nieuwe olie invloed op toerental ?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Claudio.D

nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Claudio.D »

Hallo

Ik heb zojuist nieuwe olie en filter geplaatst. Ook nieuwe iridium
Bougie's, en ik merk dat hij ineens stationair wel 300 toeren langzamer
Is gaan lopen. Ik heb motul 5100 gebruikt. Kan dit de oorzaak zijn ?
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Soesko »

Lijkt me sterk. Ik zou het eerder in de bougies zoeken. De olie die je gebruikt is overigens top spul, ten minste ik ben zelf erg te spreken over de kwaliteit van Motul.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Iron Horse »

Lijkt me ook stug. Aan de bougies lijkt me ook niet, ik heb ze er ook in gemonteerd zitten en ik heb niets aan het toerental veranderd. Misschien per ongeluk toch je stationair toerental veranderd. Gaskabel die iets anders (losser) ligt? Ik zou hem gewoon opnieuw afstellen als je verder geen andere rare dingen constateert.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Soesko »

Heb je de bougies wel goed vastgedraaid?
MacB

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door MacB »

Ik merk dit soms ook op, na onderhoud mooi 4000 toeren in 5de versnelling en net voor het onderhoud is dat enkele 100den meer bij dezelfde versnelling/snelheid.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Iron Horse »

MacB schreef:..... enkele 100den meer bij dezelfde versnelling/snelheid.
Dat kan niet aangezien het een mechanisch vaste verbinding is. Het toerental zal altijd hetzelfde zijn bij dezelfde snelheid. (Zolang je niets in je overbrenging verandert natuurlijk.)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Wullebolle »

MacB schreef:Ik merk dit soms ook op, na onderhoud mooi 4000 toeren in 5de versnelling en net voor het onderhoud is dat enkele 100den meer bij dezelfde versnelling/snelheid.
DAKANNIE
Moest je nu zeggen dat ie na het OH iets soepelder draait aan 4000rpm dan voordien, waardoor je de indruk hebt dat je blok trager draait voor zelvde snelheid, ja dat kan wel.


<edit> te laat, IronHorse was me voor.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Peterzeeland »

Iron Horse schreef:Dat kan niet aangezien het een mechanisch vaste verbinding is. Het toerental zal altijd hetzelfde zijn bij dezelfde snelheid. (Zolang je niets in je overbrenging verandert natuurlijk.)
Geldt dat ook voor de 1000 ?
wat de snelheidsmeter betreft is dit wel een verschil (electronisch) tov de 650, misschien ook mbt de toerenteller.
Wat als je een nieuwe band monteert bij de beurt, met een grotere omtrek .... ?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Iron Horse »

Maakt niet uit. Snelheid en toerental zijn mechanisch verbonden. Enige spelbreker kan een slippende koppeling zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Wullebolle »

Peterzeeland schreef:
Iron Horse schreef:Dat kan niet aangezien het een mechanisch vaste verbinding is. Het toerental zal altijd hetzelfde zijn bij dezelfde snelheid. (Zolang je niets in je overbrenging verandert natuurlijk.)
Geldt dat ook voor de 1000 ?
Ja natuurlijk.
wat de snelheidsmeter betreft is dit wel een verschil (electronisch) tov de 650, misschien ook mbt de toerenteller.
Wat als je een nieuwe band monteert bij de beurt, met een grotere omtrek .... ?
Nee. Wiskundig ja, merkbaar nee.
Reken zelf maar uit.
Een nieuwe band tov versleten scheelt rap geteld 5mm, 1 cm in diameter, of tov van een totale 50cm diameter, is dat slechts 2%.
Met een nieuwe achterband gaat je teller dus 2% sneller aanduiden dan met de ouwe band.
Maar dat wijzigt helemaal niets aan je toerental.

Wat WEL kan, is als je je snelheid bekijkt op gps of fietscomputertje ipv de strom teller, en je op de gps baseert om je straatsnelheid te kiezen. DAN kan het dat je lagere rpm gaat rijden bij een zogezegde zelfde snelheid (tov de strom teller).
Spooky Action At A Distance !
MacB

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door MacB »

:D Hola orakels, dat kan niet ..........dan is het een afwijking in mijn zicht......., ik hou het in de gaten en als het zich opnieuw voordoet probeer ik het vast te leggen ;)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Wullebolle »

MacB ...

Ofwel heb je wat je ervaarde (ervoer?) ongelukkig onder woorden gebracht, ofwel is idd iets mis met je gevoel.
Maar er is nu eenmaal een vaste mechanische link tussen je krukas (toerental) via de versnellingsbak (vaste verhoudingen, itt een cvt overbrenging), en je achterwiel (via ketting en tandwielen). Als je in die elementen geen wijzigingen aanbrengt, gaat je achterwiel altijd evensnel draaien bij een bepaald toerental.

Tis wel zo dat als je een ander achterband legt, dat dit wel een invloed heeft. Je achterwiel draait bij een rpm altijd even snel rond. Maar als de omtrek van je band veranderd, dan ook je snelheid bij een bepaald rpm. Je band moet al wel veel schelen in omtrek/diameter eer je dit verschil gaat merken.
Zoals al gezegd, een nieuwe bij helemaal afgesleten band grof geteld 2%. dwz dat als je met ouwe band aan 5000 rpm 100 rijdt, je met de nieuwe band diezelfde 100 km/u haalt aan 2% min rpm, of ~4900. En dat verschil merk je niet.

Na OH kan het wel dat de boel zo veel soepeler draait, dat je de indruk hebt van minder rpm te draaien.
Kan ook dat je achterband zo slap stond en nadien zo hard opgepompt, dat de straal tussen as en contact met de weg wel heel veel scheelde, dat zou een paar 100 rpm kunnen verklaren, maar dan was je hoedanook heel fout bezig qua bandenspanning.
En verschil in merk/type van banden zou msch ook wel paar millimeter verschil opleveren in banddiameter.

Je mag het draaien en keren zoals je wil, als je fysisch en/of mechanisch niets wijzigt aan de aandrijving, ttz alles vanaf krukas tot aan contactvlak band/weg, de verhouding tussen rpm en snelheid bij elke van de 6 versnellingen een constante is.
Spooky Action At A Distance !
MacB

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door MacB »

Hela Wulle, nu mag je hier van mij een gans technisch boek neerschrijven over het feit dat dit niet kan, wijzigt weinig aan wat ik vaststel op mijn toerenteller dus ik voelde dit niet, ik zag het en niet eenmalig, vanaf nu extra alert natuurlijk!
Hiermee wil ik zeker uw uitleg niet in twijfel trekken, want ben er zeker van dat dit klopt en waarvoor dank want zo leer ik elke keer weer nieuwe dingetjes bij, ben spijtig genoeg niet echt technisch aangelegd :(
Maar ik hou het in de gaten en indien ik weer verschil merk probeer ik het wel vast te leggen op beeld.
Misschien zit ik wel met een afwijking, als mijn ogen van de snelheid- naar de toerenteller gaan, draait mijn hand het gas open :schater:
Wordt vervolgd, want nu wil ik het ook wel weten, moet ik wel snel nog 6000 km afhaspelen :)
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Peterzeeland »

:oops: ik lees niet goed genoeg, het is bij stationair dat hij langzamer loopt.
Want inderdaad draait de motor langzamer -tijdens het rijden- met een nieuwe band, dat is waar ik op doelde.
Maar stationair? Zeker SAE90 olie erin gestopt....
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: nieuwe olie invloed op toerental ?

Bericht door Wullebolle »

Peterzeeland schreef::oops: ik lees niet goed genoeg, ....
er lopen 2 gelijkaardige verhaaltjes dooreen.
1: trager stationair na een onderhoud, van Claudio
2: na OH wat lager rpm bij een bepaalde snelheid door MacB

Da van Claudio zal wel kloppen. Maar of da de schuld van de olie is?
Eerder algeheel OH plus afregelen, en de andere bougies, afstellen van gaskabels enzo ...
Claudio moet gewoon met een goed warmgereden blok, de stationair weer goed zetten.
Bij koudstart krijg je alles tussen stationair (1200?) en 2000. kan zijn dat na het OH de injectie het niet nodig vindt om een tijdje met verhoogd stationair te draaien ...
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie