Tintellende handen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Richman

Tintellende handen

Bericht door Richman »

Gisteren mijn Strom opgehaald na een beurtje en nieuwe Battlewings.
Binnen de eerste kilometer voelde ik het al, trilling in mijn stuur. Een kleine 100 m gereden, maar de trilling bleef. Zelfs zo erg dat mijn handen gingen tintellen.
Terug naar de dealer en deze wist mij te vertellen dat een trilling in het stuur uit de motor kwam.
Doordat het luchtfilter vervangen was (bleek zeer vuil te zijn) kon dat invloed hebben op de afstelling.

Woesndag ga ik hem weer ophalen, maar heeft iemand hier al eens eerder mee te maken gehad?
Graafie68

Re: Tintellende handen

Bericht door Graafie68 »

klinkt mij wat vreemd in de oren, dat verhaal van dat luchtfilter.
motor zou alleen maar mooier moeten lopen daardoor.
wel zou het zo kunnen zijn doordat je weer vers rubber heb liggen en dus weer vers (grof) profiel dat daar trillingen van komen.
en anders gewoon balanceren die wielen, een foutje is zo gemaakt en we zijn allemaal mens.

succes ermee, en laat weten wat het nou was of is.
Kiekejan

Re: Tintellende handen

Bericht door Kiekejan »

Dat je handen eventueel gaan tintellen komt inderdaad vaak van het motorblok de zogenaamde hoog frequent trillingen waar de vier cilinders meer last van hebben.
Mede daarom heb je aan het einde van het stuur de stuurgewichtjes zitten toevallig ereen verloren?
Het soort profiel kan ook van invloed zijn maar er zijn hier zat V-stoms welke de Battlewings eronder hebben, onbalans in het voorwiel geeft meer het slaan in het stuur welke bij ca 80 km/h voor een 17 inch velg het ergst is.
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Tintellende handen

Bericht door Fogel »

Komt me bekend voor.

Na een 24.000 beurt trilde alles ook veel meer. Kleppen waren gesteld, nieuwe bougies, nieuw luchtfilter, nieuwe ketting (nieuw olie en filter zal wel niet uitmaken denk ik): meer trillen maar veel meer power: rake klappen in het vooronder!. Mijn Strom leek achteraf wel ingedut, hij trekt weer als een lier! En weer trillen dus! Mijn handen tintelden direct na de beurt een paar keer. Nu niet meer overigens. Gewenning? Stukkie snelweg wat je anders nooit rijdt?

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Capri

Re: Tintellende handen

Bericht door Capri »

Het kan ook ontwenning zijn......
Trillende handen door gebrek aan alcohol?
Kiekejan

Re: Tintellende handen

Bericht door Kiekejan »

Capri schreef:Het kan ook ontwenning zijn......
Trillende handen door gebrek aan alcohol?
Dat zou ook een reden kunnen zijn :o)
Het tintellen van de hand of handen betreft bijna altijd de rechter hand op één of andere manier heeft de speling van de gas handel een negatieve invloed op de trillingen van de motor.
Ook komt het bijna enkel voor als je op de snelweg rijd en vaak dat ook met constante snelheid, binnendoor met wissellende toeren tallen geeft geen tinteling.
Richman

Re: Tintellende handen

Bericht door Richman »

Vandaag weer contact gehad met de werkplaats. Omdat de DL1000 een injectie heeft, wil de monteur liever niet aan de afstelling sleutelen.
Morgen gaat hij bij zijn buurman even navragen of hij een oplossing weet. Zijn buurman is een motorfiets-testbedrijf.
Hopelijk levert dit is iets op.

Wordt vervolgd....
Capri

Re: Tintellende handen

Bericht door Capri »

Het is een veel gehoorde klacht, inderdaad meestal de rechterhand door de spanning die je moet uitoefenen om je gas in de juiste stand te houden.
De Throttle Rocker schijnt het ei van Columbus te zijn.
Check deze link eens, mogelijk herken je er wel iets in? http://www.motorfreaks.nl/accessoires/h ... ocker.html

Het schijnt wel dat er inmiddels een vernieuwde versie op de markt is gekomen, de Throttle Rocker 2 die veel minder goed zou zijn. :!:
Maar er zijn alternatieven genoeg, kijk ook eens op http://www.crampbuster.com/
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Tintellende handen

Bericht door Redhead »

Als ik je verhaal zo lees, weld bij mij de gedachte op:

De storing is daar waar de monteur is geweest. (ik was onderhoudsmonteur :oops: )

Dus of de motor is inderdaad sterker als voorheen. Daar staat tegenover, je ervaring voorheen. Als je er nooit eerder last van heb gehad?

Maar een beurt en de werkzaamheden kan een oorzaak zijn, bougies afstellen kleppen etc. Vreemd dat een monteur niet kan controleren/meten of de inspuiting etc in orde is.

Maar de banden zijn nieuw, en je voorband kan uit balans zijn, al dan niet exemplarisch.

Met een V-blok hoef je geen koude vingers te hebben door trillingen.

Succes, Martin
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Tintellende handen

Bericht door Jomme Dox »

Ik weet niet goed wat tintelen bij jullie wil zeggen, maar ik bedoel daarmee niet dat je krampen hebt, maar een vervelend gevoel in je handen.

Dit komt door een slechte en krampachtige houding van de handen en de armen, denk ik zo. Ik heb er ook zeer regelmatig last van - maar dat was niet alleen op de Strom.

Eigenlijk meot je je armen lichtjes gebogen houden - met de handen horizontaal en ontspanne op de greep is mij gezegd. Maar ja, gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Wat doe ik dan ? Wat rondzwaaien met de armen en zo, na een tijdje gaat het over. Ik denk niet dat het aan de motor ligt hoor.
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Udo van Dongen

Re: Tintellende handen

Bericht door Udo van Dongen »

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld want ik heb er ook alleen last van als ik langdurig op de snelweg rijd. Ik heb er dus een throttle rocker (geen echte, maar een nepper van € 6,95 bij Hans van Wijk in Zoetermeer) en het probleem is grotendeels weg. En 6,95 is niet echt een bedrag om wakker van te liggen, lijkt me

gr, Udo
Richman

Re: Tintellende handen

Bericht door Richman »

Het kan misschien wel aan mij liggen, maar wat het probleem is dat ik voor de beurt en bandjes nergens last van had en daarna wel.
Ik kan natuurlijk allemaal aanpassingen gaan zoeken, maar volgens mij ligt er nog iets te behalen in de werkplaats.
Morgen maar weer eens informeren hoe de vlag er bij hangt :roll:
Chris Moto

Re: Tintellende handen

Bericht door Chris Moto »

Ik heb ook een tintellende rechter hand gehad, heb met de draaiknop van de achtervering een paar slagen straker gedraaid en zie daar :D de tinteling is echt stukken minder geworden :mrgreen: kan dit toeval zijn ???
De achtervering voelt nu wel echt een beetje spantaan aan en de sturing is ook veel strakker op de dijkjes geworden

gr. Chris :-)}
Ed Jonkmans

Re: Tintellende handen

Bericht door Ed Jonkmans »

Met m'n vroegere 4 -cylinders (Honda Cb 750, Kawa ZZR1100, Bandit 1200) had ik er veeeeeeeeeeeeeeeel meer last van.
De hoogfrequente trillingen waren steeds het meest voelbaar in de rechterhand, en voor elke motor staken de trillingen
bij bepaalde toerentallen de kop op. Bij de Bandit was dit vanaf 3600 tot 4000 tpm, om dan weer te verdwijnen.
Nu nauwelijks (ik ga niet zeggen "niks") trillingen met de DL1000.
Grtz
Ed
Richman

Re: Tintellende handen

Bericht door Richman »

Gisteren de motor aan de dynojet gehangen bij Dynojet Rotterdam. Gelukkig voelde de beste man precies wat ik bedoelde.
Het motortje kreeg flink op z'n kl#ten, maar dat was allemaal voor het goede doel. De motor blijkt 96 pk op het achterwiel te hebben. Iets minder dan bij vergelijkbare motoren van hetzelfde bouwjaar.
Door een aanpassing op de afstelling zijn de gasnaald en de spoeiers anders ingesteld. Het resultaat is verbluffend. Vandaag een testrit gemaaakt van 250 km op allerlei binnendoorweggetjes en het rijden gaat veeeeeel soepeler :-)} . De motor pakt veel beter op en bokt niet meer, dus ik ben weer een gelukkig man.

Dank allen voor de aangedragen suggesties. :worship:
Chris Moto

Re: Tintellende handen

Bericht door Chris Moto »

Richman schreef:Gisteren de motor aan de dynojet gehangen bij Dynojet Rotterdam. Gelukkig voelde de beste man precies wat ik bedoelde.
Het motortje kreeg flink op z'n kl#ten, maar dat was allemaal voor het goede doel. De motor blijkt 96 pk op het achterwiel te hebben. Iets minder dan bij vergelijkbare motoren van hetzelfde bouwjaar.
Door een aanpassing op de afstelling zijn de gasnaald en de spoeiers anders ingesteld. Het resultaat is verbluffend. Vandaag een testrit gemaaakt van 250 km op allerlei binnendoorweggetjes en het rijden gaat veeeeeel soepeler :-)} . De motor pakt veel beter op en bokt niet meer, dus ik ben weer een gelukkig man.

Dank allen voor de aangedragen suggesties. :worship:
Heb je ook een carburatiekit toegevoegd of alleen een afstelling laten doen. Wat kost deze afstelling bij Dynojet ?

gr. Christoph
Richman

Re: Tintellende handen

Bericht door Richman »

Nee, er is geen carburatiekit toegevoegd. Ik heb er voor gekozen om deze zaken stap voor stap aan te pakken.
Als het afstellen niet voldoende zou zijn, zouden we bekijken wat de volgende stap zou zijn en wat de kosten daarvoor waren.
Gelukkig is dat niet nodig en ben ik voor € 130,- klaar.
Plaats reactie