Olie koeler afdekken

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Chris Moto

Olie koeler afdekken

Bericht door Chris Moto »

Beste Forummers/sters,

Nu de koude maanden eraan komen lees ik zo op diverse forums dat de olie koeler moet worden afgedekt wanneer je toch door blijft rijden.
Is dit verstandig om te doen en zo ja waarom maar vooral hoe en met welk materiaal doe je dit dan ?

gr. Christoph
Dos Nijntjes

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Dos Nijntjes »

Hoi Christoph,

Ik heb de afgelopen 4 winters gewoon doorgereden op de V-strom, zonder de olie koeler af te dekken.
Dit is ieder jaar ook zonder problemen gegaan. Wat dat betreft zie / zag ik niet de noodzaak van afdekken.

Mvg,
Ravian
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Wullebolle »

Ik denk dat het in onze winters niet echt nodig is. Zolang de blok temperatuur meter na een tijdje 2 blokjes toont zit het wel goed.
Wie deelneemt aan het Elephanten treffen, of ff over en weer naar de Noordkaap gaat, maw langdurig bij zware vriestemperaturen rijdt kan er baat bij hebben maar hier in de lage landen lijkt het me overbodig.

Belangrijker is dat je koelwater voldoende antivries bezit.
Als dat een lekker giftige blauwe kleur heeft en je er nooit geen water hebt bijgevoegd, zal dat ook wel goed zijn.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Dyrck »

Als je met koud weer veel korte stukken rijdt is afdekken wel slim om te doen.
Mijn ervaring met de lucht/oliegekoelde FJ1200 is dat ie in de winter met een afgedekte oliekoeler veel sneller op temperatuur komt.
Dit geldt overigens alleen als je een oliekoeler hebt zonder thermostaat, anders heeft afdekken geen zin.

Houdt daarbij wel in de gaten, dat de temp.meter op het dashboard van de VStrom de watertemperatuur aangeeft en niet de blok/ olietemperatuur.
Als het water namelijk al op temperatuur is, duurt het zeker nog een aantal km's voordat de rest van het blok (de olie) ook op temperatuur is.
De temp. meter op het dashboard is dus niet echt goed geschikt om te bepalen wanneer de motor op temperatuur is.
Er is hier op het forum al eens eerder gesproken over olietemperatuurmeters.
Ik heb zo'n meter op de plaast van de olievuldop zitten die de temp van de carterdamp aangeeft (ook niet helemaal precies, maar altijd beter dan niets).
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Capri

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Capri »

Meten is Weten.
Je moet eigenlijk je olie temperatuur kunnen meten om hier het juiste antwoord op te kunnen geven.
Zo'n olievuldop met ingebouwde temperatuurmeter is mogelijk een redelijke indicatie, maar die meet inderdaad niet de olie maar de temperatuur van de lucht in het carter.
De olie is pas bij ongeveer 90 graden op z'n best, tussen de 80 en 100 graden is prima.
Het nadeel bij de o.a. V-Strom is dat je alleen de koelwater temperatuur kan uitlezen, niet de olie temperatuur.
Afdekken kan volgens mij tijdens de koude wintermaanden geen kwaad, gewoon een plaatje ervoor zetten die de directe rijwind een beetje weg haalt van de olie-koeler.
Bijkomend voordeel is dat je ook die pekeltroep en andere zooi niet op je koeler krijgt.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Soesko »

Ik gebruik de V-strom ook voor woon-werk verkeer, enkele reis 22 km. Ik dek de oliekoeler volledig af en een gedeelte van de radiateur, met de bedoeling het blok eerder op temperatuur te krijgen en beter op temperatuur te houden. De temperatuur van het koelwater kan ik aflezen. Zonder gedeeltelijk afdekken van koeling komt hij tot twee streepjes op het dashboard. Met afdekken komt hij tot de gebruikelijke drie streepjes en blijft daar dan ook op staan. Met andere woorden, voor mij heeft het een voordeel om de radiateur af te dekken. Ik ben nog op zoek naar een goede temperatuurmeter voor de olietemperatuur, zodat ik ook daar bij kan houden wat de temperatuur is. Ik zag bij Louis een aantal meters op de website staan, maar begrijp uit de geplaatste reacties dat ze niet zo geweldig werken.
Overigens doe ik bovenstaande al jaren ook bij andere modellen die ik in bezit heb gehad. Bij een GSXR moet je bevoorbeeld de radiateur een stuk afdekken, want anders krijg je in de winter het koelwater nooit op de gewenste temperatuur.
Chris Moto

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Chris Moto »

Dyrck schreef:.............Ik heb zo'n meter op de plaast van de olievuldop zitten die de temp van de carterdamp aangeeft (ook niet helemaal precies, maar altijd beter dan niets).
Dit olie metertje geplaatst op de olievuldop, daar zit toch een voelpijpje aan. Toch?
Hoelang mag dit voelpijpje zijn zonder inwendige onderdelen aan te raken? En welke schroefdraad heeft deze dop?
Capri

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Capri »

