rook uitlaat

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

rook uitlaat

Bericht door Jon »

dit is misschien een domme vraag, maar ben een leek op dit gebied
bij het koud starten van mijn dl1000 komt er alleen rook uit de linkse pijp,als ik mijn hand voor de uitlaten hou geven ze alle 2 evenveel
toch geeft alleen de linkse rook kwa rijgedrag ondervind ik niets abnormaal
is er iemand die weet hoe dit komt en of dit normaal is??? grt.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: rook uitlaat

Bericht door PDvD »

Bij mij ook het geval. De uitlatebochten zijn met elkaar verbonden dus het kan niet zijn dat er iets mis is met 1 van je cylinders. Oftewel... gewoon de weg van de minste weerstand.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: rook uitlaat

Bericht door Frank »

Ik weet niet hoe het komt, maar het is wel normaal. De mijne doet dat ook.. dus.. no worries... :)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: rook uitlaat

Bericht door Wullebolle »

Witte rook -een paus?- net na het starten is normaal.
Dat is vocht waterdamp die in de uitlaatpijpdinges zat die er nu uitdampt.
De ene pijp kan er meer last van hebben dan de andere omdat de ene meer/sneller opwarmt dan de andere.
De rook zou normaal gezien eens goed doorwarmt (20km en meer) moeten verdwijnen.
Bij heel koud weer en/of vochtig mistig weer, kan de rook blijven, net zoals er uit je mond ook witte damp komt als het koud is of zeer vochtig weer is. Buitenslapers hebben er meer last van dan garageslapers.
En wie telkens korte ritjes doet (niet voldoende opgewarmd) gaat er ook meer last van hebben.
Als er echt veel uitkomt en blijft uitkomen met goed warm blok en het is niet nevelig vochtig koud, dan kan de verhouding lucht benzine fout zijn, maar dan zou je ook een lastig rijgedrag hebben en een heel hoog verbruik.
Zwarte rook is superslechte verbranding of sterk vervuilde benzine.
Blauwe rook is olie die verbrandt.
Hou je hand voor de uitlaat (met warme motor) wacht ff, en ruik dan aan je hand. Voelt ie vochtig klam aan en ruikt ie lichtjes naar benzine, dan is het waterdamp, ruikt het sterk naar olie, dan was het blauwe rook, ruikt het extreem naar benzine dan was het zwarte rook.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: rook uitlaat

Bericht door Frank »

Handig die tips voor kleurenblinden om te ruiken welke kleur de rook is... *LOL* :mrgreen: :o)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: rook uitlaat

Bericht door TT-Strom »

Frank schreef:Handig die tips voor kleurenblinden om te ruiken welke kleur de rook is... *LOL* :mrgreen: :o)
:schater: :schater: :schater:
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: rook uitlaat

Bericht door Joskestiller »

Ik rook ook ooit aan de rook van mijn linkse uitlaat.... gevolg: mijn neus rook naar benzine! :o)
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: rook uitlaat

Bericht door Tulipan »

En met welk orgaan kon jij ruiken dat jouw neus naar benzine rook ?? O:-)
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: rook uitlaat

Bericht door Wullebolle »

Tulipan schreef:En met welk orgaan kon jij ruiken dat jouw neus naar benzine rook ?? O:-)

Hij heeft het iemand zien zeggen :shock:
Spooky Action At A Distance !
Fred

Re: rook uitlaat

Bericht door Fred »

Joskestiller schreef:Ik rook ook ooit aan de rook van mijn linkse uitlaat.... gevolg: mijn neus rook naar benzine! :o)
Het was toch de uitlaat van de moto waar je aan rook hoop ik. :worship:
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: rook uitlaat

Bericht door OllieX »

Als de uitlaten verbonden zijn kan op de zijstandaard het meeste condenswater zich aan de linkerzijde verzamelen misschien. Bedacht ik zo.
Fred

Re: rook uitlaat

Bericht door Fred »

OllieX schreef:Als de uitlaten verbonden zijn kan op de zijstandaard het meeste condenswater zich aan de linkerzijde verzamelen misschien. Bedacht ik zo.
Heeft er niets mee te maken of hij op de middenbok of zijstandaard staat, de pijp van de linkse is gewoon langer en daarmede niet zo snel warm als de rechtse. Met als gevolg dat daar langer witte damp (waterdamp) uitkomt. Moest er continue water in je linker pijp zitten als hij op de zijpoot staat dan was ie al lang doorgeroest. :-)}
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: rook uitlaat

Bericht door OllieX »

Fred schreef:
OllieX schreef:Als de uitlaten verbonden zijn kan op de zijstandaard het meeste condenswater zich aan de linkerzijde verzamelen misschien. Bedacht ik zo.
Heeft er niets mee te maken of hij op de middenbok of zijstandaard staat, de pijp van de linkse is gewoon langer en daarmede niet zo snel warm als de rechtse. Met als gevolg dat daar langer witte damp (waterdamp) uitkomt. Moest er continue water in je linker pijp zitten als hij op de zijpoot staat dan was ie al lang doorgeroest. :-)}
Tja, daar zit wat in. Het was maar een suggestie, ik weet niet hoe dat bij zo'n 1000 zit, ik heb er maar 1.
Plaats reactie