Motor uitzetten

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Biker

Motor uitzetten

Bericht door Biker »

Ik vraag me af of het beter is om de motor uit te zetten met de dodemansknop of gewoon met het contact. Als je de motor uitzet met de dodemansknop dan hoor je dat de elektronica nog "iets" doet. Als de motor uitzet met de sleutel -contact- dan is er geen spanning meer en doet hij niets meer. Wie kan dit uitleggen???
swintie

Bericht door swintie »

Verschillende mensen hebben me reeds gezegd dat het zeer slecht is om de motor uit te schakelen middels de dodemansknop. Deze dient enkel voor noodgevallen, als je bvb gevallen bent. De beste manier om de motor uit te schakelen is de zijpoot naar beneden te klikken en daarna het contactsleuteltje om te draaien.
L-Strom

Bericht door L-Strom »

De elektronica die nog iets doet, zal waarschijnlijk de benzinepomp zijn die nog even loopt. Als je de motor uitzet met de dodemansknop en deze stopt, ziet het stuurapparaat geen toerental signaal meer en zal hij de rest van de electronica en relais afschakelen. Het maakt m.i. niets uit voor de motor of eletronica op welke wijze men de motor afzet, inspuiting en ontsteking stoppen in alle gevallen .Als men de motor met de sleutel uitzet, valt het hoofdrelais af en is het hele systeem spanningsloos dus ook het benzinepomp relais.
Biker

Bericht door Biker »

Het uitzetten met de zijstandaard lijkt mij op dezelfde manier te gaan als met de dodemansknop!?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Zover ik het snel in de rijstebrei van het elektrische schema en de aparte schemaatjes heb kunnen ontdekken staan de standaardschakelaar en de engine switch (ik hou niet zo van het woord "dodemansknop") beide in serie met het contactslot. Dus waarom omslachtig iets anders doen dan gewoon je contactslot gebruiken, dat is maar 1 handeling. Het is een "en-schakelng" dus alles zal in de aanstand moeten staan wil je kunnen starten. Ik vind de engine switch wat verwarrend omdat het niet de eerste keer zal zijn dat ik me de krampen zoek waarom de motor niet start, zeker als je die zelden of per ongeluk hebt uitgeschakeld. Of een ander is zo grappig geweest dat voor je te doen. M'n standaard .... ach dat gebeurt maar zo nu en dan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie