olie verbruik DL650 uit 2007

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Fastboy

olie verbruik DL650 uit 2007

Bericht door Fastboy »

Wat zijn jullie ervaringen met het olieverbruik van de V strom.
De mijne verbruikt weinig 150ml op 6.000km.

Groeten uit zwolle
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: olie verbruik DL650 uit 2007

Bericht door Soesko »

Ik zit zelf ook op zoiets, misschien 200 ml op 6000 km. Heel netjes dus, maar eigenlijk niet wat ik gewend ben. Ik rijd al jaren vrij nieuwe supersports van Suzuki en heb bij die motoren nog nooit een druppel olie bij hoeven te vullen. Het is zelfs zo dat ik het peil nauwelijks hoef te controleren, het blijft mooi constant en dat terwijl het blok aardig belast wordt. Bij de Dl is het wel verstandig om het oliepeil in de gaten te houden zo heb ik gemerkt.
Ik moet zeggen dat Suzuki het olieverbruik (althans het niet verbruik) aardig onder controle heeft. Zelfs bij mijn 24 jaar oude GSX met 125.000 km op de teller hoef ik zo heel af en toe maar wat bij te vullen. Klasse.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: olie verbruik DL650 uit 2007

Bericht door John007 »

Mijn motor verbruikt zo'n 500 ml op 6000 km.
Misschien dat het minder gaat worden ( ik ben de tweede eigenaar ) en ik hou het in de gaten.
In ieder geval lig ik er niet wakker van. :mrgreen:

Iedere motor verbruikt wel wat olie en als dat niet zo zichtbaar is, dan is het ook nog mogelijk dat er benzine lekt langs de zuigers, wat dan vervolgens weer terecht komt in je carter en zo denk je dan dat je motor geen olie neemt maar het tegendeel is dan waar.

Wel is het belangrijk dat je de motor recht neer zet ( middenbok ) zodat je een goede meting kunt doen.

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
FastLoe

Re: olie verbruik DL650 uit 2007

Bericht door FastLoe »

John007 schreef:Iedere motor verbruikt wel wat olie en als dat niet zo zichtbaar is, dan is het ook nog mogelijk dat er benzine lekt langs de zuigers, wat dan vervolgens weer terecht komt in je carter en zo denk je dan dat je motor geen olie neemt maar het tegendeel is dan waar.
Erg onwaarschijnlijk, tegenwoordig. In het verleden kwam dit nog wel eens (sporadisch) voor bij tweetakt machines met een te rijke mengsmering en dan was het de tweetakt olie die in het carter terecht kwam. Benzine komt namelijk in gasvorm in de cilinders terecht, anders brand benzine ook niet, is niet brandbaar in vloiebare vorm.
Zelfs met carburatie systemen, (carburators zijn eigenlijk benzine vergassers) komt er geen vloeibare benzine in je cilinders terecht. Lukt wel met je handchoke, op je carburateurtje vol open (of dicht als je dat zo wilt noemen), maar je zal dan merken dat de motor op een gegeven moment afslaat omdat er onvoldoende benzine vergast wordt door een te lage luchtstroom.

Met een injectie systeem is het zo goed als onmogelijk om vloeibare benzine in je cilinders terecht komt.

Benzine in het carter zou ook weer snel verdampen en via de carter ontluchting afgevoerd worden. Het zal je carter echt niet opvullen. Bovendien als je je motortje zou smeren met een olie/benzine mengsel, ben je snel aan een overhaul toe.
Kiekejan

Re: olie verbruik DL650 uit 2007

Bericht door Kiekejan »

FastLoe schreef:
John007 schreef:Iedere motor verbruikt wel wat olie en als dat niet zo zichtbaar is, dan is het ook nog mogelijk dat er benzine lekt langs de zuigers, wat dan vervolgens weer terecht komt in je carter en zo denk je dan dat je motor geen olie neemt maar het tegendeel is dan waar.
Erg onwaarschijnlijk, tegenwoordig. In het verleden kwam dit nog wel eens (sporadisch) voor bij tweetakt machines met een te rijke mengsmering en dan was het de tweetakt olie die in het carter terecht kwam. Benzine komt namelijk in gasvorm in de cilinders terecht, anders brand benzine ook niet, is niet brandbaar in vloiebare vorm.
Zelfs met carburatie systemen, (carburators zijn eigenlijk benzine vergassers) komt er geen vloeibare benzine in je cilinders terecht. Lukt wel met je handchoke, op je carburateurtje vol open (of dicht als je dat zo wilt noemen), maar je zal dan merken dat de motor op een gegeven moment afslaat omdat er onvoldoende benzine vergast wordt door een te lage luchtstroom.

Met een injectie systeem is het zo goed als onmogelijk om vloeibare benzine in je cilinders terecht komt.

Benzine in het carter zou ook weer snel verdampen en via de carter ontluchting afgevoerd worden. Het zal je carter echt niet opvullen. Bovendien als je je motortje zou smeren met een olie/benzine mengsel, ben je snel aan een overhaul toe.
Volgens mij komt de benzine niet in gas vorm in de cilinders maar in een zeer fijne nevel die in de cilinder over gaat in gasvorm.
Het niet zakken van het olie level zou kunnen voorkomen als je altijd zeer korte stukjes rij en de olie niet op temperatuur komt zodat het eventuele vocht niet uitgedampt wordt wat vaak een witte emulsie in het olie peilgaasje te zien geeft.
FastLoe

Re: olie verbruik DL650 uit 2007

Bericht door FastLoe »

Met een injectie systeem wordt het inderdaad verstoven zodat de miniscule druppeltjes direct verdampen in de cilinder. Met een carburateur vindt de verdamping in de keel plaats.
Voor de werking maakt het niet zo heel veel uit, als het maar in gasvorm is voordat het vonkje komt :mrgreen:
Plaats reactie