Mijn 1000 ontkoppeld slecht

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Mijn 1000 ontkoppeld slecht

Bericht door PvdBogaard »

Heb de hydraulische koppeling eraf gehad, schoongemaakt, voorzien van nieuwe dot 5.1 olie en weer bevestigd. Wat me opvalt is dat ik makkelijk kan schakelen bij draaiende motor, op de bok, zonder te ontkoppelen. De vrij is "gewoon" vrij, maar een willekeurige versnelling laat het wiel draaien, zelfs als de koppelingshendel in het geheel is ingeknepen. Er zit nu niet veel kracht in: met de voet aandrukken is voldoende om het wiel te laten stoppen.
De hendel bedienen gaat zoals vanouds, niet licht maar wel soepel.
Nadat ik eind vorig jaar de olie en filter heb ververst is de motor niet meer op de weg geweest. Kan het een kwestie van "keer rijden en goed door laten smeren" zijn? Even de "koppelingsplaat ontplakken" als het ware?

Inzichten etc weer welkom
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Mijn 1000 ontkoppeld slecht

Bericht door Wullebolle »

natte koppeling !!!!
de olie doet alles meedraaien, zeker als ze koud en dik en plakkeriger is.
als je het a-wiel bij wijze van spreken met de hand kan tegenhouden is er niets aan de hand.
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: Mijn 1000 ontkoppeld slecht

Bericht door FastLoe »

Dat je wiel in een versnelling meedraait is normaal. Er zit maar heel weinig ruimte tussen koppelings- en frictieplaten. Deze ruimte wordt opgevuld door je olie, tijdens het ontkoppelen met je motor in een versnelling zal de olie altijd tussen de koppelings- en frictieplaten mee"lopen".
Dat zorgt ervoor dat je achterwiel de neiging heeft om mee te draaien.

Niks om je zorgen om te maken.

Gaat over als je koppelingsplaten versleten zijn en er meer ruimte tussen koppelings- en frictie plaat ontstaat waardoor de oliefilm verbroken wordt. :schater:
Plaats reactie