gemepte software

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Chris Moto

gemepte software

Bericht door Chris Moto »

Beste v-strommers/sters

Weet iemand wat het inhoud "gemepte software" voor de afstelling van de strom ???
Hierdoor moet deze beter worde afgesteld op z'n koppel. Kan dit iedere motor dealer of moet je hiervoor naar de specialisten gaan en wat mag zoiets gaan kosten ???

gr. Christoph
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: gemepte software

Bericht door Wullebolle »

Je bedoeld waarschijnlijk dat de motormanagement parameters worden ge-remapped.
Niet iedere dealer kan dat. Je hebt daar wat hard & software voor nodig en een vermogenbank en uitleesapparatuur.
Naar het schijnt is de allerbeste op dat gebied in Holland: Hoegee in Giessen (naast de Biesbosch) ) http://www.hoegeetech.com/
Een rottig lopende DL1000 heeft veel baat bij het remappen. Loopt niet zuiniger wel rustiger in lage toeren.
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: gemepte software

Bericht door Soesko »

Ik ben het eens met de vorige reactie. Destijds liep mijn DL1000 ook beroerd bij lage toerentallen (slecht oppakken en veel trillingen). Dit kwam voort uit de gebrekkige standaardafstelling, als gevolg van de milieueisen. Een erkende Suzukidealer kan de software aanpassen en de motor in bepaalde gebieden wat rijker zetten. Dit brengt een aanzienlijke verbetering. Voor deze ingreep hoeft de motor trouwens niet op de vermogensbank. Als je het helemaal perfect wil hebben dan is een testrun op de bank wel een aanrader, omdat ze hem dan helemaal goed af kunnen stellen. Na het monteren van een ander uitlaatsysteem is dat bijvoorbeeld een aanrader. Het kostte mij destijds 30 euro.
Overigens geldt bovenstaande alleen voor de DL1000. De 650 loopt origineel al erg goed, waardoor er geen noodzaak is voor re-mappen.
Chris Moto

Re: gemepte software

Bericht door Chris Moto »

Soesko schreef:.............dan is een testrun op de bank wel een aanrader, omdat ze hem dan helemaal goed af kunnen stellen.
Bestaat dan niet de kans dat bij een grote beurt bij de soes dealer alle afstellingen voor niets zijn geweest want dan wordt weer alles op de mileu eisen afgesteld en begint dan het stotteren niet weer van vooraf aan. Dan is de investering bij Hoegee voor de "katse m*ts" geweest.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: gemepte software

Bericht door Wullebolle »

Christoph2010 schreef:
Soesko schreef:.............dan is een testrun op de bank wel een aanrader, omdat ze hem dan helemaal goed af kunnen stellen.
Bestaat dan niet de kans dat bij een grote beurt bij de soes dealer alle afstellingen voor niets zijn geweest want dan wordt weer alles op de mileu eisen afgesteld en begint dan het stotteren niet weer van vooraf aan. Dan is de investering bij Hoegee voor de "katse m*ts" geweest.
Nee.
Dergelijke her-afstelling wordt niet gedaan bij een gewone grote beurt, maar de dealer ff vertellen dat je een afstelling heb laten doen kan nooit geen kwaad natuurljk. De nieuwe instellingen van de injectie blijven ook na een beurt geldig.
Wat wel kan is dat als je een héél grote beurt laat doen: kleppen stellen, injectoren kuisen, gasklephuizen sycnchroniseren, after market uitlaatpijpen monteren, en nog paar dingetjes die rechtstreeks ingrijpen in het gedrag van het verbrandingsproces, DAN kan het zijn dat de vernieuwde mapping weer niet helemaal goed staat, en er opnieuw een beurtje op de bank en afstellen nodig is. Maar dat zou ook nodig kunnen zijn zonder dat je voordien een re-map liet doen.

Maar nogmaals: dat re-mappen, geldt enkel voor de DL1000, Zoals Soesko al zei. De 1000 moest om aan de euronormen qua uitlaat te voldoen bij lagere toeren heel arm afgesteld worden. Daarom stottert en hapert ie soms, en is het beter om de ecu te re-mappen.
Zo'n map is in feite niets anders dan een "tabel" waarin de software aan de injectoren vertelt hoeveel benzine ie moet inspuiten icm het volume lucht dat je binnenlaat met het gashendel (met een gashendel geef je in feite geen gas maar lucht), de luchttemperatuur, luchtdruk, de gekozen versnelling, bestanddelen van het uitlaatgas en nog paar dingetjes.

Je DL650 heeft normaal gezien geen remap nodig, ook geen Powercommander of dergelijke. Die staan vanuit de fabriek al helemaal goed afgesteld.
Is er dan iets fout aan het gedrag van je 650 waardoor je denkt dat je de injectie moet laten bijstellen?
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: gemepte software

Bericht door Leville »

Hoi,

Mijn 650, die normaal pas een beurt zou moeten gehad hebben, blijkt te schokken als ik het gas stabiel houd tussen 4000 en 5000 rpm. Dat is bij een warme motor. Als ik hier lees dat een 650 van nature perfect staat afgesteld, vraag ik me af of de mijne geen bijregeling nodig heeft. Of is dit gedrag typisch? (Heb de mijne nog maar 1000 km.)
Chris Moto

Re: gemepte software

Bericht door Chris Moto »

Hallo stroomers/sters

Ik heb bij Hoegee toch een testrun laten doen omdat deze toch aan het stottttteren was bij lage toeren zoals met stadsritten of bij het terug schakelen naar de 2e versnelling bij het nemen van de rotonde duikte de strom flink in de voorpootjes. De injectie is opnieuw afgesteld in de boordcomputer en de strom loopt weer als een zonnetje. Zelfs de trilling in mijn rechterhand is voorbij.

Misschien dat een techneut mij kan vertellen wat precies die lijnen betekenen op de grafiek.

Hoegee testresultaat

de testrun

op de testbank het zoemende geluid komt van de rollebank
FastLoe

Re: gemepte software

Bericht door FastLoe »

De lijntjes op de grafiek stellen het vermogen in PK en het koppel in Nm voor. Zo te zien zijn de rode lijnen gemaakt vóór de afstelling en de blauwe ná de afstelling. Aan de linkerkant zie je de schaal voor het vermogen, aan de rechterkant die voor het koppel. De onderste schaalaanduiding geeft aan bij welk toerental dit allemaal plaatsvond.

Het koppel is in feite de kracht die de motor af kan geven. Op de linkerschaal zie je bij een toerental van ongeveer 6500 RPM een getal van bijna 65Nm staan. Dit houdt in dat je motortje bij 6500 toeren per minuut dus 65Nm levert. Wat houdt dit in, waar kan je dat mee vergelijken.
Stel je even een stok van een metertje voor, houdt het ene uiteinde in je hand en hang aan de andere kant een gewicht van ongeveer 6,5 Kilogram. Dat is zo'n beetje de maximale kracht die je motortje dus ontwikkeld.

Dat lijkt niks, zul je zeggen, een stok met aan de andere kant 6,5 K kan ik zelf ook nog wel rechthouden.

Inderdaad, kan ik ook maar, je motortje doet dit bij 6500 RPM, oftewel, 6500 keer per minuut en dan wordt het alweer wat lastiger. Zoals je uit de andere lijn met de HPtjes kan zien, zou je voor dit truukje even sterk moeten zijn als ongeveer 50 paarden :bye:
Leville

Re: gemepte software

Bericht door Leville »

Pakt je bike nog zo laag op als voorheen? Je koppelcurve lijkt een paar honderd rpm hoger te starten dan voorheen.
Leville

Re: gemepte software

Bericht door Leville »

Leville schreef:Hoi,

Mijn 650, die normaal pas een beurt zou moeten gehad hebben, blijkt te schokken als ik het gas stabiel houd tussen 4000 en 5000 rpm. Dat is bij een warme motor. Als ik hier lees dat een 650 van nature perfect staat afgesteld, vraag ik me af of de mijne geen bijregeling nodig heeft. Of is dit gedrag typisch? (Heb de mijne nog maar 1000 km.)
Vandaag eens naar de dealer gereden. Hij heeft het mengsel rijker gemaakt in het middengebied. Na een testritje op mijn vraag ook bij lage toeren. Het zal wel deels tussen mijn oren zitten, maar mijn strom pakt veel beter op en is nóg aangenamer om mee te rijden.
Fred

Re: gemepte software

Bericht door Fred »

Je moet inderdaad geen volledige check laten doen, de 1000 een 5 procent rijker afstellen in het middengebied doet wonderen, eventueel ook een paar procent van onder.
Iedereen kan dit, maar je moet alleen zo een toestelletje hebben om in het stuurapparaat van de motor geraken. Het apparaatje heet een Yoshimura Box en iedere dealer zou het moeten hebben. In tijd geen 5 min. werk.
Hier nog een oud topic over dit probleem: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=952
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: gemepte software

Bericht door Noname87 »

Mn Strom heeft nu bijna 6000km erop. Heeft afstellen bij Hoegee echt zien? Als ik 55-60 rijd in zn,3 lijkt het alsof ie hapert al is dat niet heel erg aanwezig maar vind hem niet heel vloeiend rijden.
En kan het al bij 6000km of toch nog ffies wachten?
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: gemepte software

Bericht door Eikie »

Hey Joyce,
Je hebt een nieuwe 650 met 3 jaar garantie :!:
Gewoon melden bij de beurt en veagen of ze de motor goed willen afstellen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: gemepte software

Bericht door Noname87 »

Ga ik dat doen!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: gemepte software

Bericht door Sanscorp »

Ik heb zo'n yoshbox zelf gemaakt nadat ik bij de tuner ben geweest zonder veel tevredenheid en 150 euro lichter.

Inmiddels heb ik wel wat meer aangepast maar zo'n yoshbox stelt niets voor en je kan er alleen heel grof mee afstellen.

Een yoshbox is dan ook niet remappen en eigenlijk overpriced.

Als ik mijn geld opnieuw kon besteden was ik direct voor een powercommander of echte tuning (remappen van ecu) gegaan. De yoshbox werkt, voor zover ik heb kunnen vinden, maar tot bouwjaar 2007 (zo uit mijn hoofd).

Op dit moment kan ik op mijn dl1000 uit 2002 vanuit stationair in de versnelling zo optrekken zonder van mijn motor te rammelen :duim:

Tot zo ver het karakter wat er niet uit te krijgen is.
Plaats reactie