Gestegen verbruik.

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Gestegen verbruik.

Bericht door Wullebolle »

Heren ..

Is het logisch met dit kouwe weer dat mijn woonwerk verbruik sinds een paar weken gestegen is van 1:14.5 naar 1:12 ???
De huidige rijstijl is wat je noemt winters-voorzichtig ( lees: 'ouwe dweil') O:-)

DL1000, 2008, 17.000km. Verder geen enkel probleem mee. Remmen lopen niet aan, ketting is prima. Start perfect. Blok draait prima als altijd. En er komt nauwelijks benzinegeur uit de uitlaten.

Kan het dat bij dit kouwe weer (dat nu ook weer niet zooo koud is) het blok niet genoeg opgewarmd raakt en de 17km rit (~20minuten) grotendeels op "choke" gebeurt? Maar vorige winter was het ook koud en toen was er nauwelijks meerverbruik :?:

Iemand een idee?
Een lange toer doen om het verbruik te checken bij doorwarmd blok komt er echter de eerste weken niet van.

Ik kan me niet voorstellen dat het monteren van de Xenons 15% meerverbruik geeft. :mrgreen:
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Soesko »

De choke lijkt me niet aan de orde. Injectiefietsen kennen geen choke meer, maar slechts een tijdelijk verhoogde stationairloop. Die schakelt vrij snel uit, soms al na enkele seconden.
Bij mijn DL650 heb ik het nog niet gecontroleerd. Mijn GSXR750 vebruikt stevig meer als het wat kouder wordt. Bij zomerse temperaturen gaat rond de 215 km het reservelampje branden. Onder winterse omstandigheden is dat soms al bij 170 km het geval. Die motor loopt verder goed.
Als je motor verder goed loopt en de remmen lopen niet aan, dan zou ik me er niet te druk om maken. Op zich is het niet onlogisch dat je motor meer verbruikt in de winter. Sterker nog, het is onlogisch als hij dat niet doet. Misschien had je vorig jaar mazzel dat dit niet het geval was.
Soms zit het zelfs in hele kleine dingen, een luchtfilter dat meer of minder lucht door laat, een jas die wat meer flappert dan een andere etc.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door PDvD »

Ik heb zelfs op mijn vorige motor meegemaakt dat ik met een regenjas niet boven de 130 uit kon komen... en zonder weer lekker doortrok tot over de 200....

of je hebt door de gladheid dermate veel wielspin dat je daardoor extra verbruikt ;)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Tampert
DL1000 berijder
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 18-02-2009, 21:06
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000T L8

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Tampert »

Ik kijk alleen maar hoevaak ik moet tanken (altijd een volle tank). Moet ik weinig tanken rijd ik weinig, heb ik meer tijd dan moet ik ook meer tanken. Verder is het wel een feit dat brandstof krimpt bij lagere temperaturen en uitzet bij hogere. Deze natuurlijke eigenschap heeft dus ook een positief en negatief effect. Je hebt natuurlijk niets aan dit filosofisch gel*l en een concrete oplossing heb ik niet voor je.
De dl van jou heeft injectie en een auto choke, maw mijn conclusie zou zijn dat het in het motormanagement zou moeten zitten.
Gr. Arnout
Johan_Be

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Johan_Be »

Wullebolle schreef:Heren ..

Is het logisch met dit kouwe weer dat mijn woonwerk verbruik sinds een paar weken gestegen is van 1:14.5 naar 1:12 ???:
Mijn Dl1000 heeft altijd een verbruik van 1:11 tot 1:12. Op lange ritten met snelwegen is dat wel eens 1:13.
Vermoedelijk moet de luchtfilter worden schoongemaakt. In idd geval, buiten de luchtfilter, word voor het begin van het seizoen nog
de banden vervangen (road pilot 1, vooraan en de 2 achteraan), ketting en tandwielen worden vernieuwd en terwijl deze wielen
eraf zijn ga ik ook de rollagers van die wielen vervangen. De motor heeft 30000km en is van 2007. Dus het word eens tijd.
Na dit alles ga ik eens een afspraak maken om hem op de testbank plaatsen en hem te laten afstellen.
FastLoe

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door FastLoe »

PDvD schreef:Ik heb zelfs op mijn vorige motor meegemaakt dat ik met een regenjas niet boven de 130 uit kon komen...
Dat moet nogal een regenjas zijn dan :frusty:

Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.

Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.
Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.

Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Framomile »

Nou breekt mijn klomp, ik zit van de week nog te denken dat het enige voordeel van dat schijtweer (sorry voor taalgebruik) is dat ik lekker weinig benzine verbruik. Voor mij heel logisch want in "wintermodus" rijd ook ik als een ouwe dweil en in de rest van het jaar wil ik toch wel regelmatig even het gas vol open draaien.
Houd het allemaal niet zo precies bij maar rijd nu zeg maar 390km per tankbeurt en anders tank ik om de 350, 360km.

Vandaar dat ik het nogal vreemd vond om dit bericht te lezen, of ben ik toevallig de enige die in de winter minder verbruikt :mrgreen:

Gegroet,

Franc
FastLoe

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door FastLoe »

Nee, hoor.
Is allemaal niet zo vreemd, als je wat langere afstanden rijdt en de zaak goed op temperatuur komt kan je inderdaad zuiniger rijden omdat je het allemaal wat rustiger aan doet. Ook de vullingsgraad van je cilinders ligt wat hoger omdat het % zuurstof ietsje hoger is en de vochtigheidsgraad over het algemeen ook wat hoger ligt.

Bij (te) korte afstanden gaat die vlieger meestal niet meer op omdat de zaak onvoldoende opwarmt
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Framomile »

Rijd dagelijks zo'n 56km heen en terug naar mijn werk. Ik weet niet of 28 km veel of weinig is maar ik vind het net mooi met de temperaturen van de afgelopen week.

Gr Franc
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Wullebolle »

Ik ben me absoluut bewust van hoe een blok opwarmt (of net niet) bij koud weer en wat dat doet met het verbruik.
Hoe de injectie de lucht/benzine verhouding regelt adh de verschillende temp en druk sensoren en de stand van het gashendel.
Ook dat verbruik kan toenemen met vervuilde luchtfilter versleten bougies enz ..

Wat mij bij het meerverbuik vooral frappeerde is dat het echt wel heel plotseling optrad (ik hou men verbruik op het autistische af bij, kheb iets met cijfertjes).
De ene tankbeurt was nog net zoals de tientallen daarvoor netjes: benzinemeterblokjes op 110/165/220/255/270km (+/-5km) = 1/15
en de volgende tankbeurten waren 85/135/175/200/220 = 1/12.
Ook frappant is dat er vorige winter met exact hetzelfde weertype in februari geen meetbaar meerverbruik was.
Trouwens mijn motor is een binnenslaper en heeft het nooit ijskoud.
Het gaat me niet om de kost :mrgreen: maar ik heb altijd geleerd dat een plotseling sterk meerverbruik wel eens op een mogelijk probleem kan duiden.

Wat mischien wel kan zijn is dat ik TE voorzichtig heb gereden. maw net iets te lage toeren(2500a4000) om de boel voldoende snel door te warmen.
En de luchtfilter ... mmm hij zit er al 17000km in, en tis al van 12000 geleden dat ie is schoongeblazen. :shock: Ook de bougies zijn nog de originele.
Maar dan nog lijkt me dit niet iets dat van de ene op de andere tankbeurt een 15% meerverbruik geeft, bij een veel voorzichtiger rijstijl dan nog.

Anyway. De motor moet toch naar de dealer binnen 2000km, voor banden en balhoofd afstellen (heb geen sleutel daarvoor, en ik vermoed wat speling). Zal ook maar meteen olie en filters en bougies (iridiums) laten steken. En es vragen om een en ander af te stellen (zonder rollenbank, die 'woont' te ver).

Thanks for your help.

Ondertussen, moest het een dagje mooi weer zijn gaak er es een tankje doorjagen en zien of ie dan wel een normaal toerverbruik toont (1:17a19).
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door FastLoe »

Ja, als het van de één op andere tankbeurt verandert, zal het toch iets anders moeten zijn. Het verbruik kan dan alleen stijgen als er een onvolledige verbranding plaatsvindt. D.w.z. ergens is de lucht/brandstof verhouding door verstoord of de verbranding zelf loopt niet goed.

Een plotselinge toename van 15% lijkt me inderdaad veel. Alhoewel. Mijn Honda (V45) heeft het probleem dat in vochtige omstandigheden, rond het vriespunt hij plots niet meer stationair wil draaien en en verbruik stijgt van 1:20 / 22 naar 1:10. Vorig jaar lang naar gezocht en uiteindelijk bleek dat er ijsafzetting op het luchtfilter ontstond.
Tja, dan moet je wel geluk hebben en op het juiste moment toevallig je luchtfiler bekijken anders wordt het één grote puzzeltocht
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Martien_1000 »

Ik houd mijn brandstofverbruik ook altijd bij, en het viel me vorige winter ook al op, dat zodra het kouder wordt, het brandstofverbruik behoorlijk toeneemt. Deze winter is dat ook niet anders.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Wullebolle »

Ha ... vanmiddag toch maar zelf de bougies en luchtfilter vervangen (beide 17.000km erin :shock: ).
Net een goed ritje achter de rug.
Amaai wat een verschil. Kan weer rustig pruttelen aan 2500rpm en zonder al te veel protest in 2e aan 30/u.
Moet ook gevoelsmatig minder gas geven voor hetzelfde 'resultaat' & pakt soepeler op.
En aan de benzinemeterblokjes geschat is het verbuik met 25% gezakt.
Wat meteen het ferme verbruik van 1:12 van de laatste paar beurten verklaarde
(maar niet waarom het van de ene op de andere tankbeurt zoveel scheelde).

