Help .... OLIE

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Strommie

Help .... OLIE

Bericht door Strommie »

Wie (her-)kent dit:
Mijn (hele) nieuwe V-Strom 650 lekt olie, ergens tussen de tank en de bovenkant van de voorste cilinder.
In eerste instantie zei mijn dealer, dat het 'vloeibaar geworden montage-vet' moest zijn, en dat geloofde ik (toen) ook.
Maar nú de motor vandaag met km. stand 1200, en nadat ik alles al diverse keren helemaal olie-vrij had gemaakt, 'alles' wéér onder de olie zat (druppels hangen aan kabeltjes, slangetjes, frame etc.) geloof ik dat verhaal 'vet' niet meer.

Wij waren met deze nieuwe motor op viste gegaan bij vrienden, en toen we weg gingen lag er zelfs een aantal druppels olie op hun stoep :?
Nu moet de motor van de week wel voor de eerste '1000-beurt', en zouden ze er gelijk naar kunnen kijken, maar toch wil ik vragen of dit wel eens vaker is voorgekomen, en of er iemand een idee heeft, waar 'het lek' zit :?:

Oh ja, ik heb gewoon 'rustig' gereden, wat te zien is aan mijn benzine-verbruik van tussen de 1:20 en 1:23 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik herken het niet, maar kun je geen plek localiseren waar het vandaan zou moeten komen? Heb je het oliepijl al gecontroleerd? Ik kwam er een tijdje geleden achter dat dat op minimum stond. Vond het wel vreemd en heb het maar bijgevuld. Verschil tussen de 1000 beurt en die controle was ook maar 3000 kilometer. Of dat olievebruik of olieverlies is weet ik nog niet. Ik zie ook telkens weer dat de uitlaatbocht vol ingebrande strepen/druppels zit. Wat dat precies is ben ik ook nog niet achter. Je kunt het ook niet eenvoudig verwijderen. Maar als het dan weer een beetje glimt is het de volgende keer alweer hetzelfde. Weet niet of dit er iets mee van doen heeft, anders is het off-topic.

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Keep us informed.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

Rob, om even op het laatste van jou te reageren, die uitlaatbochten:
ondanks dat ik géén 'metaal-deskundige' ben, ligt dat volgens mij aan het feit dat de bochten van roestvast-staal zijn gemaakt, en daarom door verhitting zo met 'streepjes' verkleuren.
Doet die van mij ook, en dat terwijl die bijv, nog geen druppel water heeft gezien. (Een vorige nieuwe Cagiva Gran Canyon had het óók!)

Hélemaal wegpoetsen kan inderdaad bijna niet, maar wat goed werkt bij het poetsen van roestvaststaal is een groene flacon 'Staal-fix'.(...volgens mij te verkrijgen bij een Kruidvat of Blokker o.i.d.)
Je kan er in ieder geval je metalen aanrecht mee laten glimmen! 8)

..... en die OLIE ..... géén idee, het komt van een vreemde plaats; het lijkt wel uit de benzinetank :?, en loopt via kabeltjes, slangetjes én natuurlijk geholpen door de rijwind, óveral heen :evil:
Het olie-peil is op nivo, en heb in deze afgelopen 1200 km. niéts hoeven bijvullen.
Ik vind het wel bálen, want iedere keer als ik (met draaiende motor) stilsta, komt er zo'n verbrande olie-lucht naar 'boven', alsaf je op een motorfiets uit het jaar 'KRUIK' zit.
Op naar de dealer, dus :?
Scottie

Bericht door Scottie »

Hmm...
Als ik zou mogen gokken, ging ik voor de slang van de carterontluchting.
Deze zit namelijk normaal gesproken in het luchtfilterhuis, wat tussen de beide cilinders onder de tank zit (dat geef je ook aan)

Deze ontluchting zorgt ervoor dat er geen verkeerde druk ontstaat in het carter. Er wordt wel eens wat olie/benzine mengsel in het luchtfilterhuis geworpen. Deze kan via het opnieuw aanzuigen, maar ook door de ontluchtingslang verdwijnen. Maar er zit ook een soort van overloop slang, deze voert de rommel rechtstreeks af naar de grond, hangt dus onder de motor.

Als het oliepijl te hoog staat, zal de overtollige olie ergens naar toe moeten. Dit kan zijn door het wegdrukken van keerringen met een "meestal" dure reparatie tot gevolg. Maar via de overloop/overdruk slang zou het ook kunnen.


We horen het binnenkort wel.
Peter

olie lekkage

Bericht door Peter »

Beste Strommie,
Van auto en vrachtwagen motoren heb ik veel verstand, van motoren minder, alhoewel een motor is een motor.
Het zou kunnen zijn gezien de richting die je aangeeft dat de kleppendeksel niet goed aangedraaid zit waardoor er olie kan wegvloeien naar buiten.
Door de warmte is de olie zo dun als water en door de rijwind verspreid alles zich erg gemakkelijk.
Bij auto's en vrachtwagen motoren kan dit ook voorkomen, zeker na een servicebeurt.
Gezien jouw motor nieuw is kan dit al bij montage fabriek af zijn geweest.
Andere mogelijkheid is een beschadigde kleppendekselpakking.
Deze laatste niet verwarren met de koppakking, die zit lager.

