Wat doet de lambda

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
svg

Wat doet de lambda

Bericht door svg »

Hallo,

even nog een vraag over de lambda sonde. Onlangs is deze na een storing uitgeschakeld. Met rijden merk ik er niets van. Storing is opgelost. Ik merk alleen dat het verbruik ligt gestegen is. Eerst reed ik rond de 1:22 en dat is nu gezakt naar ongeveer 1:20.

Weet iemand of er nog meer voor of nadelen zijn aan uitgeschakelde lambda?

Groeten
Stef
35.000 km op de vstrom
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Wat doet de lambda

Bericht door Sparkle Black Peter »

svg schreef:Hallo,

even nog een vraag over de lambda sonde. Onlangs is deze na een storing uitgeschakeld. Met rijden merk ik er niets van. Storing is opgelost. Ik merk alleen dat het verbruik ligt gestegen is. Eerst reed ik rond de 1:22 en dat is nu gezakt naar ongeveer 1:20.

Weet iemand of er nog meer voor of nadelen zijn aan uitgeschakelde lambda?

Groeten
Stef
35.000 km op de vstrom
Hoi Stef,

Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat. De sonde meet het aandeel zuurstof in het uitlaatgas en geeft deze door aan het motormanagement. De lambdawaarde is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding. Kleine afwijkingen worden door het motormanagement bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen.

Door een niet werkende/uitgeschakelde lambdasonde wordt deze meeting niet meer doorgegeven aan het motormanagment. Dit kan een groter verbruik en op den duur onregelmatig 'lopen' van de motor tot gevolg hebben.
Ik snap niet dat de dealer de sonde uitgeschakeld heeft. Hiermee is wel je storingsmelding opgelost, maar niet het probleem. Die sonde zit er niet voor niets in toch??

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Plaats reactie