motor "tikt"

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Lambik

motor "tikt"

Bericht door Lambik »

Hallo,

ik ben in het bezit van een nwe DL650 ABS touring van een week oud.
ik vindt het echt een geweldige motor en probeer em zo rustig mogelijk in terijden.
er staat nu 647km op en ik ben nog niet boven de 7000rpm geweest,zowiezo geef ik pas een beetje meer gas als tie goed warm is.
nu ben ik vanmiddag weer een eindje wezen rijden (+/_ 90km) en toen ik thuis kwam en de motor stationair draaide "tikte"die.
het lijkt wel of het de kleppen zijn die ik hoor tikken,als ik wat gas gaf was het weg,dit hoort toch niet??? of is dit normaal,
want ik maak me al zorgen dat er een knikker in mn blok zit, maw mn kleppen zijn al krom. :cry:
wie weet raad,ik zal het iig aangeven als tie zijn 1000km beurt krijgt.

groet Hugo
Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 10-06-2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: motor "tikt"

Bericht door Shifty »

Niet boven de 7000 toeren? Dus er wel tegenaan? Dat vind ik nogal wat voor de eerste kilometers net een nieuwe motor, maargoed.
Tikt hij met de regelmaat van het staionair draaien of zo nu en dan een tikje.

Als de kleppen krom zijn is het wel einde verhaal hoor dus dat zal wel een beetje meevallen.
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: motor "tikt"

Bericht door Stan »

7000 rpm vind ik ook vrij fors bij zo'n maagdelijke motor, dat maak ik zelden met een ingereden exemplaar..maar dat was je vraag niet.

als ie goed warm is, hoort ie niet te tikken als ie stationair loopt. Ik zeg, terug naar de dealer om mogelijk erger te voorkomen.
gr.
Stan
Laatst gewijzigd door Frank op za 15-09-2012, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten direct onder het bericht waar je op reageert is niet nodig!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Lambik

Re: motor "tikt"

Bericht door Lambik »

Shifty schreef:Niet boven de 7000 toeren? Dus er wel tegenaan? Dat vind ik nogal wat voor de eerste kilometers net een nieuwe motor, maargoed.
Tikt hij met de regelmaat van het staionair draaien of zo nu en dan een tikje.

Als de kleppen krom zijn is het wel einde verhaal hoor dus dat zal wel een beetje meevallen.
hij tikt met de regelmaat van het stationair lopen,en het is niet zo dat ik constant 7000tpm heb gedraaid hoor,
de motor draait meestal rond de 4500/5000tpm een enkele keer trek ik hem iets verder open,en ik heb van de dealer
begrepen dat de motor in de fabriek al volledig in toeren en door de versnellingen wordt gejaagd.
nogmaals ik probeer em netjes in te rijden en vandaar dat ik het vreemd vindt dat tie al tikt.
Fastboy

Re: motor "tikt"

Bericht door Fastboy »

Komt volgens mij gewoon door de dunne olie die er nu in zit (inloop olie)
Straks na de 1000km beurt zal het vast niet meer te horen zijn
Lambik

Re: motor "tikt"

Bericht door Lambik »

ik heb inderdaad het idee dat er wel heel dunne olie inzit,maar zal deze week toch even naar de dealer gaan.......
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: motor "tikt"

Bericht door Tulipan »

Zoals Fastboy al schreef, er zit hele dunne inloopolie in het blok voor de eerste 1000 km.
Dan wordt de olie gewisseld en komt er de gebruikelijke olie in.
Over inrijden, daar zijn al discussies over gevoerd :worship:
http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.p ... sel#p61337
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Lambik

Re: motor "tikt"

Bericht door Lambik »

even een update, ben van de week naar de dealer geweest en aan gegeven dat t blok wat "tikt" vandaag heeft tie zn 1000 km beurt gehad
en ze zouden er naar kijken.
alles is keurig afgesteld,olie ververst,filter vervangen enz,en wat betreft t "tikken"moest ik me maar geen zorgen maken.
volgens de monteur(s) viel het nog wel mee en ze vonden het vrij normaal voor een nieuw blok omdat volgens hun de kleppen in het
begin moeten inslijten in de cilinderkop.
dus daar ga ik dan maar van uit,kan me trouwens herinneren dat mn harley's die ik heb gehad in het begin ook wel wat tikten,
het zal allemaal wel meevallen.
ik ga gewoon door met rustig rijden,het tikken zou vanzelf weg moeten gaan maar heeft even de tijd nodig........... 8)
Fastboy

Re: motor "tikt"

Bericht door Fastboy »

oef een strom met een harley vergelijken.....
Lambik

Re: motor "tikt"

Bericht door Lambik »

nou ik vergelijk ze niet met elkaar hoor,want het is niet te vergelijken.... :duim:
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: motor "tikt"

Bericht door Dyrck »

Zij beiden V-twins.






Ik hoorde trouwens vorig weekend dat Harleys sinds ze vol onderdelen van Honda zitten een stuk betrouwbaarder zijn geworden :mrgreen:
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: motor "tikt"

Bericht door Soesko »

Ik heb vandaag even naar die van mij geluisterd en die hoor ik ook wat tikken als hij stationair loopt. De motor heeft een tijd geleden de 24.000km beurt gehad en toen is de klepspeling gecontroleerd. De kleppen stonden goed. Ik weet niet of het tikken van de kleppen komt, of wellicht door iets anders veroorzaakt wordt. Ik maak me er ook niet veel zorgen om, want de motor loopt goed. Overigens lopen Suzuki's altijd mechanisch wat rauw en hoor je dus altijd wat 'geluidjes'. Ik zie dat als charme van het merk en mijn ervaring is dat ze technisch goed in elkaar steken.
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: motor "tikt"

Bericht door Kristof »

De mijne is nu net de 4000km gepasseerd en deze tikt ook bij stationair toerental, maak me niet teveel zorgen, zal het eens binnen 3 weken bij de 6000km beurt laten nakijken :wink:

Kristof.
Lambik

Re: motor "tikt"

Bericht door Lambik »

dan ben ik in ieder geval niet de enige.............. :-)}
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: motor "tikt"

Bericht door TT-Strom »

Zoals de motor thuis tikt, ........ :schater: :-)}
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Leville

Re: motor "tikt"

Bericht door Leville »

Als je blok abnormaal tikt kan je ook eens het oliepeil controleren. Het is niet omdat je onderhoud gehad hebt, dat er geen missing kan gebeurd zijn.
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: motor "tikt"

Bericht door Kristof »

Gisteren mijne strommeke terug gaan halen bij de dealer (6000km beurt) en hem gevraagd over dit getik.
Zijn antwoord was dat dit van de distributieketting kwam en dat dit normaal is, niets van aantrekken zij hij, blokskes zijn qwasi bulletproof :twisted:
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: motor "tikt"

Bericht door Sanscorp »

Tikken de injectoren niet gewoon? 8)
Plaats reactie