lek koppelingcilinder

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Corre

lek koppelingcilinder

Bericht door Corre »

ik heb last van een koppelingscilinder die lekt :(
onderaan de de motor ,niet aan de hendel dus
het word gemaakt in garantie dus geen probleem,ik wou het alleen maar laten weten.
ik weet niet hoe het komt maar het is geen veel voorkomende panne denk ik

groetjes corre
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Als het maar garantie is...., het blijft vervelend, maar het wordt dan wel correct opgelost.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Corre

Bericht door Corre »

ik hoop het toch
donderdag mag ze binnen en dan moet ik ze 1 dag missen echt geen doen hoor hier in antwerpen zonder motor
de filles zijn geweldig
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Praat me er niet van. Leuk die grote beurt aan het wegdek, maar het kost je er zeeen van tijd. En afslagen ho maar, die zijn ruim verminderd, dus ik kan begrijpen dat je behoorlijk onthand bent. Kun je geen leenfiets krijgen dan? Ook al zal dat waarschijlijk geen V-Strom zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Corre

Bericht door Corre »

dat heb ik nog niet gevraagt van de leenfiets
normaal heb ik een oprit van de ring rond antwerpen op 500 m van mijn deur om 20 km naar mijn werk te rijden nu allemaal toe.
en ik moet 20 km rijden tussen de files en dolle chauffeurs door antwerpen en de omgeving :x
Scottie

Bericht door Scottie »

Koppelingcilinder komt vaker voor bij het TL/DL/SV 1000 blok
diop

Bericht door diop »

Vorige week is de lekkende koppelingscilinder vervangen in garantie.
Volgens mijn dealer is dit een gekend probleem en worden de lekkende koppelingscilinders vervangen door een reeds aangepast type.
Ik heb de indruk dat na het vervangen, het schakelen veel stroever verloopt. Zelfs het schakelen in alle versnellingen geeft een hevige klik.
Heeft iemand dezelfde ervaring na het vervangen van de koppelingscilinder?
Laatst gewijzigd door diop op ma 04-04-2005, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Scottie

Bericht door Scottie »

Controleer eens of er lucht in de leiding zit.
Dit merk je door de koppelingshendel in te trekken. Het moment waarop ie pakt zou hard moeten aanvoelen, niet sponzig.
Anders terug naar de dealer en laten ontluchten.
diop

Bericht door diop »

Thanks Scottie,

Zal ik eens nazien.
xlrider

Bericht door xlrider »

Idd. Is een gekend probleem bij deze motor.

Is ook op mijn DL1000 reeds vervangen. ( onder garantie )
Scottie schreef:Koppelingcilinder komt vaker voor bij het TL/DL/SV 1000 blok
Yippy

Bericht door Yippy »

HI all,

Afgelopen donderdag zijn bij mij (K3 DL1000) ook de koppelingcilinder EN het koppelingshuis vervangen. De cilinder lekte (als een gek dus moest ik blijven bijvullen en krijg ik over een week of 2 ook nog 3 nieuwe deksels aan het linkervoetje vanwege het wegvreten door de remvloeistof). De veren van het koppelingshuis rammelden aan alle kanten. De motor trilde en maakte veel lawaai.

Gelukkig ook allemaal garantie. Grappig genoeg weet je dat dit probleem bestaat, maar als je de voorraad vloeistof op het stuur ziet afnemen ging er toch bij mij even geen belletje rinkelen.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Hi Yip,

enn hoe loopt 'ie nu.... :arrow: eindelijk rust :?:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Yippy

Bericht door Yippy »

Stroompje schreef:Hi Yip,

enn hoe loopt 'ie nu.... :arrow: eindelijk rust :?:
Jahaaaaaaaa !!!!!!!!
Corre

Bericht door Corre »

zo mooi gemaakt ik ben hem zaterdag maar pas gaan halen ik had vrijdagavond geen tijd meer
alles was mooi gepoetst en er was geen rekening meer willen we niet he
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Alleen nog maar geruisloos STROMEN........en genieten :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Voor de tweede keer vervangen

Bericht door Gerrit »

Bij mij is de koppelingscylinder voor de tweede keer vervangen. De eerste in 2003 (bij km-stand 15.000). Nu bij km. stand 50.000 voor de tweede keer. Dit keer is de gemodificeerde cylinder geplaatst. Hopen dat ik wat dit betreft probleemloos naar de 100.000 kan gaan.

De kosten bedragen 129,00 euro.

Na drie dagen op de 650 van Margaretha te hebben rondgesnord was het toch wel wennen die goed werkende koppeling van de 1000. Ik had niet het gevoel dat het schakelen zwaarder ging (volgens mij juist soepeler). Mocht je lucht in de leidingen hebben zitten advies van mijn dealer: nachtje de koppelling intrekken (je hoeft er niet de hele nacht bij te zitten, vastzetten met een touwtje is ook een mogelijkheid :lol: ).

Groets,

Gerrit
diop

Bericht door diop »

Zal deze tip eens uitproberen voor ik met mijn motor naar de dealer ga.
Je weet maar nooit. :o

Bedankt voor de tip Gerrit :)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Met alle respect, maar ik vind het een wat vreemde oplossing. Wanneer er lucht in het systeem zit kun je dat alleen verwijderen door ontluchten. Door er op bovengenoemde manier gedurende een langere tijd druk op te houden zorg je er alleen maar voor dat de lucht als het ware door de olie wordt "opgenomen" net als de opgeloste koolzuur in je glaasje Spa rood. Die lucht zal er op een gegeven moment toch weer uitkomen, dus lijkt het mij een niet verantwoord lapmiddel.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
diop

Bericht door diop »

Proberen waard :?: misschien wel, het kan uiteindelijk geen schade veroorzaken, dus probeer ik het gewoon eens.
Ik laat jullie het resultaat weten na 24 uren. Komt het fenomeen na enige tijd terug laat ik het natuurlijk ook weten. :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Strommie schreef:Óók met alle respect naar jou, Iron Horse, máár ik ben het niet met jóu eens :?
Ik ben géén monteur, maar dit is hoe IK het zie:

Er zit altijd al een luchtbel bovenin het potje.
Als je het systeem d.m.v. een elastiekje/touwtje samengeknepen houdt, in dit geval de koppelingshandel, en dus een nacht/24 uur hélemáál ópen zet, dan heeft de eventuele aanwezige lucht in de leiding de neiging om 'op-te-stijgen/het bovenste punt te zoeken', en zal dat ook doen.
Het komt dan uiteindelijk m.i. gewoon bij de al bestaande luchtbel, en 'klaar is Kees' :wink:

Dit is mijn 'boeren-verstand-verklaring', dat het wél moet werken en m.i. NIET onverantwoord is.

"Correct me, if I'm wrong" :!:
Rinus,

je hoeft het natuurlijk nooit met met me eens te zijn, maar hier sla je de plank flink mis.

Je geeft het zelf al een beetje aan. Je bent kennelijk niet op de hoogte van de werking van het hydraulische systeem of hydraulica in het algemeen. (Alhoewel de basis een stukje eenvoudige natuur- en werktuigkunde is.)

In dat potje wordt geen druk opgebouwd. (Zie het maar als een soort van expansievat) De druk wordt in het leidingsysteem opgebouwd. Omdat vloeistof moeilijk samenpersbaar is en lucht gemakkelijk zul je in een gesloten systeem (en dat moet het zijn, want anders kun je geen druk opbouwen) waar zich lucht in de olie bevindt eerst de lucht moeten samenpersen om de kracht op de olie te kunnen overbrengen. Het sponsgevoel/effect. Dat potje is je voorraad die eventuele verliezen door welke oorzaak dan ook (tijdelijk) compenseert. Die luchtbel in het potje heeft dus niets te maken met de lucht in je leidingen. Bij het ontluchten kun je die ook gewoon open laten. (Al zegt men in het service manual dat je het moet afsluiten i.v.m. eventuele vervuiling, maar voor de functie is het niet nodig.) Wanneer je stelt dat je met het aantrekken van de handle de "boel openzet" klopt het al helemaal niet, want met het aantrekken van de handle bouw je in het leidingsysteem juist druk op. En druk opbouwen in een open systeem is gelijk aan de omgevingsdruk dus geen drukverschil. De "truuk" wordt wel meer beschreven, maar ik blijf erbij dat het boerenbedrog is. Goed afstellen is het devies.

Maar zo leren we allemaal elke dag weer een beetje bij. 8)
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 07-04-2005, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Scottie

Bericht door Scottie »

Ik sluit me aan bij de theorie van Iron Horse. Wat ik in de praktijk ook al ervaren heb tijdens het ontluchten. En dat heb ik toch al redelijk vaak gedaan.

Een stiek (elastiek voor de niet brabanders) werkt niet.
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
adro

Bericht door adro »

Ik ken het systeem met touwtje/ elastiekje ook. Ik heb het ooit eens toegepast op de voorrem van mijn ZZR. Dit werkt echter alleen als de luchtbel ergens bovenin het systeem zit.
Wanneer dit niet werkt zul je toch echt moeten gaan ontluchten. Onderstaand systeem is hiervoor een goedkoop hulpmiddel.

Afbeelding
Strommie

Bericht door Strommie »

Met zulke apparaten werken ze in de werkplaatsen óók; is héél effectief.

Doe het zelf altijd nog met de 'knijp/dicht'-methode :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Rinus,

Mijn opmerking "goed afstellen" is een wat verkeerde woordkeuze. Moet natuurlijk zijn "goed ontluchten". En dat blijft echt de enige juiste methode. En daarbij maakt het niet uit of je al bij tig fietsen de rem- of koppelingsvloeistof hebt vervangen. Als dat altijd op de juiste manier gedaan is er niks aan de hand. En je zult de eerste niet zijn die jaren lang in de veronderstelling is dat iets, net iets anders werkt dan je altijd veronderstelde. :wink:

En voor "onderweg" kan een lapmiddel denk ik geen kwaad, maar echt oplossen van het probleem is beter.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Scottie

Bericht door Scottie »

adro schreef:Ik ken het systeem met touwtje/ elastiekje ook. Ik heb het ooit eens toegepast op de voorrem van mijn ZZR. Dit werkt echter alleen als de luchtbel ergens bovenin het systeem zit.
Wanneer dit niet werkt zul je toch echt moeten gaan ontluchten. Onderstaand systeem is hiervoor een goedkoop hulpmiddel.

Afbeelding

Zo'n flessie heb ik ook!

Met een stiek zou het kunnen werken, maar ik prefereer pompen in de hendel. Het hoogste punt moet dan wel het gaatje in de rempomp zijn, anders gaat het echt niet werken.
Ik lees ook dat anderen met een kunstof hamer tegen de banjobout tikken om de eventuele luchtbel te doen verhuizen naar het reservoir.

Weer anderen zweren erbij dat het vullen van onderaf naar boven de beste manier is. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Strommie schreef:Ik snap alléén nog niet, wáár je nú naar toe wilt, met bovenstaande uitéénzettingen :?
IK heb géén problemen met lucht in de leiding (en met de door mij in het verleden inderdaad 'TIG' behandelde 'fietsen'), maar het ging hier om advies aan 'derde'.
Één nachtje het 'stiekje-methode' toepassen, en dan kijken óf het geholpen heeft, kan écht géén kwaad.

Vervolgens, als het niet afdoende heeft geholpen, diréct naar de dealer .... ik neem aan dat op de meeste Strommen zelfs nog garantie zit :idea: (..... óf als je weet wat je moet/kan doen, het zélf uitvoeren.)
De mijne is alweer bijna 3 jaar oud :wink:
Strommie

Bericht door Strommie »

3 jaar oud: ..... die GELE zéker :?:
Ja, dan is de garantie wel voorbij :wink:

Wél een leuke kleur, dat geel 8)

Als ze die dit jaar nog in het programma hadden, dan had ik hoogstwaarschijnlijk óók die kleur genomen :D
Scottie

Bericht door Scottie »

Strommie schreef:3 jaar oud: ..... die GELE zéker :?:
Ja, dan is de garantie wel voorbij :wink:

Wél een leuke kleur, dat geel 8)

Als ze die dit jaar nog in het programma hadden, dan had ik hoogstwaarschijnlijk óók die kleur genomen :D
En als ie in 650 versie was geweest, maybe ik ook wel
Strommie

Bericht door Strommie »

Dat bedoelde ik ook :wink: Ik heb ook (maar) een 650 8) ........ en dan gáán als de (gele)-bliksem :D
Yippy

Bericht door Yippy »

Scottie schreef:
Strommie schreef:3 jaar oud: ..... die GELE zéker :?:
Ja, dan is de garantie wel voorbij :wink:

Wél een leuke kleur, dat geel 8)

Als ze die dit jaar nog in het programma hadden, dan had ik hoogstwaarschijnlijk óók die kleur genomen :D
En als ie in 650 versie was geweest, maybe ik ook wel
Me toooooooo
diop

Bericht door diop »

Na toepassing van het systeem met het touwtje, blijkt het sponzig gevoel aan de hendel te zijn verdwenen. :D
Vandaag maak ik een rit.

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

diop schreef:Na toepassing van het systeem met het touwtje, blijkt het sponzig gevoel aan de hendel te zijn verdwenen. :D
Vandaag maak ik een rit.

Ik hou jullie op de hoogte.
succes dan maar. Wij zitten hier ook te kijken of we nog een rit kunnen maken, maar 't regent de hele tijd door :(
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

En ja hoor ook mijn 2e Strom heeft net een nieuwe koppelingscillinder gekregen........... (20500km)
Barry reed mij vanmorgen even rond voor een paar boodschappen die ik voor mijn moeder in Apeldoorn centrum moest doen ..........
en hem viel het natuurlijk op dat er wel een erge grote luchtbel in mijn vloeistof potje zat......
:arrow: Als ik hem toch niet had....... en mijn beide ogen niet.........was ik...... :wink: :lol:
Terug naar huis en toch maar even langs de dealer in Barneveld.
De cillinder was nat aan de onderzijde......ik kon gelijk achterom en de hele handel werd opengemaakt geinspecteerd en bijgevuld.
De cillinder zou besteld worden...... echter na mijn chocomelk en wat Schotland verhalen....... lag er een plasje onder mijn Strom :( .......
Tja.............. en als er morgen een V-Strom rit/meeting gereden moet worden.......heb je direct een nieuwe nodig :!:
Dat werd meteen onder garantie voorwaarden en nog meer chocomelk geregeld :arrow: van een nieuwe V-Strom uit de showroom..........
en wij zijn dus morgen van de partij bij de beschuitenrit en ik hoef niet achterop... :!: :lol:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Helaas, ook in 2006 blijft dit bestaan. :cry: Afgelopen weekend viel de bel bij mij op. Aangezien er een customise programma op mijn KLV plaatsvindt, 2 zijkappen onder zadel in oranje en zadel aanpassen en op kleuraccent laten zetten, dacht ik: ff lekker beetpakken, een van de tankschermen moest mee naar de spuitman voor exacte kleur, kijken naar het roest probleem op tank, neen :D , maar lekker in de WD40 gezet, frame om koplamp, ja :cry: , met tandenborstel schoon gemaakt en ook in de WD40. De rest schoongemaakt en daar zag ik de bel, dook er onder en ja hoor, verf weg en de zaak nat onder koppelingscilinder. Wat te doen?
Toch maar cilinder gedemonteerd en in de ruimte waar de pen zit zat een restant verf met hydraulische vloeistof dot4, iets van zand?????????? en na schoonmaken, bleef er zwart vet komen.
Aangezien ik de cilinder niet los dorst te laten, was het voornamelijk werk met een hand. Mijn eerste conclusie is zwakke constructie, de ruimte waar de ketting draait, staat in verbinding met de ruimte achter de kop.cilinder. :?:
Heb de dealer gebeld, die weet van geen modificatie, probleem hem wel bekend, levert, op mijn verzoek, nieuwe seal en afdichtringen en busje dot 4, doe ik eea zelf wel, zo moeilijk is dat niet en rijden met lekkende , bijtende vloeistof doe ik dus niet.
Zal eea goed bekijken en zien of er met Araldite 106 een dichting is te maken zodat er geen vuil van boven meer kan komen. Wordt vervolgd.
Garoetn
Roland
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Afgelopen zaterdag zelf maar gaan klussen. Wilde absoluut niet met lekkende remvloeistof en pas gespoten oranje achterschermen gaan rijden. Van de dealer afdichtringen, keerring en remvloeistof meegekregen
De zaak gedemonteerd. wat een ontwerp. Schande. Alles staat in open verbinding met elkaar Een grote verzamelplaats van ex kettingvet, vooral om de stalen pen van de cilinder naar de koppeling. Heb zeker 2/3 pakkie boter weggeschraapt aan ex vet. Km stand 10500 Geen wonder dat het gaat lekken.Het vet op de stang komt op den duur duur door het gat in de plastic kap heen, onder de rubber afdichtflap van de cilinder en tussen de zuiger en cilinder bij de keerring. Voila, het zeiken kan beginnen. De schade aan lak is aleen aan motorblok, verholpen met bijtipverf.
Alle bagger verwijdert, de stang schoongemaakt, alles verder ge-inspecteerd en keerring vervangen, zaak gemonteerd, gevuld en een nacht onder druk laten staan door koppelingshendel vast te binden. Geen lekkage geconstateerd.
Wat leren we hier van?
Slechte constructie
Elke 6000 beurt maak ik de zaak dus schoon.

Vraag, wat is de veranderde cilinder van Suzuki?Iemand die dit weet?
garoetn
Roland
KL FEE

Bericht door KL FEE »

Helemaal met je eens KL Voranje, deze constructie is flut.
Wat er veranderd is? De oude modellen moesten zelfs de rubberen afdichtingsschijf voor de zuiger ontberen die wij wel hebben.
Ik heb bij km stand 5000 zelf de boel helemaal los gehad, schoongemaakt en van nieuw vloeistof voorzien omdat ik de vloeistof zwart zag worden. Het kettingvet was langs de rubberen schijf en langs de afdichting van de zuiger in het systeem gekomen.
Vorige week heb ik 3000 km gereden door Duitsland, Tjechie en Oostenrijk. Tijdens deze toer kreeg ik problemen met schakelen: zwaar en bijgeluiden. Jammer want voor de rest deed de KLV het fantastisch. Het was snel duidelijk wat het probleem was: het ontkoppelen ging niet meer goed en de vloeistof was gitzwart.
Er zit nog garantie op dus de dealer mag het nu oplossen. Ik vrees echter dat zij niet veel meer kunnen doen dan de boel schoonmaken en de afdichtingsring in de cilinder vervangen. Dit geeft dus geen garantie voor 10.000 km probleemloos rijden.
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Nou KLFEE, jij had dan waarschijnlijk goed weer. Ik heb er samen met mijn Fazerdame, tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren 3100 km opgezet in Duitsland, zeikregen, hagel en koud, maar toch veel plezier als je goede spullen hebt. Tijdens het rijden dacht ik dat er weer een bel kwam. Er was wat lekkage bij de banjo, dat verwachte ik echter al. Ik had de zaak niet zo erg vast gezet met reden: Als het mis gaat, dan kan ik de 2 koperen afdichtringen nog gebruiken. Ik had nl alles bij me. Vloeistof, slang, keerring etc. Na aantrekken banjo bout en de zaak drogen verder gereden, alles kits.Thuisgekomen de oranje viezerik schoon gemaakt en de deksels verwijdert, cilinder gedemonteerd en ge-inspekteerd. kurkdroog maar weer 3100 km kettingvet. 1e Opmerking: tijdens de eerste schoonmaakbeurt alles uit elkaar gehad en de keerring hergebruikt. Werkte tof.
2e Opmerking: een passend stuk slang gezocht en op maat gemaakt. Dit over de verbindingsstang van de koppeling geschoven. Zit "klem"tussende keerring in het carter en de grijze kunststof kap om het kettingtandwiel. Hiermee hoop ik verzamelen en doorlebberen van vet op de stang en door het gat te voorkomen.
Opmerking 3: iedere 6000km inspecteren.
Garoetn
Roland
KL FEE

Bericht door KL FEE »

Mijn motor is bij de dealer geweest die zich ook over de situatie verbaasde. Hij kon zich niet voorstellen dat er kettingvet kon doordingen in het systeem. In het reservoir van de koppeling zat echter toch zwarte smurrie. Maar dit bleek geen kettingvet te zijn.....
De importeur geeft aan dat de rubberen afdingdichtsring van de zuiger (dus niet de rubberen afdichtingschijf tegen vuil) een verkeerde materiaalspecificatie heeft en onder invloed van de vloeistof en hoge temperaturen (voel maar eens aan de koppelingscilinder na een ritje) materiaal loslaat, als het ware dus een beetje oplost. Dit zou een bekend probleem zijn wat uiteindelijk lekkage tot gevolg heeft. Dus met de verbeterde afdichting zou dit definitief tot het verleden moeten behoren.
Wel raar dat ze in 2005 dus nog motoren uitleverden zonder de nieuwe afdichtingen terwijl jaren daarvoor het probleem al bekend was.
Korsan

Bericht door Korsan »

Volgens mij heb ik hetzelfde probleem gehad. Op een ochtend kreeg ik geen weerstand in de koppelingshendel. Reservoir was leeg. Dealer heeft het bijgevuld, maar na een dag was het weer leeg. Tijdens een beurt hebben ze vloestof vervangen maar na een dag was het vloeistof pikzwart en weer bijna leeg. Bij weer een andere beurt dingen gedaan (wat weet ik niet) en nu blijft vloeistof op peil, maar weer zwart. Ik dacht dat de slang ofzo lek was. Blijkbaar was het wat jullie aangeven. Zijn hier foto's van waar het aan lag bij jullie?
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Korsan
Ik heb de KLV nu 15000 km, bij 11000 heb ik alles schoon gemaakt, de zuiger, keerring en cilinder, en gemonteerd. Zie eerdere schrijfsels van mij. Toen was de resterende vloeistof blank, niet zwart. Lekkage werd m.i. veroorzaakt door zand in kettingvet/kettingvet zelf.
Na mijn Duitsland vakantie 3100 km de zaak wederom geinpecteerd, geen vervuiling op de cilinder. Vloeistof nog steeds helder.
Oplossen keerring/zwart worden vloeistof. Foute materiaal levering door importeur? Is er batchnummer vanuit kwaliteitscontrole bekend? Wordt de voorraad, indien dit zo is, vernietigd?
Of is er per abuis Dot 5 vloeistof gebruikt?
Als je rubberwaren, ook je slang!!!!!!!!!!!hierop niet worden aangepast, vreet Dot 5 (op siliconenbasis) je rubber op. Ik heb geen foto's
Bij mij dus niets gebeurd, ik gebruik Shell dot 4.
Roland
MarcT

Bericht door MarcT »

Nou, ik heb jaren Suzuki GSX1100F gereden, en nu V-Strom 1000 (K5), maar wat me opvalt is dat bij beide de koppelingsvloeistof snel donker wordt. Wel geen verlies van vloeistof gemerkt... Is dat normaal ?
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Hallo
Dus maar even een update.
Net de 24000 km beurt laten uitvoeren bij een prive Suzuki specialist. deze kan wel wat ik niet kan of wil, kleppen stellen en gasklephuizen synchroniseren etc. Alle andere zaken doe ik zelf, nu was het ook de beurt voor complete alles eraf schoonmaak-, poets- en WD40 beurt. Daarbij ook de bagger verzameling voorste kettingtandwiel verwijderen (echt helemaal vol met ex-vet en zand) . En ja hoor, vloeistof!
in eerste instantie dacht ik waswater, Bleek echter remvloeistof te zijn.
Weer lekkage, deze kwam echter niet naar buiten vanwege het vele vet. Ik smeer nogal de ketting want als ik rij, regent het vaak (meestal), gaan ze lekker lang mee.
Het cilinder huis was aan de onderzijde buitenkant gecorrodeerd. De zuiger met een PTTelastiek vast gezet en gaan pompen, de vloeistof kwam naar buiten. ik had (en heb) nog een seal ligen, dus ik dacht vervangen maar, zuiger uit cilinder getrokken. Daar zag ik in de achter blijvende vloeistof zwarte sporen als ware vloeistof in vloeistof dat eigenlijk niet wil mengen. Ik vermoed dat dit opgelost vuil kettingvet is, dezelfde zwarte sporen zaten in het reservoir (!) van de koppelingspomp. Uiteindelijk alles schoongemaakt en gespoeld met verse vloeistof. Als proef de oude seal weer teruggezet, ontlucht en voila, geen lekkage meer.
Ik neem dit gebeuren nu op in mijn eigen schema, elke 6000 km ketting smurrie verwijderen en cilinder schoonmaken. de modificatie van de rubber afdichtseal aan de buitenkant werkt dus niet echt.
Ik heb gelezen dat er meer mensen met zwarte koppelingsvloeistof rond rijden. Dit is dan misschien de oorzaak. Kijk naar lekkage bij de kioppelingscilinder, op een gegeven moment, en dat is altijd slecht, kan je de koppeling niet meer gebruiken en ga je op je bakkes en remvloestof is de pest voor verf!
Garoetn
Roland
de Buizerd

koppeling huis

Bericht door de Buizerd »

hallo :D

Ik heb een dl1000
ben er zeer tevreden over rijd als een beest
ik had de motor net en de koppelings plunjer was ook lek
de reden is dat er een hoop vuil op komt te zitten bv. zand en vet
deze twee samen schuren lekker en tast het rubber aan en maakt de plunjer o-vaal dit is dus een reden waarom ze het helemaal vervangen
de nieuwe uitvoering heeft een rubbere pakking er voor zitten
dit moet beter beschermen tegen het vuil

nu is mijn vraag aan een van jullie
mijn koppeling lijkt wel een van een ducje een hoop gerammel en zo
ik weet dat er spelling op de veren zit van het koppelings huis
dit is een productie fout geweest zover als ik weet
nu staat er pas 21000 op de teller dus eigenlijk niks
voor een fiets uit 2002
is het nog mogelijk om dit te laten vervangen onder garantie
of dat het huis vergoed wordt en de arbeids loon voor mijn rekening valt
mijn strom komt wel uit duitsland

ik hoor graag van jullie
gr. rick
jwaterink

Bericht door jwaterink »

Nimag, de nederlandse Suzuki importeur betaald de garantieclaims, maar uitsluitend op hun geleverde motoren. Als die duitser door een handelaar of door jezelf is opgehaald en op kenteken gezet, dan heb je geen garantie van Suzuki nederland. Je zult dan heel misschien wat in duitsland kunnen, maar die kans acht ik klein.
Kermit

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Kermit »

tijd om dit item weer eens nieuw leven in te blazen
op de tweede dag van de vakantie (10 dagen ierland) in engeland problemen met het schakelen: dit gaat steeds zwaarder
totdat uiteindelijk er helemaal niet meer te ontkoppelen valt...
wat blijkt: reservoir voor hydrauliek helemaal leeg.
bijgevuld met dot4 en hij schakelt weer als een mes door de boter.
na 4 dagen weer precies hetzelfde probleem. gelukkig had ik de vloeistof nu direct bij de hand

de motorzaak constateert "doorzweten" van de pakking in de drukcilinder
er wordt een nieuwe pakking geplaatst en hopelijk is het probleem nu definitief verholpen.
deze K6 heeft toch een verbeterde drukcilinder?
ik houd jullie op de hoogte
:mrgreen:
MacB

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door MacB »

Deze koppelingscilinder is bij reeds 3 x vervangen, hij is misschien verbeterd maar toch niet in orde.
Is 2x gebeurt onder garantie, 1ste en 3de omdat de dealer vond dat hij de derde maal na 22000km toch wel erg snel de geest gaf.
Heb nu 99000 km en heb de indruk dat het opnieuw begint, het luchtbelletje begint weer groter te worden :(
MacB

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door MacB »

Mag de motor gaan ophalen, na 11000km heeft de koppelingscilinder opnieuw de geest gegeven. Ik schakel teveel peins ik :schater:
Maar kan toch niet, tussen elke smeerbeurt cilinder vervangen, wordt een dure zaak :cry:
Plaats reactie