Eerste meters

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gerardus

Eerste meters

Bericht door Gerardus »

Hallo Strommers!!!

Ik ben de trotse bezitter van een nieuwe V-Strom 650. Juist gekocht in de eerste week van de sneeuwval. Nog maar 35meter gereden (zonder te starten, duwend van de bus naar de schuur). Heeft iemand suggesties. Ik vraag me af of ik hem/haar niet af en toe even moet laten lopen, of dat ik gewoon geduld moet hebben en straks, als we van de pekel af zijn, gewoon kan starten en voorzichtig mijn eerste kilometers moet gaan rijden. Ik kan met deze vraag wel naar de dealer gaan, maar bij jullie zit de ervaring. Ik verneem graag iets.

vr. gr.,
Gerard

p.s. foto's houden jullie van mij tegoed tot hij/zij de schuur uit kan (oh het zo'n plaatje...............)
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Eerste meters

Bericht door TT-Strom »

Hoi Gerardus,

Gefeliciteerd met je nieuwe Strom!
Je kan hem prima een tijdje laten staan in de garage. Zo staat hij bij de dealer ook, die laat ook niet alle fietsen elke dag even lopen.

Wat ik zelf doe, is zorgen dat hij met volle tank staat. Ik draai wel elke week de voorband even een stukje rond, om te voorkomen dat er een plat stukje op zou kunnen komen door het lange staan op dezelfde plek (hij staat op de bok, dus achterband hangt vrij).
Verder staat hij met volle tank en ik laat hem elke 3/4 weken even lopen tot hij warm is.
Zo komt hij prima de winter door.

Wel bij je eerste rit voorzichtig: even goed remmen een paar keer in de straat en de bandenspanning controleren!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerste meters

Bericht door Patman_66 »

Hij kan prima een winter blijven staan.
Laat hem echter niet lopen, want dan ontstaat er condensvorming in de tank wat lan leiden tot roest.
(Je zou nog kunnen overwegen om er een flesje "Forté Moto Power II" in te gooien)
Het enige waar je op moet letten is dat de tank tot de nok toe gevuld is; dat je je accu aan de druppelaar zet; en de bandenspanning verhogen met ca. 0,5 bar.
(voor suggesties betreffende de druppelaar moet je even op dit forum zoeken. Er zijn voldoende draadjes hierover te vinden!)
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Eerste meters

Bericht door Soesko »

Ik kan me voorstellen dat je je zit te verbijten. De motor is in huis, maar je kunt, vanwege het weer, niet rijden. Patman doet goede suggesties. Ik zou de motor inderdaad niet laten lopen. Je krijgt ook vocht in je uitlaat waardoor er aan de binnenzijde roestvorming ontstaat. Daarnaast heb je kans dat je nokkenassen verglazen. Voor goed inrijden is het namelijk nodig om toeren te maken en dat doe je niet als je de motor stationair laat lopen. Bij een nieuwe motorfiets is het, volgens mij, juist slecht om hem ombelast te laten lopen.
Het is dus gewoon een kwestie van afwachten tot het weer wat beter wordt. Troost je met de gedachte dat we daar allemaal op zitten te wachten. Al heb ik gisteren nog wel een stukje kunnen rijden op mijn pekelfiets.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Eerste meters

Bericht door Wullebolle »

Proficiat met je aankoop.

Wat je vragen betreft, tjah je gaat zoveel verschillende antwoorden krijgen van voor en tegenstanders van dit en dat dat je toch niet meer weet wat goed en niet goed is.

Je motor onbelast in de garage laten opwarmen is idd niet zo goed voor de mecaniek. Maar om nu te zeggen dat je blok om zeep gaat als je een keer in een verliefde bui je motor ff laat pruttelen in de garage gaat te ver. Ja je kan gerust es je motor laten lopen, just for the fun of it, hij gaat echt niet kapot van een keertje te starten. Maar beste is elke maand een ritje doen van een kilomtere of 50, zo raakt ie warm genoeg om alle condens overal uit te krijgen en geraakt je accu weer volledig opgeladen. Er is wel elke maand ergens een dag waarin het een paar uur proper droog pekelvrij weer is.

Als ie lang stilstaat zou ik wel elke 2 weken ff de accu aan de druppellader hangen. Als je het kan permiteren is continu aan de lader nog net ietske beter.
Heb je geen druppellader, (geen snellader gebruiken !) laat dan het starten achterwege. Je accu raakt er leger van (je verliest 10% lading per startbeurt & opladen doe je pas al rijdende) en leeg rakende accus gaan sneller dood.

Verder treed ik de anderen bij: tank zo vol mogelijk (vermijden van condens in de tank), en banden een halfje harder. Wat het draaien van de voorband betreft, ja, als ie voor maanden stilstaat (wat ik me niet kan voorstellen) anders lijkt het me niet echt nodig.
Bij de eerste rit: bandendruk weer goed zetten (die 0.5bar meer moet er weer uit) en hou idd je remmen in de gaten. De eerste rembeurt kan ie wat minder pakken. Na 2 meter remmen is het zeker al in orde.

