Verlies koelvloeistof

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Fred

Verlies koelvloeistof

Bericht door Fred »

De laatste 1000 km (de motor heeft zowat 40000 km) is het niveau van het koelmiddel gezakt van max naar min. Het gaat er volgens mij uit langs het overloopdarmpje.
Ik heb vorig jaar wel een radiatorbeschermer geplaatst, misschien dat het koelmiddel nu net ietsje warmer wordt. De temp. van de motor blijft normaal op rijdende twee, en bij stops ed op drie streepjes. Moet ik mij ongerust maken of niet? Misschien is er een pakking aan het stukgaan en heeft hij iets overdruk. De laatste ritten waren wel hevig in het Zwarte Woud en de Ardennen met nogal warm weer, maar dit heb ik in het verleden nog gedaan en toen verloor hij geen druppel. Ik weet het niet. Nog iemand met dezelfde ervaring. Alle tips zijn welkom.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Verlies koelvloeistof

Bericht door Soesko »

Ik zou eerst een bijvullen en het een tijdje volgen. Bij de DL650 van mijn vrouw stond het peil op een bepaald ogenblik ook op minimum en na bijvullen is het mooi stabiel gebleven. Wellicht heeft er wat lucht in het systeem gezeten en is die verdwenen waardoor het peil wat gezakt is. Als de motor verder goed loopt, geen witte rook geeft en er ook geen verontreiniging bij de olie zit, dan zou ik niet direct het ergste gaan denken.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Verlies koelvloeistof

Bericht door Wullebolle »

Ik heb het vorig jaar ook es gehad.
Na een wat intensievere ardennenrit: van max naar min.
Bijgevuld, en sindsdien nooit meer iets van ondervonden

Thermometer: ook hier 2 streepjes bij rijden, 3 streepjes bij file of veelvuldig stoppen.
Nog geen 4 streepjes gezien, ook niet na een zware bergrit.

Heb je al alle leidingen en radiator enzo nagezien voor lekkage? Als je ergens blauwgroenige opgedroogde druppels of vlekken ziet, heb je een lek.
Zoniet, niet!

Bijvullen en in het snotje houden zouek zo zeggen
Spooky Action At A Distance !
Kiekejan

Re: Verlies koelvloeistof

Bericht door Kiekejan »

Het zou best zo kunnen zijn dat met de rit naar en in het zwarte woud en de ardennen het blok goed warm is geworden en wat koelvloeistof via het overdruk gedeelte heeft afgelaten als dan later het geheel weer is afgekoeld heb je een lager peil in het expansie vat staan.

Mocht je wel lekkage hebben is dat als het via een slang oid is goed te zijn aan een soort bloemkool achtig goedje wat achter blijft, mocht je een lekke koppaking hebben (wat ik niet verwacht) ruik je dat door de zoete geur.

Zou het wel in de gaten houden en voor de rest lekker :-)}
Plaats reactie