Hikken, bokken, overslaan....zucht

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door The DanMan »

Ook hier een gevalletje van hikken, bokken en overslaan.

Nadat ik de motor vorige week afgeleverd heb gekregen kon ik niks vreemd bemerken.
Maar na vandaag een setje open Bos dempers te hebben gemonteerd was er amper meer met de 1000 te rijden.

Maakt eigenlijk niet uit in welke versnelling, maar ten alle tijden tussen de 2,5 en 4000 toeren.
Rotonde afkomend en gas geven resulteerde in het betere MotoGP gevoel...alsof ik tractioncontrol had!
Alleen heb ik die optie in de folder nooit kunnen ontdekken.

Een soort van ratelend geluid alsof de ontsteking wordt onderbroken (motorsportliefhebber zullen wel weten wat ik bedoel).
Je geeft gas, er gebeurd niks (minimale acceleratie onder acoustische begeleiding van een onderbrekende ontsteking), éénmaal de 4000 toeren gepasseerd gaat 'ie als de brandweer.
Ook bij constant toerental, vooral in de 4e versnelling (of was het nu de 5e?) bij +- 80 km/h (staat gelijk aan 3800 toeren ongeveer). Horten, stoten en hikken.
Enige remedie: versnelling lager. Maar dat is geloof ik niet de bedoeling, 80 rijden is z'n 3.
Bij 110 in 6 hetzelfde verhaal trouwens.

Meteen een belletje gepleegd naar onze vrienden van Hoegee.

Volgende week om 14.00u heb ik een afspraak bij Barry. Die gaat hm hopelijk weer beter maken.

Ze kunnen toch zowel de brandstof/lucht verhouding aanpassen alsmede ook de ontsteking?
Ik heb namelijk het idee dat het ook met de ontsteking te maken kan hebben, i.c.m. een arme afstelling.
Het viel me wel op dat er geen klappen/knallen uit de dempers kwamen bij doortrekken en direct gas dicht, iets wat ik bij mijn vorige motor (VTR met LeoVince) wel had.
Wat dus kan duiden op een te arme afstelling, hij krijgt gewoon niet genoeg brandstof.

Ik ben benieuwd wat ze bij Hoegee zeggen.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Wullebolle »

DanMan ... 't is nochthans simpel:

Anders pijpen = Anders ademen.

(laten) afregelen !
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door The DanMan »

Daar was ik ook al bang voor.
Ach, als ik al die goede verhalen mag geloven ben ik bij Hoegee aan het goede adres!

Ben benieuwd volgende week!
Gebruikersavatar
The Suus
DL650 berijder
Berichten: 92
Lid geworden op: za 30-06-2007, 13:07
Mijn motor is een: 2007 V-Strom 650A Black Rhino
Woonplaats: Hoogerheide (Noord-Brabant)

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door The Suus »

Wullebolle schreef:DanMan ... 't is nochthans simpel:

Anders pijpen = Anders ademen.
:idea:

zeg ik hier ook altijd :schater: :schater: :schater:
suzuki 250dr
Yamaha Diversion XJ600S
2007 V-Strom 650A Black Rhino
zumo 550
Graafie68

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Graafie68 »

Wanneer precies ga je, wil mischien wel ritje mee rijden als je dat gezellig vind.
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door The DanMan »

En natuurlijk wordt het morgen eens regenachtig weer....

Ach, alles voor een soepele gasopname zullen we maar zeggen :D

Zal proberen een filmpje te schieten van vóór en na de Hoegee kuur.
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door The DanMan »

Zo, vandaag naar Hoegee geweest en die mensen daar hebben echt verstand van zaken!

Op topvermogen heb ik 1,1 pk gewonnen..
Maar veel belangrijker is dat de dip bij 3500 toeren compleet weg is.
Wat heet! 16 nm en 6 pk in de plus bij eerder genoemd toerental.
Er valt weer nomaal mee te rijden. Niks meer bokken, inhouden of stotteren.

