Heeft de V-twin toekomst?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Leville

Heeft de V-twin toekomst?

Bericht door Leville »

Blijkbaar kan je het karakter van een V-twin nabootsen door de kruktappen te verzetten op een parallel-twin. Een parallel-twin heeft als voordeel dat hij compact kan worden gebouwd, en dat er op materiaal kan worden bespaard. Denk alleen maar aan de cilinderwanden. Maar blijkbaar kunnen ook de in- en uitlaat worden gedeeld (cfr. Honda NC-blok). En uitlaatpoorten vooraan zijn ook handig om alle katalysator- en geluidsdempertoestanden onder het blok te verbergen. Handig gezien de toenemende emissienormen. En gemakkelijk omdat er onder een straatfiets plaats is voor die onderdelen. Het haalt meteen het zwaartepunt ook naar omlaag. En het maakt plaats voor bagage aan de zijkanten van de motorfiets.
Ik had het daarnet ook over het zwaartepunt. Wel, een parallel-twin kan ook ver naar voor gekanteld worden. Drie keer raden waarop dat een positieve invloed heeft.

Vandaar mijn vraag: rijden we binnen enkele jaren nog met V-twins, enkele exoten uitgezonderd? Of worden het allemaal parallel-twins? En drie/viercilinders in de zwaardere klasse? (cfr. Versys 1000)

Wat denken jullie?
Whisper

Re: Heeft de V-twin toekomst?

Bericht door Whisper »

ik vermoed, dat zo lang er benzine is, er ook 2 cilinders zullen blijven komen..

al die chopper rijders... die willen geen 4cilinder met een crossplane kruk as.. of een 2 cilinder maar dan paralleltwin..

nouja, misschien ook wel. maar ik geloof 't niet
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Heeft de V-twin toekomst?

Bericht door Wullebolle »

Was de kawa en500 geen chopper met paralleltwin ?

Ze zullen niet verdwijnen volgens mij omdat het visuele vd vtwin nu eenmaal een essentieel stuk dna is van een cruiser.
Harley met een staande twin, of een 3L of V4? Nog in geen duizend jaar.

Maar voor motoren waar het visuele uitzicht vh blok minder rol speelt zou dat wel es kunnen anders zijn.
Hoeveel hoogpoters model 2012, zijn er nog met vtwin? ktm, vstrom, transalp ... en ... euh ....
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Heeft de V-twin toekomst?

Bericht door Iron Horse »

De V-Strom is eigenlijk een L-blok want de cilinders staan 90 graden verdraaid en geen 60 of iets dergelijks.

V angle Examples
26° Matchless Silver Arrow
42° Indian Powerplus, Chief, Scout
45° Crocker Motorcycles
Harley-Davidson
Sokół 1000
Suzuki VX800, Boulevard C50, Boulevard C90, Boulevard S50, Boulevard S83
47.5° Vincent Rapide Series A
48° Yamaha MT-01, XV1600, XV1700
50° AJS S3
BSA Model E, G14, Y13
Husqvarna Motorcycles
Brough Superior SS100 (JAP engine)
Kawasaki Vulcan 1500, 1600
Matchless Model X
Victory Motorcycles
Vincent Rapide Series B, C
52° Honda Shadow, Transalp, Deauville, XRV750 Africa Twin
Kawasaki Vulcan 1700 & 2000
54° Suzuki Boulevard C109R, Boulevard M50, Boulevard M90, Boulevard M109R
55° Kawasaki Vulcan 800, 900
56.25° S&S X-Wedge Engine
60° Britten V1000
Harley-Davidson VRSC
Highland Motorcycles
Aprilia RSV Mille, Tuono (Rotax engines)
Yamaha XV250, XVS250
70° Suzuki RGV250(VJ23)
Yamaha XVS650
72° Moto Morini 350, 500
1125R (Rotax engine)
Voxan
75° Hyosung GT250, GV250
KTM 1190 RC8
Yamaha TR1, Virago, XVS1100
77° Aprilia RXV/SXV
80° Honda CX series
Rotax 810, 660, 490
87° Moto Morini Corsaro 1200[5]
90° Aprilia RS250, SL 750 Shiver, NA 850 Mana
Bimota V Due
Briggs & Stratton
Cagiva
Ducati
Folan 290
Gilera GP 800
Hesketh V1000
Honda VTR250, VTR1000, XL1000V & XL125V Varadero
Hyosung GT650, GV650
Kawasaki Prairie 650, V-Force
Mazda
Moto Guzzi
Suzuki RGV250(VJ21&VJ22), SV650, SV1000, TL1000, V-Strom
120° 1934 Moto Guzzi 500cc
170° Zündapp KS 601

(Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/V-twin_engine )
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Whisper

Re: Heeft de V-twin toekomst?

Bericht door Whisper »

das misschien waar ej, maar ik denk dat de TS de L-twin en de V-twin als 'het zelfde' beschouwd


Wullebolle schreef:Was de kawa en500 geen chopper met paralleltwin ?

ja.. en die waren ook wel een succes :frusty: :o)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Heeft de V-twin toekomst?

Bericht door Wullebolle »

Bwa kweenie, ik acht Leville wel wat snuggerder dan dat ... :mrgreen:
Hij gebruikt eerder een veralgemening van alle tweecylinders in V vorm opgesteld (ook de 90° ducati & vstromz) tegenover de recentere parallel twins van de gs800 en de xt1200, en 3 cylinders van de tigers, en zelfs de verse versys1000.
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: Heeft de V-twin toekomst?

Bericht door Leville »

[off-topic]

Kennen jullie deze al?

[/off-topic]
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Heeft de V-twin toekomst?

Bericht door Wullebolle »

stermotor, vroeger gebruikt in vliegtuigen.

Nog een schoon staaltje huisvlijt :worship:
Afbeelding
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie