lek koppelingcilinder

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Pebeling

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Pebeling »

Kan iemand mij vertellen waar die olie dan blijft?, gisteren constateerde ik dat er geen olie meer in mijn zichtglasje zat, maar ik heb nergens olie gevonden, gaat dit ergens in het blok zitten of verdwijnt dit op straat tijdens het rijden.

wie kan mij ook vertellen wat deze reparatie gaat kosten want ik ben dus sinds gisteren blijkbaar ook eigenaar van dit probleem.

inmiddels de moeite genomen om jullie berichten te lezen en hier wordt ik niet vrolijk van.

wie heeft er ervaring in de buurt van Arnhem, dan kom ik graag even langs want begrijp nog niet helemaal hoe ik dit sleuteltechnisch moet oplossen.

Hoor graag van jullie

Peter
Richardc

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Richardc »

de olie lekt vooraan aan het voorste tandwiel. Herstellen van dit probleem heeft me 1 flesje remvloeistof ( prijs weet ik niet meer) en een rubberen ringetje van 3 euro gekost. Was ongeveer 30 minuten werk ( inclusief opruimen van gereedschap)

Richard
Pebeling

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Pebeling »

Hoi Richard,

dot4 heb ik gisteren al gekocht, dat rubberen ringetje moet ik zeker bij de dealeer halen.

Peter
Richardc

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Richardc »

yep, als het goed is heeft die wel een aantal op voorraad liggen. Je moet wel ff opletten dat je hem goed erin zet. Er zit volgens mij een " lage en een hoge kant" aan. ....
Suk6

Richard
Pebeling

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Pebeling »

Wie in de buurt van Arnhem heeft deze reparatie als eens uitgevoerd en kan mij op weg helpen, of wil graag een leuk ritje doen en een stop maken in de buurt van Kleve. De Koffie en Duitse broodjes staan niet klaar maar zijn dan dus wel vers.

Ik hoor graag van jullie.

Peter
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door RvGS »

Peter,
Via deze site kun je een kijkje "in" de motor nemen :) Fiche Database
Vaak lijkt het moeilijker dan het is. Vraag het de dealer even als je de rubber seal haalt waar je op moet letten, vaak kun je dat het beste aan één van de monteurs vragen.

In het onderste plaatje zie je de details van de koppelingscilinder. Misschien kan één van de ervaringsdeskundige in dit topic aangeven om welke artikelnrs het gaat (afdichtring en of keerring) maakt het een stuk eenvoudiger :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Robert |
Richardc

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Richardc »

het gaat hem om nr 24 , de rubberen cup. Prijs ( via de link) komt op 4.4$

Richard
Pebeling

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Pebeling »

De Kogel is door de kerk, ik heb vandaag een nieuw rubber besteld en zij gaven aan dat het raadzaam is om ook de cup te vervangen. Alles bijmekaar zo'n 90 euries. doet pijn maar het is niet anders. Wel een aanfluiting dat dit kan gebeuren, maar ja de laatste weekend van aug. wil ik erop uit en dan kan je dit niet hebben.

Moet nog steeds mijn tubes trouwens ook monteren, maar we hadden hier ff een paar mega prive issues, overwacht 3 bypassen bij mijn vrouw, dus dit heeft de zomerplanning in de war gestuurd. Maar alles nu weer onder controle en dat is toch belangrijker dan de Brommer :mrgreen:

Dank voor jullie hulp.

Peter
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door RvGS »

Tjonge jonge, het kan niet op hier op het forum, wat een narigheid allemaal :cry:
Peter, ik wens je vrouw heel veel beterschap Afbeelding

Die tubes kunnen wel een keertje samen doen, komen we wel uit, laat maar weten. :bye:
Groet, Robert |
V2-Rider

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door V2-Rider »

Hier hetzelfde probleem op een KLV van 2006.

Na 25500km besluit ik van mijn ketting eens te kuisen. Maar bij de demontage van de koppelingscilinder begon deze vloeistof te druppelen en de cilinder zelf schoof er bijna totaal uit....
Ik had gehoord van het probleem maar nooit last van gehad. De mijne heeft nooit een druppel remvloeistof verloren en de kleur van de vloeistof bleef ook mooi blank.
Al bij al was de cilinder nog zeer net. Heb hem dan maar terug gemonteerd en deze lekt nu "nog" niet... afwachten hoelang hij het uit zal houden.

Zie nu dus pas dit topic erover!

Ga mij voor de zekerheid maar een seal gaan halen. Ben juist van plan op reis te gaan.... :?


V2
Motorijder

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Motorijder »

ik heb sinds gisteren mijn dl1000 met 55.00 km terug van groot onderhoud en wat ik vermoede was juist mijn koppeling lekte. men heeft een totaal nieuwe gestoken en dat kost 97.50 zonder werkuren. inplaats van een silver heb ik nu een zwarte pomp. eigenaardig is wel dat ik nooit een drup olie in mijn garage heb gezien enkel was plots mijn bakje aan het stuur leeg.
V2-Rider

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door V2-Rider »

Motorijder schreef:ik heb sinds gisteren mijn dl1000 met 55.00 km terug van groot onderhoud en wat ik vermoede was juist mijn koppeling lekte. men heeft een totaal nieuwe gestoken en dat kost 97.50 zonder werkuren. inplaats van een silver heb ik nu een zwarte pomp. eigenaardig is wel dat ik nooit een drup olie in mijn garage heb gezien enkel was plots mijn bakje aan het stuur leeg.

Heeft jouw dealer overwogen de dichting enkel te vervangen?? Ik heb de dichting enkel vervangen voor 5 euro en die lekt ook nimeer... dealer beweerde dat ik binnen de 500km weer in panne ging staan. Nu heb ik net een reisje naar het Zwarte woud gemaakt, wel met een goed oog op mijn reservoirke! Na 2500 km nog alles perfect. Dat was dus het proberen waard!
Erik B

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Erik B »

V2-Rider schreef:
Motorijder schreef:ik heb sinds gisteren mijn dl1000 met 55.00 km terug van groot onderhoud en wat ik vermoede was juist mijn koppeling lekte. men heeft een totaal nieuwe gestoken en dat kost 97.50 zonder werkuren. inplaats van een silver heb ik nu een zwarte pomp. eigenaardig is wel dat ik nooit een drup olie in mijn garage heb gezien enkel was plots mijn bakje aan het stuur leeg.

Heeft jouw dealer overwogen de dichting enkel te vervangen?? Ik heb de dichting enkel vervangen voor 5 euro en die lekt ook nimeer... dealer beweerde dat ik binnen de 500km weer in panne ging staan. Nu heb ik net een reisje naar het Zwarte woud gemaakt, wel met een goed oog op mijn reservoirke! Na 2500 km nog alles perfect. Dat was dus het proberen waard!
.

De dealer zal dat risico niet nemen omdat je de keer daarna terug zou kunnen komen voor garantie omdat de reparatie niet goed zou zijn uitgevoerd. Zelf heb ik gister ook een nieuw afdichting gemonteerd. Ik heb wel de cilinder en de zuiger een beetje gepolijst omdat die wat "ruig" leken. Ik heb ook zoals eerder gemeld een stukje slang om het stangetje gedaan om vet en zand grotendeels buiten te houden. Ik hoop er zo weer een tijdje vanaf te zijn.
Erik B

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Erik B »

Erik B schreef:
V2-Rider schreef:
Motorijder schreef:ik heb sinds gisteren mijn dl1000 met 55.00 km terug van groot onderhoud en wat ik vermoede was juist mijn koppeling lekte. men heeft een totaal nieuwe gestoken en dat kost 97.50 zonder werkuren. inplaats van een silver heb ik nu een zwarte pomp. eigenaardig is wel dat ik nooit een drup olie in mijn garage heb gezien enkel was plots mijn bakje aan het stuur leeg.

Heeft jouw dealer overwogen de dichting enkel te vervangen?? Ik heb de dichting enkel vervangen voor 5 euro en die lekt ook nimeer... dealer beweerde dat ik binnen de 500km weer in panne ging staan. Nu heb ik net een reisje naar het Zwarte woud gemaakt, wel met een goed oog op mijn reservoirke! Na 2500 km nog alles perfect. Dat was dus het proberen waard!
.

De dealer zal dat risico niet nemen omdat je de keer daarna terug zou kunnen komen voor garantie omdat de reparatie niet goed zou zijn uitgevoerd. Zelf heb ik gister ook een nieuw afdichting gemonteerd. Ik heb wel de cilinder en de zuiger een beetje gepolijst omdat die wat "ruig" leken. Ik heb ook zoals eerder gemeld een stukje slang om het stangetje gedaan om vet en zand grotendeels buiten te houden. Ik hoop er zo weer een tijdje vanaf te zijn.

Ik ben bang dat de cilinder toch teveel beschadigt was van binnen. Toch maar een complete nieuwe besteld :(
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Martien_1000 »

Ik zat afgelopen zondag ook ineens met een lekke koppelingscilinder. Binnen de kortste keren lag er een plasje olie onder de motor.
Nieuwe cilinder is besteld, de oude was toch redelijk aangetast aan de binnenzijde. Niet verantwoord om alleen de rubber seal te vervangen.
De nieuwe cilinders zijn bovendien 2x gemodificeerd (van nummer 23160-06G00 naar -G01 naar -G02). De 2002- en 2003 modellen hebben
het eerste type cilinder, en lekken makkelijker.

Ik zal wel foto's maken van de "operatie", en deze plaatsen. Het is een eenvoudig klusje.
MacB

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door MacB »

Ik heb nu een Dl uit 2008 en blijft idem als de voorgaande uit 2003. Koppelingscylinder vervangen op 24000 km onder garantie, nu opnieuw prijs op 38000km. Had mijn "ongenoegen" laten blijken en opnieuw onder garantie gerepareerd :)
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Patman_66 »

Heb sinds afgelopen weekend hetzelfde.
Was onderweg soms zelfs levensgevaarlijk :!: Gewoon, bepaalde momenten, totaal geen koppeling meer.
Veel smurrie bij het voorste tandwiel... daar moet dus ook de vloeistof in lekken.
Zal de dealer contacten voor een reparatie. :cry:
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
V2-Rider

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door V2-Rider »

Effe korte update,

Heb ondertss al 54000km met deze motorfiets en nog steeds met die dichting die ik vervangen heb op 25000km.
Ieder groot onderhoud (12000km) reinig ik het voorste tandwiel eens en dat blijkt tot nu toe te volstaan.

Ben tevreden!

Greetz V2
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Patman_66 »

Fiets weer opgehaald vandaag. Schakelt weer goed!
Blijkt de afdichting slechts zo'n € 5,56 te kosten, maar het uurloon totaal € 97,20. Daar komt dan nog eens € 4,50 bij voor de vloeistof.
Totaal dus (incl. BTW) € 127,64 voor de reparatie. Viel me alleszins mee.
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
MacB

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door MacB »

Niet als dat om de 14000 km moest gebeuren :( een geluk dat ik niet heb moeten betalen :D
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Patman_66 »

MacB schreef:Niet als dat om de 14000 km moest gebeuren :( een geluk dat ik niet heb moeten betalen :D
Daar heb je zeker een punt :!:
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
MacB

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door MacB »

Onwaarschijnlijk maar mijn koppelingcilinder is opnieuw vervangen op 42400 km dus juist geteld na 4400km??? Is dus de 3de maal op 24400km, aan dit tempo moet ik binnen een jaar met een topkoffer vol koppelingscilinders op pad, om de 100 km vervangen? :cry:
Geweldige dealer, opnieuw volledig gratis vervangen. Hij heeft dit nog nooit meegemaakt en begrijpt het niet... ik ook niet. :?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door Wullebolle »

De koppelingscylinder is toch da duwdingske da opzij van het blok vastgevezen hangt en het koppelstangetje een duwtje heeft?
Da heeft toch van nix af te zien,los van wat oliedruk als ge in het hendel knijpt?
Je vriendelijke dealer heeft zeker een doos maandagexemplaren in zijn magazijn staan?
Hoe kan da nu 3 keer kapot gaan?
Zou er bij zand & modderritten zoveel prut inkruipen dat dat ding prompt om zeep gaat? Of euh ...schuld van de hogedrukreiniger meebie? IK heb de mijne eraf gehad een tijdje terug om het tandwiel erachter es vrij te maken van snert, en alles was er nog poeierdroog. Maar ikkan me voorstellen dat er makkelijk zand bij komt ... :shock:
Spooky Action At A Distance !
MacB

Re: lek koppelingcilinder

Bericht door MacB »

De mijne wordt niet gekuist met hogedruk, enkel met spons en tuinslang. Bij mijn vorige ook 3 x vervangen maar dan wel over 120 000km, dus klein verschilleke om de +/- 40000km of 4400........
Plaats reactie