Je moet gewoon de juiste voor je type motor bestellen, hier een voorbeeld:
http://www.louis.de/index.php?topic=art ... =WVB1%2F07
De bestelnummers voor de DL650 (10034309) en de DL1000 (10034317) zijn kennelijk verschillend.
Chris Moto

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Chris Moto »

Capri schreef:Je moet gewoon de juiste voor je type motor bestellen, hier een voorbeeld:
http://www.louis.de/index.php?topic=art ... =WVB1%2F07
De bestelnummers voor de DL650 (10034309) en de DL1000 (10034317) zijn kennelijk verschillend.
Ik zie dat je ook deze kunt doen aansluiten Oeltemperaturgeber € 14,95 deze komt in de olie aftapplug. Deze voeler staat vol continue op het laagste punt alleen moet er dan nog een aflees metertje bij worden geplaatst.
Welke zou M-plug heb je dan nodig ?
FastLoe

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door FastLoe »

Tja, waarom denken jullie dat de oliekoeler eigenlijk achter de uitlaatbocht neergehangen is :worship:

Slimme jongens die Jappen
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Wullebolle »

FastLoe schreef:Tja, waarom denken jullie dat de oliekoeler eigenlijk achter de uitlaatbocht neergehangen is :worship:

Slimme jongens die Jappen
Volgens mij omdat alle slijk en smeerlapperij dan op de uitlaat terecht komt ipv de koeler, en dat scheelt weer. :mrgreen:
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Soesko »

Capri schreef:Je moet gewoon de juiste voor je type motor bestellen, hier een voorbeeld:
http://www.louis.de/index.php?topic=art ... =WVB1%2F07
De bestelnummers voor de DL650 (10034309) en de DL1000 (10034317) zijn kennelijk verschillend.
Dat bedoelde ik nu. Heb je ook de reacties van klanten gelezen die dit apparaat hebben gekocht. Nogal wat mensen klagen erover dat het apparaat na een paar dagen kapot is of de temperatuur niet goed aangeeft.
Chris Moto

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Chris Moto »

Soesko schreef:
Capri schreef:Je moet gewoon de juiste voor je type motor bestellen, hier een voorbeeld:
http://www.louis.de/index.php?topic=art ... =WVB1%2F07
De bestelnummers voor de DL650 (10034309) en de DL1000 (10034317) zijn kennelijk verschillend.
Dat bedoelde ik nu. Heb je ook de reacties van klanten gelezen die dit apparaat hebben gekocht. Nogal wat mensen klagen erover dat het apparaat na een paar dagen kapot is of de temperatuur niet goed aangeeft.
ja psies, daarom ga ik voor deze optie olie aftap plug alleen welke schroef M-draad zit hieronder in.

Wie kan helpen ?
Capri

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Capri »

Dat is M 12 X 1,25

EDIT:
Ik zie nu dat die maat er niet bij zit, da's jammer.

Maar er bestaan wel oplossingen voor:

VDO heeft sensoren voor olietemperatuur het bereik is 50-150 Graden. http://www.vdonl.nl/Products.aspx?id=2025 VDO Nummer: 323-801-009-001D
Je hebt dan nog wel een adapter nodig voor de plug, ik weet even niet zo snel waar je die makkelijk kunt krijgen in NL, maar dat moet te vinden zijn.
Zoiets: (M12x1.25 naar 1/8 npt Plug Adapter)
Afbeelding

Wel dit gevonden in de USA http://www.egauges.com/vdo_indS.asp?Sen ... s&PN=R7966
Wel die rubber ring vervangen door een koperen ring.

(Vergeet niet dat je de olie meet voor de koeling)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Eikie »

Verplaatsen van de oliekoeler kan natuurlijk ook. Misschien heb ik nu het wiel opnieuw uitgevonden maar bij het zoeken naar stuurverhogers op de Touratech site kwam ik deze tegen :

Afbeelding


Link: http://www.touratech-usa.com/Store/PN-3 ... trom-DL650

**
We blijven natuurlijk wel altijd met het ongelukkig geplaatste oliefilter zitten...
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Margon »

Soesko schreef:Ik gebruik de V-strom ook voor woon-werk verkeer, enkele reis 22 km. Ik dek de oliekoeler volledig af en een gedeelte van de radiateur, met de bedoeling het blok eerder op temperatuur te krijgen en beter op temperatuur te houden. De temperatuur van het koelwater kan ik aflezen. Zonder gedeeltelijk afdekken van koeling komt hij tot twee streepjes op het dashboard. Met afdekken komt hij tot de gebruikelijke drie streepjes en blijft daar dan ook op staan. Met andere woorden, voor mij heeft het een voordeel om de radiateur af te dekken. Ik ben nog op zoek naar een goede temperatuurmeter voor de olietemperatuur, zodat ik ook daar bij kan houden wat de temperatuur is. Ik zag bij Louis een aantal meters op de website staan, maar begrijp uit de geplaatste reacties dat ze niet zo geweldig werken.
Overigens doe ik bovenstaande al jaren ook bij andere modellen die ik in bezit heb gehad. Bij een GSXR moet je bevoorbeeld de radiateur een stuk afdekken, want anders krijg je in de winter het koelwater nooit op de gewenste temperatuur.
Waarmee bedek je de oliekoeler ?
Foto perheps voor de duidelijkheid.

Thanks
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Eikie »

Duct-tape er omheen wikkelen misschien. Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Cplegt »

Zou het niet met ductape doen, als dat warm word krijg je de lijm er lastig van af als je alles weer wilt verwijderen. Toen ik er mee experimenteerse gebruikte ik zilvertape. een soort alluminiumfolie dat iets dikker is en het plakt. Ook ideaal om uitlaten gasdicht mee te maken. Heb altijd een metertje of wat onder mn buddyseat liggen. Je weet nooit wanneer je het waar voor kunt gebruiken. Er ligt ook ductape in voor de rest hoor ..
Gr. Chiel
Leville

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Leville »

Ik heb zo'n olietemperatuurmeter; En dat ding is vrij accuraat als ik vergelijk met een digitale thermometer.

Los daarvan: de koeling van mijn vorige auto was behoorlijk overmeten voor wat ik met die auto deed. De afgelopen twee jaar had ik daarom een deel van de grille in de voorbumper afgedekt. De motor kwam in de winter veel sneller op temperatuur, bleef ook beter op temperatuur bij hogere snelheden... en verbruikte een stuk minder.

Gewoon opletten dat de temperatuur niet te hoog oploopt en je zit goed. Qua afdekken kan het misschien al helpen om de gaten in de skidplate dicht te stoppen.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Eikie »

Cplegt schreef:Er ligt ook ductape in voor de rest hoor ..
en een zakje met boutjes en moertjes, tie-wraps, tandenborstel, schone onderbroek, db-killers :-)}
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door RedStrom »

Eikie schreef:Duct-tape er omheen wikkelen misschien. Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Idem.
+1
like

modern ben ik zeg
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Cplegt »

Eikie schreef:
Cplegt schreef:Er ligt ook ductape in voor de rest hoor ..
en een zakje met boutjes en moertjes, tie-wraps, tandenborstel, schone onderbroek, db-killers :-)}
Schone onderbroek kun je bijna overal kopen/reglen. Een leatherman is van grotere meerwaarde, vergeet de reserve zekeringen niet..

Wel een goed idee trouwens die onderbroek :o) ..
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Iron Horse »

Het zou me niets verbazen dat je de oliekoeler in de winter gewoon kunt verwijderen en afpluggen zonder dat het nadelige gevolgen heeft. De L-serie heeft hem ook niet meer. Kijk ik op blz. 6-23 en 6-24 van het WPH dan kan ik zo geen nadelige gevolgen ontdekken. De oliekoeler hangt parallel aan het oliesmeercircuit. Maar bij twijfel zou je hem met de banjobouten en een stukje slang ook kunnen doorlussen. Dat is maar een paar centimeter. In het voorjaar niet vergeten hem er weer op te zetten. Alhoewel ik met de temperatuurmeter nog nooit hoger ben geweest dan een graad of 70. Nu kan dat vanwege de plaatsing in de vulopening misschien in werkelijkheid iets meer zijn, maar echt oververhitten zal hij niet snel doen lijkt me. Je hebt alleen iets minder olie in het hele circuit.

(Het is maar een idee, ik sta niet in voor de gevolgen ..... :mrgreen: :bye: )
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Soesko »

Iron Horse schreef:Het zou me niets verbazen dat je de oliekoeler in de winter gewoon kunt verwijderen en afpluggen zonder dat het nadelige gevolgen heeft. De L-serie heeft hem ook niet meer.
Dat klopt, maar de L-serie heeft wel een warmtewisselaar, waarbij olie en koelvloeistof elkaar op de juiste temperatuur houden, met andere woorden als de temperatuur van de olie te hoog oploopt dan moet de koelvloeistof hem terug gaan koelen en andersom verwarmt bij een koude motor de koelvloeistof de olie. Overigens denk ik dat je de oliekoeler in de winter best kunt missen, mits je maar niet langdurig op hoge snelheid gaat rijden. Tot een half uur durf ik best met een volledig afgedekte oliekoeler te rijden. Daarna verwijder ik het plastic plaatje wat ik ervoor heb zitten.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Margon »

Eikie schreef:Duct-tape er omheen wikkelen misschien. Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Hoeft inderdaad niet zo moeilijk te zijn maar het verwijder hoeft dat ook niet te zijn. :-)}

Ga denk ik een kunststof plaatje er voor maken.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Eikie »

En dat plaatje natuurlijk vastmaken met duct-tape :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Olie koeler afdekken

Bericht door Bozobin † »

Ik heb er niet naar gekeken en ook nog nooit over nagedacht, maar kun je geen stukje karton of opgevouwen alufolie oid tussen de koeler en het roostertje schuiven ? Hoeft echt niet perfect af te sluiten.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie