Welk merk/type Koelvloeistof?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
VstromRuud

Welk merk/type Koelvloeistof?

Bericht door VstromRuud »

Beste mensen,

Welk merk/type koelvloeistof kan ik gebruiken voor mijn DL1000?
Voor de zekerheid wil ik een litertje meenemen op vakantie.

Groeten, Vstromruud
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Je kunt ook gedistilleerd water meenemen als je in de warmte blijft. Is wel een stukje minder aggressief dan koelvloeistof. Onderweg bijvullen is toch wat meer risico op morsen en daar wordt de lak niet blij van. Daarbij komt dat de aanbevolen verhouding 50/50 is. Het staat bij de 650 in ieder geval gewoon in de handleiding. Wil je perse koelvloeistof meenemen dan moet die geschikt zijn voor aluminium radiatoren. Ik zou het niveau voor de reis controleren en hooguit een half literje ged. water meenemen of indien noodzakelijk dat dan maar even bij een benzinestation kopen of als je toch winkelt ergens in een supermarkt. Standaard is de bescherming met 50/50 veilig tot minus 31 graden, dus je zult er niet veel verkeerd mee doen.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 13-05-2005, 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

Bedankt voor je antwoordt!

Vriendelijke groet :wink:
L-Strom

Bericht door L-Strom »

Gedistileerd water minder aggressief dan koelvloeistof???? De koelvloeistof moet juist in de moderne motoren zitten om het koelsysteem inwendig te beschermen tegen kalkaanslag,invreten van aluminium matrialen en om de waterpomp enigzins te smeren. Het bijvullen met water is dan ook alleen maar toegestaan in een noodsituatie, en zal het systeem daarna ook meteen ververst moeten worden. De koelvloeistoffen die bij de pompstations verkocht worden zijn normaal geschikt voor in de V-strom, uitgezonderd de koelvloeistof die rood van kleur is. De rode koelvloeistof heeft een andere samenstelling en kan/mag niet gemengt worden met de blauw/groene vloeistof.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

L-Strom,

Lees dan eerst de gebruiksaanwijzing maar eens na. Je verhaal slaat echt nergens op. Je kunt de verhouding van water en koelvloeistof gewoon aanpassen aan de behoefte m.b.t. de gewenste beschermingsfactor. Als je niet met vorst zou rijden zou je in principe ook alleen water kunnen gebruiken. En in gedistilleerd water zit geen kalk, dus waar je dat vandaan haalt? En met meer of minder aggressief bedoel ik natuurlijk niet ten aanzien van het aluminium. Ik neem met gerust hart een slok van het water, maar de koelvloeistof laat ik toch echt staan. Laat er maar eens een beetje van op je lak achter en kijk maar eens wat dat doet. Dat er ook beschermende stoffen in de moderne koelvloeistof zitten klopt natuurlijk wel. In dat opzicht is het wel beter het er in te hebben. Maar dat je meteen de vloeistof zou moeten vervangen na het bijvullen met wat water is echte onzin. Het niet mengen van de verschillende kleuren/samenstelling heb je ook gelijk in, maar dat heeft niks met water te maken. :wink:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

Volgens mij is de kleursamenstelling niet meer dan het aangeven van de beschermingsgraad. Rode koelvloeistof gaat tot -26, de blauwe tot - 35.
Er is ook nog militaire stuff, die gaat tot -50.

Maar de eerste twee worden volgens mij beide groen als ze een keer warm geweest zijn.

Je mag bij mijn weten geen antivries mengen met koelvloeistof.
Wel antivries met water.

Maar waarom koelvloeistof mengen met water? Dat doe ik eerlijk gezegd nooit.
L-Strom

Bericht door L-Strom »

Scottie ,de rode koelvloeistof blijft echt rood. Ik heb het dan wel over de moderne organische rode koelvloeistof die in steeds meer moderne motoren toegepast wordt en beslist niet gemengd mag worden met andere koelvloeistoffen.
En Iron Horse, vul je koelsysteem eens voor twee maanden met gedistilleerd water dan begrijp je misschien wat ik probeerde duidelijk te maken. Wat jij bedoeld is antvries, dit wordt aangemaakt met een bepaald percentage water naar gelang het beveiligingsnivo dat je wilt hebben.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Kijk voor de lol dan toch even in de handleiding. Ervan uitgaande dat die van de 650 en de 1000 niet teveel afwijken. Er staat zelfs vermeld dat de mengverhouding de 60% (en die 60% slaat op het koelmiddel!) niet mag worden overschreden. Correct me if I am wrong. Als ik mijn pc's weer op orde heb wil ik de tekst ervan ook hier nog wel plaatsen, al is dat dan de Engelstalige.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie