Afslaan en ploffen DL 1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
RobD

Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door RobD »

Ook mijn DL1000 ploft af en toe, slaat af en toe af en er valt onder de 4000 toeren eigenlijk bijna niet te rijden.
Ik heb het idee dat hij onderin gewoon te arm staat.
Ik heb Goedhart gebelt want daar heb ik hem gekocht en uitgelegd wat er aan de hand is.
Degen die ik aan de lijn had zei dat het ook aan de inlaatrubbers kan liggen.
Ik ga zaterdag naar Goedhart om er naar te laten kijken, ik ben benieuwd.
Ik lees hier trouwens wel heel veel van dit soort problemen met de DL 1000.
Wordt vervolgt
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door Wullebolle »

Losgekomen inlaatrubbers is idd een veel vookomend probleem en zou kunnen verklaren waarom ie ploft afslaat en rot loopt onder de 4000rpm.
En als je niet goed weet waarnaar je moet kijken kun je het ook moeilijk zien. Of je moet er de tank en de airbox voor afnemen.
Te arm afgesteld in lagere toeren is ook een mogelijkheid ...maar dan zou ie bij 4000 rpm (in feite bij meer dan 1/3e gasgeven) toch goed moeten lopen.

De mijne verslikt zich ook soms bij heel weinig gas geven ... net alsof de injectie van een cylinder een spuit overslaat.
Gebeurt niet zoveel, en is an sich niet lastig

Boven de 3000rpm is alles prima in 4e/5e/6e versnelling
In 1e, 2e en 3e "cruisen" aan midner dan 3000 rpm is niet altijd mogelijk.
Soms loopt ie als een naaimachientje bij 2500 rpm, en soms is ie humeurig en bokt bij 3000 rpm (1e2e3e).
Maar het is niet van dien aard dat ik me er ferm aan erger, eerder 'iets om rekening mee te houden'.

Ik heb zo het vermoeden dat een van de sensoren af en toe een rotkarakter heeft en ook af en toe zich als een engeltje gedraagt.
En dat het lastig doen zich enkel voordoet bij weinig gas geven. Zou wel es de lambda sensor kunnen zijn?
Of de gaskabels die speling vertonen?
De indruk is dat het fenomeen erger is bij mooi weer en minder bij rotweer. In de bergen (lage luchtdruk) had ik er geen last van.
Dus mischien is het de luchtdruksensor die keuren vertoont?

Mijn 1000 is al rijker afgesteld in de lagere toeren.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door PDvD »

Standaard staat een dl 1000 te arm afgesteld onderin. Erg jammer... dit heeft te maken met emissieeisen. Even op de bank bij Hoegee doet wonderen. je herkent je fiets niet meer terug. Kost wat (145 euro) maar dan loopt ie echt als een zonnetje.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
RobD

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door RobD »

Op de snelweg in zijn 6 onder de 3800 toeren dus niet 4000 ik had het even naar boven afgerond loopt hij niet lekker.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik van een Yamaha Fazer 600 afkom, en dat rijd super makkelijk, ik moet dus ook heel erg wennen aan dit blok.
Ik hoop dat Goedhart wat voor me kan doen.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door Wullebolle »

RobD schreef:Op de snelweg in zijn 6 onder de 3800 toeren dus niet 4000 ik had het even naar boven afgerond loopt hij niet lekker.
Dat is heel zeker niet goed ! Boven de 3000 cruisen hoort ie toch goed te lopen in 6. Ook de origineel te arm afgestelde.
Ik dacht trouwens dat elke versnelling afzonderlijk in derdes van het gasgeefbereik kan afgesteld worden, en dat de map van 5e en 6e nooit te arm staat.
Enkel 1e 2e 3e staat te arm. 4e dacht ik ook af fabriek goed te staan, ben nie meer zeker en kan het nie nagaan nu.
4e is de basismap zonder restricties en zonder timing advance en die altijd goed zou moeten zijn.

Grote kans op geloste inlaatrubbers.
Spooky Action At A Distance !
Barbera

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door Barbera »

RobD schreef:Ook mijn DL1000 ploft af en toe, slaat af en toe af en er valt onder de 4000 toeren eigenlijk bijna niet te rijden.
Ik heb Goedhart gebelt want daar heb ik hem gekocht en uitgelegd wat er aan de hand is.
Pure nieuwsgierigheid: toevallig een zwarte uit 2005 met complete kofferset en een kilometerstand van ongeveer 33.000 gekocht?
Heb je voordat je 'm kocht überhaupt proef gereden? Omdat je de motor hebt afgenomen terwijl je aangeeft dat hij bijna niet rijdbaar is onder de 4000 toeren. Of heeft de motor in eerste instantie wel goed gelopen?

Anyway, heb soortgelijke problemen gehad met mijn DL1000. Mijn advies zou zijn; kijk eerst naar de basis (zijn de bougies nog goed, zit er een schoon luchtfilter in etc.). Als de basis goed is zou ik 'm vervolgens opnieuw laten afstellen. Hopelijk is je probleem dan opgelost en heb je veel plezier van je motor.

:bye: Barbera
RobD

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door RobD »

Barbera schreef:
RobD schreef:Ook mijn DL1000 ploft af en toe, slaat af en toe af en er valt onder de 4000 toeren eigenlijk bijna niet te rijden.
Ik heb Goedhart gebelt want daar heb ik hem gekocht en uitgelegd wat er aan de hand is.
Pure nieuwsgierigheid: toevallig een zwarte uit 2005 met complete kofferset en een kilometerstand van ongeveer 33.000 gekocht?
Heb je voordat je 'm kocht überhaupt proef gereden? Omdat je de motor hebt afgenomen terwijl je aangeeft dat hij bijna niet rijdbaar is onder de 4000 toeren. Of heeft de motor in eerste instantie wel goed gelopen?

Anyway, heb soortgelijke problemen gehad met mijn DL1000. Mijn advies zou zijn; kijk eerst naar de basis (zijn de bougies nog goed, zit er een schoon luchtfilter in etc.). Als de basis goed is zou ik 'm vervolgens opnieuw laten afstellen. Hopelijk is je probleem dan opgelost en heb je veel plezier van je motor.

:bye: Barbera
Het is inderdaad een zwarte uit 2005 met kofferset bij Goedhart gekocht. Ken je de motor ?
Ik heb zelfs meer als een uur proef gereden en vond hem ergonomisch gezien heerlijk rijden en motorisch gezien ook wel, alleen ik kom zelf van een Fazer 4 cilinder af en zo'n blok loopt super mooi en stil.
Dus ik dacht dat zo'n enorme 2 cilinder zo hoort te rijden en dat ik daar aan moet wennen.
Hij staat nu nog bij Goedhart want ze kregen hem helaas zaterdag niet af.
Barbera

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door Barbera »

RobD schreef: Het is inderdaad een zwarte uit 2005 met kofferset bij Goedhart gekocht. Ken je de motor ?
Ik heb zelfs meer als een uur proef gereden en vond hem ergonomisch gezien heerlijk rijden en motorisch gezien ook wel, alleen ik kom zelf van een Fazer 4 cilinder af en zo'n blok loopt super mooi en stil.
Dus ik dacht dat zo'n enorme 2 cilinder zo hoort te rijden en dat ik daar aan moet wennen.
Hij staat nu nog bij Goedhart want ze kregen hem helaas zaterdag niet af.
Toen ik vorig jaar had proef gereden op mijn huidige DL1000 "voelde" ik ook dingen waarvan ik wilde weten of het niet in orde was, of dat het gewoon een eigenschap van de motor was. Ter vergelijk heb ik destijds op een zwarte DL1000 uit 2005 gereden bij Goedhart. En die liep inderdaad niet goed. De uitvoering, accessoires en kilometerstand waren verder exact gelijk aan de blauwe die bij een particulier stond. Alleen het prijsverschil was enorm (particulier was 1500 euro goedkoper). Ik heb de motor bij de particulier uiteindelijk laten keuren door Erik van Lent en die motor bleek dik in orde, dus die heb ik uiteindelijk ook gekocht. Als jouw motor degene is waarmee ik destijds ook gereden heb, dan denk ik dat hij gewoon niet lekker afgesteld staat (misschien in combinatie met een luchtfiltertje etc.) en dat dat helemaal goed gaat komen! :D Alternatief adres zou Hoegee in Giessen zijn voor wat betreft de afstelling, maar gezien de garantie zal Goedhart het voor je op moeten lossen.
Heeft Goedhart je al wel laten of ze wat gevonden hebben, of alleen dat hij niet af was?
RobD

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door RobD »

Wat toevallig dat je op deze motor hebt gereden.
Door de telefoon wilde ze wel het 1 en ander uitleggen wat er aan gedaan is maar het was al later op de zaterdag en er stond visite voor de deur dus ik heb gezegd dat ik het wel hoor als ik de motor ophaal.
Ik moet van de week nog even tijd zien te vinden om naar Goedhart te rijden want a.s. weekend kan ik niet.
Barbera

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door Barbera »

Inderdaad toevallig, maar je verhaal was zo herkenbaar, ik dacht: dat moet die zwarte zijn waar ik ook mee gereden heb. Overigens verder een hele mooie motor die je gekocht hebt! :D
Ben benieuwd wat ze er aan gedaan hebben en of hij straks naar je zin rijdt. Bij twijfel zou ik zeggen: rijd eens een rondje op een andere DL1000 voor het vergelijk.

:bye: Barbera
RobD

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door RobD »

De DL 1000 opgehaald en hij rijd 10 keer beter.
Wat ze gedaan hebben is:
Gasklephuizen synchroon gesteld.
Stappenmotors afgesteld.
TP sensor afgesteld.
Motor rijker gezet op de testbank.

@Barbera, Ik heb even de km stand nagekeken bij aankoop en dat was 28000, dus niet de 33000 waar jij het over had.
Maar ik denk dat jij je vergist in de km stand en dat het dus wel dezelfde motor is.
Barbera

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door Barbera »

Fijn dat je motor weer een stuk beter rijdt nu!

Ik heb vorig jaar september proef gereden en kon me alleen herinneren dat de kilometerstanden van de 2 motoren dicht bij elkaar lagen. Die van mij heb ik gekocht met 33.000 op de teller. Staat nu inmiddels alweer op de 46.000! :D

Heel veel plezier met je DL1000! :-)}
RobD

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door RobD »

Na diversen klachten van mijn V-Strom hem weer naar Goedhart gebracht.
De klachten waren;
Start slecht
Slaat soms zomaar af bij stationair.
Ruikt naar benzine.
Loopt onregelmatig stationair.
Rijd 1 op 11.
Bleek dat er een uitlaat pakking weg was.
Gedaan/ vervangen door Goedhart.
2 uitlaatpakkingen
2 bougies
Nieuw koppelingshuis, naar aanleiding van mijn klacht vorige keer.
Nieuwe olie.
nieuwe koelvloeistof
Kleppen en gasklephuizen afgesteld
En nog diversen kleine onderdelen
Kosten 0 eurie i.v.m. 1 jaar garantie op 2e handsmotoren bij goedhart.
En een leenmotor gratis meegekregen.
Hij rijd weer heerlijk.
Zeer tevreden met de service van Goedhart.
Ik dacht even ik verkoop hem omdat ik maar niet kan wennen aan het gedrag van zo'n dikke 2 cilinder maar ik ga hem toch nog maar ff houden.
Als ik hem verkoop ga ik proefrijden op de nieuwe Kawa Versys 1000, ongeveer hetzelfde als een V-Strom maar dan met een 4 cilinder in lijn.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door Wullebolle »

Miljaaar, dat allemaal onder garantie..
Van service gesproken. Pluimpje voor de dealer !
:-)}

Versys 1000? :cry:
Spooky Action At A Distance !
RobD

Re: Afslaan en ploffen DL 1000

Bericht door RobD »

Ik ben nu door tegenwoordig woon werk verkeer vaker aan het rijden en hij rijd nu echt naar mijn zin, en ga waarschijnlijk toch nog vrienden met de dl1000 worden.
Ik haal nu zelfs 1 op 17
Ik ben eindelijk blij met hem en dat toch door de super goede service van Goedhart.
:-)}
Plaats reactie