Koelvloeistof lekkage

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
VstromRuud

Koelvloeistof lekkage

Bericht door VstromRuud »

Vstrommers,

Tijdens de toertocht van vandaag overkwam mij iets vreemds. Na ongeveer een uur rijden hoorde ik een soort 'Schssisss' geluid vanuit het motorblok. Ik stond op dat moment stil. De geur kon ik niet thuis brengen maar was niet onaangenaam. Het was ook maar even.
Ik heb er op dat moment geen aandacht aangeschonken, kon ook niet want de groep ging verder.
De rit verliep verder zonder problemen.

Thuis gekomen ondekte ik aan de linkerkant van de motor dat er groene
vloeistof gelekt had. De hoeveelheid koelvloeistof in het reservoir is iets gezakt maar niet echt veel. De vloeistof is gelekt uit een potje (ja hoe moet ik het anders omschrijven) waar een dikke koelslang aan vast zit.

Wat zou dit kunnen zijn?

Eenmaal met de zaklamp het blok verder geinspecteerd ontdek ik een scheur in het blok van ongeveer 10 centimeter in de lengte en twee kleine scheurtjes in de breedte die niet in verbinding staan met de de grotere scheur. Er lekt geen olie o.i.d. uit.
(ik weet dus niet of dit er al ingezeten heeft????)

Nu ben ik zoals jullie wellicht al concludeerden niet technisch maar dit
hoort volgens mij niet.

De motor heeft 9275 km gereden en ik heb 'm nu 3 weken (het was
een demo model met toen 8200 km op de teller)
Gelukkig heb ik garantie maar hebben jullie enig idee wat er aan de hand is.

Wat mij ook opgevallen is, niet alleen nu maar al vaker, dat bij het opschakelen van de eerste naar de tweede versnelling de tandwielen zo ontzettend goed te horen zijn. Dit gebeurt m.n. als je verder doortrekt in de eerste en dan overschakelt naar twee.
Hebben jullie dit ook?

ps. Is het normaal dat de temperatuur oploopt tot en met blokje 3 en na verloop van tijd weer terug naar het vertrouwde beeld van 2 blokjes?

Ik lees graag jullie reacties, en uiteraard zal ik mijn dealer bezoeken.

Vstromruud
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Bericht door Jan1966 »

Het klakken bij het overschakelen heb ik ook. Trouwens niet alleen van 1 naar 2 maar ook wel bij de hogere versnellingen.
Volgens mij is dit normaal en heeft het te maken met het toerental van overschakelen, kettingspanning etc.

De balkjes van de koelvloeistof gaan bij mij van niets naar drie, dan vaak weer even terug naar twee (ik denk dat de thermostaat dan opent) om uiteindelijk weer op drie terug te komen. Daar blijven ze eigenlijk altijd op staan.

Groeten van Jan
Bandit

Bericht door Bandit »

Klakken van de versnellingen - soms maar kan met "beheerst"schakelen tot bijna niet terug gebracht worden
De temperatuur meter gaat bij mij in de stad (opstrekken - stil - optrekken enz.) naar het derde blokje, maar zodra er weer normaal door gereden kan worden staan er weer keurig twee blokjes op het scherm.
Groenevloeistof ???? is het niet geel/wil , was bij mij wel koelvloeistof die onder invloed van de buitenlucht en de temperatuur van het blok zo kleurde.....

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen, succes.
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

Bij het schakelen bij lage toeren is het klakken hoorbaar, maar dat vind ik
nog niet het grootste probleem.
Juist bij hogere toeren van 1 naar 2 heb ik het gevoel dat de tandwielen
mij om de oren vliegen. Alsof je de draaiende delen met grof geweld
tot stilstand wilt brengen.

Wat ik hiermee zeggen wil ik dat het meer is dan alleen maar klakken.

Vstromruud
Toontje

Bericht door Toontje »

Eerst even dit . . . als je een scheur in het blok hebt ontdekt zou ik me niet eens meer druk maken over wat er nou lekt.

Wat betreft het schakelen . . .
De eerste DL1000's (vaste ruit) laten regelmatig horen, wat er in de bak gebeurd. Dat kan geen kwaad. Dit is gemodificeerd bij de nieuwe (verstelbare ruit). Als een oude bak echt problemen gaat maken, wordt de modificatie uitgevoerd.
Ik rijd privé op een "ouwe" en bij de baas op een "nieuwe". Het verschil is duidelijk.

Hoe het met de DL650 zit, weet ik niet. Daarvoor heb ik er te weinig mee gereden.

Alleen moet je natuurlijk wel weten, hoe je met een motorfiets moet schakelen. De bak zit heel anders in elkaar dan die van een auto.

Dit is fout:
- Koppeling in/gas dicht en dan schakelen (zoals in de auto).

Dit is de goede manier:
- Schakel op hetzelfde moment, dat je de koppeling intrekt.
Je moet dus als eerste je voet strak tegen de schakelpook drukken en dan drie dingen tegelijk doen: koppeling in + gas dicht + schakelen. Daarna kan de koppeling dus ook meteen weer los. Het terugschakelen gaat hetzelfde, met uitzondering van het schakelen van 2 naar 1; daarmee moet je wachten tot je bijna stil staat (de kopppeling is dan natuurlijk wel eerder ingetrokken).
Als je het helemaal perfect wilt maken, moet je vlak voor het opschakelen het gas zover dicht draaien, dat de motor net niet meer trekt. Dan staat er bijna geen kracht meer op de bak. Dit is ook zwaar comfortverhogend voor je passagier.
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

Toontje bedankt voor de tip.

Ga ik zeker proberen want op dit moment rijd ik als een oude l :cry: l (hiermee wil ik uiteraard niemand kwetsen!!!)

Ik heb de dealer inmiddels alvast via Email op de hoogte gebracht van
mijn bevindingen. De afloop laat ik jullie weten.

ps. De motor is van maart 2004.
Scottie

Bericht door Scottie »

Scheur in het blok? Laat de dealer nakijken, claim garantie!
Kan nooit goed zijn.

Het schakelen van 1 naar 2 gaat via z'n vrij. Je dient gevoel voor de motor te krijgen om soepel te kunnen schakelen, dit is iets anders dan bij een 4 cilinder.

Als het om een 1000cc gaat, er dient een koppeling modificatie aan het huis doorgevoerd te zijn. Dit is een kwaal van de K2 versie.
(komt van de TL1000R met hetzelfde probleem, net als mijn ex Cagiva Navigator)

Koelvloeistof is in principe groen. (blauw = -30, rood = -26, gangbaar verkrijgbaar. Wordt bij de eerste keer warm worden groen)
Lekkage van koelvloeistof in het lagedruk deel zal ook groene troep lekken. Spul ruikt zoet, voelt na wrijven tussen de vingers een beetje "scherp" aan.
Als het lekt in de cilinderkop, kan de olie erbij komen, dan wordt het drab. Deze drab is vaak slijmerig wit. (net als sludge, da's olie met water)

Ik vraag me af waar de scheur dus zit. Want mogelijk is dit de oorzaak van allerlei problemen. Je geeft aan een sissend geluid gehoord te hebben, dat kan de vloestof op het blok of uitlaat zijn, dus verdampen, maar evengoed kan het borrelen en koken van de vloeistof zijn door een interne lekkage in het blok, koelvloeistof komt bij olie, of in de verbrandingskamer (witte rook?)

Niet te lang mee doorrijden, kan grote schade aan het blok tot gevolg hebben.
We horen/lezen wel hoe het opgelost wordt.
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

Zojuist bij de dealer geweest alwaar ik mijn verontrustheid omtrent
de koelvloeistof lekkage en de scheur in het blok heb geuit.

Ten eerste het is geen scheur maar een oneffenheid in de mal die men
gebruikt heeft bij het gieten van de aluminium-delen. In de winkel stond een splinternieuwe SV1000 met exact dezelfde barst of scheur op dezelfde
plek. Pak van mijn hart! :D

Ten tweede de lekkage. Een slang aan het thermostaathuis, heeft niet genoeg vast gezeten en heeft voor de lekkage gezorgd. Regelmatige controle van dit soort punten is iedereen aan te bevelen. De klem is nu met een ster schroevendraaier aangedraaid en lekt niet meer.

Ten derde het schakelen van 1 naar 2 geeft/gaf een naar geluid van krakende tandwielen. Toontje heeft gelijk het is een timing probleem.
Ik heb zelf het schakelpookje iets lager gezet en nu bij het opschakelen
snel koppelen en de snel opschakelen. Zelfs bij hogere toerentallen gaat het zonder gekraak van de tandwielen.
De oplossing van Toontje heb ik ook op de Duitse Vstrom site gelezen.

http://www.sub3-forennet.de/cgi-sub3/v-strom/YaBB.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar nogmaals bedankt Toontje voor je tips!

Gelukkig valt het mee, ik ben blij de motor bij Jan Dokter gekocht te hebben. Ze nemen je daar serieus en dat is voor een leek zoals ik heel prettig. :D

Mensen bedankt voor het meedenken!

VstromRuud
Toontje

Bericht door Toontje »

Nix te danken. Is voor mij dagelijks werk.
V-dad

Bericht door V-dad »

Nu lag er plotseling wat koelvloeistof onder het blok. Loopt uit de overloopslang. Met wat wijsheid uit een Amerikaans forum naar de radiatordop gekeken. Zat inderdaad wat vuil tussen de rubber afdichting. Die afdichting ziet er trouwens al uit of ie al heel oud is met putjes etc. En geheel volgens verwachting zaten alle, maar dan ook alle slangklemmen veel te los.
Plaats reactie