Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Siroki

Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Siroki »

Na een vakantie van 5 maanden wilde ik vandaag weer m'n motor berijden. Na 10 minuten begon de motor vanaf de derde versnelling en hoger te stotteren als ik het gas volledig opendraaide. Toen ik tot stilstand kwam en hem stationair liet draaien sloeg hij af en ging het olielampje branden. Er zat nog olie in de carter. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Wullebolle »

Nog niet helemaal wakker? :mrgreen:

Serieus:
Olielampje is een oliedruk lampje: motor afslaan = geen olie druk = olielampje dat brandt, net zoals het brand vooraleer te starten.
Is je accu goed opgeladen? Na 5 maand moet ie wel een oplaadbeurt kunnen gebruiken. Alhoewel, na t0 minuten rijden ...
Ouwe vergomde benzine? Vuil dat de brandstoffilter of de injectoren verstopt? lucht in de benzineleidingen?

Als je de accu nog niet hebt nagezien/opgeladen: eerst datte doen.


ps: 5 maand vakantie? je maakt mij nieuwsgierig, vertel !

psps: na 10 minuten stilvallen, en dan? anwb?
Spooky Action At A Distance !
Siroki

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Siroki »

Heb net een nieuwe accu geplaatst want die was al kapot. Dus daar kan het niet aan liggen. Heb geen nieuwe benzine in m'n tank gedaan dus dat is nog een kwart tank van een half jaar geleden. Ben niet zo handig verder in het nakijken van leidingen en filters, geen idee waar die zitten. Hoop niet dat de motor kapot is! :(

Kan ik makkelijk zelf het filter en leidingen nakijken? Waar zouden die moeten zitten?
Siroki

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Siroki »

Ik heb iets ontdekt. Stationair draait de motor rond de 800 toeren. Je merkt dat hij het te laag vindt want soms geeft ie uitzichzelf een beetje gas om zichzelf draaiend te houden. Iemand een idee waar ik dit kan afstellen zodat hij mooi op 1200 draait?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Wullebolle »

siroki schreef:Ik heb iets ontdekt. Stationair draait de motor rond de 800 toeren. Je merkt dat hij het te laag vindt want soms geeft ie uitzichzelf een beetje gas om zichzelf draaiend te houden. Iemand een idee waar ik dit kan afstellen zodat hij mooi op 1200 draait?
Stationair afstellen met de stationair afstelschroef
Das aan de linkerkant 10cm onder de "boemerang" zit aan het frame (IN die driehoek) een klein alu beugeltje met daarin een zwart plastieken kruiskopvijsje
Dat is de stationair schroef. Moet 1200a1300 zijn:
Zeker nog es herafstellen als ie warmgereden is.

Waarom was de accu kapot? Van te lang stil te staan? van 5 maand niet gebruik gaat ie niet echt kapot, of het moest al een hele ouwe zijn.
Meet es het voltage van die nieuwe. Bij contact uit graag. Moet 12.5-12.6 volt zijn. lager of 12.5 = fout.

Motor kapot? ba nee gij ...
Kan natuurlijk altijd dat gaskleppen blijven plakken, injectoren verstopt raken, bougies nie goe meer, sensoren kapot zijn, electrische verbindinge gecorrodeerd zijn enzo ...
Maar meestal is het toch simpelweg de mechaniek die nog nie helemaal wakker is ...
Spooky Action At A Distance !
Siroki

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Siroki »

De accu was redelijk oud, hij had vaak de neiging om niet meer te starten als hij drie weken stil stond. Ik rijd niet elke dag. Dus ik dacht ik koop gewoon een nieuwe. Misschien dat als de motor het zo doet dat ik hem even naar de garage breng voor een complete checkup. Misschien niet zo'n slecht idee na een half jaartje. dank je voor je tips!
Siroki

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Siroki »

Nou heb net gekeken maar kan die afstelbout echt niet vinden. Links en rechts in de driehoek gekeken. Ik zie niks :( :shock:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Wullebolle »

Tiens, zit bij een 650 dat ook daar????
Euhm ...
Vanaf model2007 kan je bij de 650 je stationair niet zelf bijregelen, lees ik net ?????? :?:

De 650 eigenaars hier kunnen daar wel op antwoorden.




Afbeelding
Foto: Big-Foot vanop MF ;-)


Kijk nou eerst es ja accu goed na. Heb je hem na het plaatsen echt wel voldoende opgeladen? Voltage meten, en indien nodig helemaal opladen. En stel ook je stationair rpm goed af, en ga dan es een tankje rijden om alle vuil en gom overal uit los te peuteren. Mischien moet je een flesje Forte toevoegen aan de benzine. Als ie dan nog raar doet, dan pas naar de dealer gaan.

Succes !
Spooky Action At A Distance !
Fred

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Fred »

Gooi hem gewoon eens vol met nieuwe benzine, spreek uit ervaring.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Peterzeeland »

Hee, maar die motor loopt niet voor niets opeens maar 800 tpm!

Er is een andere oorzaak, en botweg die schroef aandraaien lost dat probleem niet op, hoogstens het symptoom :?

Kennelijk loopt ie maar op een pit.
Eerst maar eens vonk/bougies controleren. En benzine. En alles wat daar bij hoort....
Schroef gewoon eens nieuwe bougies in, en kijk wat er gebeurt, is de goedkoopste oplossing. En doe het vooral zelf! Je bent zo een uur arbeidsloon verder om ze te verwisselen vanwege al dat plastic
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Iron Horse »

Voor iemand die "niet zo handig is" zoals hij zelf schrijft? Het is weliswaar niet moeilijk, maar je bent er wel eventjes mee bezig en vooral de voorste cilinder heb je kleine handjes of wat behendigheid voor nodig.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Wullebolle »

Iron Horse schreef:Voor iemand die "niet zo handig is" zoals hij zelf schrijft? Het is weliswaar niet moeilijk, maar je bent er wel eventjes mee bezig en vooral de voorste cilinder heb je kleine handjes of wat behendigheid voor nodig.
Zijt maar gerust !! Met mijn kolenschoppen heb ik heel wat moeite ...
Maar laat ie nou eerst es de simpele en gratis dingen proberen. Accu volledig opladen. Een vers tankje benzine, tegen dat de ouwe verschraalde benzine uit het systeem is duurt het wel een paar tiental kilometer. Is het dan nog niet over dan pas kijken om wat geld uit te geven.
Spooky Action At A Distance !
Siroki

Re: Na 5 maanden stilgestaan, motor slaat af

Bericht door Siroki »

Sorry voor de late reactie maar ik wilde toch even laten weten wat het nou was. Voordat ik de motor op stalling zette had ik hem niet helemaal afgetankt. Gevolg was een beetje vuil in de tank waardoor hij niet goed liep. Dealer even het zaakje schoongemaakt van binnen en hij loopt weer als nieuw.
Plaats reactie