plofje motor / inhouden

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
MartenT

plofje motor / inhouden

Bericht door MartenT »

Hallo allemaal, ik heb vorige week een DL1000 uit 2002 gekocht, en na er even op te hebben gereden merk ik dat die niet zo heel goed loopt. Ik heb de verhalen gelezen hier over losgeschoten inlaatrubbers maar ik twijfel of mijn motor daar last van heeft.

Mijn motor loopt onder de 3000 toeren niet zo goed( misschien is dat normaal ik weet het niet) , soms ploft die in de motor (niet bij de uitlaat), dit is meestal bij het opschakelen. En op weg terug naar huis op de snelweg, in de 6de versnelling bij ongeveer 120 kmh hield die even 2 keer in.

Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? toch de inlaatrubbers, of misschien wat anders?

Alvast bedankt!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: plofje motor / inhouden

Bericht door Soesko »

Klinkt als het bekende Dl1000 euvel. De inlaatrubbers kun je gemakkelijk zelf inspecteren. Het probleem is dat het gasklephuis los komt uit de rubber en dat kun je visueel waarnemen. Overigens zou dat moeten betekenen dat de motor heel beroerd loopt. Als je vermoedt dat de rubbers lekken dan kun je dat testen met een vluchtige stof, remreiniger of iets dergelijks. Dit spijt je op de rubbers en als het toerental stijgt dan lekken ze.
Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met de afstelling. Die 1000's en dan vooral de eerste serie stonden beroerd afgesteld en dat kan enigszins worden verholpen door de dealer of tuner (Hoegee).
Ik heb de mijne destijds opnieuw af laten stellen en hij liep daarna wat soepeler bij lage toeren. Het inhouden en knallen bleef hij doen. Ik had er vaak last van als de motor staionair liep. Het leek dan net of hij een scheet liet, even inhouden en dan een ontstekingsknal. Daarnaast sloe die van mij wel eens af bij het afremmen, meestal na een snelwegrit. Dit en het feit dat ik niet te spreken was over het rijwielgedeelte heeft mij toen doen besluiten de 1000 heel snel in te ruilen voor de 650. Dat heeft me erg veel geld gekost, maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: plofje motor / inhouden

Bericht door Martien_1000 »

De symtomen wijzen erop dat waarschijnlijk 1 van de gasklephuizen uit het rubber geschoten is. Dit is goed te repareren, alleen is het raadzaam de tank te verwijderen en dus ook een deel van de kuip. Dit is eigenlijk nog het meeste werk. Je kan dan wel gelijk je luchtfilter controleren en de airbox van binnen schoonmaken.
MartenT

Re: plofje motor / inhouden

Bericht door MartenT »

Heel beroerd loopt die niet. vooral boven de 4000 toeren loopt die gewoon goed
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: plofje motor / inhouden

Bericht door Tulipan »

Troost je, het is een dingetje van de 1000, hier meer:
http://www.v-strom.nl/forum/search.php?keywords=hoegee
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Plaats reactie