, zijn ze dus ook gelijktijdig warm of koud.
Dus de temperatuurmeter geeft bij de nieuwe modellen ook de temp. van je olie aan, m.a.w. deze is gelijk.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Motor 3 minuten laten warm draaien...
Beter is het om te starten en gelijk te rijden!
Beter is het om te starten en gelijk te rijden!
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
idd, een motor onbelast warm laten draaien is niet goed!
De witte smurrie (sludge) komt door condensvorming in het blok. Dit gebeurd normaal bij elke motor en is niet vreemd. Als je langere stukken rijdt verdwijnd het weer vanzelf.
28 km is misschien genoeg om je olie op temperatuur te krijgen, maar het is in koude omstandigheden soms niet genoeg om je motorblok overal goed warm te krijgen.
Probeer eens een langer stuk te rijden om te kijken of het verdwijjnt (min 100km)
Als je te lang rondrijdt met dit verschijnsel kun je ernstige problemen krijgen door corrosie, bijv bij de kleppen.
De witte smurrie (sludge) komt door condensvorming in het blok. Dit gebeurd normaal bij elke motor en is niet vreemd. Als je langere stukken rijdt verdwijnd het weer vanzelf.
28 km is misschien genoeg om je olie op temperatuur te krijgen, maar het is in koude omstandigheden soms niet genoeg om je motorblok overal goed warm te krijgen.
Probeer eens een langer stuk te rijden om te kijken of het verdwijjnt (min 100km)
Als je te lang rondrijdt met dit verschijnsel kun je ernstige problemen krijgen door corrosie, bijv bij de kleppen.
Laatst gewijzigd door Hunter6 op za 13-10-2012, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Kleine uitleg waarom niet, (gaat om een automotor, maar het principe is hetzelfde)
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/ ... t-vermogen
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/ ... t-vermogen
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Hallo,
zo weer terug van een weekje vakantie, inmiddels contact gehad met dealer.
Deze zegt dat t niets ernstigs kan wezen,komt omdat t een buitenslaper is en met vochtig weer kun je t hebben dat er wat vocht in de olie komt.
Ze willen er wel naar kijken en als er volgens hun wat teveel vocht in de olie zit zullen ze de olie en filter vervangen.
inmiddels heeft mn motor een hele week binnen gestaan en is er geen spoortje vocht meer te vinden.
Heb tevens dop van koelsysteem gecontroleerd en deze is gewoon brandschoon,dus geen interne lekkage of lekke koppakking naar ik mag aannemen,
Ik denk dat ik me te druk heb gemaakt omdat ik t niet eerder heb gezien.
ik dacht dat t een gesloten systeem zou zijn maar je zal wel carterontluchting hebben en neem dan maar aan dat daardoor evt wat vocht in de olie komt.
in ieder geval bedankt voor jullie reacties en tips
je krijgt hier in ieder geval veel hulp.........
ga morgen maar weer eens een ritje maken
zo weer terug van een weekje vakantie, inmiddels contact gehad met dealer.
Deze zegt dat t niets ernstigs kan wezen,komt omdat t een buitenslaper is en met vochtig weer kun je t hebben dat er wat vocht in de olie komt.
Ze willen er wel naar kijken en als er volgens hun wat teveel vocht in de olie zit zullen ze de olie en filter vervangen.
inmiddels heeft mn motor een hele week binnen gestaan en is er geen spoortje vocht meer te vinden.
Heb tevens dop van koelsysteem gecontroleerd en deze is gewoon brandschoon,dus geen interne lekkage of lekke koppakking naar ik mag aannemen,
Ik denk dat ik me te druk heb gemaakt omdat ik t niet eerder heb gezien.
ik dacht dat t een gesloten systeem zou zijn maar je zal wel carterontluchting hebben en neem dan maar aan dat daardoor evt wat vocht in de olie komt.
in ieder geval bedankt voor jullie reacties en tips
je krijgt hier in ieder geval veel hulp.........
ga morgen maar weer eens een ritje maken
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Dop koelsyteem is meestal wel schoon.Lambik schreef:Hallo,
inmiddels heeft mn motor een hele week binnen gestaan en is er geen spoortje vocht meer te vinden.
Heb tevens dop van koelsysteem gecontroleerd en deze is gewoon brandschoon
Kijk ook eens even goed naar je olievuldop of daar geen witte "sludge" op zit.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
ja op de olie vuldop zat vorige week wat sludge,maar ook deze was schoon.
ga komende week naar de dealer voor de zekerheid maar denk dat t wel zal meevallen,ook
omdat deze al vertelde dat ze nog nooit zoiets met een DL650 hadden meegemaakt.
dus t zal echt wel een degelijk blok zijn..............
ga komende week naar de dealer voor de zekerheid maar denk dat t wel zal meevallen,ook
omdat deze al vertelde dat ze nog nooit zoiets met een DL650 hadden meegemaakt.
dus t zal echt wel een degelijk blok zijn..............
- Jon
- Berichten: 426
- Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
- Woonplaats: kessel (Belgie)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
niet ongerust zijn dit is condens ,en is volkomen onschuldig en normaal zoals al eerder gemeld door hunter6 ,kan zeker geen kwaad en verdwijnt bij langere ritten .had dit ook met mijn cbr 1000F 4 cyl. met de strom 2 cyl.nog niet gezien. maar moet je geen zorgen overmaken.jon
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
ik ga me ook verder niet ongerust maken,nu de strom weer buiten staat en er weer mee gereden is, is het vocht weer terug.
vraag me alleen nog af hoe t vocht in de olie terecht komt, of zou dit wat met de carter-ontluchting te maken hebben?
zit dat er trouwens wel op?
vraag me alleen nog af hoe t vocht in de olie terecht komt, of zou dit wat met de carter-ontluchting te maken hebben?
zit dat er trouwens wel op?
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Wat zegt je dealer ervan?Lambik schreef:ik ga me ook verder niet ongerust maken,nu de strom weer buiten staat en er weer mee gereden is, is het vocht weer terug.
Nu het vocht weer terug komt zou ik dat toch goed in de gaten houden.
Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
door de telefoon zei de dealer dat het met warm worden/afkoelen van het aluminium blok te maken heeft en
de weersomstandigheden (koud en vochtig).
dus dan kun je condens in de olie hebben.
hij had een heel verhaal over het hoe en waarom en het had te maken met het aluminium van het blok (wat poreus ofzo???),
maar dat zal ik morgen nog eens vragen want dan rij ik er ff langs.
vorige week stond de strom binnen en toen was het weg,nu vandaag weer terug gekomen na rit naar mn werk.
en nu staat hij dan ook weer dag en nacht buiten omdat ik binnen geen ruimte heb.
het is dus een buitenslaper (zonde maar niets aan te doen,er zijn er meer denk ik dan maar).
verder zei mijn dealer nog dat tie het nog niet eerder had meegemaakt dat zo'n blok kapot gaat.................
de weersomstandigheden (koud en vochtig).
dus dan kun je condens in de olie hebben.
hij had een heel verhaal over het hoe en waarom en het had te maken met het aluminium van het blok (wat poreus ofzo???),
maar dat zal ik morgen nog eens vragen want dan rij ik er ff langs.
vorige week stond de strom binnen en toen was het weg,nu vandaag weer terug gekomen na rit naar mn werk.
en nu staat hij dan ook weer dag en nacht buiten omdat ik binnen geen ruimte heb.
het is dus een buitenslaper (zonde maar niets aan te doen,er zijn er meer denk ik dan maar).
verder zei mijn dealer nog dat tie het nog niet eerder had meegemaakt dat zo'n blok kapot gaat.................
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Net gemerkt dat mijn motor het ook heeft. Ik zal me, afgaande van jullie bevindingen, dan maar niet teveel zorgen maken zeker.
Het is wel een raar zicht. Net of er wit vet in zit
Ik heb een binnenslaper, maar hij staat op het werk wel de hele dag in de vrieskast.
Het is wel een raar zicht. Net of er wit vet in zit
Ik heb een binnenslaper, maar hij staat op het werk wel de hele dag in de vrieskast.
- Jon
- Berichten: 426
- Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
- Woonplaats: kessel (Belgie)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
geen zorgen over maken ,neem aan dat het geen grote afstand is naar het werk als de motor is goed warm draait verdwijnt dit vanzelf .
jon
jon
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Het is maar 23 km, en dat is duidelijk niet genoeg om hem warm te krijgen.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7550
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Hoort er gewoon bij, niet druk om maken. Zodra de temperatuur weer stijgt even een lange(re) rit maken en weg is de sludge.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
En toch blijf ik het vreemd vinden.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7550
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Hoezo?
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Ik heb het niet zo op die witte sludge en ik krijg zo het idee dat het alleen voorkomt bij het nieuwe model vandaar mijn reactie.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7550
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Komt bij allerhande motoren voor, heeft niks te maken met een nieuw type. Zijn gewoon de omstandigheden die het veroorzaken. En al ziet het er "onsmakelijk" uit, het kan niet zoveel kwaad en verdwijnt (meestal) bij warmer weer en langere tochten.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Jon
- Berichten: 426
- Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
- Woonplaats: kessel (Belgie)
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Kimi40 schreef:Het is maar 23 km, en dat is duidelijk niet genoeg om hem warm te krijgen.
en zeker niet in putje winter met vries temperaturen ,komt bij alle merken voor alleen hebben ze niet allemaal een kijkglas en daarmee valt het minder op ,je schroeft niet elke dag je pijlstok los.
grt,jon
- TS Racing
- DL650 berijder
- Berichten: 13
- Lid geworden op: wo 14-11-2012, 22:12
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 (2012) (Black Rhino)
- Woonplaats: 's-Heerenberg
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Ik heb ook een l 2 en heb die witte drap niet.Het glaasje is gewoon helder en zie de olie gewoon.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Even warm draaien en snel verversen die olie.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Kan mij voorstellen dat als je hier de winterperiode mee rijd dat de smering voor alle lagers niet echt goed zal zijn.
Oke, in de lente cq zomer zal het wel weggaan maar intussen rij je er een geruime tijd mee als je geen fantsoenlijke afstanden rijd.
Oke, in de lente cq zomer zal het wel weggaan maar intussen rij je er een geruime tijd mee als je geen fantsoenlijke afstanden rijd.
V-Strom Bj.2010
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Onzin, dat is nergens voor nodig.PDvD schreef:Even warm draaien en snel verversen die olie.
Jongens, jongens, wat kunnen mensen zich toch druk maken over een simpel verschijnsel dat bij iedere motor gebeurt in de winter.
Het is (zoals hierboven al meerdere keren is gemeld) niets om je druk over te maken.
Het is normale condens die binnen in het blok ontstaat en neerslaat tegen de koude buitenwand.
Bij normaal gebruik kan een motorblok hier prima tegen, de motorolie vervangen is nergens voor nodig,
(tenzij je waarde mijn aandelen in Shell wilt opkrikken, dan graag).
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: oliepeil-glaasje ziet wit
Het zal waarschijnlijk wel niet veel kwaad kunnen maar als ik dit topic lees stel ik me toch steeds de vraag hoe het water in de olie terecht is gekomen.
Technisch ben ik niet erg onderlegd maar dit is toch een gesloten circuit? Als de reden condens is moet er toch ergens vochtige lucht in het circuit komen.
Ik heb zulke smurrie nooit bij een motorfiets kunnen vaststellen.
Technisch ben ik niet erg onderlegd maar dit is toch een gesloten circuit? Als de reden condens is moet er toch ergens vochtige lucht in het circuit komen.
Ik heb zulke smurrie nooit bij een motorfiets kunnen vaststellen.
Honi soit qui mal y pense!!