rook uitlaat
- Jon
- Berichten: 426
- Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
- Woonplaats: kessel (Belgie)
rook uitlaat
dit is misschien een domme vraag, maar ben een leek op dit gebied
bij het koud starten van mijn dl1000 komt er alleen rook uit de linkse pijp,als ik mijn hand voor de uitlaten hou geven ze alle 2 evenveel
toch geeft alleen de linkse rook kwa rijgedrag ondervind ik niets abnormaal
is er iemand die weet hoe dit komt en of dit normaal is??? grt.
bij het koud starten van mijn dl1000 komt er alleen rook uit de linkse pijp,als ik mijn hand voor de uitlaten hou geven ze alle 2 evenveel
toch geeft alleen de linkse rook kwa rijgedrag ondervind ik niets abnormaal
is er iemand die weet hoe dit komt en of dit normaal is??? grt.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: rook uitlaat
Bij mij ook het geval. De uitlatebochten zijn met elkaar verbonden dus het kan niet zijn dat er iets mis is met 1 van je cylinders. Oftewel... gewoon de weg van de minste weerstand.
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4211
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: rook uitlaat
Ik weet niet hoe het komt, maar het is wel normaal. De mijne doet dat ook.. dus.. no worries...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: rook uitlaat
Witte rook -een paus?- net na het starten is normaal.
Dat is vocht waterdamp die in de uitlaatpijpdinges zat die er nu uitdampt.
De ene pijp kan er meer last van hebben dan de andere omdat de ene meer/sneller opwarmt dan de andere.
De rook zou normaal gezien eens goed doorwarmt (20km en meer) moeten verdwijnen.
Bij heel koud weer en/of vochtig mistig weer, kan de rook blijven, net zoals er uit je mond ook witte damp komt als het koud is of zeer vochtig weer is. Buitenslapers hebben er meer last van dan garageslapers.
En wie telkens korte ritjes doet (niet voldoende opgewarmd) gaat er ook meer last van hebben.
Als er echt veel uitkomt en blijft uitkomen met goed warm blok en het is niet nevelig vochtig koud, dan kan de verhouding lucht benzine fout zijn, maar dan zou je ook een lastig rijgedrag hebben en een heel hoog verbruik.
Zwarte rook is superslechte verbranding of sterk vervuilde benzine.
Blauwe rook is olie die verbrandt.
Hou je hand voor de uitlaat (met warme motor) wacht ff, en ruik dan aan je hand. Voelt ie vochtig klam aan en ruikt ie lichtjes naar benzine, dan is het waterdamp, ruikt het sterk naar olie, dan was het blauwe rook, ruikt het extreem naar benzine dan was het zwarte rook.
Dat is vocht waterdamp die in de uitlaatpijpdinges zat die er nu uitdampt.
De ene pijp kan er meer last van hebben dan de andere omdat de ene meer/sneller opwarmt dan de andere.
De rook zou normaal gezien eens goed doorwarmt (20km en meer) moeten verdwijnen.
Bij heel koud weer en/of vochtig mistig weer, kan de rook blijven, net zoals er uit je mond ook witte damp komt als het koud is of zeer vochtig weer is. Buitenslapers hebben er meer last van dan garageslapers.
En wie telkens korte ritjes doet (niet voldoende opgewarmd) gaat er ook meer last van hebben.
Als er echt veel uitkomt en blijft uitkomen met goed warm blok en het is niet nevelig vochtig koud, dan kan de verhouding lucht benzine fout zijn, maar dan zou je ook een lastig rijgedrag hebben en een heel hoog verbruik.
Zwarte rook is superslechte verbranding of sterk vervuilde benzine.
Blauwe rook is olie die verbrandt.
Hou je hand voor de uitlaat (met warme motor) wacht ff, en ruik dan aan je hand. Voelt ie vochtig klam aan en ruikt ie lichtjes naar benzine, dan is het waterdamp, ruikt het sterk naar olie, dan was het blauwe rook, ruikt het extreem naar benzine dan was het zwarte rook.
Spooky Action At A Distance !
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4211
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: rook uitlaat
Handig die tips voor kleurenblinden om te ruiken welke kleur de rook is... *LOL*
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
- Woonplaats: Assen
Re: rook uitlaat
Frank schreef:Handig die tips voor kleurenblinden om te ruiken welke kleur de rook is... *LOL*
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: rook uitlaat
Ik rook ook ooit aan de rook van mijn linkse uitlaat.... gevolg: mijn neus rook naar benzine!
Honi soit qui mal y pense!!
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: rook uitlaat
En met welk orgaan kon jij ruiken dat jouw neus naar benzine rook ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: rook uitlaat
Tulipan schreef:En met welk orgaan kon jij ruiken dat jouw neus naar benzine rook ??
Hij heeft het iemand zien zeggen
Spooky Action At A Distance !
Re: rook uitlaat
Het was toch de uitlaat van de moto waar je aan rook hoop ik.Joskestiller schreef:Ik rook ook ooit aan de rook van mijn linkse uitlaat.... gevolg: mijn neus rook naar benzine!
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: rook uitlaat
Als de uitlaten verbonden zijn kan op de zijstandaard het meeste condenswater zich aan de linkerzijde verzamelen misschien. Bedacht ik zo.
Re: rook uitlaat
Heeft er niets mee te maken of hij op de middenbok of zijstandaard staat, de pijp van de linkse is gewoon langer en daarmede niet zo snel warm als de rechtse. Met als gevolg dat daar langer witte damp (waterdamp) uitkomt. Moest er continue water in je linker pijp zitten als hij op de zijpoot staat dan was ie al lang doorgeroest.OllieX schreef:Als de uitlaten verbonden zijn kan op de zijstandaard het meeste condenswater zich aan de linkerzijde verzamelen misschien. Bedacht ik zo.
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: rook uitlaat
Tja, daar zit wat in. Het was maar een suggestie, ik weet niet hoe dat bij zo'n 1000 zit, ik heb er maar 1.Fred schreef:Heeft er niets mee te maken of hij op de middenbok of zijstandaard staat, de pijp van de linkse is gewoon langer en daarmede niet zo snel warm als de rechtse. Met als gevolg dat daar langer witte damp (waterdamp) uitkomt. Moest er continue water in je linker pijp zitten als hij op de zijpoot staat dan was ie al lang doorgeroest.OllieX schreef:Als de uitlaten verbonden zijn kan op de zijstandaard het meeste condenswater zich aan de linkerzijde verzamelen misschien. Bedacht ik zo.