hakerige versnellingsbak

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

hakerige versnellingsbak

Bericht door Roadrunner »

Heeft iemand ervaring met een hakerige versnellingsbak?
Ik heb nu 35000 km gereden en sinds zijn laatste onderhoudsbeurt (gewoon olie verversen, wel ander merk olie), is het me gaan opvallen dat de soepelheid van de bak slechter is geworden. Normaal was het als een mes door de boter met schakelen maar nu krijg ik toch vaak te maken met een ferme klap bij het inschakelen in de 1 en ook op en terugschakelen gaat niet meer zo vloeiend. Vooral de 1e 3 versnellingen hebben er last van.
De Suzuki dealer keek er niet zo heel vreemd van op maar gaf aan dat bij reparatie het hele motorblok er onderuit moet. Stevige reparatie dus waar ik niet op zit te wachten uiteraard.
Ik heb mijn motor wel laten verlagen maar dat is al bij 10000 km gebeurd. Maar misschien heeft het invloed? Ook merk ik dat als de ketting slapper staat het probleem ook toeneemt. Maar ook tijdens de juiste kettingspanning heb ik er last van. Vooral als de motor goed warm is. Bij koude motor schakelt de motor prima.
Heeft iemand hier ervaring mee of een tip?
Graafie68

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Graafie68 »

Probeer eens andere olie, hoor bij mij oude vrienden van de GSX1400 club ook regelmatig berichten over hakerig schakelen na overstappen op ander merk olie.
Zit er nu toevallig castrol in ??? Probeer eens motul of eurol, schijnt beter te werken met schakelen.
Fastboy

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Fastboy »

yepp only motul for me!
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Roadrunner »

Het is inderdaad Castrol!!!!! Maar wel dezelfde viscositeit. Zou toch niet zo iets mogen veroorzaken?
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door John007 »

Welkom op dit forum, misschien wel leuk als je, je even voorsteld, je bent toch nieuw hier???
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door John007 »

Fastboy schreef:yepp only motul for me!
Hoi fastboy,

Welke motul heb jij, specificatie svp.

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Roadrunner »

Zal me even voorstellen. Dat is wel zo netjes inderdaad. Ik rij (zomer en winter) een Vstrom 650 uit 2006. Heb hem bij Bruggeman in Nieuw Vennep in 2008 gekocht met 5000 km op de teller. Daarvoor reed ik Triumph Trident 750. Daarvoor een Yamaha XJ 900 F. Ben dus aan het downsizen en dat bevalt me prima. Van 4 cylinders naar 2 en van 900 cc naar 650. Vooral de brede inzetbaarheid van de Vstrom bevalt me uitstekend. Lekker toeren of even gooien en smijten. Het kan net zo makkelijk en dat vind ik erg leuk. 1x per jaar met een paar vrienden naar de Alpen en dat is ook dolle pret. Ik heb dan de lichtste motor (de rest zit met meer dan 1200 cc) maar dat is in de alpen geen punt. De Vstrom is zo lichtvoetig dat het verschil in cc's daarmee goed gecompenseerd wordt. Ik vind het leuk om op dit forum wat tips te kunnen krijgen van doorgewinterde Vstrom rijders en wat van gedachten te kunnen wisselen met Vstrom rijders.
Fastboy

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Fastboy »

motul 5100 10w 40 techno synthese
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Soesko »

Als het probleem is ontstaan na het verwisselen van oliemerk, dan is het inderdaad logisch om het daar te zoeken. Ook ik zweer bij Motul (de 5100). Ik heb inmiddels zo'n 300.000k gereden op diverse motoren en daarin altijd Motul gebruikt. Ik heb nog nooit motorische schade gehad. In mijn vorige GSX750ES zat zelfs bij 130.000km nog steeds de originele koppeling en ook dat schrijf ik toe aan de kwaliteit van de olie.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door RedStrom »

Heeft olie ook te maken met het probleem niet in 1 of N terug te kunnen schakelen zoals in dit topic http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=7671 ?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door John007 »

En roadrunner heb je al nieuws??
Ben benieuwd na de olie etc.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Fred

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Fred »

Normaal gezien heeft het schakelprobleem niets te maken met het merk van olie dat je erin kapt.
Ik zie dat je motor 35.000 km heeft, is het nog altijd de eerste kettingset? Dan kan daar wel eens het probleem liggen (te loshangende ketting) of de koppelingskabel die moet bijgespannen worden of vernieuwd moe worden omdat hij aan het breken is (uitrafelen)
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Roadrunner »