:-)}
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door John007 »

Martien_1000 schreef:Ik houd mijn brandstofverbruik ook altijd bij, en het viel me vorige winter ook al op, dat zodra het kouder wordt, het brandstofverbruik behoorlijk toeneemt. Deze winter is dat ook niet anders.
Ik hoor hier niet raar van op.
Met een auto is het niet anders, die verbruikt ook meer brandstof in de winter.
Het is kouder, dus wordt hij minder snel warm en gaat dus meer brandstof nemen.
Bovendien is de aanvoerlucht die de motor nodig heeft voor de verbranding ook veel kouder en dat is allemaal nadelig voor het brandstofverbruik.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Framomile »

Nog even een vraagje over verbruik voor de techneuten onder ons:

Heeft elektrisch vermogen (handvatverwarming e.d.) ook invloed op het verbruik ??

Je hoort ook wel dat de airco in de auto voor extra verbruik zorgt en ik weet niet of e.e.a met elkaar te maken heeft.

Ik dacht er aan nu het deze week weer lekker fris is en de handen weer elektrisch worden opgewarmd.

Alvast dank voor iemand die het kan/wil uitleggen.

Groet,

Franc
FastLoe

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door FastLoe »

Yep, handvatverwarming, zadelverwarming, mistlampen....

Het gebruikt stroom en dat komt van je dynamo vandaan (als je motortje loopt tenminste) De grap is dat hoe meer stroom dat ding moet leveren, hoe zwaarder die dynamo rond gaat draaien.
Aangezien je dynamo weer door je motortje aangedreven wordt, zal die het ook ietsje zwaarder krijgen. Daarom moet je motortje weer ietsje meer weerstand overwinnen en moet er dus meer brandstof in.

Uiteindelijk verbruik je dus ietsje meer brandstof als je electrisch vermogen afneemt.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Framomile »

Oke dus toch, hartelijk dank voor de uitleg leo.

Had vanmorgen zowel de handvatverwarming en de elektrische handschoenen aan ! Wel lekker warm maar met die benzine prijzen van hede ten dage toch maar niet te vaak doen dan. :wink:

Gr Franc
Laatst gewijzigd door Framomile op vr 04-03-2011, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Remko

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Remko »

Bezine is 15 cent per liter duurder.
Verbruik is 1 op 20.
Per jaar 20.000 km.
Dus 1000 liter benzine per jaar.
Scheelt het je 12,5 euro per maand.....

Als 12,5 euro per maand het probleem gaat zijn......



8)
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Framomile »

zie knipoog :wink:

:bye: Franc
FastLoe

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door FastLoe »

Ik heb er wel 12.50 per maand voor over om van die kouw klauwe af te zijn. Alles al geprobeerd, laatst een litertje benzine over de handschoenen gegoten en in de fik gestoken.
Toch een kwartiertje plezier van gehad.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Wullebolle »

Framomile schreef:Nog even een vraagje over verbruik voor de techneuten onder ons:

Heeft elektrisch vermogen (handvatverwarming e.d.) ook invloed op het verbruik ??

Je hoort ook wel dat de airco in de auto voor extra verbruik zorgt en ik weet niet of e.e.a met elkaar te maken heeft.

Ik dacht er aan nu het deze week weer lekker fris is en de handen weer elektrisch worden opgewarmd.

Alvast dank voor iemand die het kan/wil uitleggen.

Groet,

Franc

Je kan het zo ongeveer wel de grootteorde inschatten wat het meerverbruik zou zijn. Ongeveer ...

Stel: omzetting naar electriek gaat met 50%rendement.

Gewone auto, verlichting uit, 90km/u, moet de automotor laat ons zeggen 25kW leveren, verbruik: 6.00 L/100
Idem met lichten aan: 2*55W+2*20W, dashboardverlichting etc .. afgerond 250watt al samen = 500watt extra vanwege 50% rendement.
Om 90u te doen moet de automotor dan 25KW+500W = 25.5KW leveren/ ofte 2% meer, verbruik is dan 6.12L/100,
2% meerverbruik vanwege verlichting

Idem maar met een airco die toch wel 2.5KW kan verbruiken in zware omstandigheden.
De automotor moet nu 25KW voor de snelheid + 2*2.5Kw voor de airco @ 50%rendement = 30Kw leveren,
20% meerverbruik vanwege airco. Verbruik is nu 7.20L/100 ipv 6.00.

Op dezelfde manier gerekend voor een motor:
90km/u = 15KW nodig. Handvatverwaming 50Watt = 100watt vanwege 50%rendement.
90km/u = 15.1KW = afgerond 1% meer !!!

Tis niet helemaal correct qua cijfers, maar de grootte orde van meerverbruik is het wel.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Framomile »

Dank Wullebolle voor de heldere uitleg. :worship:

Gr Franc
Graafie68

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Graafie68 »

Volgens mij komt het hier op neer: om er warmpjes bij te zitten, moet je je schaapjes op het droge hebbe. :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Gestegen verbruik.

Bericht door Wullebolle »

Graafie68 schreef:Volgens mij komt het hier op neer: om er warmpjes bij te zitten, moet je je schaapjes op het droge hebbe. :shock: :shock: :shock:
Of een leeg schaap onder je kont. Dan zit je ook warm ! :o)
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie