stromende regen, 1 cilinder

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

stromende regen, 1 cilinder

Bericht door V-Stoom »

Ik kom net van een driedaagse met een stel maten uit de Moezel. Heerlijk gespeelt maar vanmorgen kwam het met bakken uit de hemel. We hebben vier uur regen gehad, er leek geen einde aan te komen. Vervelend natuurlijk maar het meest vervelende was dat de motor op één poot begon te lopen, weg trekkracht. Het bijzondere was dat de motor ongeveer na ierere 2 á 2.5 km dan weer wel trok en dan weer niet. Pas toen het droog werd was het probleem over. De maat van één van mijn maten had dit met zijn SV-650 (zelfde blok) ook gehad. Zijn er meer mensen die dit probleem kennen, weten wat er aan dee hand is en hoe dit op te lossen?

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Kermit

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Kermit »

ik heb precies hetzelfde gehad met mijn rf 900. het probleem lag toen bij een verstopte afwatering bij de bougie. de monteur maakte even een afwateringsgaatje schoon en ik heb geen last meer gehad.
:mrgreen:
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door John007 »

Ik heb er met de V Strom geen ervaring mee maar het lijkt mij duidelijk een vochtprobleem of het doorslaan van een van de bobine's.
Ik zou de bedrading controleren en niet te vergeten de diverse stekkerverbindingen.
Eventueel zou je de bedrading kunnen inspuiten met een vochtwerende spray.
Vergeet ook zeker niet de bougiedoppen goed te controleren.

Succes.

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Redhead »

Stekkers los en vaseline er in doen. :mrgreen:
Justinasd

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Justinasd »

Ik herken het probleem, hoogst irritant. Sta je voor een een verkeerslicht te wachten en dan wil je optrekken, een hoop gehoest en geproest met wegrijden en dan vervolgens een aantal kilometer niets aan de hand. Het is dan alsof het Strommetje op soms 1 poot loopt.
Alle kritieke punten (bougies, luchtinlaten etc) al eens nagelopen maar niets bijzonders gevonden. Vorige week bewust een wolkbreuk opgezocht om te kijken of ik het kon reproduceren, door de stromende regen en 20cm diepe plassen gereden. Zelf was ik doorweekt maar de Strom bleef lopen als een zonnetje, volledig vermogen en geen gehoest en geproest. Nu blijkt dat het zich bij mij alleen voordoet als de benzine tank bijna leeg is (rond reserve), regenwater in de tank? Vreemd want bij regenval tank ik altijd overdekt en zorg ik dat het eventueel aanwezige water uit de tussenring is afgevoerd door de fiets eerst op de jiffy te zetten alvorens te tanken. Effe afwachten wat er gebeurd als de tank weer bijna leeg is, er schijnt een middeltje op de markt te zijn dat je door de benzine gooit en het het water oplost.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Hunter6 »

Dit is een bekend probleem bij met name de SV 650. Bij langdurig rijden in regen wordt er veel water door het voorwiel omhooggegooid en komt dan precies bij de bougie van de voorste cilinder uit. Dit gaat wel een tijdje goed maar uiteindelijk, na langere tijd dringt er toch vocht door in de bougie dop en zal het water een kortsluiting in de bogie dop veroorzaken waardoor er geen vonk meer geproduceerd wordt.
De DL 650 heeft daarom ook een plastic kapje zitten onder de radiator die het meeste water tegen moet houden.

Nu kun je gaan experimenteren met vaseline, spuitbusje's etc maar het beste is het, om het probleem bij de bron aan te pakken.
Probeer te voorkomen dat het water van het voorwiel bij de voorste bougie komt. Dit kan door een rubber flap aan de radiator te monteren of bijv het voorspatbord aan de onderkant te verlengen.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Redhead »

Voorkomen is beter dan lapmiddelen achteraf. :mrgreen:
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Silverstorm »

@Justinasd :Regenwater in de tank,daar heb ik nog nooit van gehoord,tenzij je in de stromende regen tankt. En als het al zo zou zijn dan is water nog altijd zwaarder dan benzine en bevind zich dus onder in de tank en zal je niet moeten wachten tot je tank bijna leeg is om op water te gaan rijden. :roll:
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Justinasd

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Justinasd »

@Silverstorm. Precies..... daarom vind ik het ook zo vreemd, als er water in de tank zou zitten moet het probleem zich altijd voordoen omdat water zwaarder is dan benzine.. Tot nu toe heb ik het alleen ondervonden als de tank bijna leeg is, bij Motoport konden ze ook al niets vinden en ik blijf dus onderzoeken. Alle elektronische onderdelen al voorzien van siliconen spray.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Redhead »

Tank zuigt vacuüm door natte tas of i.d. :?
Van

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Van »

als er water in de tank zit kan het blok dus met één cilinder op water lopen, doe er je voordeel mee zou ik zeggen. :schater:
Compa

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Compa »

gaaf, dat ga ik gelijk ff proberen ... :mrgreen:
als de portmonix leeg is dan gewoon water er in en genoegen nemen met een enkele cylinder :schater:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Redhead »

Dan graag een motor met 1 hele grote (benzine) en 1 hele kleine cylinder voor het water :mrgreen: :schater: :-)} :-)} :-)} .
Justinasd

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Justinasd »

Redhead schreef:Tank zuigt vacuüm door natte tas of i.d. :?
Ehh. Natte tank tas, die heb ik wel maar ik wist niet dat er een ontluchting op de ring boven de vulopening zit . Zit deze niet aan de binnenzijde van tank met een overloopsysteem onder de motorfiets?
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door V-Stoom »

super bedankt voor jullie reacties. Ik zal de zaak (laten) nakijken. Vraagje is nog Ik ben gewoon door blijven rijden op één cilinder maar kan dit eigenlijk kwaad, loop ik de kans dat er ergens schade is ontstaan?

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Van

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Van »

daar ben ik ook benieuwd naar.
cilinder krijgt wrs wel zijn brandstof, dus koeling en smering, maar wat gebeurd er met de onverbrande brandstof dan?
Justinasd

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Justinasd »

Als de brandstof niet in de cilinder wordt verbrandt gaat het gewoon via de uitlaat naar buiten, in principe kan een dergelijke "miss fire" geen kwaad omdat koeling en primaire smering niet door de brandstof worden verzorgd (het is geen tweetakt). Wordt natuurlijk een ander verhaal als de cilinder helemaal niet werkt of regelmatig overslaat, maar daar valt ook niet mee te rijden. Pas geleden nog een (oudere) Amerikaanse auto zien rijden die op twee cilinders liep, een hoop geproest en een straaltje uit de uitlaat........ Onvoorstelbaar dat de bestuurster niet in de gaten had dat er iets niet helemaal in orde was..
Justinasd

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Justinasd »

Justinasd schreef:Ik herken het probleem, hoogst irritant. Sta je voor een een verkeerslicht te wachten en dan wil je optrekken, een hoop gehoest en geproest met wegrijden en dan vervolgens een aantal kilometer niets aan de hand. Het is dan alsof het Strommetje op soms 1 poot loopt.
Alle kritieke punten (bougies, luchtinlaten etc) al eens nagelopen maar niets bijzonders gevonden. Vorige week bewust een wolkbreuk opgezocht om te kijken of ik het kon reproduceren, door de stromende regen en 20cm diepe plassen gereden. Zelf was ik doorweekt maar de Strom bleef lopen als een zonnetje, volledig vermogen en geen gehoest en geproest. Nu blijkt dat het zich bij mij alleen voordoet als de benzine tank bijna leeg is (rond reserve), regenwater in de tank? Vreemd want bij regenval tank ik altijd overdekt en zorg ik dat het eventueel aanwezige water uit de tussenring is afgevoerd door de fiets eerst op de jiffy te zetten alvorens te tanken. Effe afwachten wat er gebeurd als de tank weer bijna leeg is, er schijnt een middeltje op de markt te zijn dat je door de benzine gooit en het het water oplost.

Een paar maanden en ook een leuke motorvakantie later kwam het probleem weer terug. De Strom wederom bij Motoport geparkeerd die in alle rust op zoek zijn gegaan naar het probleem. Wat bleek, de overloop afvoerslang van de tank zat afgekneld tussen het frame. Inmiddels was er ruim 1,5 liter water in de tank terecht gekomen, tsja... een verbrandingsmotor loopt nog steeds niet op water.........Water uit de tank verwijderd en de brandstofpomp gedemonteerd en gereinigd. Sindsdien loopt ie als een zonnetje tijdens alle weersomstandigheden. Een goede les (voor mij dan), als je de tank moet verwijderen voor een of ander klusje, wel even controleren of de afvoerslangetjes goed zitten bij het terugplaatsen van de tank....
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door John007 »

Justinasd schreef:
Justinasd schreef:Ik herken het probleem, hoogst irritant. Sta je voor een een verkeerslicht te wachten en dan wil je optrekken, een hoop gehoest en geproest met wegrijden en dan vervolgens een aantal kilometer niets aan de hand. Het is dan alsof het Strommetje op soms 1 poot loopt.
Alle kritieke punten (bougies, luchtinlaten etc) al eens nagelopen maar niets bijzonders gevonden. Vorige week bewust een wolkbreuk opgezocht om te kijken of ik het kon reproduceren, door de stromende regen en 20cm diepe plassen gereden. Zelf was ik doorweekt maar de Strom bleef lopen als een zonnetje, volledig vermogen en geen gehoest en geproest. Nu blijkt dat het zich bij mij alleen voordoet als de benzine tank bijna leeg is (rond reserve), regenwater in de tank? Vreemd want bij regenval tank ik altijd overdekt en zorg ik dat het eventueel aanwezige water uit de tussenring is afgevoerd door de fiets eerst op de jiffy te zetten alvorens te tanken. Effe afwachten wat er gebeurd als de tank weer bijna leeg is, er schijnt een middeltje op de markt te zijn dat je door de benzine gooit en het het water oplost.

Een paar maanden en ook een leuke motorvakantie later kwam het probleem weer terug. De Strom wederom bij Motoport geparkeerd die in alle rust op zoek zijn gegaan naar het probleem. Wat bleek, de overloop afvoerslang van de tank zat afgekneld tussen het frame. Inmiddels was er ruim 1,5 liter water in de tank terecht gekomen, tsja... een verbrandingsmotor loopt nog steeds niet op water.........Water uit de tank verwijderd en de brandstofpomp gedemonteerd en gereinigd. Sindsdien loopt ie als een zonnetje tijdens alle weersomstandigheden. Een goede les (voor mij dan), als je de tank moet verwijderen voor een of ander klusje, wel even controleren of de afvoerslangetjes goed zitten bij het terugplaatsen van de tank....
De overloop slang kan dan wel afgekneld hebben gezeten maar hoe komt die 1,5 liter water dan in je tank??
Als je te veel hebt getankt of de motor schuin zou houden dan kan er wat door de afvoerslang lopen, maar dat is dan wel benzine.
Het eventuele aanwezige water in je tank wordt niet automatisch afgevoerd door genoemde slang.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Justinasd

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Justinasd »

John007 schreef:]

De overloop slang kan dan wel afgekneld hebben gezeten maar hoe komt die 1,5 liter water dan in je tank??
Als je te veel hebt getankt of de motor schuin zou houden dan kan er wat door de afvoerslang lopen, maar dat is dan wel benzine.
Het eventuele aanwezige water in je tank wordt niet automatisch afgevoerd door genoemde slang.
Er zijn twee overlooppunten aangesloten op de afvoerslang in de tank. De binnenzijde van de tank, waardoor het overschot aan benzine (te veel tanken, expansie) via de afvoerslang weg kan. Ook de vulopening van de tank is aangesloten op de afvoerslang (de bovenste ring boven de daadwerkelijk tankdop), regenwater of gemorste benzine dat in de vulopening zit wordt ook afgevoerd. (anders zou het zich kunnen ophopen in de ring en in de tank terecht kunnen komen wanneer je de tankdop opent bij de eerstvolgende tankbeurt). Als de slang is afgekneld kan zowel de (eventueel) overtollige benzine en het water uit de vulopening niet weg en het hoopt zich dan op in de afvoerslang.
De overloop van de tank heeft nog een tweede functie, voorkomen dat de tank vacuüm wordt getrokken naarmate hij leger wordt. Zo kan het dus gebeuren dat het water welke zich inmiddels heeft opgehoopt in de slang wordt terug gezogen in de tank. Regent het niet dan zal lucht worden aangezogen via de overloop in de vulopening. En voila, zo kan het gebeuren dat na vele kilometers (10.000km in zes maanden) en tankbeurten gebeuren dat er zoveel water in de tank zit. Steeds een klein beetje todat het moment dat de hoeveel water tov bezine te groot wordt en er geen of slechte ontbranding ontstaat....
:P Als je nu dacht, "hoe verzint hij het", zo heb ik het mij door de monteur laten uitleggen..... ik was er namelijk niet opgekomen :-)}
FastLoe

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door FastLoe »

Maarre....,

volgens mij mengt water erg slecht met benzine. Bovendien is water ook zwaarder. Een beetje water wat je tank in loopt, zakt volgens mij heel snel naar beneden en wordt volgens mij dan ook heel snel weer afgevoerd door je benzinepomp.

Water accumuleert dus eigenlijk niet in je benzine tank en kan dan ook niet na x000Km ineens voor problemen gaan zorgen, lijkt mij.

Een beetje water is niet erg, integendeel, water is zelfs een hele goede katalysator (al is dit niet de correcte term in dit geval) voor de verbranding, al zou je dit niet verwachten.
Er zijn zelfs in het verleden experimenten geweest met luchtbevochtigers en watreinjectoren op verbrandingsmotoren. In het verleden was dit heel moeilijk af te regelen maar met de huidige stand van techniek en injectiemotoren zou het wel eens een nieuwe mogelijkheid kunnen worden om met minder lucht het CO gehalte te verlagen en ook nog eens wat extra PKtjes te winnen
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door Chopperbiker »

Heb gehad dat de rubberen afdichting in het gat van van de achterste bougie te heet was geworden.

Afbeelding

Resultaat: Afdichting stuk, niet waterdicht, kans op lekstromen.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: stromende regen, 1 cilinder

Bericht door V-Stoom »

Bij de 30.000 km beurt het probleem laten oplossen. Bougieafdichting bleek lek te zijn en het afvoergootje bleek verstopt. Probleem opgelost. Ik heb nog geen problemen geconstateerd die de oorzaak zijn van het rijden op één cilinder alhoewel ik heb begrepen dat het wel tot problemen kan leiden omdat het blok ongelijkmatig wordt verwarmd kan het blok op de ene plek meer uitzetten dan op de ander plek. dit kan op den duur leiden tot scheurtjes. Geen goede zaak dus. Ik zal dus wel weer mazzel hebben.

Bedankt voor het meedenken.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Plaats reactie