Vragen over de V-strom

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Justin

Vragen over de V-strom

Bericht door Justin »

1. Mn strom is gisteren afgesteld door Hoegee. vandaag merk ik dat hij met koude motor niet goed stationair blijft draaien en slaat een aantal keer af. Iemand hier ervaring mee?
2. Tot 2 keer aan toe ligt er onder mn strom in de schuur een plasje geelachtige vette vloeistof van 1 a 2 cm is dit normaal voor een strom om wat vloeistof af te scheiden na een lange rit?
3. Toen ik een poging waagde of ik kon achterhalen waar de vloeistof vandaan kwam en mijn hoofd eens onder de strom begaf kwam ik tot de conclusie dat de kant van de schakelpedaal een enorm vette bende is. Ben met remreiniger aan de slag gegaan om de klodders zwarte drab we te krijgen. nu is het zo dat aan die kan ook de ketting vlak langs alles loopt. Komt al dit vet van de ketting vandaan? en is het noodzaak de boel daar regelmatig schoon te maken of is hier ook wat meer aan de hand.

Ik heb mijn strom pas 2 weken en het betreft een dl 1000 k3 vandaar dat ik op bovenstaande vragen nog geen antwoord weet.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen over de V-strom

Bericht door John007 »

Punt 1, als hij niet goed loopt zou ik gewoon teruggaan om hem goed te laten afstellen mits hij eerder wel goed liep.
punt 2 en 3, lekkage is altijd vervelend en verdacht.
Ik zou de deksel er vanaf halen (die waar je koppelingskabel naar binnen gaat) en dan moet je maar eens zien hoeveel vet en viezigheid zich daar ophoopt.
Ik heb het laatst zelf schoongemaakt en ben toch wel even geschrokken van de bagger die ik daar aantrof.
Al het overtollige kettingvet en verdere vuiligheid verzameld zich daar.
Als je het dan toch los hebt kun je misschien ook wel zien waar de lekkage weg komt.
Ik zou ook het motoroliepeil in de gaten houden, misschien lekt er wel olie weg of via je koppelingshuis,( hydraulische olie) maar dan zakt je oliepeil dus ook van je hydraulische koppeling. Zoek maar eens op dit forum op koppelingshuis, daar is bij de 1000 cc versie wel vaker wat mee.

Vraagje: heb je een automatisch smeersysteem voor je ketting???? , indien ja dan zou die lekkage daar misschien wel vandaan kunnen komen.
Je hebt hem nog maar net, ik weet niet of je hem bij een motorzaak hebt gekocht maar in dat geval zou ik teruggaan.

Succes,

Groet,
John
Laatst gewijzigd door John007 op zo 26-09-2010, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Graafie68

Re: Vragen over de V-strom

Bericht door Graafie68 »

bij een 1000 zit de hydrolische koppeling aan die kant, en dat die gaat lekken is een typische kwaal.
dus check je koppelingsvloeistofresevior eens of die nog op niveau is.

qua onregelmatig lopen, laat je kleppen eens checken en dat synchroniseren en dan weer terug naar hoegee om hem weer af te laten stellen.
Capri

Re: Vragen over de V-strom

Bericht door Capri »

Na het re-mappen door Hoegee moet je mogelijk je stationair toerental even opnieuw afstellen.
De 1000 is erg gevoelig voor een juiste afstelling van je stationair.
Het is een kleine moeite, zet hem op 1200 tpm. Zo nauwkeurig mogelijk!
Doe dit pas als de motor helemaal op bedrijfstemparatuur is.
Wat betreft de vettige smeerboel, haal je koppelingscylinder even los, kan geen kwaad, er loopt niets uit.
Daarna kun je het kapje loshalen waar je voorste kettingwiel zit.
Na het schrikken maak je de boel lekker schoon en dan heb je een beter beeld van wat er eventueel mis is.
Zet alles weer netjes en vooral recht! Terug. Succes.
Justin

Re: Vragen over de V-strom

Bericht door Justin »

JE kan de koppelings cylinder losdraaien zonder vloeistoffen eruit te halen en andere handelingen te verrichten?
Capri

Re: Vragen over de V-strom

Bericht door Capri »

Ja, gewoon de boutjes aan de buitenkant los draaien en de cilinder naar achteren trekken.
De cilinder duwt een stalen pen naar binnen, welke de koppeling bediend.
Deze pen kun je ook even uit het blok trekken en goed schoonmaken, bij voorkeur met een beetje diesel.
Diesel is vriendelijker voor je keringen dan remmen reiniger, en ontvet net zo goed.
Maak gelijk je ketting eens goed schoon met diesel, daarna wel even opnieuw de schakels smeren.
Let wel op met het terugzetten van de cilinder, je zet het makkelijk scheef terug en dan kan je de keringen beschadigen.
Als alles goed schoon is kun je veel makkelijker controleren of er ergens iets lek is.
Meestal is er niet zo veel aan de hand, mogelijk een lekke kering, maar dat zijn de kosten niet. :bye:
Justin

Re: Vragen over de V-strom

Bericht door Justin »

Capri schreef:Ja, gewoon de boutjes aan de buitenkant los draaien en de cilinder naar achteren trekken.
De cilinder duwt een stalen pen naar binnen, welke de koppeling bediend.
Deze pen kun je ook even uit het blok trekken en goed schoonmaken, bij voorkeur met een beetje diesel.
Diesel is vriendelijker voor je keringen dan remmen reiniger, en ontvet net zo goed.
Maak gelijk je ketting eens goed schoon met diesel, daarna wel even opnieuw de schakels smeren.
Let wel op met het terugzetten van de cilinder, je zet het makkelijk scheef terug en dan kan je de keringen beschadigen.
Als alles goed schoon is kun je veel makkelijker controleren of er ergens iets lek is.
Meestal is er niet zo veel aan de hand, mogelijk een lekke kering, maar dat zijn de kosten niet. :bye:
Bedankt voor de uitleg. ik eens kijken hoe vet het van binnen allemaal zal zijn
Johannes

Re: Vragen over de V-strom

Bericht door Johannes »

Mijn ervaring is dat de lekkage uit de koppelins cilinder komt, is ook een modificatie op geweest vanaf de K4.
Ik heb zelf de cilinder losgehaald en de cilinder en zuiger van binnen helemaal schoongemaakt en met waterproof iets opgschuurd. Bij mij kwam de lekkage door oxidatie van de cilinder. Let op, om dit goed te doen moet de cilinder wel even helemaal los. Er zit remvloeistof in, laat dit niet in aanraking komen met je lak (lost anders op net als verfafbijt). Ontluchten is eenvoudig. Resevoir bijvullen met nippel open en laten stromen maar. Met de nippel dicht een paar keer pompen en weer even open. Vaak voelt ie dan alweer perfect aan.
Plaats reactie