Ik ben een blij man, Hoegee kan ik iedereen aanbevelen!
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door The DanMan »

Ow en om het verhaal compleet te maken:

98.8 pk bij 8392 rpm
102.1 nm bij 4996 rpm

Nette waarden denk ik!
RobD

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door RobD »

En mag ik weten wat je aan euro's kwijt was bij Hoegee ??
Mijn waarden op de testbank bij goedhart zijn.
92.2HP 7465rpm
97nm 4356rpm

Een stuk minder als jou waarden.
Maar wel super gaaf dat hij weer goed rijd.
Gebruikersavatar
The DanMan
Berichten: 57
Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
Mijn motor is een: KTM Adv 950S
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door The DanMan »

Jahoor, Hoegee hanteerd een standaard bedrag van €145 voor het afstellen.

Er zijn meer bedrijven die het kunnen, wellicht ook wat goedkoper, maar ik ga liever naar een specialist met jaren lange ervaring.
Stuyter

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Stuyter »

Hallo allemaal,

Ook ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een DL 1000: mijn eerste motor! Ik dacht, laat ik het meteen goed doen :-) Hij is uit 2002 met 38.000km op de teller. Deze heb ik particulier gekocht, met (geef ik eerlijk toe) weinig kennis van zaken, maar wel goed gekeken en een aantal zaken gecheckt die me door ervaren motorrijders waren meegegeven. Tijdens de proefrit heb ik niet hinderlijk last gehad van dit probleem van bokken, hikken etc. Wel een beetje gevoeld maar ik weet dit aan een koude motor en heb er verder niet veel acht op geslagen.

Maar nu ik er deze week een paar honderd kilometer mee naar mijn werk heb gereden merk ik dit bokken steeds meer op, en het wordt nu wel erg hinderlijk. Inderdaad tussen de 3000 en 4000 toeren het gevoel dat hij niet pakt, een beetje stottert en inhoudt, en trilt. Bijvoorbeeld in de 2de versnelling over een rotonde voelt alsof ik veel te laag in de toeren rijd, terwijl ik dit op andere motoren (oa. de lesmotor die ik had (Honda CBF500), een Yamaha TDM850 en een Transalp) nooit gemerkt heb. Bij 3000 a 3500 toeren door de stad cruisen rijdt niet relaxed, en dat wil ik toch wel kunnen doen. Het is zelfs zo hinderlijk dat ik weer last krijg van mijn tennisarm (een blessure die bijna genezen was). Dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Aangezien ik verder erg tevreden ben over de V-strom overweeg ik ook hem eens te laten afstellen/mappen zoals veel mensen hier gedaan hebben. Nu ben ik de komende weken niet in staat om naar de beroemde Hoegee te gaan waar ik veel over lees; weet iemand in Amsterdam (of omgeving) een adres waar dit ook met succes gedaan kan worden? En wat zou dit grapje me ongeveer gaan kosten?

Als hier geen oplossing voor gevonden kan worden overweeg ik hem toch maar weer te verkopen, aangezien ik weinig zin heb om mijn arm weer naar de knoppen te helpen door een trillende en schokkende motor...

Groeten,
Martijn
RobD

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door RobD »

Ik heb mijn 1000 met hetzelfde probleem bij Goedhart in Bodegraven met succes laten afstellen.
Ook niet echt dicht bij Adam.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Peterzeeland »

@Martijn: o wanhopige, de redding ken je al, pak alleen die uitgestoken hand!!! van Hoegee....

Trouwens, dat jouw voorganger zo weinig kilometers heeft gereden begrijp ik dan wel weer.
Mijne heb ik meteen na de eerste beurt laten doen en meteen doorgereden naar Hyperpro, over die leuke dijkjes daar! Maak er een leuk dagje uit van, er is ook leven buiten Amsterdam :-)
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Graafie68

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Graafie68 »

@martijn,ik denk dat een vrije dag opnemen en een daagje toeren met als tussenstop hoegee, goedkoper is en minder moeite als je motor verkopen en op zoek gaan naar een alternatief voor de strom.

Succes met het nemen van een beslssing.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Wullebolle »

trouwens,hij verkoopt sneller envoor een hogere prijs als hij reeds is afgesteld bij Hoegee. :o)
Spooky Action At A Distance !
Stuyter

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Stuyter »

Dank voor jullie adviezen! Ik heb hem van het weekend al laten checken (uiterlijk, remmen, ketting, kabels, vloeistoffen etc) en naast wat vloeistof bijvullen en een voorband die aan vervanging toe was (dit wist ik al), was er verder ook niks mis mee. De monteur had de motor wel even gedraaid en hoorde er ook niks geks in. Ik heb dit ook aan hem voorgelegd en volgens hem is dit iets wat bij een 1000 cc 2-cilinder hoort: die vraagt volgens hem gewoon wat meer en wil meer gas hebben, als je dat niet geeft gaat hij bokken. Advies van hem was: niet teveel rotzooien, laat het zo en rij desnoods in een lagere versnelling of geef meer gas. Lijkt me toch dat dit niet zou moeten...

Denk dat ik inderdaad toch maar even een dagje ga opnemen en richting Hoegee ga. Met name het gevoel dat hij niet 'pakt' als je in de 2e over een rotonde gaat, of het schokkerige gedrag als je door een file rijdt, is ten eerste gewoon irritant en zorgt bovendien voor klachten in mijn tenniselleboog. Erg vervelend dus.

Is dit een typisch V-Strom DL 1000 iets? Of zijn hier ervaren rijders die deze ervaring bij meer motoren gehad hebben? Of is het, zoals die monteur zei, iets wat een beetje hoort bij het rijgedrag van een 1000 cc 2cilinder in het algemeen?
Graafie68

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Graafie68 »

Ik heb geen 1000, maar als ik zo alle dingen lees over hoegee en andere goede tuners, dan is dit zeker een DL1000 kwaal.
Maar is wel degelijk te verhelpen en dan heb je voor 145€ een heel anders rijdende motor.
Mvdg

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Mvdg »

Ik heb sinds dit weekend ook een DL 1000 die bokt en hikt tussen de 2500 en 4000 toeren.
Ik ga hem ook af laten stellen bij Hoegee maar even een vraagje; Is het Hoegee in Giessen?

Alvast bedankt voor het advies
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Joskestiller »

Ik had bij de aanschaf ook een beetje last van een bokkende V-strom. Iedereen ervaart dit natuurlijk op zijn eigen manier. Vermits mijn vorige motor een Bandit 1200 was die op elk toerental zonder problemen oppikte wou ik er snel komaf mee maken. Het bokken komt, naar het schijnt, door de mapping van de motor om een Europese homologatienorm te halen.
Er wordt hier veel reclame gemaakt voor Hoegee. Ik twijfel er dus ook niet aan dat deze mensen weten waarmee ze bezig zijn maar elke fatsoenlijke Suzuki-dealer met een testbank kan komaf maken met dit probleem!
Je DL1000 zal aan lage toeren nog wel bokken (onder 2.000) maar dan is het een kwestie van het gas erop te zetten of zorgen dat je een versnelling lager zit. De V-strom is nu eenmaal een 2cylinder in V die niet draait zoals een 4cylinder.

In ieder geval veel succes. :bye:
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Wullebolle »

Yeps Hoegee in Giessen ...
Master in VStrom afstellen :D
Ze hebbe er alleszins al ervaring genoeg, wsch is 90%van de 'Ollandse DL1000s daar al es langsgeweest

En idd zoals JoskeStiller zei, onder de 2500 rpm heb je niets te zoeken met een dikke VTwin.
Pas vanaf 3000 gaat het, vanaf 3500 begint ie enigszins beschaafd te lopen, en het mooiste zou tussen 4000&4500 moeten liggen.
Spooky Action At A Distance !
Mvdg

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Mvdg »

Bedankt voor de reacties, ik ga morgen Hoegee bellen voor een afspraak. :D
Stuyter

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Stuyter »

Remedie lijkt me duidelijk :-) Maar heeft de 650 hier dan helemaal geen last van?

En nog een vraag: gaat dit nog effect hebben op het benzine verbruik? Ik rijd er vrijwel dagelijks mee naar werk, dus als dit veel meer slurpt zou het toch wel jammer zijn. Dan kan ik beter eens switchen naar een 650, het extra vermogen van die 1000 heb ik toch niet nodig... en ik lees dat die toch wel zuiniger is.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door TT-Strom »

Nopes, de 650 heeft hier geen last van, komt door de 2 bougies per cil. en de andere afstelling.

zeker ook de L2, wauw, die rijd absurd soepel....:-)
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Joskestiller »

Stuyter schreef:Remedie lijkt me duidelijk :-) Maar heeft de 650 hier dan helemaal geen last van?

En nog een vraag: gaat dit nog effect hebben op het benzine verbruik? Ik rijd er vrijwel dagelijks mee naar werk, dus als dit veel meer slurpt zou het toch wel jammer zijn. Dan kan ik beter eens switchen naar een 650, het extra vermogen van die 1000 heb ik toch niet nodig... en ik lees dat die toch wel zuiniger is.
In mijn geval had de 'behandeling' geen enkel invloed op het verbruik.
Mijne Strom zuipt nog steeds 6,2 a 7,0 lit, naargelang het gebruik! :-)}
Vermits het motorrijden voor mij enkel een hobby is en ik voor werkverplaatsingen steeds de auto neem is het verbruik van geen belang. Een hobby kost nu eenmaal geld!
Met diezelfde gedachte heb ik voor mijn vrouw haar verjaardag het duurste strijkijzer gekocht dat ik kon vinden! :mrgreen:
Honi soit qui mal y pense!!
Ed Jonkmans

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Ed Jonkmans »

En nu mag jij met dat Super Deluxe strijkijzer je eigen hemdjes strijken?
Da's boffen man... , jij bent een echte "gelukzak"!!!!
Grtz
Ed
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Joskestiller »

Ed Jonkmans schreef:En nu mag jij met dat Super Deluxe strijkijzer je eigen hemdjes strijken?
Da's boffen man... , jij bent een echte "gelukzak"!!!!
Grtz
Ed
Ik moet gelukkig enkel de kraag strijken Ed want ik houd tijdens de dag mijn vest aan! 8)
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Bozobin † »

TT-Strom schreef:Nopes, de 650 heeft hier geen last van, komt door de 2 bougies per cil. en de andere afstelling.

zeker ook de L2, wauw, die rijd absurd soepel....:-)
Nope, mijn ouwe uit 2004 had er ook totaal geen last van, de L0 van nu is wel een stuk zuiniger 1:19 tot 1:24, de oude haalde max 1:18
Zelf vind ik het 2004 model soepeler en rustiger lopen dan de nieuwe, die heeft er wat gierende geluidjes in zitten.
Verder vind ik het vermogen ruim voldoende, kan het tenminste altijd volledig aan de grond kwijt :-).
Iets wat me bij 1 van mijn vorige machines (125pk) niet lukte.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Peterzeeland »

Heb een oude zuiger van een XT500 in gebruik als asbak.
Daar kunnen behoorlijk wat peuken van dikke sigaren in, kan ik zeggen!

Oftewel, die 2 bloempotten die in een 1000 heen en weer gaan, eisen gewoon dat je boven de 3.000 tpm draait. Ook na Hoezee!!!

Voor zuinig en soepel rijden heb je dus echt de verkeerde Vstrom gekocht, dat moge duidelijk zijn.
Ik rijd hier in de buurt 1:12,5 en op de snelweg krap 1:15.

Heb overigens ook een Guzzi 1000, en dat is exact hetzelfde verhaal onder de 3.000 tpm.
Echter, het originele bokken van de DL1000 hoeft dus niet ! Het gewone 'Grote VeeTwinBokken' hoort er wel bij!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Leville

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Leville »

Al eens ATRE geprobeerd? (uitschakelen timingsvertraging in de lage versnellingen)
Mvdg

Re: Hikken, bokken, overslaan....zucht

Bericht door Mvdg »

Vandaag bij Hoegee geweest en een hele verbetering, niet meer overslaan en bokken tussen de 2500 en 4000 toeren. Hij pakt ook veel beter op uit lagere toeren dus in mijn geval een stuk beter. :D
En het was een lekker ritje, totaal 220 km, alleen jammer van de wind en regen :(
Plaats reactie