hakerige tweede versnelling

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
pepijn

hakerige tweede versnelling

Bericht door pepijn »

Het kan zijn dat het onder de categorie 'nieuwigheid' (ca 4400 km op teller) of misschien ook wel
onder 'karakter' te scharen valt, maar ik schakel toch wel erg vaak mis van 1 naar 2...

En eigenlijk alleen van 1 naar 2 wil de bak regelmatig maar moeilijk schakelen. (Nou ok, misschien
vanuit stilstand soms in 1, maar dat is een kwestie van de koppeling een heel klein beetje laten opkomen
en hij valt erin). Maar van 1 naar 2 moet ik vaak echt een beetje kracht zetten, doorduwen, anders blijft
'ie in neutraal hangen met een hoop toeren en een vervelende harde 'klak' als gevolg (is daar nog een tip voor trouwens?
het blok draait dan veel toeren onbelast, hoe kun je hem het beste in z'n versnelling terugzetten dan? )
als 'ie daarna alsnog in de versnelling komt.

Terugschakelen of opschakelen tussen andere verzetten gaat lekker soepel. Maar ik begin me toch zo langzamerhand
een beetje te ergeren, en moet, vooral bij flink optrekken, echt heel bewust schakelen, anders gaat
het te vaak fout.

M'n koppelingshendel staat volgens mij goed afgesteld, en volgens mij schakel ik zelf wel goed...

Ben benieuwd naar jullie suggesties en ervaringen
Flipsen

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Flipsen »

Heb er zelf ruim 25000 km op zitten, en ik heb af en toe het zelfde. En dat vooral na een langere tijd rijden . Bij een koude motor (olie nog koud) heb ik het niet.
Dgr

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Dgr »

Ik vind 't moeilijk te beoordelen zonder ermee te rijden, maar probeer er aan te wennen dat je iets "steviger" moet opschakelen van 1 naar 2. Je hebt tenslotte de neutraalstand te overbruggen.

Staat je pookje goed afgesteld? Ik kan me voorstellen dat als deze te hoog staat, dat het meer moeite kost om stevig op te schakelen. Je kan 'm eventueel iets naar beneden te stellen om te proberen of dat prettiger schakelt. Er zit een gekarteld randje in de hoogte-stelling van je schakelpook waar je aan kunt draaien.

DL650's staan bekend om hun degelijkheid, dus de kans dat jij net een beroerde bak hebt is uitermate klein.
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Patman_66 »

Heel toevallig, maar ik heb precies hetzelfde ervaren.
Motor nog koud --> geen probleem van 1 naar 2.
Motor goed warm --> problemen van 1 naar 2.

Ook ik moet dan zeer nauwlettend schakelen, anders gaat het gegarandeerd fout.
Ik dacht dat het eerst aan mijn verbeelding óf aan mezelf lag, maar nu ik dit lees kan ik dat uitsluiten en zal het toch een karaktertrek zijn.
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Chopperbiker »

Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Framomile »

Nu ik het zo lees sluit ik me ook aan bij jullie, van 1 naar 2 gaat het soms mis en een enkele keer gaat ie niet in z'n 1 vanuit neutraal. (bijna 22000km dacht ik)

Is inderdaad lullig als je net stoer en snel bij een stoplicht wilt optrekken :oops: .

Voor wat het terugschakelen betreft heb ik eigenlijk nooit problemen, schakel altijd vrij hoog in de toeren terug en voor een stoplicht geef ik zelfs een paar keer gas tussen het schakelen (met koppeling in).
Als ik dat niet doe gaat het terugschakelen ook wel stroef.

Voor het afstellen van de koppeling zou ik wel wat foto's willen zien, waar zit het precies?


Groet, Franc
Kimi40

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Kimi40 »

Af en toe gebeurd het bij mij ook. De reden is dan dat ik mijn voet te recht heb staan, ipv een beetje schuin.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Redhead »

Ook ik heb er last van, soms.

Moet haast een minpunt zijn in het ontwerp.

Schakelpedaal staat inmiddels behoorlijk naar beneden.

gr. Martin
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Wullebolle »

Ook bij mij soms (1 keer op de 100?) van 1 naar N. Bij onachtzaam schakelen aan lage toeren, zo van aan 10/u al naar 2e willen. Koude & warm maakt niet uit. Ligt aan mijzelf. Moet ik maar niet als een slapende pummel willen vertrekken. Ik besteed er geen verdere aandacht aan want het lijkt me heel normaal gedrag. Ik heb zo het vermoeden dat het optreedt wanneer je (als pummel dus) bij 1>2e de koppeling niet helemaal intrekt. Ook redelijk normaal dus.
Voor de rest: no problemo ... van 2 naar 1 nog nooit een misser gehad. Ook geen spook neutralen tussen de rest van de versnellingen.
Spooky Action At A Distance !
FastLoe

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door FastLoe »

Echt misschakelen heb ik nog geen last van gehad, wel merk ik dat van 1 -> 2, zeker bij een wat hoger toerental, dit toch gepaard gaat met wat meer mechanische herrie. Soepel door de rest van de versnellinkjes heen, is geen echt probleem maar van 1 naar 2, blijft een beetje een apart gevoel geven.
Terug van 2 naar 1? Tja, doe ik bijna niet (rijdend) zal er eens een beetje op letten
Ed Jonkmans

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Ed Jonkmans »

Yep FastLoe, ik ervaar dit eveneens zo. De meeste DL1000-rijders (die ik ken) erkennen dit.
Het voelt raar aan, maar ik heb er geen enkele last van. Bij opschakelen van 1 naar 2 bij lage toeren is er geen enkel probleem.
Volgens de dealer is dit normaal bij een DL1000.
M'n oudste zoon had een SV1000 (zelfde blok) en deze schakelde steeds boterzacht, nooit wat op aan te merken.
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Redhead »

Tsja, degenen die er geen last van hebben, daar gaat het denk ik niet zozeer om. :oops:
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Framomile »

Had em laatst nog te pakken, snel optrekken met een andere motor naast me.
Als het dus mis gaat bij mij is het heel duidelijk dat het bij hoge toeren van 1 naar 2 schakelen gebeurt en dan juist is het vervelend want je rijdt snel en wil snel doorschakelen maar het enige wat gebeurt is dat je schrikt van het enorme lawaai van de motor die met vol gas in zijn vrij staat te draaien. Het lukt tot nu toe dan wel altijd om hem alsnog met een flinke "klak" in zijn 2e te krijgen zonder verder noemenswaardige problemen.

Zou het misschien aan smering kunnen liggen??

Zal eigenlijk eens bewust moeten proberen en goed opletten bij schakelen, dan kijken of het nog gebeurd. Als ik er aan denk ga ik het morgen naar mijn werk even proberen.

Laterrr,

Franc
pepijn

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door pepijn »

Nou, ben in ieder geval niet de enige met dit 'probleem'

reactie op de twee genoemde suggesties, waarvoor dank:

- pookje niet goed afgesteld

Nee, denk niet dat dat het is. Het is niet zo dat ik niet bij het schakelpunt kom, hij wil er gewoon simpelweg maar erg moeilijk in. En het is ook alleen van 1 naar 2,
de andere verzetten laten zich erg soepel inleggen.. Van neutraal naar 1 denk ik dat dat gewoon simpel de tandwielen zijn die dan net even tegenover elkaar vallen, wat je oplost door de koppeling beetje te laten opkomen.

- Koppeling afstellen

denk 't ook niet.. alle andere koppelingsacties gaan erg soepel, en ook van 1 naar 2 gaat over het algemeen redelijk soepel (alhoewel altijd minder makkelijk dan de rest.)

Ik zal er met z'n beurt eens naar vragen in ieder geval om het koppelingsmechaniek na te kijken of er iets afwijkends op opvallends aan is te zien.

Heel herkenbaar het verhaal van snel willen optrekken en vervolgens voor JL met 10000 toeren tussen 1 en 2 mis te schakelen :P
Rene 050

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Rene 050 »

Mijn dl 1000 heeft ook zo nu en dan problemen om van zn 1 naar 2de versnelling te schakelen. Laag in de toeren geen probleem ,maar metname in de hoge toeren word het minder soepel met veel lawaai. Rest van de versnellingen ook als een warm mes door de boter.
Zal wel aan dit type blok liggen. Soms wel erg irritant met goed optrekken.

Denk dat men hier weinig aan kan veranderen. :(
Vstrommer
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 23-08-2015, 23:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2015)
Woonplaats: Zwolle

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Vstrommer »

Ook ik heb dit probleem.
Nu 2800 km op teller , maar van 1 naar 2 soms in N en vaak een klak.
Valt me op dat als ik overige schakel vaak een klak hoor, ook terug schakelen.
Het is de ene keer wel en de andere keer niet. Heb het idee dat als hij warm is dit erger lijkt.
Bij dealer zei men dat hij schakelt zoals elke vstrom.

Herkent iemand dit? Gaat om een nwe vstrom 1000 uit 2015.
Vstrom1000A 2015 Kaki.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Sanscorp »

De goed hoorbare klak gebeurd vaak en niet alleen bij de strom. Dat is volgens mij omdat de tandwielen niet gesynchroniseerd zijn.
Dit komt dan weer omdat de motor te veel of te weinig toeren maakt t.o.v. het tandwiel in de bak.

schakelen in de auto doe ik altijd al met tussengas (waar mogelijk, want tijdens het remmen lukt mij niet O:-) ) en op de motor schakel ik ook altijd terug met tussengas, op zo'n manier dat je de toeren aan de snelheid en versnelling aanpast.
Dan schakel je het meest soepel en zonder herrie.

De 1 naar 2 is wel altijd een "aandachtspuntje" geweest, maar ik heb het mezelf aangeleerd en dan is het niet raar of onwennig meer.
Ook kijk ik in een splitseconde naar het N lampje op het dashboard en dan zit je vaak wel goed.

Overigens kan een slappe/stroeve/versleten ketting of rubber dempingsblokken in het achterwiel ook zorgen voor een stroef schakelende bak waar je dan vooral van 1 naar 2 last van hebt omdat je daar dus ruimte moet overbruggen.
Bij 2800 km zou ik zo niet zeggen dat bovengenoemde versleten zijn, dus speel eens met het gas tijdens het schakelen.
Heel kort en niet te veel is al genoeg om de snelheden te matchen, ga je van heel hoog in de toeren terug naar beneden (ik zou niet weten waarom overigens) dan moet je dus wat meer en langer gasgeven om de rpm te matchen (zgn. rev-matchen als je googled).

Het spaart de bak, is niet alleen leuk voor op het circuit en ik pas het dagelijks (automatisch) toe in de auto.
Je kan er ook mee schakelen zonder koppeling maar dat is in mijn ogen moedwillig de boel slopen.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Rene »

Ik ben er niet zeker van of mijn reactie relevant is, maar.. ketting *te strak*?

Ik heb de ketting bewust wat slapper staan dan geadviseerd in het boekje. 20..30mm op de zijstandaard is volgens mij (eigenwijs..) veel te strak als je er daadwerkelijk op gaat zitten.
Ik hou grofweg een speling aan van ~40mm, dan staat de ketting net niet strak bij diep inveren.

Ik hoef mijn ketting vrijwel nooit af te stellen, er veranderd gewoon niets. Ik heb het totaal onbewezen gevoel dat veel mensen met een te strakke ketting rondrijden.
Het is doorgaans niet slim om het beter te weten dan het instructieboekje, maar hier maak ik voor mezelf een uitzondering.
Grappig genoeg deed de monteur na een grote beurt het precies zo.

En op topic te komen: schakelen gaat totaal probleemloos (DL650K9), overigens ook zonder koppeling boterzacht (zonder klappen in de transmissie)
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Sanscorp »

20-30mm is niet te strak tenzij je vering erg slap staat of je bovengemiddeld zwaar bent.
Het mooiste is wel altijd om zelf te gaan zitten en dan de ketting te spannen (klus voor met zijn 2en dus) maar het kan uiteraard wel.
De laatste keer had ik een aantal zandzakken liggen welke ik op de motor opgestapeld heb om zo om en nabij de 80 kilo te komen.

Versleten en verkeerd gestelde ketting ga je zeker voelen in je schakelpedaal.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Weerman »

Tussen gas geven?? hoe doe je dit bij een motor gezien je met tussen gas geven in neutraal je koppeling
moet laten op komen om zinvol tussengas te kunnen geven, helaas gaat dit op een motor niet lukken.

Wat soms wel wil helpen voor dat je de koppeling in trekt, al vast een beetje druk op het schakelpedaal
uit op te oefenen niet te veel want anders schakel je zonder te ontkoppelen wil ook wel maar dat was hier
niet de bedoeling.

Dat kort moment dat ik op een demo DL1000 L5 heb gereden afgelopen zaterdag vond ik ook bij hogere toeren in zijn 1 dat de tweede versnelling geluiden gaf en ook voelde je dit in de schakelpook bij het overschakelen verwacht dat dit dan ook normaal is.

Wim.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Sanscorp »

Huh, ik volg je even niet. Tussengas geven heeft niets met je koppeling te maken, wel met je toeren "synchroniseren" (of in ieder geval meer in de buurt dan stationair) enzo.

Dus tussengas heeft wel degelijk zin bij zowel de auto als motor. Alleen bij remmen en terugschakelen heb je weer een dilemma haha.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Weerman »

Tussengas geven gaat om het toerental van de te schakelende tandwiel en de tandwiel in welke versnelling hij staat gelijke toeren te geven dit gaat alleen maar gebeuren als je de koppeling
laat op komen in neutraal als je koppeling niet laat opkomen gebeurt er in de bak niets (verbinding tussen bak en motor is onderbroken als je koppeling in trapt)
en als je tussengas geeft zonder koppeling te laten op komen is het alleen maar verspillen van brandstof en verder niets.
Dit was vroeger nodig toen de versnellingsbak nog niet was gesynchroniseerd om op die manier de tandwielen in de bak gelijke toeren te laten maken zodat de tandwielen gemakkelijker
in elkaar te laten glijden want 2 ongelijk draaiende tandwielen kunnen niet in elkaar komen dat geeft veel gekraak.
Het zelfde doe je tegenwoordig nog wel eens om de auto in zijn achter uit te zetten als dit even niet wil laat je in neutraal even de koppeling op komen zodat de tandwielen wel in elkaar
willen grijpen maar dan hoef je zelfs geen extra gas te geven.

Of misschien bedoel jij iets heel anders met tussengas geven ik weet het niet.

Wim.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Rene »

Sanscorp schreef:20-30mm is niet te strak tenzij je vering erg slap staat of je bovengemiddeld zwaar bent.
Het mooiste is wel altijd om zelf te gaan zitten en dan de ketting te spannen (klus voor met zijn 2en dus) maar het kan uiteraard wel.
De laatste keer had ik een aantal zandzakken liggen welke ik op de motor opgestapeld heb om zo om en nabij de 80 kilo te komen.

Versleten en verkeerd gestelde ketting ga je zeker voelen in je schakelpedaal.
Als je de ultieme volmaaktheid in het kettingspannen wil bereiken, dan zou je de motor zodanig moeten laten inveren dat de bakas, de achtervorkas, en de achteras in 1 lijn staan.
Dan staat de ketting op zijn strakst. Vervolgens zou je het achterwiel moeten laten draaien om het strakste punt van de ketting te vinden. (je moet dus iets creatiefs doen met spanbanden oid)

met 20mm (indien ingesteld op de zijstandaard) kan je dan liedjes spelen op de ketting, die staat snaarstrak, met 30mm zit je er ook niet ver vandaan. Niet goed voor de lagers en ketting. En schakelen gaat stroef als de strom toevallig diep ingeveerd is (bocht, kuil).

Ikzelf doe niet zo moeilijk met spannen, gebruik wat meer speling - Ik span de ketting overigens zo'n beetje alleen bij begin en einde levensduur, tussendoor veranderd er vrijwel niets (10KKm onveranderd nu).
Sommige mensen moeten het ding elke 1000km spannen - en dan gaat er m.i. iets verkeerd.

Mijn ervaring is dat een iets lossere ketting boterzacht schakelt.. ymmv
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door De Graaf van Salland »

Het enige probleem dat ik af & toe heb met de versnellingsbak is niet bij het opschakelen, maar bij het terugschakelen.
Als je b.v. de koppeling intrekt en dan van de 6e versnelling weer terug wilt naar N, dan moet ik soms in de 3e of 4e even de koppeling een klein beetje laten opkomen, omdat 'ie anders niet verder omlaag wil schakelen.

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Sanscorp »

Rev matching zoals ik het mezelf aangeleerd heb:

You're in 3rd gear, approaching a corner that you feel should be taken in second gear. Clutch in, gear selector into second, and blip the throttle before letting the clutch out.

Your aim would be to hit or come close to the RPM's that the car would be at, at your current speed, in the lower gear. (For instance, 40 mph in 4th is ~2.1k rpm in my GTi, and it would be somewhere around 3k or more in 3rd gear). This helps you acheive smoother downshifts, and they tend to be faster as well as sound cooler, when done right.

You'll most likely mess up the first few times you get it, either with too little throttle (which would make your RPM's lower than desired, making your downshift more like a clutch only kind) or too much throttle (which would put you at a higher than needed RPM for your speed in the new gear, which makes the clutch slow the engine down). Both will be a bit jerky depending on how quickly you let out the clutch.

Once you get good at it though, it's wonderful, especially for passengers. Some say it's a racing technique, for the track and not the streets, but I disagree, and only use rev matching or heel-toe downshifts (rev matching with some break action added in, good for slowing down, like on the approach towards a red light but wanting to stay in an optimal gear in the event of a green light or an avoidable accident).


En dat terugschakelen van 6 naar 1 komt wel vaker voor en is bij mijn weten met elke motor zo.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Ebrostrom »

De Graaf van Salland schreef:Het enige probleem dat ik af & toe heb met de versnellingsbak is niet bij het opschakelen, maar bij het terugschakelen.
Als je b.v. de koppeling intrekt en dan van de 6e versnelling weer terug wilt naar N, dan moet ik soms in de 3e of 4e even de koppeling een klein beetje laten opkomen, omdat 'ie anders niet verder omlaag wil schakelen.

GvS
Hier ook af en toe maar dan wel als ik bij stoplicht stil kom te staan en niet voldoende heb teruggeschakeld. Volgens mij niets ernstigs.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Weerman »

Dit hoort zo je moet voor je stil staat in zijn 1 staan, vooral als je op een stoplicht aan komt rijden die rood is moet je terug schakelen zodat je hem in de juiste versnelling hebt
staan mocht het stoplicht op groen gaan zodat je zo weer weg kunt rijden.
Als je onverhoopt stil staat in b.v. zijn 4 dan heb je een uitdaging om je motor in de juiste versnelling te krijgen om weer snel weg te kunnen rijden.

Wim.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Sanscorp »

Soms gebeurd het al terwijl je rijdt en terug schakelt, dus herken het wel ;)

Idd even met de koppeling spelen en klaar.
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Ballie »

Ik heb dit ook af-en-toe, en het is mij opgevallen dat dit vooral gebeurt wanneer je snelheid al behoorlijk laag is terwijl je in een hoge(re) versnelling rijdt. Op de 1 of andere manier wil het systeem dan niet meer schakelen. Ik heb ook geen idee waar dit door komt. Zal wel een combinatie van factoren zijn. Zoals Draaisnelheid van de tandwielen, hoeveelheid olie in het blok, ouderdom van de olie, mate van slijtage van de koppelingsplaten en/of tandwielen, spanning op de tandwielen tijdens het rijden... Zo is er denk ik nog wel 't 1 en ander te verzinnen.

Als je de koppeling een keer op laat komen kun je meestal weer 1 of twee versnellingen terug schakelen.

Het is inderdaad heel lastig om er, wanneer je eenmaal stil staat, achter te komen dat je nog in de vierde versnelling staat. Meestal kom je daar achter vlak voor, of op het moment dat het licht op groen springt. Meestal met veel gas, slippende koppeling en ondertussen driftig terugschakelen kun je dan zonder al teveel gezichtsverlies wegkomen :mrgreen:

Gelukkig zien ze dan alleen nog maar je achterkant (die heel snel veel kleiner wordt) :mrgreen:
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Sanscorp »

Geen van de genoemde items zijn factoren die mee spelen, gebeurd mij ook met verse en voldoende olie en alles fatsoenlijk afgesteld.

Zal inderdaad met de synchronisatie van de tandwielen te maken hebben want heb het (gelukkig zelden) ook als ik heel vlot op trek dat hij even tussen de versnellingen in komt. Stukje ongeduld en te vlot willen, gebeurde laatst toen ik van een tankstation langs de snelweg vertrok, korte oprit op een rijbaan waar je 130 mag.
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Jeen »

Waar het door komt laat ik graag aan de mensen die er voor hebben doorgeleerd O:-)
Wat bij mij altijd weer de oplossing blijkt te zijn, is het stellen van de koppeling 'volgens het boekje'
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: hakerige tweede versnelling

Bericht door Sanscorp »

Tja, daar gaan meer mensen de fout in ;)
Plaats reactie