Met vriendelijke groet,

Peter. :)
Strommie

Bericht door Strommie »

Hallo Peter en Scottie,

Bedankt voor het meedenken; IK sluit beide mogelijkheden niét uit :?
Het zal wel opgelost worden bij de dealer (hoop ik), en zal er hier verslag van doen.

8) groet
Strommie

Bericht door Strommie »

Nou ..... het 'lek' is nog niet boven :?

Mijn motor heeft vandaag z'n 1000-beurt gehad, maar de (hoofd-)monteur houdt vol, dat het vloeibaar geworden montage-vet moet zijn.
De druppels hangen er alweer, ondanks dat ik hem helemaal vetvrij had gemaakt voordat ik naar de motorzaak reed, en dat heeft die monteur óók gezien.
Tóch moet het montage-vet zijn, zei hij.
Toen ik zei als dat zo door bleef gaan, dat ik de motor voor 'reparatie' zou aanbieden, zei hij dat ik mij géén zorgen hoefde te maken.

Wél vreemd, dat ik dan de enige ben, waar ze een compleet potje montage-vet in ge(ver-)stopt hebben :?: :!:
Heeft niemand anders dit gehad :?:
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7554
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Mooi dat je het hebt gevonden, maar weer een bewijs dat je dus nergens op kunt vertrouwen. Aanleiding voor een nieuw topic.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

Tja,

Gelukkig is het nu dan uiteindelijk opgelost.
Volgende keer vergeet de monteur in kwestie de slang niet te controleren.

Jammergenoeg schepen ze je af met een verhaal over montage vet. Wel een goede trouwens, die ga ik ook gebruiken als ik iets verkeerd gedaan heb. :D
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Scottie

Bericht door Scottie »

Strommie schreef: p.s.: Wat vinden jullie van de oplossing 'horregaas' vóór de aanzuigmond v/h luchtfilter :?:

Op zich een prima idee, maar hopelijk heb je nog voldoende lucht bij hogere snelheden zodat de motor optimaal blijft presteren.
Mischien zou racegaas een betere optie zijn. Dat is wat grover van structuur.

Bij mijn Navigator was een modificatie aan het aanzuigtraject goed voor 5 tot 10 pk extra vermogen, ik kan me dus voorstellen dat het afdichten nadelig kan werken. Graag horen/lezen we je bevindingen...

Bij mij komt er in ieder geval een K&N filter in zo rond de 12.000km En gelijk op de testbank om hem af te stellen.
(dat moet ik uitbesteden, heb zelf geen afstelbank)
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
M-Strom

Re: Help .... OLIE

Bericht door M-Strom »

:D :D nou dat is gelukkig goed opgelost . . . maar niet door de dealer dus.
Het valt mij op dat je zijn naam nergens noemt.

Ik zou het wel prettig vinden om dit gewoon op het forum te vermelden.

Misschien dat als er vaak genoeg dit soort stomme fouten op het forum gemeld worden, dat zij dan voortaan eens wat serieuzer met ons klanten omgaan :!: :!:
Met dat gigantische uurloon van ze :!: :!: :!:
Strommie

Bericht door Strommie »

Hoi M-Strom,

Hoe was je rit?

Ik hou voorlopig nog de eer aan mijzelf, en noem (nog) geen namen, want iedereen maakt weleens een fout, niet dan?
Wél breng ik de monteur in kwestie hiervan op de hoogte.

Verder ben ik, zeker nog in de garantie-termijn, er niet mee gebaat door 'ruzie/anti-reclame' te maken met mijn dealer. (Ik heb nog 22 maanden garantie, vandaar.)

Ik weet wel, als er een hopeloze situatie is, kan ik naar iedere andere Suzuki-dealer, maar daar zitten hun- en ik ook niet op te wachten.
Biker

Bericht door Biker »

scottie schreef:Jammergenoeg schepen ze je af met een verhaal over montage vet. Wel een goede trouwens, die ga ik ook gebruiken als ik iets verkeerd gedaan heb. :D
Hoi Scottie, ben jij ook monteur bij een motorzaak of is dit alleen voor de beunderij....??
Laatst gewijzigd door Gast op za 07-05-2005, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Scottie

Bericht door Scottie »

biker schreef:[

Jammergenoeg schepen ze je af met een verhaal over montage vet. Wel een goede trouwens, die ga ik ook gebruiken als ik iets verkeerd gedaan heb. :D
Hoi Scottie, ben jij ook monteur bij een motorzaak of is dit alleen voor de beunderij....??[/quote]

Hou het maar op beunderij. Mijn roots liggen ergens anders. Al zou ik mischien best wel een goede monteur kunnen zijn. Alleen zou ik te klantgericht denken en waarschijnlijk niet goed genoeg zijn voor de baas zijn centen. Mogelijk loopt deze hobby nog wel eens uit op iets moois (een eigen zaak), maar ik laat het gaan zoals het gaat. Mijn huidige baan bevalt ook best wel, wat andere stress, maargoed.
(SAP/Microsoft/SQL applicatie programmeur/beheerder)

Ik heb trouwens in het verleden bij Geboers wel eens lopen stoeien aan een probleem motor, een Kawaaltje GPZ750 Turbo met een electrische storing. Zij kwamen er op dat moment niet uit. Probleem was opgelost na het nodige uitzoekwerk.
Biker

Bericht door Biker »

Dat zal ik dan zeker eens onthouden voor als mijn strom uit de garantie is, ik woon in Veldhoven dus dat is "om de hoek" 8)
Plaats reactie