Ik heb inmiddels bijna 800 km erop zitten met de nieuwe (Motul) olie. Helaas is er nog geen verandering te merken.
Ik vind het er niet zo goed uitzien voor de versnellingsbak. Soms bij het inschakelen van neutraal naar 1 geeft ie me toch een klap. Hij doet dan echt niet onder voor de luidruchtige bak van een BMW. Terwijl hij toch zijdezacht schakelde voorheen.
De ketting iets strakker stellen helpt wel wat maar niet genoeg.
Het lijkt er op dat ie het ene moment wel lekker ontkoppeld en het andere moment niet. Eerst dacht ik dat met een koude motor wegrijden altijd goed gaat zonder bijgeluiden maar dat werd toch laatst ook weer onderuit gehaald. Feitelijk kan je er geen pijl op trekken want er zijn ook momenten dat ie weer prima schakelt.
Ik heb de motor hiervoor een tijdje geleden nog weggebracht naar Goedhart motoren in Bodegraven. Ze hebben de koppeling schoongemaakt (bij het tandwiel) en alles nog eens nagekeken. Maar zonder resultaat dus. De ketting en tandwielen zijn trouwens in mei dit jaar nog vernieuwd.
Ik vrees nu dus dat de versnellingsbak open zal moeten en daarvoor moet het hele motorblok er onderuit en open. Dat gaat een lieve duit kosten. Toch snap ik het niet. Het lijkt of het van het ene op het andere moment is onstaan (na de onderhoudsbeurt met andere olie) dus dan ga je automatisch in die richting zoeken.
In de Motoplus (magazine) van april 2011 staat een lange duurtest van de GLadius. Ook daar komt een probleem met de transmissie naar boven toen ze het motorblok open hadden gemaakt ter inspectie. Een onjuist gemonteerde borgring bleek voor vreetsporen te zorgen op de uitgaande as van het tweede versnellingstandwiel. Bij mij spelen de problemen ook rond 1e en 2e versnelling.
Why

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Why »

Het enige wat ik er over kan zeggen is dat vooral de koppeling opnieuw afstellen, volgens het boekje, bij mij een klap (letterlijk) scheelde. Die van mij heeft nu zo'n 18000 op de teller staan maar daar is de rek er nu wel uit, hierna wordt dus waarschijnlijk een nieuwe kabel. Hoeveel speling heb jij in je hendel zitten? die hoort tussen de 1 a 1.5 cm te zijn en was bij mij (voor afstellen) een veelvoud daarvan.

Dan even wat olie :mrgreen: op het vuur gooien.
Ik ben een fervent aanhanger van de "olie is olie" groep aangezien bijna alle oliën uit dezelfde raffinaderij komen en allen het flesje verandert.
Een kleine kanttekening dat het type olie wel verschil uitmaakt. en uiteraard het gewicht (w nummer) ook
Ik heb ook nog een FIAT cabrio en daarvan is bekend dat versnellingsbakolie vervangen wonderen verricht bij het schakelen. Dan zijn er mensen die zeggen dat het door een bepaald merk komt maar ik denk zelf dat het nieuwe dus schone olie is de het verschil maakt.

Met proberen kan je het aan de weet komen en klooien met kabels en olie is in ieder geval goedkoper dan een bak laten reviseren.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Chopperbiker »

Gewoon je indruk-stift van je koppeling opnieuw af (laten) stellen.
'K heb ook schakelproblemen gehad, na het opnieuw afstellen van de koppeling was het hakerige schakelen geheel verdwenen.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Roadrunner »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga inderdaad maar eens klooien met kabels en de stift van de koppelingskabel laten afstellen. Eens kijken wat me dat opleverd.
Vandaag ook weer met een koude motor met een klap in zijn 1 weggereden. Ben nog geen 200 mtr verder na getankt te hebben en schakelt ie weer zijdezacht. Het is zo wisselend en dat vind ik zo typisch!
Maar goed, verhaal wordt vervolgd! :bye: :bye:
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door John007 »

Roadrunner schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Vandaag ook weer met een koude motor met een klap in zijn 1 weggereden. Ben nog geen 200 mtr verder na getankt te hebben en schakelt ie weer zijdezacht. :bye: :bye:
Het is niet helemaal onlogisch en het komt mij niet onbekend voor dat bij een koude motor de motor anders en met een klap reageerd op de eerste versnelling.
Bij een koude motor is je toerental ook hoger en dan schakeld het toch anders.
Maar als het na 200 meter over is zoals jij beschrijft dan zou ik mij daar niet druk om maken.
Probeer de volgende keer bij een koude motor om van te voren een aantal keren de koppelingshandel te bedienen wellicht dat het helpt.
Succes
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Roadrunner »

Ik heb vandaag toch nog wel wat speling op de koppelingshendel weggewerkt. Eens kijken of dat wat oplevert.
ER zit nu helemaal geen speling meer op. Dat is natuurlijk ook niet helemaal correct maar heeft geeft dan wel een goede indruk of de bak nu beter schakelt. Beetje klooien dus met de kabels en afstelling. Hopelijk levert het wat op.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Peterzeeland »

Ik zou ook gewoon eens een nieuwe kabel proberen.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Roadrunner »

Ik ga inderdaad een nieuwe kabel proberen. Ik laat gelijk de indrukstift van de koppeling afstellen. Aanstaande vrijdag (de 13e!) wordt ie onder handen genomen door Bruggeman motoren in Nieuw Vennep.
Ik krijg nu wel het een na het andere mankement zeg. Vorige week startte ie niet meer. ER gebeurde helemaal niets toen ik de startknop indrukte. Alleen de lamp ging uit. Bij mij ook want ik snapte er niets van. Uiteindelijk heb ik hem met iemand kunnen aanduwen en naar Bruggeman gereden. Daar constateerden ze dat er een stekkertje los zat van de startonderbreking van de zijstandaard en dat zorgde ervoor dat de startmotor niet werkte. Het is gratis verholpen. Dat kon ik wel waarderen. Wilde ik gisteravond wegrijden, kreeg ik een melding F1 en een roodlampje op het display. Blijkt het iets met het brandstof systeem te zijn. Begin we me wel af te vragen hoe het met de betrouwbaarheid zit van de Vstrom.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Framomile »

Roadrunner schreef:Ik ga inderdaad een nieuwe kabel proberen. Ik laat gelijk de indrukstift van de koppeling afstellen. Aanstaande vrijdag (de 13e!) wordt ie onder handen genomen door Bruggeman motoren in Nieuw Vennep.
Ik krijg nu wel het een na het andere mankement zeg. Vorige week startte ie niet meer. ER gebeurde helemaal niets toen ik de startknop indrukte. Alleen de lamp ging uit. Bij mij ook want ik snapte er niets van. Uiteindelijk heb ik hem met iemand kunnen aanduwen en naar Bruggeman gereden. Daar constateerden ze dat er een stekkertje los zat van de startonderbreking van de zijstandaard en dat zorgde ervoor dat de startmotor niet werkte. Het is gratis verholpen. Dat kon ik wel waarderen. Wilde ik gisteravond wegrijden, kreeg ik een melding F1 en een roodlampje op het display. Blijkt het iets met het brandstof systeem te zijn. Begin we me wel af te vragen hoe het met de betrouwbaarheid zit van de Vstrom.

@ roadrunner,

Houd je ons nog even op de hoogte van het bezoek aan de dealer? En over de betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken, je hebt gewoon een beetje pech dat er wat zaken tegelijk defect raken. Het F1 lampje kan ook alleen een kwestie van afstellen zijn bij de dealer, zo'n schakelaartje kan natuurlijk eens wat mee aan de hand zijn.
Ben wel erg nieuwsgierig naar hoe het afloopt met die koppeling e.d.


Rijd zelf nu 36000km met een strom vanaf nieuw en vind hem zeer betrouwbaar.


Groet en succes,

Franc
Gebruikersavatar
Roadrunner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28-10-2011, 10:30
Mijn motor is een: V strom 650 Touring bj 2006
Woonplaats: Noordwijk ZH

Re: hakerige versnellingsbak

Bericht door Roadrunner »

Afgelopen zaterdag 14 januari mijn motor weer opgehaald bij Bruggeman in Nieuw Vennep. Al met al toch wel een prijzige ingreep want ik moest 340,-- euro afrekenen. Dan was er wel een nieuwe spiegel vervangen (50,00) en de FI storing is verholpen en de koppelingskabel is vervangen en de drukstift afgesteld. De FI storing bleek een vastzittende gasklep te zijn. Daarvoor moest wel heel wat werk verricht worden om erbij te kunnen komen. Maar goed, hij rijdt weer prima. Ik merkte ook direct bij het wegrijden dat de koppeling veel eerder aangrijpt dan voorheen. Dat betekent dat ontkoppelen weer maximaal lukt. Ik heb er nu een paar dagen mee gereden en ik vind hem zonder meer beter schakelen. Toch is het boterzachte schakelen niet teruggekomen. Maar ik weet niet of ik nu te kritisch ben op dat vlak. Vooralsnog is het in ieder geval een verbetering en daarvoor wil ik jullie op het forum toch wel even bedanken voor de tips die er gegeven zijn. Ik heb er veel aan gehad.
Hopelijk staan er weer veel zorgeloze en fijne kilometers voor de boeg.
Plaats reactie