Oliedruk lampje

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Bjorn

Oliedruk lampje

Bericht door Bjorn »

Ben nieuw op het forum maar heb wel een vraag:

Ik heb nu ongeveer 1000 km gereden op mijn v strom en het bevalt me erg goed moet ik zeggen! Gisteren viel me op dat ineens het rode oliedruk lampje ging branden. Nu heb ik al even de zoekfunctie gebruikt om te kijken wat dat betekend. Ik ben zulk soort ''high-tech'' sensoren niet gewend en wist tijdens de rit niet zo goed wat ik er mee moest. Ik heb de motor langs de kant gezet en kon niks vinden. Oliepeil was goed, geen lekkage etc. Nadat ik de motor weer startte was het lampje keurig uit. De motor reed merkbaar niet anders.

Ik heb er destijds niet op gelet of ik een FI code kreeg omdat ik het bestaan er nog niet van wist. Ik heb uit wat informatie op het internet begrepen dat een eventuele FI storing alleen uitgelezen kan worden zonder de motor uit te doen en de dealer-mode te betreden (zal wel het stukje techniek zijn dat door een stagiaire ontwikkeld is).

mijn vraag is of dit soort meldingen vaak voorkomen en of ik hier nog iets mee kan of dat het gewoon een onverklaarbare melding was. Ik kan me niet voorstellen dat de oliedruk weg is gevallen. De olie zit er pas 4000 km in aldus de vorige eigenaar.

Zoals ik al zei ik ben niet gewend om uberhaupt maar 1 soort sensor te hebben. Ben er eerlijk gezegd ook niet zo fan van maargoed.

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Oliedruk lampje

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat je naar gevoel toch logisch en goed gehandeld hebt. Als het oliepeil klopt dan mag je aannemen dat het een foute melding is geweest. Komt het vaker voor, dan even langs de dealer of zelf de dealermode uitlezen. Daar kan een Griek je, ik geloof wel 12 minuten, aardig mee onderhouden :schater: , zie elders op het forum onder doktor V-Strom. Is gewoon een stekkertje doorverbinden, maar hij neemt er nogal de tijd voor om dat uit te leggen. Soms gaat ook een sensor kapot en dan is de bewaker ineens zelf de storing, hoe gek wil je het hebben nietwaar? Laat even weten als je de oorzaak hebt achterhaald, altijd interessant en leerzaam.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje

Bericht door Redhead »

Olielampje uit en voldoende olie.

Mogelijk oliedruk-schakelaar defect of slechte verbinding. Dan geen probleem met doorrijden.
Ook mogelijk lampje aan, voldoende olie. Maar oliepomp defect of inwendige lekkage. Betekend dan niet doorrijden uiteraard. (ANWB bellen?)
Bjorn

Re: Oliedruk lampje

Bericht door Bjorn »

Kapot?

Hij ging 1 keer branden en de kilometers daarna heb ik nooit weer een lampje gezien (op het moment dat je hem niet wil zien).

Dit is ook meteen de reden dat ik geen fan ben van dit soort sensoren, eigenlijk heb je er helemaal niks aan. Ja je wordt ongerust terwijl dat misschien helemaal nergens voor nodig is.

Ik kijk het wel aan. Mocht het vaker voorkomen zal ik er werk van maken.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Oliedruk lampje

Bericht door Redhead »

Dan zou ik de stekker invetten met Vaseline
Bjorn

Re: Oliedruk lampje

Bericht door Bjorn »

Was toch bezig met de motor vandaag dus meteen even de sensor getest. Dit was vrij eenvoudig. Eerst het snoertje losschroeven van de sensor.
Afbeelding

Het was allemaal een beetje gecorrodeerd (niet zo gek op die plaats). Alles even schoon gemaakt en vervolgens de motor op contact gezet. Nu moet het lampje niet branden. Hierna even het draadje tegen de aarde van de motor plaatsen en nu zal het lampje moeten oplichten. Dit was ook precies het geval. Hierna alles ingespoten met wat WD40 en weer teruggeplaatst.
Afbeelding

Ik denk dat ik dit kan afsluiten. Ik heb nog nergens berichten gevonden van oliepompen die hebben gefaald (ook niet in de VS). Ik ga het gewoon even aankijken in de toekomst. Misschien is het onverklaarbaar en komt het in de toekomst niet weer voor. Ik kijk het aan en mocht er veranderingen zijn post ik het wel :)
Plaats reactie