:bye:
Spooky Action At A Distance !
Gerardus

Re: Eerste meters

Bericht door Gerardus »

Hartelijk dank!!

Hartelijk dank voor de adiezen. Kijk daar kan ik wat mee. Ik probeer mijn geduld nog even in bedwang te houden. Mijn soes staat in een houten schuurtje, de tank is tot de rand volgetankt, staat op de middenbok, de druppellader (Optimate III) staat iedere twee weken een paar dagen aangesloten en bij de eerste rit zal ik de banden op spanning brengen voorzichtig sturen en remmen (nieuwe banden en remmen). Niets vergeten zo? O ja, iedere dag het weer en de wegen in de gaten houden.

ALLEN NOG EEN FIJNE JAARWISSELING EN EEN VOORSPOEDIG 2011 TOEGEWENST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vr. gr.,
Gerard
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Eerste meters

Bericht door Peterzeeland »

En dan nog iets over pekel. Die is zeker niet zomaar van de weg af!

Heb in het begin ook wel eens op een 'schone dag' gereden, waarna (en dat is lastig te zien) de uitlaten geheel aan het roesten gingen.... Bleek dus toch nog wat op de weg te liggen.

Als je je niet meer kunt inhouden op een mooie dag, na het ritje even goed afspuiten, ook van onderen en de uitlaten,
en wat bij mij heel goed hielp was een ACF-50 anti-corrosie behandeling.
Ook met een winter buiten, heeft ie dat goed doorstaan.
In een garage is natuurlijk veel beter.

sterkte (voor ons allen).... de winter moet nog echt beginnen...... :(
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Eerste meters

Bericht door Soesko »

Peterzeeland schreef:sterkte (voor ons allen).... de winter moet nog echt beginnen...... :(
Eerlijk gezegd ben ik de winter nu al wel beu. Als het kan trek ik eropuit met de pekelfiets. 16 December ben ik op weg van het wek naar huis gestrand in een sneeuwstorm en moest de motor achter laten op een carpoolplaats. Ik kon hem later die avond weer ophalen, omdat er toen wel te rijden was. Sindsdien heb ik nog 30 kilometer gereden en dat was afgelopen woensdag. Hier in het zuiden is het echt niet te doen. Ik ben GVD al twee keer gevallen toen ik te voet onderweg was.
Van mij mag die sneeuw en rotzooi verdwijnen. Ik heb er geen moeite mee als het flink vriest, als het maar droog is.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Eerste meters

Bericht door Wullebolle »

Ik weet niet welke pekel ze in Holland gebruiken, maar deze in Belgie is blijkbaar niet zo aggressief.
Na jààààren in de winter te woonwerken op een XJ900 en nu al de 2e winter op de Strom, en zonder extra pekelpoetsbeurten (behalve een keer of 2 per winter met de tuinslang de boel grondig afspoelen) heb ik op geen van beide motoren last van pekelroest. Het enige dat wel wat uitslaat zijn een paar aluminium boutjes. Al de rest blijft proper. De XJ900 had wel een roestende achterbrug, maar dat ligt aan het concept en niet aan de pekel.
Mischien helpt het als de motor in een half verwarmde garage staat
Tenslotte is mijn motor een gebruiksinstrument en geen showaccesoire. Niet dat hij vanonder mijn gat moet roesten, maar om nu maniakaal de pekel te lijf te gaan ... pfff O:-)

@ Gerardus:
Prima zo.
Denk aan het siliconen laagje op de nieuwe banden. De eerste 100km dus als een ouwe dweil rijden, zeker in een bocht als het nat is.

:bye:
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Eerste meters

Bericht door Soesko »

Ik denk dat het ook afhangt van de motorfiets zelf. Ik heb eens een winter doorgereden met een ZXR750 en in het voorjaar was de radiateur half doorgerot. Die motor kon er erg slecht tegen. Momenteel rijd ik al zeven winters door met mijn GSX750ES. Ik heb onlangs mijn voorvork moeten vervangen omdat de keerringen vastgerot waren in de poten. Bij het demonteren brak het aluminium en toen was het einde verhaal. Dat is eigenlijk tot nu toe ook het enige ongemak en ik poets die motor nauwelijks. Ik moet wel met enige regelmaat de remzuigers gangbaar maken, maar daarvoor heb ik een goed systeem bedacht. Ik heb namelijk een set reserve klauwen gekocht en wissel de remklauwen als ze vast zitten. Vervolgens maak ik de set die van de motor afkomt weer in orde zodat ze klaar zijn voor gebruik. Mijn ervaring is dat de oude GSX erg winterhard is.
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Eerste meters

Bericht door V-TWim »

Ik moet zeggen dat mijn Strom mij ook meeviel na een pekelwinter. En ook nu valt het redelijk mee. Ik was 'm 2 x per jaar. 1 x voor de winter. Dan spuit ik 'm helemaal in de siliconenspray. D'r gaan sowieso 2 bussen op... En na de winter is het weer wassen en doorknorren. Mijn motto: Waar vuil zit, kan geen pekel komen. :mrgreen:

Edit: Dat dubbele setje remklauwen is een prima idee. Ik ga 's op zoek...
Only dead fish go with the flow.
Plaats reactie